Halász Gábor | TARTALOM | Cs. Szabó László |
1901-ben született Budapesten, művelt polgári családból. Tanulmányait a budapesti piarista gimnáziumban kezdte el és a budapesti bölcsészkaron folytatta mint magyar-német szakos hallgató. Először színházi rendezőnek készült, később mégis gimnáziumi tanár lett Kőbányán, majd a Vas utcai kereskedelmi iskolában tanított. 1937-ben a szegedi egyetem magántanárává habilitálta. A második világháború kitörésétől kezdve egyre több zaklatás éri. Magyar irodalomtörténetét kitiltják az iskolai könyvtárakból. 1944 nyarán munkaszolgálatra hívják be. Novemberben Balfra hurcolják, ahol 1945. január 18-án meghal.
Első találkozását a szellemi világgal a piarista gimnázium rendezte, mely a századelő újkatolicizmusának megfelelően szilárd erkölcsi világrendet állított eléje. E találkozás idején azonban még serdülő: öntudatlan befogadó. Érthető hát, hogy majdnem konfliktus nélkül jut el az ellenpólusra: az éppen lezáruló kor kétkedő szubjektivizmusának bűvöletébe. Őmaga innen számítja szellemi létét. "Úgy éreztem emlékezik vissza később , egy nagy világáramlat sodrában úszom: minden szellemi jelenség, amellyel akkoriban találkoztam, az egyéniség szabadságjogait hirdette: Babits Mihály költészete, Nietzsche filozófiája, az impresszionista festészet ,meglátása', minden és én is azok közé tartozom, akikkel előre mozog a világ, míg a renyhe nyárspolgári tömeg elmarad." Első tanulmánykísérletei is ezeket az eszményeket szolgálják: Walter Patert követi, aki kizárólag a mű és műélvező között létrejövő lelki kapcsolatra figyel, s Oscar Wilde-ot, aki szerint "a legmagasabb fokú kritika igazában saját lelkünk ismertetése".
Az első világháború utolsó évére esik ez a szellemi indulás s nagyon hamar újabb fordulathoz visz. Hiszen a korán érő és már diákkorában nagy tudásanyagot összegyűjtő Szerb Antal ekkor már valóban tudatosan és látó szemmel néz maga köré, s észre kell vennie, hogy a fin-de-siècle világhangulat éppen {80.} akkor omlott össze, amikor ő átélte. A szubjektív filozófiákat kezdte eltemetni a fenomenológiai iskola objektív idealizmusa, az egyéniségkultuszt a kollektivista eszmény s a dekadens finomkodást az aktivista erőfeszítés. Az idézett emlékezés erről a felismerésről is beszámol, sőt az okokat is felsorolja: az országok összeomlását, a Monarchia eltűntét s a polgárság felszámolásával fenyegető erők kirobbanását. Apokaliptikus idők közeledtét érezte a fiatal írójelölt, s amikor társakra akadt, "dávidferenci hív hűtlenséggel" fordult el újra eszményeitől. Ekkor találta meg első közösségét, a "Barabások" körét, mely a kor forrongó fiatalságának egyik csoportját foglalta magába. (Tagja volt Sárközi György is, és az anarchikusan lázadó Szabó Lőrinc is kapcsolatot tartott fenn vele.) A "Barabások" útkeresése kapkodóan nyugtalan volt: a hisztérikus anarchizmustól a vallásos vakbuzgóságig terjedt, s csak a lázadó magatartás, a múlt elvetése tartotta meg némiképpen irányát. Szerb Antal sem volt társainál céltudatosabb: vállalta a "hagyományokat összezúzó" avantgardot s ugyanakkor tudatosabb szinten visszatalált a neokatolicizmushoz. Mint bizonyára egész körében, nála is látszólagos ez az ellentmondás. Hiszen az individualizmus társadalmi felelőtlensége után vak lázadása is útkeresés volt, és a "modern" katolicizmus kiutat ígért a zűrzavarból. így kialakított biztonságérzete sem lehetett azonban teljes: "alapjában véve a katolicizmus is egy sich-fliehen" jegyezte fel naplójában. S továbbá: aligha csak a belső fejlődés vezette a vallás felé. Amikor a "kereszténykurzus" antiszemita hecckampányai a társadalmonkívüliség riasztó lehetőségét is elébe vetítették, érthető, hogy elfogadta a menedéket, melyet a Sík Sándortól tanult igazabb, mélyebb és humánusabb kereszténység ajánlott.
