Antifasiszta lírája | TARTALOM | Az utolsó versek |
Utolsó életszakaszán belül különösen a 3637-es évek termésében kétségbeesés és a derűs megnyugvás, a hetyke kihívás és a teljes lemondás, a boldog öröm és az őrület szavai egymást váltják. Mindebben szerepe van egy nagyobb törvények szempontjából nézve esetleges körülménynek: szerelme és betegsége alakulásának is. Ezen a hullámzáson belül azonban csaknem mindig jelen van döntő világnézeti elemként változatlanul megőrzött hite a "törvény"-ben, a történelmi materializmusban.
Az egyik alapélmény, melynek ekkoriban hangot ad: a mind teljesebb kihullás a világ egészéből, a mind teljesebb elidegenedés a külvilágtól, az önmaga belső világába zártság. Ezt panaszolja vagy ezzel küzd, ennek kínját akarja feloldani vagy ettől akar megszabadulni. A világ holttá merevül, kietlen űrré lesz körülötte. "Dolgaim is úgy hallgatják személyem, | mint bolond tanárt az üres padok" panaszolja az Aki szeretni gyáva vagy ... (1936) soraiban, "Már nem fog kézen, amit megfogok" mondja lemondóan a Könnyű emlékek ...-ben (1937), "Némább a hosszabb éjjel, nagyobb a világ | s félelmetesebb. Ha varrsz, sem varrhatod meg közös takarónk, | ha már szétesett" üzeni Juditnak a kijózanultság hidegnek látszó, de fájdalmas mindennel leszámolásában mégis fölemelő, az emberi méltóság nyugalmával szóló soraiban. A világ "üres űrben tántorog" (Négykézláb másztam ... 1937), "A tárgy-egyén mind elválik a többitől, | magába mélyed és talán megsemmisül" a Szürkület képeiben; "Be vagy a Héttoronyba zárva" jajong a Karóval jöttél ... (1937) vádoló szavaiban. "Eszméim közt, mint a majom {374.} a rácsok közt le és föl, | vicsorgok és ugrándozom" sikolt valami állati rémület a Kiáltozás és a Légy ostoba! (1936) soraiban. "Mint űrt a fényszóró, csupasz tekintet" kutat benne is (Ki-be ugrál ...), "A semmi sodrá"-nak magával rántó erejétől retteg (Bukj föl az árból ..., 1937). A "makacs égitestek" rendben mozgó világát már értetlen, csaknem gúnyos idegenkedéssel nézi (Miben hisztek ti ... 1937). Máskor végzetszerű erők ragadják az űrben ismeretlen útra az egész csillagrendszert:
... a világ |
a táguló űrben lengve |
jövőjének nekivág; |
ahogy zúg a lomb, a tenger, |
ahogy vonítanak éjjel |
a kutyák ... |
Ijesztő megriadások voltak a Medáliák-ciklus egyes darabjai is, de ott ez megmaradt pillanatnyi élménynek. Itt viszont a versek kompozíciója már félreismerhetetlenül zárt; a befejezés végső ítéletet mond ki:
Jöjj, barátom, jöjj és nézz szét. |
E világban dolgozol |
s benned dolgozik a részvét. |
Hiába hazudozol. |
Hadd most azt el, hadd most ezt el. |
Nézd az esti fényt az esttel |
mint oszol ... |
Piros vérben áll a tarló |
s ameddig a lanka nyúl, |
kéken alvad. Sír az apró |
gyenge gyep és lekonyúl. |
Lágyan ülnek ki a boldog |
halmokon a hullafoltok. |
Alkonyúl. |
A vers ritmikája, a rímek összekapcsolása éppoly egyértelműen lezárt egészet ad, mint a gondolatmenet, vagy mint ahogy a szavak hangulati tartalma s az utolsó, különálló sorként, külön mondatként elhangzó egyszavas összefoglalás is valaminek a befejezését sugallja: "alkonyúl".
Nagy versek születnek ezekből az élményekből. Vannak ugyan olyan darabjai is, melyekben valami különös, artisztikus szépséggel megformált világ ábrázolására törekszik (Látomás, Én, ki emberként ... Reggeli fény, 1937), melyekben a gondolati tartalom rendezetlen (Kiknek adtam a boldogot. ... 1937), ál-feloldásokat hozó versek (Könnyű fehér ruhában ... 1937) is előfordulnak benne. A freudizmus hatása gondolataiban zavaró, de az, hogy a lélek mélyebb rétegeinek vizsgálata s ezek megszólaltatása felé irányítja, részben új utakra segíti. S az olyan versek, mint a Ki-be ugrál ..., a Karóval {375.} jöttél ..., a "Költőnk és Kora" vagy a Kiáltozás a költői remekművek közé tartoznak. A mélyről elszabadult látomások döbbenetének a vers szabályos rendjébe foglalása abból a küzdelemből született, melyet az emberi értelem a rátörő káosz erőivel vív, s ezt a küzdelmet részben ki is fejezi. A lehetetlennel is szembeszálló emberi hősiesség tragédiái sűrűsödnek önmagát vádoló, önmagával vitázó soraiban:
Tejfoggal kőbe mért haraptál? |
Mért siettél, ha elmaradtál? |
Mért nem éjszaka álmodtál? ... |
(Karóval jöttél ...) |
De saját tragédiáját is az emberiség egészének sorsával kapcsolja össze:
Mint fatutaj a folyamon, |
mint méla tót a tutajon |
száll alá emberi fajom |
némán a szenvedéstől |
(Kiáltozás) |
Az örök áramlás József Attilánál gyakran megjelenő képzetét hideg siklás érzetévé alakító f hangok fakó alliterációin, a t-k kemény zökkenésein átlendülő ritmus, majd a száll könnyed gyorsaságát előrehajtó alá lágy l hangja: mindez annak a döbbenetét készíti elő, melyet majd az álombeli szörnyű tehetetlenségek érzetét sugalló némán szóra ráhulló hangsúly idéz elő. A Ki-be ugrál ... az önmaga megőrülésének folyamatát is tiszta értelem fényében látni akaró költő műve: a szinte orvosi pontosságú leírás az értelem szeretetétől lesz nemcsak megrázóan, hanem megindítóan is szép verssé: az önmagát félig már kívülről látó ember önmagát búcsúztató költeményévé, melyben a könyörtelen mindennel-leszámolás és a gyermekien naiv gyöngédség fonódik össze: "Ha megbolondulok, ne bántsatok. | Erős karokkal fogjatok le szépen; ha majd egész valómmal kancsítok ..."
Az életen mint küzdelmen való kívülmaradás élménye, a dolgok elviselése és emberi méltósággal vagy szomorú megnyugvással való tudomásulvétele az, amiben néha politika és tisztán magánéleti jellegű költeményei néha egészen közeli rokonai egymásnak:
Majd a kiontott vértócsa fakó lesz |
s mosolyra fakaszt mind, ami ma bánt, |
majd játszunk békés állatok gyanánt |
és emlékezni és meghalni is jó lesz. |
(Majd emlékezni jó lesz, 1937) |
Hasonló az Ős patkány terjeszt kórt ... befejezése is.
Antifasiszta lírája | TARTALOM | Az utolsó versek |