Népköltési gyűjtőutak | TARTALOM | Az első példák. Jókai |
A szatmári utak jó részét már házasemberként járta Móricz Zsigmond. 1905-ben vette feleségül Holics Eugéniát, egy felvidéki bányatisztviselő lányát. Móricz művészete ennek a házasságnak az ismerete nélkül jelentős vonatkozásokban nehezen volna érthető. Janka így hívta első feleségét száz alakban is megjelenik a művekben, a Harmatos rózsától, a Sáraranyon és az Erdélyen keresztül egész a Rózsa Sándorig. Teljes egyéniségében soha, mert gyöngéd, érzelmes vonásait nem mintázta meg a férj; úgy hozta a sors, hogy mindig csak jelleme "acélvázát" kellett figyelnie. "Megszüntettem az ő mélyen érzelmes, becsületes, gyöngéd jó hangulatait vallja egy helyütt Móricz Zsigmond , s rideggé s keménnyé kovácsoltam ... Márvány volt, puha felületek s halk színek, fények rajta és én zordon bronzba öntöttem, sőt kovácsolt vassá mintáztam ..." Mi már így ismerjük, vas-kemény vonásaiban, száz alakjában boldogtalanul és boldogtalanná tevőn.
Huszonegy évi házasság után a feleség szándékosan búcsút vett az élettől, s Móricz lezuhant a házasság "sziklán függő", megtartó fészkéből. Sorsuk tragikus alakulásában egyikük sem volt hibás. Mindketten ritka értékek voltak: Janka nemes ember, hűséges asszony, dolgos feleség, ő teremtette meg Móricz számára a gondtalan munka lehetőségét. Móricz Zsigmondban is sok teremtő kedv volt, de a külön akaratú, keseredett szívű feleséget mindez csak még gyanakvóbbá tette, s az ő lágy, béketermő, örvendező asszonyra vágyó szíve is egyre inkább börtönnek, zsarnokságnak érezte azt a fegyelmet és hódolatot, amit Janka konok és kemény akarattal rámért és megkövetelt. "Szerelemben ellenségek" lettek egy olyan házasságban, melyet sem széttörni, sem megadó közömbösséggel elviselni nem tudtak. Épp ez az emberi {156.} boldogtalanság vált művészi kohóvá, teremtő, gazdag szenvedéssé. Móricz Zsigmond írásban próbált megbirkózni a házasság feladta nagy problémákkal. A magyarság sorsa mellett a férfi és nő házasságbeli kapcsolatával foglalkozott a legtöbbet. Szinte Ibsen módján hitte, hogy a férfi sorsa a nő. Száz oldalakat írt, hogy egy-egy sorban feleségének üzenhessen. A legváratlanabb helyen olvashatjuk üzeneteit: a Sári bíróban kettejük vitáit is kiteregeti idegen szemek számára felismerhetetlenül; leghatalmasabb művét, az Erdélyt, részint a férfi és nő problémájának tudományos boncolásául szánta. Még egy kis mitológiát is teremtett e problematikához: a Szépasszony és Boldogasszony mitológiáját. A Boldogasszony, aki kötényébe gyűjt mindent, életeket tart rendben, főz, varr, takarít, s a Szépasszony, aki minden őrömet bűbájos ajakkal felszippant, minden lelket megront és mindent tönkretesz, a Sáraranytól kezdve a Rokonokig egymás mellett él számos regényében. Turi Dani, Bethlen Gábor, Szakhmáry Zoltán és Kopjáss István mind-mind e két nőtípus között emésztődik, mindig a Boldogasszonnyal élve és mindig a Szépasszony után vágyakozva.
Móriczban élt a hit, hogy a Boldogasszony és a Szépasszony, a termő és az élvező nő egy testben is járhat, s az egyetlen szerelem, a testet öltött eszmény, az Égi madár, a Pillangó után halálig olthatatlan vággyal sóvárgott. Ez az elképzelése sohasem vált valóra. Így, egy állandósult roppant szenvedés árán, holtáig egyazon hőfokon és lírával írhatta a szerelem viaskodását a szerelemért. A boldogság messze elkerülte. Gyermekkorát megölte a szegénység és a kín, ifjúsága dús életvágyát viaskodó mogorvaságba kellett fojtania, és férfikorára sem maradt más vigasztalása, csak a munka. Átokként és hasznos szenvedélyként. A Nyugat 1924-es évfolyamában megírja: hajózott, gyűjtött, kincseket garmadázott s magának elfelejtett egy percet is félretenni. Mi inkább úgy látjuk, boldog perceihez nem tudott osztozó társat találni. Ugyanebben a vallomásában van egy megrendítő képe önmagáról: "Rabszolga, aki kővágó fejszével áll az élet bazaltja alatt s egyre beljebb-beljebb bányász egy pillanatnyi megállás nélkül s egyre jobban elsötétül körötte számára az élet, ahogy a bánya mélyül a hegy alatt" (Vallomás és könny az élet csúcsán).
Még élt Janka, mikor Móricz Zsigmond ezeket írta, már kész volt a Hét krajcár, a Sárarany, Az Isten háta mögött, A fáklya és a Tündérkert is. Jórészt a Jankával töltött esztendők eredményeként; a Jankával való naponként megújuló küzdelem ihlette a legnagyobb témákra. Némely művére mint a jóismerősök tréfásan mondták is rá lehetne írni: írták Móricz Zsigmond és Janka. Janka találóan írja Kodolányi művész volt, aki "egy írót faragott ki tökéletesen, szobrászi ösztönnel és szenvedéssel a magyarság számára".
Innen nézve emelkedik a kicsinyességből magasra Janka alakja. Nem voltak egymásnak valók, nem tudtak egymással boldogok lenni, de mégis csak együtt kerültek az élet csúcsára. Janka mint ember, Móricz íróként is. "Én Janka nélkül írja Móricz Zsigmond Janka halála után egy levélben nem lettem volna az, aki lettem, s Janka nálam nélkül egy pontos, szolid, egyszerű és finom polgárasszony lett volna." Magyarázat fölösleges ehhez a mérleghez, még csak a levélíró jövőt sejtő mondatát hadd írjuk ide: "Nekem sokszor úgy tűnik fel, hogy mi ketten egy életet teljesen befejeztünk s az én életembe nem jöhet több nő." Ha jöttek is, nem felejtethették Jankát.
Népköltési gyűjtőutak | TARTALOM | Az első példák. Jókai |