A munkásirodalom mint a proletárforradalom szellemi előkészítője | TARTALOM | A Tanácsköztársaság irodalompolitikája |
1919. március 21-én megszületett a Magyar Tanácsköztársaság. Az eddigiekben vázolt okok és körülmények együttes hatása a modern polgári irodalom javát-egészét is elvezette a történelmi szükségszerűség felismeréséig: lelkesen fogadták a Tanácsköztársaságot és vállalták célkitűzései írói szolgálatát. Két nagy költő, Tóth Árpád és Babits Mihály Tanácsköztársaságot köszöntő verse fogja össze és fejezi ki maradandó költői formában 1919 márciusának bonyolult történelmi helyzetét s az írók feladatvállalását. Tóth Árpád verse, Az új Isten természetesen klasszikusabb alkotás, tartalmi-eszmei vonatkozásban is mélyebb, szélesebbre kitekintő a töredékesen maradt Babits-versnél. De közös bennük, hogy a proletárforradalmat a háború pusztításaiból öntudatra növő ember igazságtevésének fogják fel mindketten: "A véres földnek vére szülte Őt", a forradalmat jelképező Vörös Istent Tóth Árpád költeményében, s Babits is, miután az emberiség önvádjaként a háborús pusztítások miatti felelősségre utal "mi öntöttük az ágyút mely megölt" , érezteti a forradalom-hozta felszabadító örömet, hogy mégsem ömlött hiába "annyi vér". Mindkét költemény alaphangjába belejátszik a nemzeti érzésen esett sérelem: "Gyötört torkunk", "árva magyar jajpatak" kifejezések Tóth Árpádnál, "vérző szívek" Babitsnál, de csak mint színező elemek, mert elsősorban a nemzeti büszkeség sugárzik ki belőlük, amiért
A diadalmas vörös lüktetés |
A mi bús vérünktől is gazdagult |
ahogyan Tóth Árpád formába öntötte. Ugyanez a nemzeti büszkeség, a haladás élére került nemzet önérzete szólal meg Babits költeményében is:
{519.} Két nép vagyunk ma, muszka és magyar, |
ki több szégyenben élni nem akar. |
Mindkét versben fellelhető az utalás a világreakció félelmére a proletárforradalom világméretekben való kiszélesedésétől; s a legfőbb gondolati hasonlatosság: mindketten a világforradalom felidézésével fejezik be költeményüket.
Két újabb tényező még egyértelműbbé tette az írók csatlakozását a forradalom kirobbanása pillanatában: a proletárforradalom vérontás nélküli győzelme és a Tanácsköztársaság művelődési programja és politikája. Lenin világította meg, mekkora "erkölcsi győzelmet" jelentett Szovjet-Oroszország számára, hogy Magyarországon vérontás nélkül győzött a proletárforradalom. Még fokozottabb erkölcsi győzelmet jelentett ez idehaza, az ország színe előtt a magyar kommunisták számára, akik köré vértengert varázsoltak még napokkal előbb is a burzsoá és ellenforradalmi sajtó hírverései. Nagy belső megnyugvás volt az írók számára, hogy azt az új világot, amelyet álmaikban mint Juhász Gyula írta "lehetőleg tisztán, vértelenül, becsülettel, emberséggel" akartak felépíteni, a szó szoros értelmében így építhették. Ugyanígy megnyugvást hozott számukra, hogy a Tanácsköztársaság kulturális és irodalmi programja magába foglalta mindazt a progresszív követelést, amit a haladó kultúra s művészet legjobbjai állítottak fel inkább csak vágy ként, a mostohább időkben.