Forrongó és tétova indulata jellemzően először szépirodalmi formákban tör felszínre: 1921-ben kezdi közölni verseit a Nyugat és ekkor írja első figyelemreméltó novelláit. De "hív hűtlensége" tanulmányírói tevékenységében is megnyilatkozik: Barabás-korszakának egyetlen esszéje Georg Traklról szól (1921), kiben az expresszionista költészet korszakindító jelentkezését dicséri.
Sturm und Drang-ja azonban hamar lezajlik. Maga mondja el, hogy még lázadó korszakában döbbenten fedezi fel Gide-et és Claudelt, akiknek latinosan letisztult és objektív hatású művészete íme hívebben megvalósítja az új irodalom céljait, mint "az expresszionizmus vak handabandázása". Majd Stefan George állítja meg nyugtalan útkeresésében. "Amit a költő iránt érzek, legalábbis szerelem" írja 1923-ban. Az önmagát szoborba faragó költőt, a szellemi gőg és távolság óriását tiszteli benne. Róla írja első megjelent tanulmányát (1923). Igaz, itt még nehezen tud elszakadni forrásától, Friedrich Gundolf George-monográfiájától, de átvételei is jellemzőek: a 20. század nagy törvényhozóját, az új kőtáblák megalkotóját igyekszik megrajzolni, de misztikus következtetéseiben már nem követi Gundolfot, nem veszi át elméletét, mely szerint George görögségeszménye feltámad a német ifjúságban és a Maxim-ciklus az istenember megjelenítése.
A George-élmény minden mozzanata fontos Szerb Antal útkeresésében: a nagy törvényhozó idézése, a misztikus következtetések mellőzése, sőt a közvetítő felhasználása is. Mert Gundolf a szellemtörténet nagy képviselője volt, ki "oly szépen írt az irodalomról, hogy amit írt, gyakran szebb és többetmondó volt, mint amiről írt". Szerb Antal tehát a kor új irodalomtörténeti irányához {81.} érkezett el nyomában. De követőként is sejtetni tudta, hogy önálló célok felé tör: tiszteli az új kőtáblák megalkotóját, mert maga is új kőtáblákat keres, és nyughatatlan keresése mögött racionalizmus munkál.
Belső fejlődését kívülről jövő ösztönzés is támogatta. Idősebb barátja, Zolnai Béla, aki a magyar szellemtörténészek közé tartozott, nemcsak saját folyóiratát (Széphalom) nyitotta meg előtte, hanem az új iskola reprezentatív fóruma, a Minerva felé is egyengette az útját. Szerb Antal, aki már a Barabások és a neokatolikusok között is az óvó szektát kereste, a Minerva körében találta meg igazán azt a biztonságot nyújtó műhelyt, mely fiatal kereső szellemét és megriasztott énjét határozott irányba terelte, öntudatossá tette és kibontakoztatta. Nagy vállalkozásokba kezd, termékeny és sikeres. Közzéteszi disszertációját, a Kölcsey-tanulmányt (1924, megj. 1926), majd írni kezdi nagy tanulmányait (A magyar újromantikus dráma, 1927; Az Udvari Ember, 1927; Az intellektuális költő, 1927; Blake, 1928; Ibsen, 1928; Az ihletett költő, 1929; Magyar preromantika, 1929; Vörösmarty-tanulmányok, 1930).
