TARTALOMN

Notae

shmeia, jegyek, melyek a görög és római írásban jobbára fogalmak jelölésére használtattak. Ilyenek voltak: – 1. Notae numeri, a számfogalmak jelölésére használt jegyek. Az attikaiak Pericles idejéig a következő számjegyeket használták a számsorban: I G D H C M; ennélfogva 4 = IIII, 5 = G, 9 = GIIII, 10 = D, 18 = DGIII, 40 = DDDD, 50 = G vagy r¸80 = GDDD, 100 = H, 500 = G, 1000 = C, 5000 = G, 7000 = GCC, 10,000 = M, 50,000 = G volt. Ezt a tizes számrendszert aztán felváltotta az alphabetikus számrendszer, melynek elterjedése Atticában az ión abc elterjedésével egy időbe esik, de amazt végleg valószínűleg csak az 1. évszázadban Kr. e. szorította ki. Ez a számjelölés körülbelül 800-ban Kr. e. Miletusban kapott lábra s feliratokon igazolható későbbi alakja a következő: A = 1, B = 2, G = 3, D = 4, E = 5, [ = 6, Z = 7, H = 8, Q = 9, I = 10, K = 20, L = 30, M = 40, N = 50, X = 60, O = 70, P = 80, f = 90, R = 100, S = 200, T = 300, Y = 4 00, j = 500, C = 600, Y = 700, W = 800 (T = 900?). Ez az utóbbi számjelölés, mely voltaképen nem tiszta görög, hanem phoeniciai eredetű, győzedelmeskedett a használatban, de a kéziratokban annyiban módosult, hogy a jegyek fölé vízszintes vonást húztak vagy a betüjegyektől jobbra ékezetet raktak. A feliratokon már azelőtt is az ezresek kifejezésére a betűjegyektől balra egy függőleges vonást húztak (pl. IB=2000), melyet aztán a kéziratokban a betüjegyek alá vontak vízszintes irányban vagy a betűjegytől balra alul húzott ékezet alakjában megtartottak.

