« I. A magyar városok keletkezése. | KEZDŐLAP | A kialakulás kora. » |
Várnépi községek. Vásártartás. Vagyoni szabadság. A fejlődés korlátai. Várossá emelkedés: birói hatáskör, autonómia és vámmentesség. Külföldi és magyar városkeletkezések összehasonlítása. Küzdelmek a várispánnal. A gazdaságilag emelkedett városok
A magyarországi városok keletkezésének kérdését nézve, figyelembe kell vennünk, hogy míg a német, olasz s más nyugateurópai városok alakulását ez államoknak csaknem ötszázados története előzi meg és e városok minden idegen behatás nélkül, hazai talajból, bizonyos meghatározott körülmények és előfeltételek mellett keletkeztek, addig nálunk alig kétszáz évi rendezettebb állami lét után a külföldi városjogok ismerete mellett jöttek létre. Ennek következménye az, hogy hazai városaink alakulását a külföldiekével teljesen analógnak tartanunk nem szabad; a fejlődés nálunk sokkal gyorsabban megy végbe a külső hatások következtében.
Az első királyaink alapította várrendszer népei közül a várjobbágyok után álló és a várnépekéhez hasonló szolgálatokra kötelezett, külföldről betelepedett hospesek községekben, a várispán és a várjobbágyok alá rendelve, saját választott biráik alatt élnek.[1] Hasonlóan biróválasztási joggal ruháztatnak fel az előbb kinevezett tisztviselők, századosok és tizedesek[2] alatt álló várnépek, udvarnokok és pedig ezek közül különösen a váraljai községek lakói. Úgy ezek, mint a hospesek személyileg szabadok, de vagyon tekintetében függőségben éltek, földjeiket bizonyos évi összeg földbér fejében mintegy bérben birták.[3] Földművelés, háziipar a főfoglalkozás, de a forgalmasabb helyeken, így a királyi székhelyek, fehérvár és Esztergom körül, továbbá az ország különböző vidékeit összekötő utak gócpontján, Pesten, valamint más fontosabb útvonal menti községekben, már kezdetben is legalább részben kereskedők. E nevezetesebb helyeken az ott megforduló főleg olasz kereskedők közül is többen letelepszenek, a kik ismerve a fejlettebb külföldi viszonyokat, törekszenek hazánkban is hasonló helyzet kivivására, s mintegy öntudatlanul beoltják e törekvést a velük immár együtt élő hospesekbe és várnépekbe is.
Az első, a mit elérnek, a vásártartás kiváltsága. Vásár az előtt is volt, csakhogy királyi vásár, hol minden kereskedő vásárpénzt volt köteles fizetni, az új állapotoknak a helybelieknek e teher alól való felmentésének kellett lennie, vagyis az eddigi királyi vásár, községi vásárrá lett, melyen a község lakói legalább kisebb árúikkal megadóztatás nélkül kereskedtek. A fejlődésben ezzel elérték a fokot, a hol a várossá alakulás kezdődik, a biráskodás és vásártartás joga vonja a többit maga után. Az alakulás világosan megfelel a németországinak, az udvari jog ministerialisai itt a várszerkezet hospesei és várnépei, kik előnyösebb helyzetűek amazoknál, mert a biróválasztási jog kezükben lévén, azért már küzdeniük nem kellett. Mindkét helyütt a kereskedelemnek némi virágzása hozza magával a vásártartás jogát, de míg ott ezt lassan, küzdelemmel vívják ki, nálunk külföldi hatás alatt aránylag igen korán elérik.
