A líra | TARTALOM | A magyar irodalom 19481953 |
A drámairodalomra is állnak a periódus általános jellemzői azzal a hátrányos különbséggel, hogy e téren irodalmunk jóval kevesebb , túlnyomórészt rossz hagyománnyal rendelkezett s azzal is, hogy a műfaj a közönségízlés és rentabilitás áttételein keresztül közvetlen függvénye volt a színháznak, ez időben még mint főleg kapitalista vállalkozásnak.
Az új elemet ezen a téren is főleg a kommunista vezetés alatt álló színházak támogatásával az emigrációs irodalom kész régebbi alkotásainak bemutatása jelentette. Történelmi témán keresztül az osztályelnyomás elleni lázadás, valamint az ernbertorzító magántulajdon vádja kapott hangot Háy Gyula darabjaiban (Isten, császár, paraszt, 1946; Tiszazug, 1945). Gergely Sándor Vitézek és hősökje (1948) a Horthy rendszer "középosztályának" az előadás időpontjában is aktuális, hatásos kritikáját adta: éppen a munkásmozgalomhoz való viszonyán keresztül leplezte le kicsinyes gyávaságát. Más-más megközelítésben, de ugyanezt a kérdést azok állították új darabokkal is a középpontba, akik számára ezt a munkásmozgalomhoz való viszony lehetővé tette: Déry Tibor (Tükör, 1947) és Kassák Lajos (És átlépték a küszöböt, 1948) mindketten szerkezeti, formai újításra törekedve, ami azonban csak Dérynél vezetett részleges sikerre. Az új helyzet megragadására tett kísérletek (Déry: Itthon, 1948; Háy: Romok, 1947) a félmúlt ábrázolással szemben eszmeileg, művészileg egyaránt sikerületlenek e téren, mint irodalomtörténetünk során oly sokszor az újat először a komikum, a karikírozás eszközeivel, zenés politikai vígjátékban sikerült szerencsésen megközelíteni (Gáspár Margit: Új isten Thébában, 1946). Tamási Áron Hullámzó vőlegény (1947), Hivés Gyula A lélekbúvár (1948) című darabjai egyik a népi mesés misztika formalizmusával, a másik a "városi" ideológia behatolásának általánosító gúnyolásával a paraszti szemlélet bezárkózottságának más-más (Illyésnél politikai éllel is megjelenő) változata volt.
Mennyiségileg a korszak színházi repertoárját külföldi, majd magyar, de zömében változatlanul polgári mentalitású a régi közönség igényeihez alkalmazkodó darabok uralták (Márai: Varázs, 1945; Vaszary Gábor: A meztelen leány, 1946 stb.).
A líra | TARTALOM | A magyar irodalom 19481953 |