Valamennyi a szellemtörténeti elvek és a bontakozó egyéniség láthatatlan küzdelmének eredménye. Két nagy tablójában áll legközelebb új iskolájához, hiszen az elsősorban a nagy irodalomtörténeti szintézisektől várta szemlélete érvényesítését. A magyar újromantikus drámában még csak az az új, hogy az irodalomtörténeti hatások pozitivista-mechanikus felfogását a szellemi befogadás folyamatára figyelő szellemtörténeti szemlélettel helyettesíti. A preromantika-esszé azonban már teljesen szellemtörténeti konstrukció felvázolása: a magyar felújulás motorját a felvilágosodással szemben a romantikus szellem korai jelentkezésében keresi, s az új áramlat hatásának elemzése során a korabeli magyar nemesség tipológiájának megteremtésével kísérletezik. Nagy íróportréiban a műfajválasztás önállóbb szándékokra vall, de a mondanivaló a vállalt elvek szolgálatát bizonyítja. Ibsen életművében avultnak minősíti a Peer Gynt, a Nóra, a Solness építőmester szabadságeszményét, szociális szenvedélyét, jelképeinek tartalmát, s a líraiságot, az öregedő drámaköltőben fellobbanó tragikusan mohó életvágyat érzi élő értéknek. A Kölcsey-disszertációban és a Vörösmarty-tanulmányokban a nemzeti klasszikusok merev szobrát akarja ledönteni s a két költő lelki és érzelemvilágának elemzéséből igyekszik általános következtetéseket levonni. Így Kölcsey útját szerinte a fiatalkori érzelemgazdagság, az egyre jobban eluralkodó racionalizmus, majd a ráció hatására elsivárosodó én érzelmek utáni vágya jelzi. Vörösmarty művéből pedig az ő interpretációjában nem a reformkori nagy alkotások emelkednek ki, hanem a fiatalkori és az utolsó versek, melyekben a fantáziájával viaskodó fiatalember, illetve a költői tudat tragikus elesettje nyilatkozik meg. Babits és Berzsenyi egymást kiegészítő portréiban az ihlet természetrajzát kutatja: az intellektuális és az ihletett költőt állítja egymás mellé. Az intellektuális költőt sem azonosítja a teljesen értelmi lénnyel. Sőt: Babits magasfeszültségű gondolati igényét arra vezeti vissza, hogy érzelmi súlypontja közel esik a tudatalatti világ alaktalan gomolygásához, s ennek fékentartása fokozott fegyelmet szül. Berzsenyiben, akit par excellence ihletett költőnek lát, éppen fordítva: a költői tudat logikai folyamatát figyeli. Szerinte Berzsenyi először eldobja a köznapi kifejezést, s így felszabadítja magában az asszociatív gondolkodást, amit azután az ő költészetében is a fegyelem: az antik versforma fékez. A két esszében tehát Szerb Antal lebontja az ösztönös {82.} és tudatos költészet közé emelt válaszfalat, s az élményszerűség és a gondolatiság egységében jelöli meg a lírai önkifejezés lényegét, melyben az intellektus szerepét látja uralkodónak.
Mindebből az is nyilvánvaló, hogy számára a lélektani elemzés az irodalom megértésének fő eszköze. S arra is számos példát idézhetnénk, hogy lélektani szemlélete a freudizmushoz igazodik. A magyar preromantikában például az irodalom vágyteljesítő szerepéből indul ki. Így ír: "A teremtő képzelet anyagát a tudatalatti tartalmából meríti és erejét a vágyból: a képzelet feladata a megvalósíthatatlant vagy még meg sem valósultat megvalósítani. Vágyakat teljesít a képzelet az álomban és az ébrenálmodozásban, de ezek a teljesülések legott megint szétfoszlanak; vágyakat teljesít a képzelet a művészetben, de ezek maradandók a forma erejénél fogva." A preromantikus regresszióról és a preindividuális lét utáni vágyról szóló hipotetikus konstrukciója Freud neuróziselméletének alkalmazása az irodalomtörténeti elemzésben. Szerinte Vörösmarty lírai kozmoszának összeomlása az ösztönerők győzelmének tragikus következménye ... stb. A freudizmus korabeli kultusza is magyarázza ezeket a példákat. De fontosabb a szellemtörténet és lélektan szerves összefüggése. Dilthey arra tanítja híveit, hogy a "világrejtély" megoldása csak úgy lehetséges, ha lehatolunk énünk mélyebb rétegeibe, mert az emberi individuumban is a világot mozgató szellem munkál, a történelem megismerése tehát az ember lelki vizsgálata útján lehetséges.
Szellemtörténeti eredetű a húszas évek Szerb-tanulmányainak nagy világirodalmi kitekintése is, melyet a hatáskutatás irányít, hiszen a szellem önfejlődésének elve a gondolatok, érzések örök átadását és befogadását feltételezi. S minthogy az alkotók lelki megnyilatkozását az irodalomban mindig a nyelv közvetíti, a szellemtörténeti koncepcióban különös hangsúly esik a nyelvi elemzésre. Szerb Antal ebben is kedvvel követi iskoláját.