A vásáros községek lakói fokozatosan jutnak egyéb jogokhoz,[4] a miket azután mindjobban kibővítenek. A vásár eleinte csak kisebb árúkra szabad, nagyobbak után még[5] fizetik a vásárpénzt. Birájuk korlátozva biráskodik, fontosabb főbenjáró ügyekben még a várispán ítélkezik, kinek némi szolgálatokkal is tartoznak, de csekélyebbekkel, mint korábban,[6] az udvarispán alól azonban már kivétettek. Biztosíttatott nekik a szabad hagyományozási jog, mi által vagyonilag is szabadokká váltak, a mi magával hozta a szabad elköltözés jogának privilégiális úton való biztosítását.[7]
Kötelezettségeik szabályoztatnak, úgy a honvédelmiek, mint az adóban fizetendők. A most már személyileg és vagyonilag szabad emberek községei, említett jogokkal gyakran nem is privilégium, csak szokás által felruházva, nyitva álltak minden odaköltözni óhajtó szabad ember előtt. Népesség szaporodás, forgalom emelkedés által rohamos gazdasági fejlődés áll be, mind több lesz a kereskedéssel foglalkozó lakós és a fejlődő helység szabadulni vágyik az őt még lenyűgöző korlátozások alól.
A népelemeknek, kik e községekben éltek, megvolt ugyan biróválasztási joguk, de mint különböző jogállásu emberek, saját osztályaik individuális joga szerint külön gyakorolták e kiváltságot, úgy hogy e városhelyeken együtt alig elkülönözve tulajdonképen több község volt,[8] melyek mindegyike némi autonomiával birt. Ezeknek tehát össze kellett olvadniok, a mi a biróválasztás egysége, illetve a birói hatáskör kiterjesztése által volt elérhető. Az ugyancsak e községekben lakó püspöki vagy káptalani népek szintén külön hatóságaik alatt éltek, habár a többi nép közé vegyülve, mivel azonban ők a földesúr joghatósága alá tartoztak, mig a többi mind királyi nép az összeolvadás velük nemcsak nem ment végbe, ellenkezőleg az ő községeik a káptalan vagy püspök földjén különálló földesúri városokká alakultak[9].
Az összeolvasztás által a község egysége alapíttatott meg, az egy helyen lévő különböző hatóságok összetűzéseinek ezzel gátat emeltek, azonban a szabad városi lét felé ez csak fél lépés lett volna. A fejlődésnek legnagyobb korlátja a várszerkezetbe való tartozás volt, mert a kereskedés és forgalom fejlesztése elé minduntalan akadályokat gördített a várispáni joghatóság alá rendeltségük. A vásárt is fel kellett a várispánok hatósága alól menteni, kik eddig a vásárpénz tulajdonosai lévén, ennek beszedésekor mindenesetre gátjául álltak a szabad forgalomnak s a helybelieket is visszariaszthatta a kereskedelemtől az, hogy az amúgy is nyomasztó vámrendszer mellett még községük vásárán is megadóztatták őket. Hasonlóan terhes volt az ispánok részére fizetendő földbér s más szolgáltatások viselése, különösen a beszállásolás és ellátás kötelezettsége. Az igazságszolgáltatást meg nehézkessé tette a várispáni biráskodás súlyosabb ügyekben, mert bizony forgalmas kereskedőhelyeken többnyire gyors itélkezésre van szükség, a mi a nagyúri ispánok gyakori jelen nem léte következtében nem igen volt lehetséges. Ez a késedelmeskedés pedig a közbiztonság rovására, másrészt meg a terhelt félnek, ha nem helybeli volt, esetleg nagyobb kárára szolgálhatott. Ki kellett tehát emelni e községeket a várrendszerbeli községek közül, s bizonyos önkormányzattal felruházva a várispáni hatóságot teljesen ki kellett onnét zárni.
A gazdasági fejlődés elengedhetetlenül megkövetelte a kereskedelem szabadságának megkönnyítését. Legnagyobb hátráltatására voltak a forgalomnak az ország igen sok helyén fennálló és folyton szaporított számú vámok, révek, harmincadok, melyeknek mindjobban gyarapodó terhe éppen a hivatásos kereskedői osztályra nehezedett s már Kálmán király törvénye könnyíti a vámokat azon kereskedőkre nézve, kik a kereskedésből élnek.[10] Ezért kellett a kereskedelemmel foglalkozókat a vámok fizetése alól legalább részben felmenteni, a mi által élénkebb forgalom indult meg.
