Szocialista törekvések | TARTALOM | M. Pogány Béla |
Bölöni György (18821959) legnagyobb élménye Ady Endre barátsága volt, s fő műve Az igazi Ady. Egész munkásságának jellemzése benne rejlik ebben a megállapításban: Ady útján indult el, s a nagy barát örökségének segítségével jutott el a szocialista irodalomszemlélethez, melyet legteljesebben a róla írt könyvben fejezett ki.
A honorácior-nemességből jött. Ady így jellemzi:
György volt az a típusú úrmagyar, |
Kit ha a sorsok kultúrába löknek, |
Egyenesen és túlzón rokona |
A francia Égalité Fülöpnek. |
Újságírói és kritikusi tanulóéveit Párizsban és a Világ szerkesztőségében tölti. Mint egész környezete, minden gondolatával Magyarország megújulásáért küzd. "Az új Magyarország hívő emberei írja Justh Gyuláról egy kényszerű és erőszakos, természetszerűleg és minden visszatartás ellenére is eljövendő társadalmi átformálódásban hiszünk, és ettől várjuk a magyar élet újraformálódását." A világháború alatt úgy védi a lövészárkok szenvedő hőseinek az érdekeit, hogy az általános választójogot és a földbirtokreformot sürgeti számukra (A magyar glóbuszon). Szenvedélyesen izgatja ősei a magyár uralkodó osztályok történeti útja. Nem mentes a nosztalgiától, de látja a dzsentri bűnét is, s azon töpreng, hogyan lehetne a 19. századi nagy múltat folytatni (A dzsentri bűne, A dzsentri a mérlegen).
{100.} Mint kritikus a vele egy táborban küzdők könyveit mutatja be. A halottak éléntől azt reméli, hogy majd bizonyítani fogja: "nem csak víg martalócok és olcsó konclesők társasága élt itt." Már válogatása is jelzi erős társadalmi igényét: Móricz Zsigmondról, Kaffka Margitról, Török Gyuláról és Balázs Béláról ír, s szívesen bogozza a korrajz-regény problémáit.
A Világban főként képzőművészeti kritikával foglalkozik. Szemben áll az akadémizmussal elítéli teátralitását, híg lelkesedését, tartalmatlan pátoszát , de az impresszionizmus túlzásaitól is elhatárolja magát. Cézanne-t emeli példává, akinek festészetében a helyesen értelmezett tradíciók újjáéledését, a "művészet lényegét" látja. A magyar festők közül Rippl-Rónai híve, s a Nyolcak harcostársa. Kernstok, Vedres Márk és társaik művészete írja úgy viszonylik a konzervatív irányokhoz, mint Ady költészete Szabolcska Mihályéhoz.
Akárhonnan nézzük tehát a fiatal Bölöni kezdeményezéseit, a polgári haladásért küzdő közíró néz ránk. Érthető hát, hogy vállalja a forradalmat is. S nem csak 1918-at, hanem több polgári radikális elvbarátjával ellentétben a proletárdiktatúrát is: diplomata, majd lapszerkesztő. Ezzel végleg felégette maga mögött a múlttal még összekötő hidat. Életsorsa végképp azokkal az erőkkel fonódik össze, amelyek a bukás után emigrációba kényszerülnek, de a hazától távol sem mondanak le Magyarország megújításáról. Bécsben az emigráció könyvkiadóját vezeti s a Bécsi Magyar Újság szerkesztője. 1923-ben Párizsban telepszik meg: Károlyi Mihály környezetéhez, a polgári radikalizmus szélső balszárnyához tartozik. A Párisi Hírlap szerkesztője, s egyik kezdeményezője és vezetője a A Monde magyar könyvei című sorozatnak, mely a haladó nyugati és szovjet irodalom termékeit ismertette meg olvasóival. A német megszállás idején a Magyar Függetlenségi Mozgalom egyik vezetője, s a felszabaduláskor már a Kommunista Párt és a marxizmus feltétlen vállalója.
Világnézeti fejlődése kritikusi mondanivalóját is módosítja. Még visszatekint a múltba és a Tisza-kultusszal szemben tanúként felidézi Ady ellenfelének igaz arcát, de főképpen a jelen gondjai és reményei kötik le. Felfigyel a hazai polgári irodalom válságjelenségeire. Dicsérettel szól Darvas József könyvéről, az Egy parasztcsalád történetéről. Farkas Gyula asszimiláció-elmélete mögött a leplezett politikai célokat mutatja meg. S üdvözli Gergely Sándor drámáját, a Vitézek és hősöket. Ez a háttere Az igazi Adynak (1934).
Voltaképpen a magyar memoár-irodalom méltó folytatása ez: nagyszerű írói életrajz és két ember barátságának hiteles története. Tudományos értéke is jelentős: számos életrajzi tényt és sok vers keletkezésének körülményét tárja fel. Nagy hatása mégis más rétegből fakad: a forradalmi magyar nemzedék ítélete tör fel benne a különböző Ady-hamisítók és ál-Ady-magyarázók ellen. Ahogy Ady a Petőfi nem alkuszikban a fél évszázados hamisítás után felmutatta a forradalmár Petőfit, úgy mondta ki Bölöni is Ady életművének lényegét: a forradalmiságot. Hasonló műfajú és szellemű másik könyve, a Hallja kend, Táncsics! (19421944). Életrajz ez is, valamint korrajz és eszmetörténet. Céljának magyarázatát hőse feleslegessé teszi. Bölöni azt a Táncsicsot jeleníti meg, aki nemzeti szabadságharcra buzdító patrióta és társadalmi reformer egy személyben, s mert éppen e két nagy gondolatnak az egységét valósította meg életvitelében, kimaradt a hivatalos 48-as panteonból.
{101.} Az emigrációból hazatérő Bölönit hosszú ideig főképpen irodalmi-közéleti munkák kötötték le. 1956 után azonban még egyszer visszatért az íráshoz és a szerkesztéshez: az Irodalmi Tanács elnöke és az Élet és irodalom első főszerkesztője volt. A szocialista magyar irodalom újjáépítői közé tartozott.
Szocialista törekvések | TARTALOM | M. Pogány Béla |