Ez a vázlatos elemzés nem akar bizonyítani, csupán illusztrálni. A bizonyítás felesleges: Szerb Antal ez idő tájt elméletileg is vallja a szellemtörténet igazságát. A magyar preromantikában a szellemtörténet krédóját fogalmazza újra: "Az irodalmat nem inspirálta a praktikum és nem támogatta a társadalom ... Az irodalom legfőbb inspirálója maga az irodalom és a szellemi átalakulások legtöbbször magából a Szellemből fakadnak." S legtöbb tanulmányán áttetszik iskolája nagy mestereinek példája: az említett Gundolfé, Striché és főképpen Diltheyé. Dilthey Hölderlin útjának utolsó szakaszán a szellemi egyensúly felbomlását, a költői képek elszabadulását figyeli meg; Goethe-tanulmányában pedig a képek mögött rejtőző asszociatív gondolkodást és a műgond képzeletet korlátozó szerepét elemzi. Szerb tehát az ő nyomában alakítja ki Vörösmarty-, Berzsenyi- és Babits-képét.
Igaz, számos példát sorolhatunk fel arra is, hogy már Minerva-korszakában is az egyéni utat kereste. Említettük, hogy portréfestő hajlama elütővé tette környezetétől, mely elsősorban nagy szintézisalkotásra törekedett. S portréiban is csak elvétve hajszolta a teljességet: egy-egy ötlet, gondolat, alkotói jellemvonás vonzza, a művészet titkának felfedése ösztönzi. Nagy tanulmányait az alapelvek és a hatalmas apparátus a szellemtörténeti építményekhez teszik hasonlóvá, önálló vonásai azonban az esszé felé közelítik: magabiztos, lezáró igényű magyarázatnak látszanak, pedig inkább szubjektív, kockázatos kísérletek. A kortárs Németh László korán észrevette ezt: "Mintha {83.} egy nagyon fölényes művészember gyakorlati tekintetből öltötte volna magára a tudomány nagyképű szegényeinek a lötyögő ornátusát" írja róla. Majd máshol: "Stílusában is különösen kereszteződik a született művész eleganciája s a mímelt tudomány rendszereskedése. Nem szabadulhatok meg az érzéstől, hogy egy tudósok közé keveredett művész mimikrijének vagyok a tanúja."
Szerb Antal Minerva-tanulmányait tehát a finom részletelemzések és az érzékeny megfigyelések emelik túl a magyar szellemtörténet virágkorán. Jelentőségük egyébként csak tudománytörténeti. De ha a koncepció és az apparátus mögé nézünk, nagyon értékes szubjektív vallomásokra bukkanunk. Mi terelte Szerb Antalt a szellemtörténet felé? Őmaga így magyarázza múltját: "Az irodalomtörténet eddig a természettudományok hatása alatt nagyrészben száraz adatgyűjtésből és kommentálásból állt; ezekben az esztendőkben változott át az új filozófia és költészet ihletése nyomán alkotó tevékenységgé." Ha emellé felidézzük szakadatlan törekvését a magyar irodalom és az európai kultúra szerves kapcsolatainak felkutatására, előttünk áll szellemtörténeti korszakának három elindítója: lázadása a sivár konzervativizmus ellen, a nacionalista elzárkózás elutasítása s az alkotás és a tudomány egységének megteremtése. Nemcsak az igény lázadása ez Horváth János kísérletével egyidőben Császár Elemér iskolájának egyeduralma ellen, s nemcsak az elfojtott írói vágy áttételes jelentkezése. A konzervatív pozitivizmus a század eleje óta a társadalmi reakció szellemi fegyvere: bezárkózott a századvég műveltségi vívmányai közé, mert a művészet minden újítása mögött a társadalmi újítást, a forradalmat rettegte; az ellenforradalom hatása alatt földhözragadt világát kitágította ugyan egyetlen