E három fő korlátozásnak megfelelőleg a fejlődés eme stádiumában az eddig csak szokáson alapuló jogok megerősítése mellett privilégiális úton jutnak a községek a városi lét három sarkalatos kiváltságihoz: a biró hatáskörének a város területén előforduló minden ügyre való kiterjesztéséhez, az autonomia teljes elismeréséhez, vagyis a király, illetve helyettese és a község közt minden közbeeső hatóságnak kizárásához, s végre a vámmentességnek teljes vagy részleges élvezetéhez. Kiváltságok ezek, melyek már élvezett jogokkal, biróválasztással, vásártartással és vagyoni szabadsággal egyetemben a középkori város definicióját adják; kiváltságok, melyek által a községek a várispáni hatóság alól kivéve a várispánságokkal egyenlő rangú tagjaivá lettek az államszervezetnek, melynek élén a várispán helyett választott birájuk áll. Ezek birtokában a község már «libera villa» szabad város, lakosai «cives» polgárok lettek, s a városok, melyek ezeket nélkülözik, csak mérsékelt jogokkal birnak.[11] Ily módon teljes önkormányzatot nyertek s e kiváltságokat követte nemsokára az egyházi autonomia is, a kegyúri jog átruházása a városra, mely szerint plébánosukat maguk választották s ez egyenesen a megyés püspök vagy az esztergomi érsek hatósága alá rendeltetik.
Összegezve az elmondottakat, látjuk, hogy a magyar városok gyökere a várszerkezeti félszabad népek községeiben van, melyek biróválasztási joga és vásártartási kiváltsága képezte az alapot a városok alakulásához. A magyar városok kezdete összeesik a várszerkezeti rendszer bomlásának megindultával, éppúgy, mint a németeké a ministerialitáséval, de mig ott a városkeletkezés már a bomlás későbbi stádiumában ment végbe, addig nálunk külföldi hatások következtében már annak kezdetekor. A legjellemzőbb különbség a külföldi és a magyar városok keletkezése közt az, hogy mig amazok egyes jogaikat a földesúrral, püspökkel végig küzdött harcok után vivták ki,[12] addig ezeknél ilyenre példa nincs és nem is lehet. Mig német földön és a többi országban is a városok keletkezésekor a várgrófok hatalma már eltűnt, megsemmisült s a leendő városok felett a hatalmas hűbérurak gyakorolnak fennhatóságot, addig hazánkban a várispánok hatalmi jogköre habár kiterjedésében némileg csorbult a birtokeladományozásokkal még sértetlen; viszont a földesúri hatalom a királyi mellett még ekkor számba sem jöhet. Igaz, hogy a püspöki hatalom már gátat vethetett volna e fejlődésnek, de ez sem jöhetett számba, mert e városok királyi földön keletkeztek s a püspöki helyek másként fejlődtek, mint alább látni fogjuk. Természetes következménye ez állapotnak, hogy nálunk a földesúrral vivott küzdelmeket a várispánokkal s ezek legelőkelőbb alattvalóival, a várjobbágyokkal vivott harcok helyettesítik, habár ezek a küzdelmek amazoknál jelentőségre és hevességre is csekélyebbek, a mondhatjuk csak szórványosan előfordulók.[13]
E küzdelmek a főérvei azoknak, kik a városoknak összefüggését a várszerkezettel tagadják.[14] Főokul ez ellentétet hozzák fel s azt a tényt, hogy a városi szabadság első feltétele a várispáni hatóság alól való felszabadulás holott ezekkel csak a már kifejlődött szabad városnak a várszerkezettől való függetlenségét bizonyíthatják. Noha nem fogadjuk el e nézetet, s tagadhatatlannak tartjuk, hogy a városi lét gyökere a várszerkezeti rendszerbe, illetve annak egy részébe nyulik vissza, még sem csatlakozhatunk azokhoz sem, kik a várszerkezetnek a városok keletkezésére tett túlságosan jótékony hatásáról szólnak. A várszerkezet hatása annyiban volt meg, hogy a városok az ebbe tartozó földeken, ebbe tartozó népek községeiből emelkedtek városokká, de más hatások következtében.
