Elkomorulás az 1933-as év verseiben | TARTALOM | A fájdalom hangja |
Egy ideig azonban még nem ez a hang az uralkodó. A tehetetlen elhagyatottság kínját világgá jajduló ember mellett még ott él a Búza (1933) írója, aki a fasizmus erősödésével a munkásság és parasztság összefogását és világformáló közös harcát szögezi elszántan szembe, s újból agitatív erővel szól, A város pereménben csak a keret ad jelzést erről a belső megriadásról (különösen az utolsó előtti versszak), a többi még a történelmi materializmus tételeinek biztató tanításait mondja el költői formában:
Papok, katonák, polgárok után |
így lettünk végre mi hű |
meghallói a törvényeknek; |
minden emberi mű |
értelme ezért búg mibennünk, |
mint a mélyhegedű. |
Ekkoriban írja részben Villon stílusában, föltételezhetően részint Brecht hatására a kivetett proletárok szolidaritásáról valló, ennek erejében bízó verseit (Bérmunkás ballada, 1933; A tőkések hasznáról, 1933; Vigasz, 1933), az osztályharcos szemlélettől áthatott Hová forduljon az embert (1933) s más, ezekkel rokon szemléletű verseket. Az Elégia még a nagy tájversek sorába tartozik, a változás inkább csak abban nyilvánul meg, hogy e korszakra jellemző módon a tárgyi világ szerepénél nagyobb benne a gondolati, filozófikus elemé. Itt nem a Téli éjszaka teljes világával néz szembe az ember, hanem csak az előbbinél szűkebb létezési térrel: a proletár lakóhelyével. De ezzel teljesebb mértékben lesz eggyé: ezt nem úgy szemléli csupán, "mint birtokát a tulajdonosa", hanem kimondja róla a költészetében először igazán mélyről felhangzó szót: "hazám". Ez nem a "szép embertelenség" világa, itt a sivár, szennyes vidéket is emberivé szelídítik az emberi vágyak-küzdelmek ("Magadra ismersz? Itt a lelkek | egy megszerkesztett, szép, szilárd jövőt oly üresen várnak, mint ahogy a telkek | köröskörül mélán és komorlón álmodoznak gyors zsibongást szövő | magas házakról"). Az ember eggyélevése a közösséggel teljesebb, mint a korai naiv-panteisztikus, vagy a későbbi forradalmi versekben: ugyanaz a lágy, oldott hangulat tér itt is vissza, mely például a Megfáradt emberben megszüntette az egyén különállását, de itt a materialista ismereteken iskolázott értelem tudományos vizsgálódása is megköti a maga erősebb szálaival táj és ember, ember és ember kapcsolatát, s ebben a kérdő-felelő, ellentétek egymásnak feszüléséből és feloldásából a dialektika törvényei szerint épülő versben nem tűnik el a személyiség, hanem {365.} kirajzolódik a gondolkodó, küzdő, "önmagára ismerő", egyszerre önmagára utalt és mégis közösségi ember alakja is. Az ugyancsak ebben az időben írt Óda a szocialista szemlélettől áthatott huszadik századi ember egyik legszebb vallomása szerelmeséhez de nemcsak hozzá, nem egyetlen emberhez. A legszemélyesebb érzelmek kimondása szabadítja fel a világ egészéről szóló vallomást: a tájban, a természetben való spontán feloldódás élményétől az ámulás és a fájdalmas kérdezés felkiáltásain át az élet egyetemes törvényeinek teljes magáévá tevéséig szinte az egész emberi én feltárul és megszólal itt. Az ember, aki kedvese mellének apró rezdüléseitől a végtelen csillagrendszer változásain, "az örök anyag" formát váltó mozgásain s a mindennapok egyszerű örömein, tajtékzó habok, napfényt villantó levelek játékán át a pohár üvegén derengő, szerelmesének keze nyomán őrző vonásokig mindent szépnek lát, mindent magáénak érez. A kozmosz jelenik meg itt is, mint a Téli éjszakában, de itt a "világ ág-boga"-ként feltűnő kopár, "a lég üvegét" karcoló cserjeágak helyén rózsabokrokként rezgő vérkörök, "saját dicsőségüket susogó" tüdő eleven "lombjai" mozognak hullámzó ritmusban: azonos motívumok, de itt az élet áramló elevenségének jelképeiként. Szenvedélyesebb, személyesebb, több emberi melegséget tartalmazó vers, mint amaz de egy-egy rezdülésében, váratlan kiáltásában már tragikusabb is. Ott a világegésszel való szembenézés, a világ terhét elviselés igénye állta ki a próbát itt a boldogságvágy, a világ egészével való eggyé-levés vágya szólalt meg. S mert ezt nem érezhette tökéletesen beteljesedettnek, ezért jelennek meg a tragikus megriadás elemei is a sorokban: vergődő sikoltások, alvadt vérdarabokként hulló szavak, s a "dadogó" lét képe, mely nem éri utol a törvény tiszta rendjének szépségeit.