gondolattal, de ez a nacionalizmus eszméje volt, mely a bezárkózás újabb válfajához, a provincializmushoz vezetett. Ilyen környezetben a szomjas szellemű fiatal Szerb Antalt érthetően magával ragadta a szellemtörténet távlatos koncepciója s a lázadás illúziójával töltötte el: amikor letért a magyar irodalomtudomány hagyományos útjáról, a társadalmi konzervativizmussal is szembefordult. Hogy lázadásának ez utóbbi mozzanata tudatos volt-e vagy akaratlan, nem bizonyítható, csupán az kétségtelen, hogy a nacionalizmus misztikus eszméjének következetes ellenpontozása átgondolt racionalizmusra vall, s hogy eltökélten csatlakozott a szellemtörténethez. Tevékenységének társadalmi kisugárzását azonban mindennek figyelembe vételével sem hagyhatjuk homályban, amint vállalt irányától örökölt ellentmondásainak elhallgatása is csökkentené portréja hitelességét. Mert az ő szellemtörténeti koncepciója éppolyan tiltakozás volt kora ellen, mint Halász Gábor klasszicizmus-eszménye, de éppolyan szárnyaszegett is. Hiszen azt bizonyítja, hogy nemcsak az a világ volt forradalomtól megriadt, mellyel szembenállt, hanem az övé is. Elfordult a pozitivizmus töredékes és szűkös valóságától, de elszakadt az egész valóságtól is; tiltakozott a nacionalizmus mítosza ellen, de mint nemzedéke mítosszá formálta a szellem fogalmát. A harmincas években a szellemtörténetet a barbárság előtti korba helyezte: "A szellemtörténet megszűnt a weimari Németországgal" írja. Jóhiszemű ez a szétválasztás, hiszen láttuk Szerb Antal már német mestereinek nyomában is elkerülte az "új hérosz-kultuszt", mely közvetlen érintkező pont volt a szellemtörténet és a nácizmus között. De szépítő is, hiszen a polgári gondolat irracionalizmusa azoknak az eszméknek nyitott utat, melyek ideológiát szolgáltattak a fasizmus gyakorlatának.
{84.} Hova vezethetett ez a felemás lázadás? Az Ibsen-tanulmány szerint az egyén belső függetlenségének őrzéséhez. A szabadságeszme, "az európai kultúra legszebb virága" elhervadt olvassa ki Szerb Ibsen példájából. S vállalja felismerése konzekvenciáit is: feladja a fejlődés elvét, s az irodalomtörténet nagyjait magányos küzdőknek tekinti. A belső függetlenség őrzésére szólította a kifejlett kapitalizmus riasztó képe is: Az amerikai könyvek tanulságát összefoglalva (1928) a "taylorizált", uniformizált életforma léleksorvasztó vonását emeli ki s ennek támad éles szavakkal, kíméletlen szatírával.
Mindebből az következik, hogy a fejlődés Szerb Antal munkásságában a szellemtörténeti koncepció lazulásával párhuzamos és összefüggő. A foszló elvek hálóján jobban áttetszik az esszéíró egyénisége. De ez fordítva is igaz: a felnövő egyéniség lerázza magáról az iskola fegyelmét. S ez most sem csak belső fejlődés eredménye. Szellemi magatartása a húszas évek második felében ellentmondásos volt, de egy magabízó rendszer szilárd kereteihez igazodott. Amikor sejteni kezdi, hogy a valóság szertefoszlatja lázadásának illúzióját, először bevallja ellentmondásait, azaz eklektikus lesz még visszanyúl a szellemtörténeti koncepcióért, de csak azért, hogy állványzatot építsen belőle, művei falait már a szubjektív élmények és megfigyelések tömegéből emeli , majd komoran és letörten néz vissza útjára, s amennyire a nehezülő évek módot adnak rá, új történelmi tapasztalatainak nyomába szegődik.