A várossá alakulást, mint érintettük tárgyalásunk folyamán, gazdasági okok vitték véghez. Kereskedelmi és ipari élet s ennek virágzása volt az indítója az átalakulásnak, a mely e községekben a vásártartási privilégiummal megindult s joggal mondhatjuk, hogy hazánkban is, mint külföldön, a város keletkezése oly szoros kapcsolatban van a kereskedelmi élettel s a vásártartás jogával, hogy könnyen tévedésbe ejthetne és kimondathatná a várszerkezettel való összefüggést tagadó nézetet, habár a tényleges alap elvitázhatatlanul e várrendszer volt.[15]
A vásártartás és kereskedelem fejlődése hozta magával a többi jogokat, birói hatáskör kiterjesztését, autonomiát, vámmentességet, szóval a miknek elnyerése által a város várossá lett.
A most vázolt fokozatos fejlődésen korántsem mentek keresztül városaink teljes számban, csupán, mint említettem, azok a helyek, melyek akár politikai, akár kereskedelmi okok következtében kiemelkedőbb nevezetességre jutottak a XI. és XII. században. Fehérváron, Esztergomon és Pesten kivül ily fejlődésen mentek át azok a helységek, melyek a XIII. században már mint a szent királyok alapításai szerepelnek, s melyek közé Sopron, Pozsony és Szatmár-Németi tartoznak,[16] továbbá Győr,[17] Nagyszombat s a tatárjárás előtt fennállott városok nagy része. Igy emelkedtek még a szepesi és erdélyi szászok városai, azzal a különbséggel, hogy itt az egész területek nyertek a városihoz hasonló szabadságot[18] s később egyes városok, mintegy ezekből kikerekítve, jutottak külön szabadságlevélhez.
[1] 1285-ben telepit a visegrádi várhoz csatolt földre, Marosra, Kún László hospeseket, s egy B év után kelt oklevélből látjuk, hogy ezek saját birájuk alatt álló községet alkottak. E Maros az Anjou korban már város lett. [Kn. M. II. 207. 433. l.]
[2] Szt. László III. decr. L. cap. szól az őrök centuriói s decurióiról. Corpus Juris Hungarici. I. Bp. 1899. 74. l.
[3] E várnépi községek helyzetéről felvilágosítást ad a Győr körüli Ság, Nyul, Tarján és Écs falvak szőlőmívesei részére adott kiváltságlevél 1240-ből. Endl. 448. 1. E szerint az ispán és várjobbágyok alá tartoztak, de az alsóbb tisztviselők, centuriók, helyett már saját választott falusi birájuk van. Korlátozzák azonban az ispánt; a mennyiben a beszállásolás megtiltatott, a tartozások kevesbbítettek s az igazságszolgáltatás zaklatásai ellen is intézkedés történt. Idegen biróság elé nem tartoznak. Az örökösödés fiakra és fitestvérekre (frater uterinus) szorított, a lányág felét, a feleség csupán harmadát kapja a javaknak, a többi az ispáné.
[4] Legelöl Fehérvár haladt a fejlődésben s vele a másik székhely, Esztergom és Pest. Sajnos, oklevelek nem maradtak ránk, melyekből e fejlődést világosan szemünk elé állíthatnánk s a következőkre adatokat egyes később emelkedő városok okleveleiből és a XIII. század legelejéről fenmaradt néhány kezdetleges oklevélből veszünk, holott az említett három városnál már a XII. század közepe táján, a többinél ennek vége felé ment ez az emelkedés végbe.
[5] Bars oklevele 1240. W. VII. 103. l.
[6] U. o. és Berényben. Endl. 506. l. Varasdon. Endl. 405. l.
[7] Berény és Valkó. Endl. 434. l.
[8] Villányi Sz. szerint Esztergomban a vicus latinorum olasz polgárai, a hospesek, várnépek, udvarnokok külön-külön hatóság alá tartoznak, sőt szerinte az egybeolvadás csak a mongol pusztítás után történt. (Néhány lap Esztergom város és megye multjából. Esztergom, 1891. 9. l.) Ez összeolvadás azonban itt már korábban ment végbe, legkésőbb a XIII. század első évtizedeiben.
[9] Minderre legjellemzőbb adatokat és bizonyítékokat találunk Győr város történetében, a melynek kiváltságlevele 1271-ből éppen ez összeolvadást tünteti fel. (Endl. 526. l.)
