« 2. A magyarok eredete és vándorlásai (1937) | KEZDŐLAP | Jegyzetek » |
A középkori krónikás hagyományra támaszkodó magyar történeti irodalomban és az egész magyarság köztudatában századokon át szilárd meggyőződésként élt a székelyek hun eredetének és Attila halála óta folytonos erdélyi birtoklásának hite, mígnem a XVIII. században Fasching Ferenc és Timon Sámuel az ősi hagyomány hitelét kétségbe vonva, a székelyekben királyainktól kitelepített határőröket véltek felismerni. Ez idő óta a székely kérdés valóságos Eris-almája a magyar történetírásnak. Az Attila hunjaitól való közvetlen származást és az erdélyi birtoklás négyszázados folytonosságát jogos szkepszissel bíráló tudósok semmiképpen sem tudnak megegyezni a székelyek eredete, nemzetisége, településük természete és kora tekintetében.
Egyik oldalon Fasching, Timon, a magyar és székely történetet erős faji elfogultsággal, sőt ellenszenvvel vizsgáló Schlözer, Beigni és Schuler, továbbá Jerney, Hunfalvy, Sebestyén, Marczali, Karácsonyi s legújabban Erdélyi László nyomukban a tudományosság látszatát hajszoló tankönyvírókkal a székely népnévben foglalkozást jelentő nevet, magukban a székelyekben a XIIXIII. században Magyarország területéről kitelepített jász, kún, besenyő, avar, eszegel-bolgár, kabar vagy magyar eredetű királyi határőröket, favágókat vagy várszolgákat keresnek.
Más részen a székelyek politikai, gazdasági szervezetét és jogi intézményeit alaposabb figyelemre méltató történettudósok Stilting, Pray, Katona, Benkő, Engel, Fessler, Szalay, Szabó, Orbán Balázs, Nagy János, Pauler, Nagy Géza, Réthy, Tagányi, a porosz Meitzen és az erdélyi szász Connert ősfoglaló szabad népnek vagy törzsnek tartják az erdélyi székelységet. A nemzetiség, letelepülés kora és a határőrködés kérdésében azonban ők sem tudtak megegyezni. A krónikákban hagyományozott hun származás mellett a XXI. században Magyarország területéről kivándorló avaroktól, kabaroktól, eszegel-bolgároktól vagy magyaroktól, valamint a Kelet felől behúzódó magyar vagy besenyő törzstől való származtatásnak is akadtak hívői és többen hirdetik közülük a székelyek határőri szolgálatát, népnevüknek határőr jelentését.{1}
A székely kérdés terén uralkodó és az utolsó félszázadban egyre növekvő zavar állandósulásának fő okát abban kell látnunk, hogy Hunfalvy óta a történeti szempontok rovására a nyelviek kerültek az érdeklődés központjába.
Hunfalvynak a székely kérdésben és általában a honfoglalástörténet forrástani és tárgyi kérdéseiben elfoglalt mereven szkeptikus és túlzottan kritikus álláspontja két okra: a német történetírás hatására s a nyelvrokonság és honfoglalástörténet problémáinak kelleténél szorosabb összekapcsolására vezethető vissza. A magyar történet első századaival foglalkozó, de nyelvünket, forrásainkat, történeti kultúránkat és történetírásunk eredményeit egyáltalában nem, vagy csak felületesen és igen kis részben ismerő német tudósok Schlözer, Gustermann, Büdinger, Rössler, újabban Kaindl a IXXI. századi nyugati krónikások egyoldalú és ellenséges felfogására támaszkodva, hazai forrásainkról a legtúlzottabb szkepszissel, történetünkről a legnagyobb ellenszenvvel alkották meg véleményüket. Hunfalvy a magyar-ugor rokonság védelmében vívott tudós küzdelmében nemcsak a török rokonságot hirdető nyelvészekkel, hanem a hagyományos hun származást vitató orthodox nemzeti történetírással is szembekerült. A hun-magyar azonosság hagyományához a hazai forrásoknak, köztük a legominózusabb hamisításoknak így a Csíki Székely Krónikának minden betűjéhez mereven ragaszkodó történetírók az ugor rokonság elméletében nemzetellenes merényletet láttak s azt minden nyelvtudományi bizonyítás ellenére ridegen kétségbe vonták. Az ő kritikátlan sovinizmusuktól természetszerűen idegenkedő Hunfalvy felületesen ismervén középkori történetünket és annak forrásait a németeknek az ő elméletével összeegyeztethető hiperkritikus ítéleteiben a tárgyilagos és elfogulatlan történeti kritika eredményét vélte felismerni s azokat minden alaposabb bírálat nélkül magáévá tette. Felfogásában megerősítette az az optikai csalódáshoz hasonlítható téves feltevése, mintha a magyar nyelv s a nép nagy tömegének finnugor származása és a hazai krónikákban hagyományozott hun eredet, helyesebben a magyarok és székelyek eredeti hun hagyománya egymással ellentétben volnának. Ebből a téves premisszából kiindulva s a német hiperkritika ítéleteire támaszkodva indítottak ő és követői Riedl, Marczali, Borovszky, Karácsonyi és mások irtóhadjáratot minden hazai hagyomány és krónika, elsősorban azonban a hun-hagyomány és Anonymus ellen s ezért mellőzték következetesen a székely kérdés tárgyalásánál a székelység külön népi egyéniségét bizonyító XIIIXIV. századi történeti forrásokat. A megbízhatatlan meséknek bélyegzett krónikák és a félreismert, meg nem értett vagy tudatosan mellőzött okleveles források helyébe a nyelvet állították, mint egyedüli és csalhatatlan emlékét a régi székelység történetének. A nyelvvel összefüggő másodrendű részletkérdések a népnév, foglalkozás, helynevek stb. elterelték a figyelmet a dolog lényegéről: az alapvető jog- és gazdaságtörténeti kérdésekről és a székelyek nemzetiségének történeti bizonyítékairól. Még a telepítés kérdésében Hunfalvyékkal szemben álló tudósok Nagy Géza, Pauler, Thúry sem tudtak Hunfalvy tekintélyének hatása alól szabadulni s a nyelvi bizonyítékok döntő szerepének elismerésével maguk is hozzájárultak ahhoz, hogy a székelyek eredetének történeti problémája nyelvtudományi kérdéssé alakuljon át.