A proletárdiktatúra köztulajdonba vette a színházakat, mozikat, múzeumokat, könyvtárakat és a néptömegek nevelésének, felemelésének szolgálatába állította. A színházakban a világirodalom klasszikusai Shakespeare, Molière, Ibsen, Hauptmann és Gorkij s a haladó magyar írók művei váltották fel a nívótlan darabokat, és olcsó színházjeggyel látták el a dolgozók széles rétegeit. Megkezdték a népművelési intézmények és a közkönyvtári hálózat kiépítését. Államosították az iskolákat s bevezették a kötelező nyolcosztályos tanítási rendet. A felsőoktatás átszervezése során korábban mellőzött haladó tudósok jutottak katedrához, közöttük Babits Mihály, Benedek Marcell, Bolgár Elek, Király György, Révay József, Turóczi-Trostler József és Vadász Elemér. A Közoktatásügyi Népbiztosság által kinevezett művészeti irányító szervekben a művészi élet kiválóságai kaptak helyet, így többek között Bartók Béla, Kodály Zoltán és Reinitz Béla a zenei, Ferenczy Béni, Pór Bertalan, Uitz Béla és Vedres Márk a képzőművészeti, Beregi Oszkár, Hegedűs Gyula, Odry Árpád és Rátkai Márton a színészi vezetőszerv élén. Mindezek az intézkedések hogy csak az irodalmi élet közelebbi érdeklődését kiváltókat említsük szemléletesen bizonyították, hogy a proletariátus forradalma nem semmisíti meg a szellemi értékeket, ellenkezőleg, a nemzeti kultúra soha nem látott felvirágzását segíti elő. Ez egyszeriben feloldotta a kultúra és szocializmus dilemmáját, amely már Heine óta vissza-visszatérő probléma az irodalomban. Egy évtizeddel a forradalom előtt Ady Endre már elvetette ezt mint áldilemmát, s a kultúra felemelését is a munkásosztálytól remélte: "Éhe kenyérnek, éhe a Szónak, | Éhe a Szépnek hajt titeket" írta a proletariátusról Csák Máté földjén című versében. Általában azonban még olyan haladó írók is féltették a kultúrát a proletariátus forradalmától mint Kaffka Margit (Vasúton) vagy Juhász Gyula (Középosztály), akik különben rokon-{520.}szenveztek küzdelmeivel. Most nemcsak feloldódik a kultúra féltésének érzete, de számos író tevékeny részt is vállal e program alapján a Tanácsköztársaság kulturális nevelőmunkájában. A színházakban például akkoriban vált szokássá hogy a felvonásközti szünetekben az előadott darabról és alkotójáról rövid ismertetéseket tartottak az írók. A többi között ilyen előadásokat tartott Gábor Andor, Babits Mihály, Karinthy Frigyes, Kosztolányi Dezső, Tóth Árpád, Molnár Ferenc, Komját Aladár, Barta Lajos, Peterdi Andor és Révész Béla. Szegeden Juhász Gyula szervezte a munkások ismeretterjesztő előadásait, és Móra Ferenccel együtt csaknem naponta tartott itt előadást. Több író Balázs Béla, Gábor Andor, Kassák Lajos, Komját Aladár, Révai József, Lengyel József, Illés Béla stb. vett részt a Tanácsköztársaság különböző kulturális szerveinek állandó munkájában is. Mindez az írók és az új olvasók kapcsolatának kiterjesztését is előmozdította, ami nyilván csak segítette az irodalom fejlődését.
A polgári írók a körülmények folytán igen radikális irányban fejlődtek a polgári demokratikus forradalom idején. A proletárforradalom kirobbanásának kedvező körülményei közt pedig a haladó polgári irodalom javarésze már a Tanácsköztársaság első pillanatában eszmeileg fogékony volt a szocializmus befogadására és különösen érzelmileg volt telítve az új világrend igézetével. Ennek következtében ez az irodalom amely legjelentősebb képviselőiben irodalmunk fősodrát jelentette nagy lendülettel torkollott a Tanácsköztársaság irodalmába, azaz nem volt szüksége "várakozási időre", hanem a mellé magasodó munkásirodalommal együtt amely szárnyakat kapott a proletárdiktatúrában egész haladó irodalmunk azonnal hozzákezdett az új, szocialista irányú nemzeti irodalom kialakításához. Ebből következett, hogy a szocialista igényű irodalom későbbi megfogalmazásában: a szocialista realizmus elemei nem periferikusan csupán, hanem irodalmunk középpontjában, fővonalában kezdhettek kibontakozni, hogy a szocialista szellemű irodalom létrehozása vált a magyar irodalom továbbfejlődésének központi kérdésévé.
Az irodalom magasabb eszmei szintre emelkedése szorosan együtthaladt a sokoldalú formai gazdagodás lehetőségével. Ez időre már kialakult a modern magyar vers a Nyugat költőinél, a Ma körében pedig kísérletek indulnak a legújabb irány, az expresszionista líra meghonosítására. A világháború éveiben, amikor a mindennapi élet zaklatottá válik, és megindul a forradalmi erjedés, fellazul a regény szorosan kötött formája, ugyanakkor a novella az érzelmeket és indulatokat közvetlenebbül, nyersebben kifejező lírai szenvedéllyel telítődik. Ezzel egyidejűleg egyes írók bekapcsolódnak a mindennapi küzdelembe, tevékenységük felélénkül, és munkásságukban mind nagyobb teret kap a riport és az irodalmi igényű publicisztika.
Ezek a változások olyan formagazdagságú új irodalom kikovácsolásának lehetőségeit rejtették magukban, amely a szocialista világhoz kötöttségével és társadalmi látásmódjával egyaránt a szocialista realizmus közvetlen előkészítője lett volna s bizonyos fokig lett is modern irodalmunkban.
A munkásirodalom mint a proletárforradalom szellemi előkészítője | TARTALOM | A Tanácsköztársaság irodalompolitikája |