Így lép át abba a korszakába, melyet igazán Szerb Antal-inak érzünk. Amint Kardos László írja, "a ,komoly férfi'-ből az évek haladtával villámló szemű, lírai hevületű, hitek és fáradt kételyek közt hányódó ifjú vált, akinek új arca szivárványosan hódító, idegesen csillámló, pompás forma". A harmincas évek elején következik be ez a metamorfózis, s a Magyar irodalomtörténetben (1934) már az új arcú Szerb Antal mutatkozik be. Először a könyv új stílusára figyelünk fel. A Minerva-korszakban az elemző gondolatábrázolás volt az eszménye és a bonyolult részletezést is vállalta. Most csattanó-villanó, ruganyos és tömör mondatokkal dolgozik, élces fordulatokkal s a karikatúra határát súroló, kifejező torzításokkal. Tehát már nem a leszűrt és rendszerezett ismereteket akarja közvetíteni, hanem elsősorban személyes irodalmi élményét. Irodalomtörténete felfedező út: látjuk a tárgy felbukkanását, analitikus felbomlását, majd a titok feltárulását, s együtthaladunk az íróval, aki a lírikus önfeledtségével és nyíltságával hagyja, hogy mondatait érzelmei hangszereljék. Voltaképpen most éri el célját, ami már korábban is irányította: a tudomány és a művészet egyesítését. Szellemtörténeti tanulmányaiban az új összefüggések keresése vezette le alkotásvágyát, s valóban ily módon is teremtett, ha műve mulandónak bizonyult is. Most tudatosan az írói ábrázolás felé közeledik. Mintaképei írja előszavában "a régi humanisták áhitatos pletykálkodásukkal és az ancien régime-beli ,filozófusok', akik marquis-nők számára értekeztek a csillagos égbolt titkairól". Elvont problémái helyét eleven korképek és élővé varázsolt jellemrajzok foglalják el. A reformáció elterjedését például csaknem novellaszerű fejezetben mutatja be: a kor fő típusát állítja a középpontba, a Wittenbergában végzett papot, s ennek köznapi tevékenységében figyeli meg a korfordulót. A portréfestést is író módjára végzi el: a fontosnak vélt néhány vonást legtöbbször úgy választja meg, hogy bennük egyszerre nyilatkozzék meg a hús-vér ember és a titokzatos alkotó szellem. "Gorombaságainak különös erőt ad mondja például Pázmányról , hogy {85.} ő nem tartozik a dühös gorombák közé, mint ellenfelei." Mindennek megfelelően változik a módszere is: míg régebben az elvek szerinti vizsgálódás vezette, most jobban rábízza magát az intuícióra, s így az irodalomtörténetet részleteiben olykor kritikává változtatja. Ítélkezésének formája már nemcsak az érvelés és bizonyítás, hanem gyakran az irónia is. Amadéról így ír: "Nincsen nehézkesebb téma, mint a könnyed szerelem, és Amadénak ez volt az egyetlen mondanivalója." Kazinczyról megállapítja, hogy tisztelte Goethét, de műveit nemigen ismerte. Kaján hangon közli, hogy az ősi magyar isteneket a 19. század dilettáns költői találták ki stb. Kortársai közül sokan ilyen mondatokért minősítették frivolnak, pedig magatartása álfrivolitás volt, az a stílus, mely mítosz-oszlató racionalizmust takart. Később, amikor némely ellenfele komolysága mögül előütközött a valódi cinizmus, szomorkás-szemérmes mosollyal fedi fel lapjait: "Az álfrivolitás ,magatartása' sokkal előkelőbb, mint az álkomolyságé. A nagy franciskánus szentek bekenték magukat mézzel, azután meghenteregtek tollpehelyben, és úgy mentek ki az utcára, hogy nevessenek rajtuk és inkább csak odahaza voltak szentek, cellájuk Istennel teljes árnyékában. Vagy gondolj Byronra, milyen szörnyű cinikus volt, tisztességes ember szóba sem állt vele és mégis meg tudott halni Missolunghion alatt" (Jellemesek előnyben, 1943). Igaz, az ironikus stílussal tehertételt is vállalt. Pontosabban: az ironikus csattanóval. Mert a csattanó mindig lekerekít és egyszerűsít, ha ironikus is. S ha az író téved, az ironikus csattanó a tévedést teszi kiáltóbbá. Mint Petőfi népiességének megítélésénél: "A Petőfi-népdal olyan vers, melyet egy nem-népi valaki írt a nem-nép számára." Ez a kockázatvállalás azonban szintén az íróra vall, aki főképpen a szubjektív átélés útján közeledik a rajta kívül levő dolgokhoz.
Ezek az új vonások tehát azt bizonyítják, hogy Szerb munkásságában az esszé jutott uralomra. Ez magyarázza magyar irodalomtörténetének gyors, nagy sikerét: olvasmánnyá tette a szaktudományt, s olyan problémákat is vonzó módon ismertetett, melyeket előtte csak száraz és emelkedett hangon tárgyaltak a szaktudósok. Nem mondott le a tudományos meggyőzés eszközéről, hanem midőn az érzéki hatáskeltéshez folyamodott megtámogatta. Éppen ezért műve nem csupán közvetítés: önálló kísérletet tesz az ősi magyar vonások megfogalmazására, korszakok átértékelésére vállalkozik, Tompát, az egykori triász tisztelt alakját végképp megfosztja hagyományos irodalomtörténeti rangjától, Adyt felsorakoztatja a klasszikusok közé s esztétikai kérdésekben megannyi friss, eredeti megfigyeléssel gazdagítja a magyar irodalomtudományt.