Mégis meg kell állapítanunk, hogy a magyar történetírás legkiválóbbjai sohasem tagadták meg a történeti források, különösen a jog- és gazdaságtörténeti emlékek irányító fontosságát. Ez magyarázza meg, hogy a telepítési elmélet jobbára filológus és etnográfus hirdetői közt alig akadt vérbeli történettudós. Nevesebb történetíróink Marczalit és Karácsonyit kivéve valamennyien az ősfoglalás álláspontján állanak, bár közülük többen elfogadják a székelyek határőri szervezetének s a szorosan vett Magyarország területéről való kitelepülésüknek nyelvi bizonyítékait és kiegyeztetéssel igyekeznek az ellentéteket áthidalni.
A hivatott történettudósoknak állásfoglalása az ősfoglalás mellett, bár hallgatag, de határozott tiltakozást jelent a nyelvnek a többi történeti források rovására érvényesülő kizárólagos uralma ellen. A magyar történettudomány készséggel meghajlik a nyelvtudomány kétségtelenül bizonyított eredményei, a nyelvtudományi tények így pl. a magyarok finnugor származásának ténye előtt, de egyoldalú nyelvtudományi hipotézisek kedvéért nem hajlandó feláldozni a hiteles történeti forrásokból bizonyítható történettudományi tényeket, aminő pl. a török hatás és keveredés ténye. Az őstörténet és a honfoglalástörténet problémái s köztük a székely kérdés is történettudományi kérdések, melyek megoldásához felhasználhatjuk és fel is kell használnunk az ez esetben történeti segédtudományként szereplő nyelvtudomány eredményeit és magát a nyelvet, mint a többivel egyenrangú történeti forrást, de abba nem nyugodhatunk bele, hogy történeti kérdések megoldásában a történeti források s maga a történettudomány is egy más tudomány segédeszközének, segédtudományának alárendelt szerepét töltsék be, amint hogy a nyelvtudósok sem nyugodnának bele, ha a történészek mint ez régebben szokás volt nyelvtudományi kérdéseket történeti forrásokból, történeti módszerrel s a nyelvtudománynak csupán segédtudományképpen való felhasználásával akarnának megoldani.
A történet- és nyelvtudomány egyenrangú tudományok, de kölcsönösen egymás segédtudományául is felhasználhatók. Az eredményes együttműködés legfontosabb előfeltétele azonban az, hogy a történeti kérdésekben a nyelvtudomány, a nyelviekben a történettudomány játssza a segédtudomány szerepét. Hunfalvyék ezt az irányító szempontot hagyták figyelmen kívül, midőn az őstörténet és honfoglalástörténet problémáit nyelvtudományi kérdésekként kezelték s a történettudományt a segédtudomány szerepére kárhoztatták. Ez volt az oka súlyos tévedéseiknek s az ezek nyomán honfoglalástörténeti irodalmunkban fél-század óta uralkodó zavarnak.
A zavar eloszlatása felé ezt minden historikusnak örömmel kell megállapítania maguk a nyelvtudósok tették meg az első lépéseket. Szinnyei a magyarok eredetéről írt tanulmányában a nyelvtudomány kétségtelen eredményeire támaszkodva, már szakított a Hunfalvy-féle agresszív, történetellenes és túlzó kritika módszerével. Legújabban pedig Melich és Gombocz teljesen a történeti álláspontra helyezkedve, Hunfalvy alapvető forrástani és tárgyi tételeit döntötték meg. A Hunfalvy-iskolával perbeszálló s annakidején a nyelvtudósoktól élesen támadott történetíróknak legteljesebb elégtétele, hogy ma már a nyelvtudósok törnek pálcát Hunfalvynak a túlzott kritika mezébe öltözött, de valóban kritikátlan és egyoldalú ú.n. történeti elméletei fölött. A nyelvtudósoktól saját koruk miliőjéből kiragadva, méltatlanul és igazságtalanul lekicsinyelt és megtagadott hazai hagyomány tekintélyének helyreállítása felé a legfontosabb lépést nyelvtudósok tették meg s ugyanakkor szakítva a nyelvtudomány mereven elutasító álláspontjával, elismerték a történetírástól mindenkor vallott török-ugor keveredés történetileg bizonyítható elméletét.
