Antifasizmus és szocialista líra | TARTALOM | Lukács László |
Bicskén született 1910-ben. A húszas évek végén kezd verselni. Írásai a Társadalmi Szemlében, Gondolatban, Nyugatban jelennek meg. Tanulmányt ír Adyról. A 30-as évek elején kapcsolatba kerül az illegális kommunista mozgalommal. A Tamás Aladár elleni perben letartóztatják, de bizonyítékok hiányában szabadon engedik. Hivatalnokként él. 1938. szeptember 10-én elhagyja az országot, Franciaországban részt vesz az ottani magyar írók munkájában, ír az erdélyi Korunkba, a párizsi Üzenetbe. A németek elől délre menekül, Grenoble mellett 1944 tavaszán elfogja a Gestapo. A drancy-i internálótáborból Németországba hurcolják, ahol nyoma vész. Utolsó versei még nem kerültek elő.
Két nagy élmény táplálja Forgács Antal költészetét: találkozása a munkásmozgalommal és a fasizmus brutális támadása feletti megrettenés. Neve először a Jóság (1929) című antológiában tűnik fel Radnóti Miklós és Lakatos P. Pál társaságában. E maréknyi verscsokor hangulatát a kesernyésen józan számadás kötelessége színezi. Forgács egy generáció nevében szól, költők nevében, akik a forradalmak bukása után értek férfivá, s rossz közérzetüket nem oldja a céltudatos akarat, vágyaik bizonytalanok. Ő is azzal a költői nyelvvel indul, amely Kassák nyomán, és a még teljesen le nem zárult avantgard törekvések hagyományaként szinte kötelező: versalakba tört prózát ír, az expresszionista versvázakat azonban már szürrealista képfoszlányok díszesitik. Első kötete, a Fanyar idő (1933), a mozgalmi munkáját kettétörő lebu-{622.}kás utáni hangulatokat rögzíti. A versek alaphangja a bánat, későbbi prózai írásainak tanúsága nélkül is nyomban megéreznénk: ez a költő Tóth Árpád és Juhász Gyula felől igyekezett a küzdők sorába, s eredendően nem harcos alkata okán nem annyira József Attila, mint inkább Radnóti csillagának lett hű bolygója. Formailag az átmenet állapotát rögzíti a kötet, a szabadon áradó sorok fokozatos megszelídülését, s fel-felbukkan a daktilus is, ami a későbbi Forgács-versek oly jellemző dallamát adja. Tartalmilag a megvertség tudata és a dacos hűség perlekedése tolul előtérbe.
A törvényre keservesen tanítottak, |
puskával, karddal a fejedbe verték. |
Józanul állasz, savanyodó szájjal, |
s nem lángol többé merev, száraz elméd. |
Amit tettél, jó volt és nem hiába, |
felejtsd el a rádkiáltott szitkot. |
Eljön a nap még, akkor újra kezded! |
Addig is őrizd, mit rádbíztak: a titkot! |
Szolnoki katonáskodása emlékét őrző versei közül kiemelkedik A Tiszánál, amelyben Petőfire emlékezvén harcos utódnak tudja magát, s a folyót elkísérő fák lengő ágaiban a sápadt tüntetők ökölrázását látja. A második kötetre (Hűvös magány, 1936) jellemző változást éppen ennek a motívumnak a meghalványodása mutatja, a Petőfi című versben a barna fák már "únottan álltak süppedt partokon, mint vert sereg, mely a harcokon hiába fáradott." Forgács költészetét ezekben az években már teljesen hatalmába kerítette a vereség-hangulat, amely a fasizmus előretörése nyomán oly szélesen szétáradt a magyar irodalomban, a szocialista irodalom egy részében is. Megerősödik verseiben a magány, az elszigeteltség, a céltalanság tudata, a kesernyés bánatos hangulatok középpontjában a "hiába", a "bénító semmi" fészkel, mint megannyi visszhang "a semmi ágán ül szívem" hangtalanul zokogó bánatára. "Az eszmény oszlik, rajza már laza" írja egyhelyütt, "felszállnom nem lehet már, jól tudom, hogy minden elveszett" panaszkodik másutt, s mindenüvé elszivárgó bűntudata szövi át álmait. Megjelenik sorai közt "a förtelmes halál" réme, gyilkosok osonnak és kések villognak a finoman vibráló víziókban, ekkor már "tudta", de még "nem hitte", hogy értelme "szép fátyla elszakad".
A háború kétszázkilencvenharmadik napján című versében még így ad hírt magáról:
Látod még élek! Nem nyelt el a föld, |
s nem martak szét a harsány fegyverek. |
Itt lapulok könyvek és füzetek |
közt egy sötét szobában egyedül, |
s mit eddig tettem, csinálom tovább. |
Nem vagyok bűnös én itt semmiért, |
de lesz-e, aki ezért megbocsát? |
{623.} Utolsó kötete, az Időm törvénye szerint (1938) és a Korunkban megjelent versei egyre halványuló pasztell-színekkel övezik a hátrálás, a menekülés panaszos szavait. A szorongás, a félelem lépnek előtérbe, s a "gránit idő" ellen óvó vers babonás tisztelete. "Minden biztos egész sikoltva széttörött" írja végül s felteszi a végső kérdést: "Miért is éltem én?"
Antifasizmus és szocialista líra | TARTALOM | Lukács László |