A kéziratokban továbbá a [ = vau helyet adott a **r = stigmának, a ***r = koppa a **** = továbbra is koppa nevű jelnek, a T = san a ä = szampinak. A görög mathematikusoknál a tört számokra is vannak jegyek, pl. O’ = 2/3, *O = 1/2, ** = 1/8. A rómaiak az egység fogalmának kifejezésére szintén a I-t használták s megsokszorozásával fejezték ki a 2-t, 3-t, 4-t. A 10-es X jelét ú. l. az etruscusoktól vették s annak felezése által jutottak az V-höz, az L, C, D és M jelei (50, 100, 500 és 1000-nek a kifejezésére) valószínűleg a cumaei dór-chalcisi alphabetum â(= c), Q (= J) és f (= j) hehezetes jegyeiből támadtak felezés, illetőleg egyenes átvétel révén. A jegyek fölé húzott vonal hol azt jelentette, hogy számjegyek, hol azt, hogy ezresek rendjéből valók; három oldalt vonalakkal bekerített számjegy (ý) arra mutatott, hogy a százezresek rendjébe tartozott. Az arab számjegyek csak a 11. évszázadtól fogva kezdik ki-kiszorítani a római számjegyeket. A számjegyeket pénzösszegek kifejezésére is használták, így pl. I az obulust jelzi, + (később ć és alakban) a drachmát, T vagy TL a talentumot; a császári korszakban, midőn a görögök is denariusokkal számoltak, ennek jegye * (= összetett X) volt, a rómaiaknál még az Augustus császár előtti időben is. – 2. Notae litterarum seu abbreviationis, rövidítések, melyekkel egész szótagok vagy szók jeleltetnek. Ezek ismét a következő csoportokra oszlanak: a) Azok, melyek csonkítás által származnak (siglae), pl. AXAP = ’AcarneuV, PERG = PergashJen (feliratokon) *P = poihthV (papyruson), V = vir, M = merito (feliratokon), F = filius (papyruson). Ide tartoznak a tulajdonnevek rövidítésére szolgáló jegyek is a rómaiaknál, melyek görög feliratokon is alkalmazást nyertek a római uralom korszakában s római előneveknél. Leginkább a praenomeneket rövidítették; a legszokásosabb rövidítések ezek voltak: A = Aulus, C = Gajus, CN = Gnaeus, K = Kaeso, D = Decimus, L = Lucius, M’ = Manius, M = Marcus, P = Publius, Q = Quintus, SER = Servius, SEX = Sextus, S = Spurius, TI = Tiberius, T = Titus. b) Azok, melyek összevonás útján származtak, pl. ATŮ = AtilioV, IC = ’ IhsouV (feliratokon), cl = calcou (papyruson), AS = Annos, AVGTIS = Augustis (feliratokon); itt említjük az állandó compendiumokat is (betümegtakarításokat) és a monogrammokat (betüölelkezéseket), pl. *RA = MarcoV AurelioV (feliraton), D = deina, J’ = -Jai (papyrusokon), COS = consularis (feliraton), * = -m a betűk fölött (uncialés kéziraton), s itt a tachygraphikus (gyorsirási) és tirói jegyeket is (notae tachygraphicae et Tironianae). Amazok eredete a görögöknél a Kr. előtti 4-dik évszázadig nyúlik vissza; egy e korból való feliraton t. i. találunk már írást, melyen pl. T = t, = p, L = v-vel, ~I = c-val, stb.; a rómaiaknál állítólag már Ennius 1100 jegyet talált ki (ut quicquid pro contione aut in judiciis diceretur, librarii scriberent simul astantes, Sueton. p. 135 s köv. Reiff.), de ezt kétségbevonják, mert Plutarchus (Cat. min. 23) tanusága szerint csak Cicero honositotta meg Romában szabadosa Tullius Tiro fejlesztette. Seneca philosophus végre összegyüjtötte. Ily tirói jegyek pl. * = laus, * = laudabilis, * = honor, * = honoratus. – 3. Notae criticae, az alexandriai critikusoktól és grammatikusoktól alkalmazott jelek, melylyel itéletöknek adtak a szövegek egyes helyeire vonatkozólag röviden kifejezést. Ily főbb jelei voltak: a) az obeloV, obelus (–), a szövegbe nem való, a szerzőtől nem származó versek jelölésére; b) az asteriscoV caJeauton, asteriscus (*), azon verssorok jelölésére, melyeket eredetieknek tartottak ugyan, de nem az illető helyre valóknak; c) to antisigma, antisigma (*). d) h stigmh, punctum (.). E kettőt ott használták, hol két verssor ugyanegy dolgot fejezett ki, miért a verssorok egyikét becsúsztatottnak kellett tartani. e) Diplh, diple (r). Ennek használata, úgy látszik, különböző volt s ma már nem igen állapítható meg. f) A diplh periestigmenh, diple periestigmene (r); ezt Aristarchus alkalmazta ott, hol Zenodotus olvasásától eltért. Az alexandriaiak e jeleit a római költőknél M. Valerius Probus alkalmazta s szaporította is, így többek közt a simplex ductusszal (*) s a coronisszal (*) – 4. Notae musicae, hangjegyek. Ilyen a görögöknél összesen 67–67 volt; az énekhez az ión alphabetum 24 betüje szolgált, holott a hangszeres zenéhez egy régi görög helybeli alphabetum betüit használták. Az énekjegyekhez a betük az egyszer vonalazott fistől f-ig minden változtatás nélkül használtattak, a magasabb hangokhoz az egyszer vonalazott h-ig felül jobbra a betü mellé ékezetet raktak, pl. kétszer vonalazott dis = H’, kétszer vonalazott es = Q’; az egyszer vonalazott aistól az egyszer vonalazott g-ig e jegyeket használták: ^ *Y r * r r. A hangszeres zenéhez a betüket háromféle helyzetben alkalmazták: 1) álló helyzetben; 2) balra fektetett helyzetben; 3) lefelé irányított helyzetben. Az első csoportba a mi puszta hangjaink tartoztak (C = a); a másodikba a fölemelő jellel (#) módosított hangjainak (r = ais és b); a harmadik csoportba a leszállító jellel (b) módosított hangjaink (Č = b). – 5. Notae censoriae, rovások, melyeket a censor valakinek erkölcsi magaviseletére vonatkozólag szóban vagy írásban tett. Gell. n. a. 4, 12, 20. – Irodalom: Reinach, Traité de l’épigraphie grecque (Páris 1885), 225–236. lap. Larfeld, Griech. Epigraphik (Iw. Müller’s Handbuch I2), 540–548. l. Gardthausen, Griech. Palaeographie (Lipcse 1878), 210–269. l., 288–292. l. Cagnat, Cours d’épigraphie latine (2. kiad. Páris 1889) 351–427. l. Hübner, Römische Epigraphik (Iw. M.’s Handb. I2), 653–685. l. H. Schrader, De notis criticis (Bonn 1863). Monfaucon, Palaeogr. Gr. (Paris 1708), 5. könyv. R. Westphal, Griech. Rhytmik und Harmonik (Lipcse 1867, 2. kiad.) 324–333. l.

V. R.