Annak, hogy nagy verseiben mindjobban előtérbe nyomul a gondolati elem, nemcsak az az oka, hogy a természetes fejlődés magával hozza a gondolati elmélyülést, hanem az is, hogy a munkásmozgalom lendületének megtörése s vele szemben a fasizmus mind fenyegetőbb előnyomulása szükségszerűvé teszi a munkásmozgalom embere számára a világ törvényeinek elmélyült kutatását. József Attila nem tudja magát a könyörtelen jelennel szemben egyedül a jövőre vonatkozó hittel vigasztalni. Marxilenini tanításokon nevelődött konok értelme tisztán akarja látni helyzetét, pontosan fel akarja mérni a jelen és a jövő lehetőségeit és parancsoló törvényeit. Ennek a törekvésnek a jegyében születik az 1934-es év két kiemelkedő alkotása, az Alkalmi vers a szocializmus állásáról Ignotusnak és az Eszmélet. Legnagyobbrészt ugyanaz a gondolati anyag szolgál mindkettőnek építőeleméül, de az előbbi a bizakodás, a másik a világgal való tragikus szembenállás élményéből született. Az Alkalmi vers gyönyörű harmóniában oldja fel a feltárt ellentmondásokat, mert az emberi alkotást eltipró "hitvány és látható hatalmak"-kal szemben ott él benne az élet végső törvényeinek nagyszerűségében, az emberi nagyságban való hit, ennek legbensőbb átélése:
Ha beomlanak a bányát |
vázazó oszlopok, |
a kincset azért a tárnák |
őrzik és az lobog. |
És mindig újra nyitnák |
{366.} a bányászok az aknát, |
amíg szívük dobog. |
Ezért érzi, hogy amint "a dolgos test s az alkotó szellem" ellentmondásai feloldódnak, úgy olvad bele az ő érzésvilága is a táj békés csendjébe," ezért láthatja kisimulni fák libegő leveleinek, felhők szeszélyes formáinak kuszaságát is.
Az Eszméletben viszont a tragikus szemlélet elemei erősebbek: a Medáliák egyes darabjainak megriadásai s az a döbbenet, melyről a közvetlenül előtte írt Anya (1934) is jelzést adott itt látásmódot meghatározó erővé lesznek. Az életnek itt megjelenő törvényei is szilárdak és érthetőek: "A vas világ a rend", "a csillagok, a Göncölök | úgy fénylenek fönn, mint a rácsok | a hallgatag cella fölött", s visszavonhatatlanul a lét, az elmúlás törvényei közé, tőle idegen dolgok halmazába zárják az embert:
Akár egy halom hasított fa, |
hever egymáson a világ, |
szorítja, nyomja, összefogja |
egyik dolog a másikát |
s így mindenik determinált. |
Ebben a versében József Attila nem képes a világot emberivé formálni, az emberhez hangolni Eluard kifejezésével élve a dolgokat a "rossz" rovatából a "jó"-éba átírni. Itt lázad a fennálló egyetemes törvények ellen: "minek is kell fegyvert veretnem, | belőled, arany öntudat!" kiált, s meglett embernek azt tartja, aki a világból kiszakadt, aki "tudja, hogy az életet | halálra ráadásul kapja | s mint talált tárgyat visszaadja | bármikor ezért őrzi meg, | ki nem istene és nem papja | se magának, sem senkinek". A boldogság már csak az állati lét gyönyörének képét öltve jelenik meg. "Láttam a boldogságot én, lágy volt, szőke és másfél mázsa." Míg az előző versben úgy érezte, "testként folytatódom a külső világban nem a fűben, a fában, hanem az egészben", míg az Elégia szavai szerint "magára ismert" a tájban, a Téli éjszakában úgy mérte föl magának a kozmoszt, "mint birtokát a tulajdonosa", s még A város pereménben is másokat figyelmeztetően riasztott és tanított szava addig itt a megnyugvást már csak az hozza meg, hogy átutazó, néma idegenként néz végig mindent, ami elvonul a szeme előtt:
Vasútnál lakom. Erre sok |
vonat jön-megy és el-elnézem, |
hogy' szállnak fényes ablakok |
a lengedező szösz-sötétben. |
Így iramlanak örök éjben |
kivilágított nappalok |
s én állok minden fülke-fényben, |
én könyöklök és hallgatok. |
Egy képe van a versnek, ahol a világot formáló-irányító törvények a szép formájában jelennek meg, hasonlatosan az előbbi nagy versek az Alkalmi {367.} vers, az Óda világához: ősi, kalevalai formaelemek és modern tudományos-technikai fogalmak gyönyörű költői szintézisében:
Én fölnéztem az est alól |
az egek fogaskerekére |
csilló véletlen szálaiból |
törvényt szőtt a múlt szövőszéke ... |
A Külvárosi éj ben a "kötegbe szálló" holdsugárból szőtték a gépek "szövőnők omló álmait", de a szövedék, a dolgok elrendeződésének, összekapcsolódásának, elsimulásának szép rendje s ehhez hasonló képek másutt is gyakori elemei ennek a költészetnek. A tragikus fordulat s egyúttal az egész vers tragikumának kulcsa is a következő sorokban jelenik meg:
és megint fölnéztem az égre |
álmaim gőzei alól |
s láttam, a törvény szövedéke |
mindig fölfeslik valahol. |
A marxista világnézet hitével, tudományos, racionális humanizmusával tudta szépnek látni a világ rendjét. A fasizmus uralomrajutása a marxizmus hazájában olyan jelenség, amelyet úgy érzi nem lehet egyedül ezzel a világnézettel megérteni: itt "fölfeslett a törvény szövedéke", itt "a lét dadog" a tiszta törvény ellenében. S ez történik személyes sorsában is. József Attila új elmélet törvényeit kívánja segítségül hívni, hogy ismét értelmessé legyen számára a világ. A közös harcból való kiszakadása, a forradalom reményének feladása, betegségének jelentkezése is önmaga lelki életének vizsgálata felé fordítja. "Mindentől fölmentem magamat, | mert nem lesz utolsó ítélet" mondja ki a konok tagolású Számvetés soraiban.
Elkomorulás az 1933-as év verseiben | TARTALOM | A fájdalom hangja |