A magyar nyelvtudománynak ez az irányváltoztatása korszakos jelentőségű tudományos esemény. A jövő fejlődés szempontjából elsőrendű fontossággal bír, hogy a végre egyenrangú felekként egymásra talált két testvértudomány munkásai együttes erővel egymást támogatva munkálkodhatnak a magyar történet- és nyelvtudomány alapvető problémáinak tisztázásában.
* * *
A székely kérdés megoldásának kulcsát a település jogi természetének, a székelyek nemzetiségének és a település korának tisztázásában kell keresnünk. Minden egyéb, így a népnév jelentése, a határőri szolgálat s általában a foglalkozás, életmód, néprajzi szokások és nyelv kérdése is alárendelt jelentőségű a főkérdés szempontjából.
Ősfoglalók vagy királyi telepítvényesek, magyarok vagy idegen nemzetiségűek voltak-e a székelyek és mikor szálltak meg Erdélyben, illetőleg Magyarország területén? E három kérdés tisztázásától függ a megoldás sikere. Ezekre igyekszünk a forrásokból feleletet adni az eddigi kutatás megbízható eredményeinek felhasználásával.
Az első kérdésre a székelység gazdasági, társadalmi és politikai szervezetében és jogi intézményeiben kell a feleletet megtalálnunk.{2}
Az erdélyi székelyek legfőbb központi hatósága a XIII. század óta a székely ispán (az 1235. kétes hitelű oklevél után először 1280, 1315: comes Siculorum) volt.{3} A székelyek ispánját éppúgy, mint a kunok vagy szászok ispánját, a király nevezte ki rendszerint az előkelő országnagyok sorából. Rangra ő volt Erdélynek a vajda után legelőkelőbb méltóságviselője. Ő volt a székelyeknek a király nevében és megbízásából eljáró legfőbb fellebbezési hatósága és a székely hadak fővezére. Törvénykezési és közigazgatási jogköre azonban nagyon korlátozott volt; viszonya a székelyekhez a nádor és a kunok,{4} a megyés ispán és a vármegyei nemesek XIII. századi viszonyához hasonló. A közigazgatási és törvénykezési hatalom tulajdonképpeni birtokosa a székely közösség volt.
A XIII. század óta a székely önkormányzat szerve a szék (terra, diocesis, districtus, comitatus, sedes). A székelyek autonóm közigazgatási és törvénykezési jogaikat a szék közösségének (1270: universitas Siculorum de Telegd) gyűlésén (1280: comes ac ceteri Siculi viri providi et honesti in dyocesi Thelegd constituti) és az összes székelyek közösségének (1300 k.: universitas v. communitas Siculorum) gyűlésén (1344: presentibus universitate Siculorum) gyakorolták.{5} A székgyűlés választotta a székely autonómia tisztviselőit: a hadnagyot (1324: maior exercitus),{6} később a nemzetségi bírák helyébe lépő székbírót (1381: iudex terrestris){7} is. Ez a territoriális természetű önkormányzati szervezet, bár első tekintetre azonosnak látszik az erdélyi szászok szervezetével, melynek szervei hasonlóképpen a székek (comitatus, sedes) voltak, lényegesen különbözött ettől. A szász szervezet tisztán területi jellegével szemben, a székelyeknél éppúgy, mint később a kunoknál, a területi szervezet mellett, azt keresztezve, egy másik, vérségi szervezet működik. A székelység tekintet nélkül területi hovátartozására nemekre és ágakra tagozódott és a székek közösségében a nemzetségi tagozódás alapján gyakorolta kötelességeit és élvezte jogait. Ugyanazok a nemek és ágak vérségi jogon több szék önkormányzatában vettek részt. Maros-, Kézdi-, Csík- (Kászon-) és Aranyosszék területén kimutathatólag s valószínűleg a többi széken is ugyanaz a hat nemzetség birtokos, ugyanaz a hat nemzetség a szék önkormányzatának részese.{8}
A Székelyföld jogi természete s vele a székely birtokjog is lényegesen különbözik a szász földétől s általában minden királyi telepítésű földétől, így pl. a várjobbágyokból, királyi telepesekből adományozással és kiváltságolással megnemesített erdélyi, szlavóniai, túrócliptói, szepesi nemesek földjétől is. A székely földön nem volt királyi jog és eredetileg nem volt magánbirtok sem. A magvaszakadt és vagyont vesztett székely birtoka visszaszállt a székely közösségre, mely nem mint királyi adományt, hanem mint nemzetségi közös vagyont birtokolta szállásföldjét (1270 k.: indistincta sine meta perfrui et uti secundum legem et statutum omnium Siculorum de Telegd).{9} Egyes székely részesülhetett és részesült is királyi adományban, de adománybirtoka mindig egészen más jogi megítélés alá esett, mint a közösség birtokából bírt része. A székely közösség is részesült adományban, de akkor az adománybirtok felvette a székely szállásföld jogi természetét. A kézdi székelyeknek az Aranyos mentén ősfoglalás jogán megszállt rajta (12621272 közt: Siculi de Kezd de iuxta Aranias, 1289: Siculi super terra Oronos commorantes).{10} a hódtavi csata után 1289-ben adományba kapta IV. Lászlótól a tordai várnak az ő szállásföldjükkel szomszédos Aranyos nevű földjét.{11} Aranyos várföld ezáltal székely földdé lett, ami alkalmat és módot adott a székelyeknek, hogy az így meggyarapodott területen kialakítsák új, a távoli Kézdiszéktől elszakadó területi szervüket: Aranyosszéket. Hunfalvy, Karácsonyi és követőik ezt az adományt értik és magyarázzák félre, midőn az egész Aranyosszék telepítéséről szólnak s ebből a székelyek telepes voltához érvet kovácsolnak.
