Társadalomkritikai és filozófiai törekvések a század eleji drámában | TARTALOM | Lengyel Menyhért (1880 Balmazújváros ) |
Pécsett diák, joghallgató, illetve a fővárosban bölcsész, majd 1904-től Pécsett, Kassán lapszerkesztő. 1911-től Budapesten a Világ munkatársa. A Tanácsköztársaság idején az Írói Direktórium tagja és az Írók Szakszervezetének titkára, lapszerkesztő. A Tanácsköztársaság megdöntése után letartóztatják, emigrálnia kell. 1920-tól Berlinben, majd Bécsben él, 1929-től három éven át a pozsonyi Új Szót szerkeszti. 1939-től 1945-ig a londoni Magyar Klub egyik irányítója. 1946-ban tér haza. 1956-ban Kossuth-díjat kap.
Sokat ígérő, nagy reményekre jogosító tehetségként, igazi forradalmárként tűnt fel a magyar színházi világban. Első drámája, a Parasztok, amelynek kézirata elveszett, s csak a kritikák, és a körülötte kavart vihar nyomán alkothatunk némi fogalmat róla (Magyar Színház, 1911), a földosztást sürgeti, s nem kaphatott kellő visszhangot, mert két előadás után Beöthy László kénytelen volt a nagy politikai nyomás következtében a műsorról levenni.
Tavaszi mámor (1912) című egyfelvonásosa után az igazi színpadi sikert Szerelem című négyfelvonásos színműve hozza meg (Vígszínház, 1916). Barta is happy enddel fejezi be a művet, de ez a "boldog vég" egészen más volt, mint a korabeli megszokott, kommersz befejezések. Komoróczy, a sápadt, beteges adótiszt, az egyetlen "parti", kénytelen elvenni feleségül a szikár, elhatározásában szilárd, már-már vénlány sorsra ítélt Nellit. Barta finom iróniával mutatja meg, hogy Lujza és Böske, a két fiatalabb lány lángoló, áradó szerelme ebben a környezetben s ebben a helyzetben csak beteljesületlen, boldogtalan lehet. Az író még a két fiatal lány érzelmeit is kissé ironikusan szemléli, az egész mű komédia és tragédia szélsőséges szituációi között lebeg, mintegy dramaturgiailag szolgálva az író célját, hogy a polgári érzelmek tragikomédiáját adja.
A sikert mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Nemzeti Színház még abban az évben bemutatja újabb színművét, a Zsuzsit. A mű hangja, drámaisága, minden vígjátéki alaphangulata ellenére is jóval érdesebb volt, mint azoké a műveké, melyeket a zsöllyék úri közönsége estéről estére megszokott.
A Zsuzsi idill, a szegény ember szerelmi idillje, úgy mint Móricz Pillangója, s mert a szegény ember szerelméről szól, a tragédia súlyos felhője borong körülötte. A téma, a konfliktus társadalomtörténeti alapját a falusi szegénységnek állami, nyugdíjas állás utáni vágyódása, menekülése határozza meg: a "Hol lehet altiszt, azt kutatja" első drámai ábrázolása irodalmunkban. Az Örvény (Nemzeti Színház, 1919) a régi, csak az anyagi érvényesülés lehetőségeire ügyelő és az emberi kiteljesedésre vágyó új nemzedék összecsapásában a kapitalista társadalom embertelenségét általában és az elmaradott ország viszonyai közt sajátképpen bírálja. A két vonalon futó cselekményszál az idős és fiatal nemzedéket, a művelt és műveletlen tőkés típusát, a vidéki úrhatnám dzsentrit és a paraszti sorból feltört "ragadozó" tőkést életsorsuk alakulásában fonja, sodorja együvé.
A Tanácsköztársaság idején mutatják be a Sötét ház (Vígszínház, 1919) című egyfelvonásos társadalmi rajzát, mely határozott forradalmi célzata ellenére is gyengébben sikerült első műveinél.
{464.} Barta a proletárforradalomban vállalt szerepe miatt emigrációba megy. Ott még egyszer drámaírói tollat fog: Piscator Proletarisches Theaterjének megnyitására az expresszionizmus modorában Oroszország napja (Russlands Tag) címmel politikai agitációs jelenetet ír az új szovjet hatalom mellett.
Barta Lajos ifjúkorában írt színművei tehetséget, drámai erőt mutatnak. Tragikus sors, hogy a reményteljes kezdetet nem követték kiforrott művek.
A modern magyar dráma igéretét hordozza és a valóságábrázoló szándék jellemzi Lengyel Menyhért, Biró Lajos és Heltai Jenő első drámáit is. Különösen a kiváló képességű Lengyelnél szembetűnő, az üzletszínházak mennyire megrontották tehetségét. Korai darabjai még határozott szociális mondanivalót tartalmaznak, gondolati igényesség, műgond jellemzi őket.
Társadalomkritikai és filozófiai törekvések a század eleji drámában | TARTALOM | Lengyel Menyhért (1880 Balmazújváros ) |