A regény és a novella | TARTALOM | A dráma |
194953 közt líránk eszmei művészi képlete is mélyrehatóan átalakult. Hirtelen elhallgatott a polgári líra; jelentős képviselői (Szabó Lőrinc, Vas István, Weöres Sándor) főleg jogos-jogtalan fenntartásaik, a szocializmustól való idegenkedésük miatt hallgattak el, illetve végeztek értékes műfordítói munkát, akár az Új Hold lírikusainak többsége; egyesek fasiszta múltjuk miatt rekedtek kívül az irodalmi életen (Sinka István, Erdélyi József); mások hangját (Fodor József, Jankovich Ferenc) inkább a művelődéspolitika bizalmatlansága halkította el.
Illyés Gyula lírája azonban eszmeileg gazdagodott; a felszabadulás igazi versét (A statisztika kertben) ekkor írta meg; ekkor tett hitet a szocialista építés mellett (Építőkhöz) s tükrözte apró pillanatképekben az uralomra került nép életét. Ugyanakkor azonban vénája elapadt, keveset írt, lírája széttöredezett (Könny közt remény, 1952); legjelentősebb alkotása lírai-epikai (Két kéz, 1950), a néphez és teremtő munkájához való hűség elvont, személyes vallomása.
Benjámin Lászlónál lezáródott a kétely korszaka (Erdőben éltem), helyreállt benne költő és közösség megbomlott kapcsolata, személyes hitellel, de egyetemes érvénnyel teremtett folytonosságot tegnap és ma közt (Itt álltak ők); lírájának témai, hangulati és forma skálája gazdagabb, oldottabb lett; a szocialista lírát fenyegető sematizmus veszélyét Zelk Zoltán mellett leginkább ő kerülte el, verseiben mindig ott van a kiküzdött világnézet sablonoktól óvakodó hitele (Számadás).
{1022.} Benjámin és Zelk Zoltán mellett kialakult egy csoport, amelynek minden színvonal- és karakterkülönbség mellett közös és leglényegesebb jellemzője a szocialista költői ars poetica vállalása, a szocializmus építésének lírai kifejezése és támogatása volt. Kuczka Péter harcos, közvetlenül, nyersen nemegyszer prózaian agitatív költészete mellett kibontakozott Kónya Lajos egyszerű, világos, dallamos lírája, Somlyó iskolázott békeköltészete, Devecseri Gábor rutinos lírája, s csatlakoztak hozzájuk a felszabadult parasztság, munkásosztály soraiból támadt új, fiatal tehetségek (Juhász Ferenc, Simon István, Nagy László, Tamási Lajos). Főleg ez utóbbiak jelentkezése lényeges. Élményeik, származásuk a legszorosabban kapcsolta őket a néphez (parasztsághoz); írói jelentkezésük a nagy történelmi átalakulás legzavartalanabb, távlattal biztató idejére esett. Nép és szocializmus, nép és politika, nép és írói szerepvállalás bennük mind a polgári líra, mind Illyés költészetével szemben harmonikus egységben volt. A magyar lírának főleg Petőfi-, Arany-, lllyés-hagyományába spontánul kapcsolódva az irodalompolitika esztétikai orientálásával sem kerültek szembe.
Első lírai kötetében (Szárnyas csikó, 1949) is dús képi fantáziájával feltűnő Juhász Ferenc a paraszti felemelkedés szocialista tartalmát nemzeti költészetünk műfaji, verselési, nyelvi hagyományába kapcsolva énekelte meg (Sántha család, 1950), majd ettől az objektívebb epikától a líraibb felé fejlődve személyes emlékeit, fiúi szeretetét szocialista tudatossággal párosítva írta még jelentősebb Apám című (1950) poémáját. Új versek című kötete (1951) pedig már költői egyéniségének tudatos kibontásáról, a magyar líra egészéhez viszonyítva is új utak kereséséről vallott.
Simon István líráját a dolgozó emberrel való mély, teljes azonosulás derűje hatja át, a falun végbemenő történelmi átalakulás legközvetlenebb hitelű, legbensőségesebb verseit ő írta (Zeng a fűrész) még ha egyelőre a költői hang és témavilág némi egyhangúsága és idillizmusa árán is (Tanú vagyok, 1950). Míg Juhász inkább az epikus addig Nagy László inkább lírai hagyományaink erős egyéniségű újraötvözője. Természeti, népi, és a régiség kép és nyelv anyagát zárta verseibe, amelyek tömör szerkezetük révén igen intenzív érzelmi lírai hatással bírnak (A tüzér és a rozs, 1951). Benjámin és Zelk mellett főként ezek a fiatalok maradtak mentesek a sematizmus terhétől. Ez a szocialista líra a maga egészében úttörő volt, teljesítette a történelmi pillanat nagy feladatait de nem mindenben tudott vele megbirkózni.
A korszak költészetének esztétikai jellemzője, hogy a közvetlen líraiság háttérbe szorult, erős objektiválódási tendenciát mutat. Történeti okok játszhattak közre abban, hogy eszmeiség és esztétikum harmóniája áttételes, közvetett, sokszor epikai koncepciókon keresztül jutott reprezentatívan érvényre. Előtérbe került a lírai epika (Illyés: Két kéz, Juhász: Sántha család, Apám, Kucka: Testamentum, Zelk: Hűség és hála éneke, Kucka: Mindenkinek, mindenkinek); eluralkodott a ciklus-füzér tendencia (Somlyó: Vallomás a békéről, Kónya: Bányászlámpák, Gereblyés: Jelentés a Láng gyárból, Benjámin: Ózdi kohók, verses lírai útinaplók). A szocialista líra reprezentatív alkotásait Benjámin költészetében is az összetett, nagy építkezésű (Számadás) epikus (Tűzzel, késsel) vagy ciklikus (Hajnali karének) megoldás jellemzi.
A lírai személyiségnek ez a történeti indokú háttérbeszorulása az irodalompolitika szubjektív hibái, a személyi kultusz légköre miatt a lírai sematizmus {1023.} legfőbb jellemzőjévé is torzult. Különösen 19491951 közt elszürkülés következett be, amelynek hatása alól a legerőteljesebb egyéniségek sem tudták magukat teljesen kivonni, s amely a kisebb tehetségek személyes karakterisztikumát erősen nivellálta. A költői látás és nyelv individuális jellege háttérbe szorult, a rosszul értelmezett közérthetőség-igény miatt szinte "kollektívvé" lett, a költők egy részét inkább a primér élményanyag és tematika (Somlyó: béke-téma, Devecseri: katonavilág, Kónya: háborús élmények, Oroszlány) mintsem azok személyes megformálása révén lehetett egymástól elhatárolni. A szűken és közvetlenül értelmezett közéletiség individuálisan jellegtelen alkalmi lírát szült; a költői egyéniség konkretizálása helyett a sematizmus jellemzőjévé lett a külső világ konkretizálása: személynevek, helynevek, foglakozási ágak, termelőeszközök durva néven nevezése; a költői közérzet lírai megfogalmazása helyett az elért eredmények, a párt tevékenységének, a dolgozó nép alkotómunkájának kívülről való, objektív megközelítése (felsorolás, versbeszedés, retorika stb.). Mindez erősen hatott a kiforratlan fiatalokra, akiknek kötetében (Új termés, 1951) éppen a "fiatal" jelleg sikkadt el.
A regény és a novella | TARTALOM | A dráma |