Telepítésnek sem a Székelyföld középkori gazdasági és jogi intézményeiben, sem a keleti (besenyő, kun, bolgár, oláh, tatár) és nyugati (szász, vallon, német, olasz) telepítésekről gyakran megemlékező forrásokban nincs semmi nyoma. Ellenkezőleg, számos forrásadat és intézmény bizonyítja a székely birtokszervezetnek és birtokjognak a telepesek birtokszervezetétől és jogától való különbségét, a XIXII. századi magyar és a XIII. századi kun nemzetségi birtokszervezettel és joggal való rokonságát, sőt azonosságát.{12}
A székelység (1346: Siculitas){13} egyértelmű volt a teljes szabadsággal és egyértékű a magyar nemességgel. A különbség az, hogy székely nemessé a király sem emelhetett senkit. Ennek magyarázatát természetesen nem kereshetjük a székely nemességnek a magyarnál előkelőbb, kiváltságosabb voltában, hanem csupán abban, hogy a székelyeket mint látni fogjuk idegen nemzetiségnek tekintették. A Székelyföldön részben éppen nemzetiségi jellege miatt a vérségi szervezet hatalma kizárólagos maradt s a királyi jog érvényesülni nem tudott. Magyarországon s Erdély királyi földjén is a király a XI. század eleje óta egyéni birtok adományozásával nemessé tehetett bárkit. Az új adományos nemesek leszármazói idővel a foglaló nemesség módjára és vérségi szervezetének példájára maguk is új nemzetségeket formáltak, sőt a Szent Istvántól megadományozott nemesektől származó nemzetségek a gyökeres nemzetségekkel minden tekintetben azonos jogi elbírálásban részesültek s így voltaképpen a régi magyar vérségi köteléken alapuló gazdasági szervezetnek tagjaivá lettek. Székelyföldön ezt a fejlődést lehetetlenné tette a székelység nemzetiségi jellege. A székely vérségi szervezetben való részesedésre királyi adomány nem, csak a székely származás képesített. Sőt ha székely részesült királyi birtokadományban, ezáltal ő egyénileg tulajdonképpen magyar nemessé lett s adománybirtokát mint magyar nemes élvezte, bár egyébként tagja maradt a székely közösségnek.
A székelyek adója az ökörsütés, melynek első nyomai 1526-ban tűnnek fel{14} a kunokéhoz s más idegen elemekéhez hasonlóan a magyar királynak önként hódoló nép védelmi díja, de terhesség tekintetében alig hasonlítható a szászok és más telepesek cenzusához, földbéréhez. Hadjárat idején a székelyek, mint a nemesek, személyesen szálltak hadba s a XIII. században az erdélyi magyar nemesekkel és szászokkal egyetemben részt vesznek az erdélyrészi generalis congregatiókon (1289, 1291, 1322, 1344, 1357: universis nobilibus, Siculis et Saxonibus),{15} sőt 1298-ban a budai országgyűlésen is (universitas nobilium Ungarorum, Siculorum, Saxonum et Cumanorum).{16}
Szabadságuk, jogaik és kiváltságaik annyira kétségen felül álltak, hogy az egész XIII. és XIV. században sohasem gondoltak királyi kiváltságlevél kieszközlésére. Ez a negatívum rendkívüli fontosságú bizonyíték abban a korban, mikor minden királyi adomány következtében kiváltságos népelem az alsóbb osztályokból felemelkedő várnépek, hospesek, erdélyi és szepesi szászok, besenyők, szlavóniai, erdélyi, túrócliptói nemesek, szepesi tízlándzsások, az egyházak, sőt a várjobbágyi osztályból megszaporodott s az egyéni birtoklás rendszerére áttért egész köznemesség is szükségesnek tartotta jogainak és kiváltságainak királyi elismertetését. A székelyek éppúgy, mint a XIXII. századi nemzetségi szervezetben élő magyar nemesség sokkal erősebbnek tartották a maguk ősfoglaláson alapuló szokásjogát, semhogy azt királyi kiváltságlevéllel meggyöngíteni, a kétség árnyékát hozzáférni engedték volna.