De a Magyar irodalomtörténet ujdonságai azt is jelzik, hogy Szerb útját egyelőre nem a tudatos eszmei változás, hanem a magatartás, a módszer, a stílus módosulása irányítja: egyénisége áttöri a szellemtörténeti koncepciót, de hűtlenségének oka elégedetlenség, nem új vonzalom. Kiindulópontjait, gondolatmenetét régi szemlélete szabja meg, s csak hangsúlyeltolódásokban nyilatkozik meg új útkeresése. A magyar irodalom világirodalmi távlatú vizsgálata nála szellemtörténeti örökség, de most új tartalmat hordoz: nemcsak racionalizmus, hanem társadalmi tett is, a kor nacionalizmusának elítélése. Ezért lesz könyvének "egységes szempontja" a magyarság és európaiság kapcsolatának kimutatása: az irodalomtörténet megtanít arra a legnagyobb magyar hagyományra írja öntudatosan bevezetőjében , hogy "nálunk {86.} mindig a leginkább európaiak voltak egyúttal a leginkább magyarok". Másik vezérgondolatához ellenkező irányból érkezik el: módosítja a szellemtörténetet, de az új elemet is beépíti rendszerébe. Horváth János "irodalombölcseleti" szemléletéből indul ki, mely az irodalmat írók és olvasók viszonyaként, tehát társadalmi jelenségként vizsgálja. De a társadalmi okok közül csak az olvasóközönség ízlését veszi figyelembe, tehát csupán a szellemi hatások elemzésének körét tágítja ki. Mint Sőtér István kimutatta, ez a felemás szemlélet szülte Szerb Antal legnagyobb tévedéseit. Az olvasóközönség ízlésváltozásainak megfelelően a magyar irodalom történetét az egyházi, a főúri, a nemesi és a polgári irodalom korszakaira osztja, s ezeken belül például Petőfit a nemesinépi alkorszakba sorolja. Így Petőfi és Arany is nemesi írónak minősül: "szélső határlehetőség, ameddig a kor költészete, a nemesi költészet elmehetett az alsóbb néposztályok érdekében". Ez a felfogás nemcsak Petőfi politikai forradalmiságát hallgatja el, hanem költői korszakindítását is elhomályosítja. A szellemtörténeti szemlélet teszi Szerbet a "magyar finitizmus" elméletének követőjévé. Ennek első megfogalmazója, Prohászka Lajos maga is a szellemtörténet receptjét alkalmazta; hiszen kortól és történelmi valóságtól függetlenül, a "szellem önkifejezésére" figyelve alkotta meg "karakterológiáját", mely szerint a magyar jelleg uralkodó jegye a bezárkózás, a "határoltság". A korabeli rendszer önigazoló ideológiája hamar beolvasztotta ezt a gondolatot. Láttuk: Szerb Antal messze elkerülte a magyarkodás mítoszát, de mivel ő is figyelmen kívül hagyta a valódi történelmi és társadalmi körülményeket, a rokonszellem megnyilatkozását látta az örök típusokra épített "karakterológiában". Így lett könyvében a "finitizmus" irodalmi példája Katona, Berzsenyi, Arany és Madách.