A győri hospesek, várnépek s más népek, kik ezek közé telepedtek, a váraljában saját külön biráik, de a várispáni hatóság alatt éltek. Vásárjuk volt minden szombaton, melynek tributuma az ispánt illette. Egy helyen laknak, de külön hatóságuk van, a szerint, hogy mely osztályhoz tartoznak és tartozásaik különbözők, igy a hospesek 1/2 fertot (6 korona), a várnépek 5 pondost. (kevesebb, mint 5 korona mai pénzben) fizettek terragiumul. A várnépek közt voltak a győri és a szolgagyőri várhoz tartozóak, ezenkivül tárnokok és más köznépek, kik az említett hospesekkel együttesen a várba telepíttettek át. A váralja továbbra is az ispán hatósága alatt áll s vásárok ott is tartatnak. A privilégium kimondja e népek teljes egyesítését előbbi állapotukra való tekintet nélkül s a vendégek rangjára emelését, hogy «minden rosszakaratú konkolyhintésnek eleje vétessék». Most már mind e népek közösen választanak birót, ki minden ügyben itélkezik felettük. A püspöki és káptalani népek velük élnek, de ezután is külön birót választanak, kiváltságaik ugyanazok, de tartozásaikat az egyháznak fizetik s ennek földesúri joghatósága alá tartozva, külön földesúri város polgáraivá lesznek a királyi város mellett, sőt mondhatjuk a királyi városban.
[10] Colomanni decr. I. cap. 33. Mercatores, ad id solum ut ditescant, venalium rerum dediti studiis, pristina duplicent tributa; pauperes vero, qui de mercato vivunt, solita tributa persolvant. Corpus Juris Hungarici. I. Bp. 1899. 106. l.
[11] Ezek az említett kiváltságok már a legkorábbi s igy legkezdetlegesebb privilégiumokban is bennfoglaltatnak. Igy Patak 1201-iki, Karako 1206-iki és Varasd 1209-iki oklevelében is. (Endl. 399., 403., 405. l.) Azok nélkül városi szabadság még nincsen.
[12] Lásd Nitzsch (2I7. s köv. l.), Hegel (II. B8. s köv. l.) Eichhornt és a többi említett műveket.
[13] Ilyen a trencséni várjobbágyok viszálya a váraljai hospesekkel, kik felett előbbiek bizonyos jogokat követeltek, a mit a király megtagad. H. O. VI. 39. l. A korponaiak az ispánnal kerültek perbe annak hatalmaskodása miatt. F. V/2. 442. l. Valkón a várjobbágyokkal valami Harsány nevű föld miatt tűztek össze. Codex diplomaticus regni Croatiae, Dalmatić et Slavoniae. IV. Zágráb, 1906. 127. l. Pozsony eféle küzdelmeiről 1.: Ortvay T. Pozsony város története. I. Pozsony, 1892. 119. s köv. l.
[14] Pesty Fr. A magyarországi várispánságok története. Budapest, 1882. 131. s köv. l.
[15] Szalay J. kereken tagadja a kereskedelem és ipar fontosságát a város keletkezésénél, de e véleménynek semmi reális alapja nincs. (Városaink a tizenharmadik században. Budapest, 1878. 17. l.)
[16] Sopron a szent királyoktól kapott szabadságára hivatkozik H. O. VIII. 218. 1. Pozsonyról említi Király J. Pozsony város joga a középkorban. Budapest, 1894. czimű műve. 27. l. Szatmár-Németi lakói pedig 1230-diki kiváltságlevele szerint Gizella királyné hűségére jöttek be.
[17] Győrnek e fejlődése, mint fentebb láttuk, már a XIII. században ment végbe.
[18] Az erdélyiek II. Endrétől 1234-ben, a szepesiek IV. Bélától és V. Istvántól nyertek kiváltságleveleket. Endl. 420., 460., 522. l. Hasonló jogokkal éltek a rövid ideig itt lakó német lovagrendnek emberei a Bárcaságban 1211 1224-ig F. III/1. 106. l.
« I. A magyar városok keletkezése. | KEZDŐLAP | A kialakulás kora. » |