A székelyek területi és vérségi szervezetének kereszteződése, a székelység kettős tagozódása és általában a vérségi köteléken nyugvó politikai, társadalmi és gazdasági szervezet a területi szervezetnél későbbi fejlődés eredménye nem lehet. Ez a sajátságos kettős szervezet csupán a területi szervezet újabb kialakulásában s az eredeti vérségi szervezet erejében lelheti magyarázatát. Kétségtelen, hogy a XIII. század óta ismert területi szervezetet a tiszta vérségi nemzetségi szervezet előzte meg, mely azonos a magyar nemességnek a XIII. században már bomladozó és a tatárjárás előtt és után a kényszerhelyzet következtében különös kiváltságok mellett, a magyar királynak hódoló, de minden tekintetben szabad népként befogadott s ősi szervezetét megőrző kun nép{17} XIIIXIV. századi nemzetségi szervezetével. Archaisztikus és a XIIXIII. századi királyi Magyarország szellemével merőben ellentétes jellegéből következik, hogy újabb alakulás nem lehet. A fejlődése teljesen analóg a kunokéval, kik 1279-ben még tiszta vérségi szervezetben élnek, de száz évvel később már kialakul a székelyekéhez hasonló területi szervezetük (kun székek) is, anélkül, hogy a régi nemzetségi tagoltság megszűnne. Királyi telepesek, várnépek s különösen különböző vidékről, különböző időben telepített alacsonyrendű népelemek közt a XIIXIII. században ilyen, a területi szervezet határain áthatoló, azt áttörő vérségi szervezet létre nem jöhetett. Királyi telepesek községeiből fejlődhettek szabad városok; telepesekből, várnépekből, szolgákból lehettek és történeti forrásaink tanúsága szerint lettek is polgárok, nemesek, sőt főurak és főpapok is; mindezek szerezhettek rengeteg kiterjedésű magánbirtokot, értékes kiváltságokat, de nem válhattak oly gazdasági, társadalmi és politikai közösség részesévé, mely a királyi Magyarország gazdasági, társadalmi és politikai szervezetével merőben ellentétes, anakronisztikus vérségi nemzetségi köteléken alapult. A székelyek vérségi köteléken alapuló társadalmi és politikai szervezetében kétségtelen cáfolatát kell látnunk a telepítési teóriának s különösen a csodálatos szívóssággal hirdetett, több helyről különböző időben való telepítés elméletének. A területi szervezetet áttörő s azt szinte elhomályosítva érvényesülő nemzetségi szervezet csupán egy zárt tömegben települt nép vagy törzs ősi gazdasági és politikai szervezetének maradványa lehet. A királyi telepítés elmélete jogtörténeti és gazdaságtörténeti abszurdum. Csak az a csodálatos, hogy tudós nyelvészek és etnográfusok, kiknek a székely intézményeket és szervezetet, ha nem is a forrásokból, de legalább Szabó Károly, Tagányi és Connert munkáiból ismerniük kellett volna, arra oly sok felesleges szót vesztegettek.
A területi szervezkedés korát s ezzel együtt a korábban nomád pásztor életmódot folytató székelyek végleges megtelepedését a XIII. századra kell tennünk. Ekkor tűnnek fel egymásután a székely székek (1224, 1252: Siculi terre Sebus [Sepsi]; 1272, 1291, 1307: Siculi de Kezd; 1270, 1279: universitas Siculorum de Telegd; 1280: diocesis Telegd; 1324: Siculi de Chyk; 1331: universitas Siculorum de iuxta Aranyos; 1344: a székely közösség Marosszéken in Locofori Siculorum tart gyűlést; 1349: districtus Sebes; 1366: Sedes Sebes){18} és 1322-ben hallunk először a hét székely szék-ről (septem comitatus Siculorum),{19} melyek közül az utolsó Aranyosszék csak 1291 és 1322 közt alakult ki, 1291-ben még Kézdiszék része volt (Siculi de Kezd, super terra Aranos residentes).{20} A terminológia ingadozása (terra, diocesis, districtus, comitatus) s végül a szászoknál már a XIV. század elején általános{21} sedes-ben való megállapodása arra vall, hogy a gazdasági fejlődésben gyökerező, de bizonyára a központi hatalom részéről is sürgetett területi szervezkedés mintájául a szász székek szolgáltak.