A Magyar irodalomtörténetben megnyilatkozó belső küzdelem még évekig megszabja Szerb Antal munkásságát, s voltaképpen le sem zárul. A Hétköznapok és csodákban (1935) is igaz, friss részletek szoronganak a konstruált koncepció keretei között. A modern polgári regénynek ez a mozgékony kalauza azt az elméletet követi, amely szerint a regény az eposz kiegészítő műfaja, tehát a csoda éppúgy örök eleme, mint ősének még akkor is, amikor távolodik tőle. Ezért tartja a modern regényt a műfaj új virágkorának, melyben a legnagyobbak az új csodát, az új szabadság formáját keresik s olyan szabad régiókba emelkednek, "ahol már nincsen lélektan, társadalom és világnézet, valami oldott káoszba, melyből egykor istenek fognak születni". Nem akkor téved Szerb, amikor elfordul a klasszikus realizmus regényelméletétől, hanem amikor olyan elv segítségével igyekszik igazolni a modern regénytörekvéseket, melyet a szellem feltételezett "önmozgásából" olvas ki. "Nem politikai és nem is világnézeti, hanem valami meghatározatlan vitális szabadság vajúdik a kor harcaiban" írja s eleve elutasítja, hogy kora dekadens kor. Maga a modern regény realista vagy legalábbis objektív reakciója cáfolta meg hipotézisét. Hogy az új tapasztalatokat is tudomásul vette, A világirodalom története (1941) sejteti. Ebben már komorabb és kiábrándult. A lázas újítók nagyszerű kezdeményezése "a negyvenes évek viharosnak ígérkező világában már messze történelmi múltnak tekinthető ... a csodaregény divat volt; a divat elmúlt a súlyosodó politikai és gazdasági helyzetben ... a harmincas évek emberének legfőbb teendője, hogy felkészüljön a közeledő háborúra". Kiábrándulása felerősítette könyvében a spengleri pesszimista történetfilozófia hatását. A kul-{87.}túra "Nyugaton a francia forradalommal drámai véget ért" írja rezignáltan; majd: a századforduló "a Nyugat gyönyörű ősze"; sőt: "az emberiség nem előre halad, hanem körben jár". Keserű és téves ez a következtetés, de valóságos történelmi tapasztalatok lecsapódása: Szerb Antal a csodák szertefoszlása után kénytelen szembenézni a hétköznapokkal. Bizonyára ennek a jele A királyné nyaklánca (1943) újszerű tablója, mely a francia forradalom előtti évtized életének valamennyi rétegét feltárja s szinte elénk rakja mindazt az elemet, melyből a mélyebb társadalmi-történelmi összefüggések is kiolvashatók. Utolsó művében az utolsóelőtti lépést tette meg.
De pályája vége felé nem is nagy vállalkozásaiból tudjuk igazán rekonstruálni szemléletének fejlődését. Tevékenységét egyre szűkebb körbe szorítják: a kis színes cikk lesz uralkodó műfaja. Mondandóit a megmondható szavak nyelvére, a még-tűrt formák kereteibe kell átköltenie, hogy egyáltalán szólhasson, s később már mondandóit is úgy kell válogatnia, hogy még távolról se érintsék a valóság nagy sebeit. 1941-ben a fiatal írók almanachját így ismerteti: "Politikáról a kötetben egy szó sem esik, mintha fogadásból vagy fogadalomból nem beszélnének róla. Az egyik költeményben megjelenik ugyan a vármegyeháza, és az ember azt hiszi, hogy Ady politikai jelképe támad fel, de a cím gondosan figyelmeztet: Politika nélkül. Megnézem a címlapot: Almanach az 1941. évre ... milyen érdekes dokumentum lesz ez valamikor!" Ilyen dokumentum az ő kis cikkeinek gyűjteménye is, mely csak halála után jelenhetett meg (A varázsló eltöri pálcáját, 1948, 1961). A másról-beszélést tette tiltakozása eszközévé s gondolatainak világosságát és könnyed lebegését olyan korban, melyben szögesdrótokkal szabtak határt a gondolatnak, s melyben a "halálos halandzsa" fertőzött. De olykor közvetlenül is szólt. 1939-ben így írt Petőfiről: "Jókai és Mikszáth képviselők lettek, de szelíd, megértő, mindent megbocsájtó személyiségük előre kezeskedett arról, hogy nem fognak nagy viharokat kavarni a házban. Petőfi Sándort viszont, minden idők legcsodálatosabb politikai költőjét, megbuktatták a képviselőválasztáson, pedig Petőfi abból az anyagból teremtetett, mint a nép nagy vezérei. Ha a március 15-i nagy frontáttörés után nem teszik félre a hivatásos politikusok, talán ő lesz a választott ember, aki a magyar szabadságharcot a magyar nép szabadságharcává tudja tenni" (Írók a gáton). Kéziratban maradt Rab Ráby-cikkében társadalmi felelősséggel áthatott irodalomszemlélet kialakítására tesz kísérletet. S tisztelettel idézi József Attila emlékét (1938), igaz, főképpen költői rejtélyét kutatja, de példájából már azt is kiolvassa, hogy "a hivatott költő a közösségért szenved", s felismeri, hogy József Attila költészete és sorsa oly módon fonódott össze, mint Petőfi élete és műve. Szórványos példák. De a kényszerű másról-beszélés idején kritikus visszapillantásról és új tájékozódásról vallanak.
Halász Gábor | TARTALOM | Cs. Szabó László |