A székely területi szervezet a székrendszer kialakulása sok tekintetben analóg az anyaországi nemesség territoriális szervezkedésével. A XI. század elején hatalmi szóval életbeléptetett királyi jog Magyarországon sem tudta megtörni a nemzetségi szokásjog erejét s a magyar nemesség csak a XIII. században illeszkedett be a királyság közigazgatási szervezetébe, midőn annak területi szerveiben a vármegyékben önkormányzati jogának érvényt tudott szerezni. A lényeges különbség mégis az, hogy a magyar nemesség az új viszonyokhoz mért új formában, a székelység pedig az ősi szervezet formáinak megtartásával kapcsolódott be a területi szervezetbe. Mint az anyaországban, úgy a székelyeknél is a területi szervezet késői kialakulása miatt nincsenek írásos emlékeink a XIXII. századi szervezetről. A magyar nemesség XIXII. századi vérségi nemzetségi szervezetét a nemesi vármegye kialakulása után keletkezett XIIIXIV. századi írásos forrásokból, az ősi székely nemzetségi szervezetet is a területi szervezet korából, a XIIIXV. századból fennmaradt emlékekből kell rekonstruálnunk.
Az erdélyi székelyeken kívül a középkorban nagyobb tömegben, külön ispán hatósága alatt éltek székelyek a Vág mentén, továbbá egyes forrásadatok, helynevek tanúsága szerint Moson, Tolna, Fejér, Szabolcs, ÉK-Bihar megyében és a Temes-Al-Duna közén. Ezek a székelyek lehetnek az erdélyiekkel azonos nép vagy törzs helyi maradványai, de lehetnek az erdélyi székelyek közül kiváltságok mellett kitelepített rajok is. Annyi bizonyos, hogy ezek a nyugati székelyek többnyire így a Vág-vidéki, mosoni, temes-krassói és a meszesi kapuval kapcsolatba hozható bihar-szabolcsi székelyek a nyugati határszél besenyőihez hasonlóan határvédelemre hivatott kiváltságos katonáskodó nép, őrök vagy határőrök (eurii, custodes confiniorum, speculatores) voltak. A magyarság és tótság közé ékelt székely telepek természetesen éppúgy nem tudták megőrizni régi szervezetüket, intézményeiket, törzsi vagy faji különállásukat, mint a hasonló helyzetű besenyő, kun vagy más telepek. Még a XIIIXIV. század folyamán jogilag, társadalmilag és etnikailag is teljesen beolvadtak a körülöttük élő népbe. Az ő katonai szereplésükből, határvédelmi kötelezettségükből, jogintézményeikből az erdélyi székelység eredetére és intézményeire következtetnünk éppúgy nem szabad, amint például az árpási besenyők vagy a Nyitra megyei kun telepek intézményeiből nem következethetünk a havasalföldi besenyőségre vagy a Nagykunságra.{22}
Az erdélyi szabad székelyekre, mint határszéli népre akárcsak a XII. században betelepedett szászokra fontos föladat hárult a magyar királyság keleti határainak gyepűvédelmi rendszerében. Eredetileg azonban ők is csak annyira voltak határőrök, mint az ország gyepűi mentén körben elhelyezkedő s az országból kivezető természetes hadiutak bejáróit megszállva tartó honfoglaló magyar törzsek népe.{23} Királyi favágók, útkészítők, várszolgák sohasem voltak. A hadjáratokban mint külön hadcsapatot alkotó könnyű lovasok, nyilasok vettek részt.
Mindent összefoglalva megállapíthatjuk, hogy az erdélyi székelység nagyobb zárt tömegben megtelepülő ősfoglaló nép vagy törzs volt. Ők voltak az adományos birtokosokkal s a királyi vármegyei szervezethez tartozó népelemekből kiemelkedő erdélyi magyar nemességgel, a telepes szászokkal és földesúri joghatóság alatt élő oláh pásztorokkal szemben Erdély egyedüli honfoglalói.{24}
* * *
A második kérdésre a nemzetiség kérdésére félre nem érthető feleletet adnak XIIXIV. századi forrásaink. A székelyeket először a Bécsi Képes Krónika bővebb szövegének betoldásaiból rekonstruálható XII. századi Kálmán, II. Béla, II. Gézakori évkönyvi följegyzéseken alapuló Kálmán-ellenes régi krónika{25} említi. A krónikás szerint az 1116. és 1146. évi cseh, illetőleg osztrák hadjáratban a székelyek és besenyők voltak a magyar sereg könnyű lovas, nyilas előharcosai.{26} Ez a szereplésük ismerve a magyarok s általában a török kultúrához tartozó lovas népek egyetemes hadiszokásait idegen nemzetiségüket bizonyítja. A magyar sereg előcsapatait, mint a hunét, avarét, kunét, tatárét forrásaink tanúsága szerint rendszerint szövetséges vagy hódoló rokonnépek a X. században kabarok (v.ö. Konstantinus [Konsztantinosz]), a XIXII. században besenyők, a XIIIXIV. században kunok, tatárok alkották. Idegen voltukat bizonyítja az is, hogy a magyar krónikás a besenyőkkel együtt és becsmérlően (vilissimi Siculi et Bisseni) említi őket s hogy az egykorú cseh krónikás az 1116-i ütközetben a magyarok hospes előcsapatairól,{27} Freisingeni Ottó 1146-ban a magyar előhadnak két külön (tehát besenyő és székely) comes vezérlete alatt harcoló íjásszárnyáról beszél.{28} Ez a két adat mindenesetre a vági és mosoni székelyekre vonatkozik.
Az erdélyi székelyek 1210-ben szerepelnek először a bulgáriai hadjáratban, hol Joachim szebeni comes vezérlete alatt besenyők, szászok és oláhok társaságában harcoltak (associatis sibi Saxonibus, Olacis, Siculis et Bissenis).{29} Ezidő óta a forrásokban igen gyakran találkozunk a székelyek nevével a magyar, besenyő, szász, oláh, kun népnevekkel együtt említve (1213, 1218: Ungari et Siculi, 1222, 1256, 1262: Siculi et Olaci, 1252, 1291: Siculi, Olaci et Saxones, 1289, 1291, 1309, 1322, 1328: Nobiles Ungari, Saxones et Siculi vagy csak Nobiles [t.i. Ungari], Siculi et Saxones, 1298: Nobiles Ungarorum, Siculorum, Saxonum, Cumanorum).{30}
A XII. század elején a Felső-Tisza-vidéki Anonymus és a dunántúli Hun-krónika szerzője egyaránt hun-magyar fajú, de a honfoglaló magyartól mégis különböző, Attila itt maradt hunjaitól származó népnek tartják a székelyt.
A székely névnek ez a más nemzetiségek s a magyarok népnevével kapcsolatos következetes használata, a magyartól való megkülönböztetése és az a körülmény, hogy a XIIXIV. századi forrásaink a székely nevet sohasem említik foglalkozást jelentő nevekkel együtt, kétségtelenül bizonyítja, hogy a magyarság sőt az idegenek is (v.ö. Cosmast) legalábbis 1116 óta a székelyt a besenyőhöz, kunhoz, szászhoz, oláhhoz hasonlóan nemzetiségnek, különálló népegyéniségnek tartotta és élesen megkülönböztette mind a magyartól, mind a besenyőtől. Ez a megkülönböztetés még nagyobb súlyt nyer, ha tudjuk, hogy XIIXIII. századi forrásaink a törökfajú, rokon besenyő, úz és kun, később a kun és tatár népet is igen gyakran összetévesztik.{31}
A székely név tehát népnév volt s annak határőrt, favágót, harcost vagy más foglalkozást jelentő nevekkel való azonosítása teljesen önkényes és a történeti forrásokkal ellenkező föltevés. Szabó Károllyal szólva: a székely nemzeti név ősrégi jelentését éppúgy nem értjük s fölvilágosító adatok hiánya miatt nem is érthetjük, mint ahogy nem értjük a besenyő, kun, kazár és számos más nemzeti név valódi jelentését.{32}
A források alapján megállapíthatjuk, hogy a székely nép a magyartól (és a besenyőtől is) különböző, de a magyarral rokonnak, azzal együtt hun származásúnak tartott önálló nép vagy törzs volt.
Eredeti nemzetisége közelebbi meghatározásához kevés támaszponttal rendelkezünk. Abból, hogy a XIIXIII. században a magyarral rokon hunfajú népnek tartották, bizonyos, hogy sem szláv, sem gepida nem volt.{33} Nem lehetetlen, hogy a magyarhoz hasonlóan finnugor nyelvet beszélt, de valószínűbb, hogy törökfajú és török nyelvű néptöredék volt. Erre vall a hun eredet hagyománya. A hun hagyomány létesítményesei ugyanis az újabb történeti és nyelvtudományi kutatások szerint a hun birodalom uralkodó rétegét alkotó török-hun elem ivadékai a bolgárok, avarok s a magyarok közül valószínűleg a Magyar (Megyer) törzsnek és a kabaroknak (Anonymus kunjai, a Hun-krónikákban Csaba népe) vezető nemzetségei, az Árpádok, Abák (Csaba-monda), Borsok (Csaba sz[emély]név) voltak.{34} Bármint álljon is a dolog, a forrásokból teljes bizonyossággal megállapítható, hogy a székelyek igen korán teljesen elmagyarosodtak. A XV. században nyelvük a magyartól már miben sem különbözött. A székelyföldi és magyarországi helynevek egyezéséből következtetjük,{35} hogy már a XII. században, a székely helységképződések korában is a magyar köznyelvet beszélték. A magyar nyelv elsajátításának, a székelyek megmagyarosodásának korát tehát mindenesetre a XXI. századra kell tennünk. A nyelvváltoztatásban semmi különöset sem találhatunk, ismerve a török törzsek és népek hajlandóságát az idegen nyelvek elsajátítására és nemcsak a magyar lakosság közé ékelt besenyő, kun, tatár telepek, hanem a teljes törzsi elkülönözöttségben, zárt tömegben élő kabaroknak még a törzsszervezet korában történt s a kunsági kunok XIIIXIV. századi teljes megmagyarosodását. A kabarok és kunok régi nyelvének emléke mindössze néhány jellemző palóc és kun tájszóban s a magyar nyelvbe átadott kölcsönszavakban maradt fenn. A régi székely nyelv emlékét is hasonló speciális tájszavakban és a magyar nyelv idegen elemeiben kell keresnünk. A székelyeknek a magyarokhoz való önkéntes csatlakozását és gyors nyelvi áthasonulásukat eléggé megmagyarázza a magyarokéval azonos nomád török kultúrájuk, a magyar nép hun-török (bolgár) elemeivel való közeli etnikai rokonságuk és közös hun hagyományuk,{36} a magyar nyelvnek százakra rúgó honfoglalás előtti török kölcsönszava s talán a székelyek nyelvében is feltehető korábbi finnugor hatás.
A székelyek magyar nyelvének egyezése a dunántúli közmagyar nyelvvel és nyelvjárásokkal éppen nem mond ellent a nyelvváltoztatás tényének. Az eredeti magyarnyelvűségük és Dunántúlról való áttelepülésük mellett felhozott érvek legfontosabbjai a székelyek állítólagos elszigeteltsége s nyelvüknek a dunántúli szláv hatáson való keresztülmenetele éppen nem állják ki a kritikát. A Székelyföld a középkorban korántsem volt oly elszigetelt a magyarságtól, mint ma. A középkorban sűrű magyar lakosságú vármegyei telepekkel közvetlen szomszédságban, sőt azoktól többhelyt megszakítva,{37} helyzete semmiben sem különbözött a Mátrától Zemplénig elhelyezkedő kabarok, a Duna-Tisza közén és Tiszántúl egy tömegben, zárt törzsi szervezetben letelepült kunok, vagy a Szamos-menti magyar törzs helyzetétől, melyek szintén azonos nyelvet beszéltek a dunántúliakkal. A dunántúli szláv hatás egyébként is sokkal kisebb volt, mint régebben hitték. A nyelvtudomány legújabb tanításai szerint a magyar nyelvnek már legrégibb szláv elemei sem egy, hanem több szláv nyelvből kerültek a magyarba s ez idegen elemek tekintélyes része bolgár-szláv, tehát nem dunántúli, hanem Tiszavidéki és tiszántúli eredetű.{38} Tekintettel arra, hogy a Székelyfölddel szomszédos tordai sóvidék bolgár fennhatóság alá tartozását írott források,{39} a Székelyföld szláv lakosságát a helynevek egy része bizonyítani látszik, nem tartjuk valószínűtlennek, hogy némely bolgár-szláv szavak éppen a székelyeknek erősebb bolgár-szláv hatáson keresztülment magyar nyelvéből kerültek át a közmagyarba.
Még kevesebb bizonyító erőt látok a nyelvjárási sajátságokban. Mindaddig, míg a magyar nyelvjárások kialakulása, az egyes sajátságok keletkezési kora és körülményei tekintetében a nyelvtudomány biztos és általánosan elfogadott eredményekhez nem jut, ezt a kérdést teljesen ki kell kapcsolnunk a székely kérdés történeti vizsgálatából. A székely nyelvjárásokkal foglalkozó nyelvészeknek nem az a feladatuk, hogy ingatag feltevésekre, levegőben lógó történeti elméleteket építsenek, hanem hogy a történettudomány megállapításai szerint egy törzsről szakadt székelység nyelvjárásaiban található különbségek és a távoli magyar nyelvjárásokkal való egyezések nyelvészeti magyarázatát igyekezzenek megtalálni. A kutatásnak nem szabad figyelmen kívül hagynia a már ismert és másutt például a Zala megyei Kerka-menti (Göcsej!) határőrtelepben talán szintén felismerhető nyugati székely telepeket. E nyugati székelyek akár az erdélyi székelyekkel azonos nép helyi maradványai, akár Erdélyből kitelepített székelyek vezethetnek nyomára a nyelvjárásokban és népszokásokban (pl. regős énekekben) található feltűnő rokonság okának.{40}
* * *
Áttérve a harmadik kérdésre, a székelyek erdélyi letelepülésének korát kell meghatároznunk. A nyugati székely telepekre vonatkozó 1116. és 1146. évi adatok alapján mindenekelőtt meg kell állapítanunk, hogy a székely nép a XII. század legelején már hazánkban lakott. Az erdélyi székelyek és a Székelyföld a XIII. század elején tűnnek fel az írott forrásokban (1210, 1213, 1218, 1222, 1224, 1235 stb.). Az egykorú krónikások azonban már ekkor is, mint Erdély ősi lakosairól emlékeznek meg róluk. Ha a krónikások elbeszélését a legszigorúbb szkepszissel vizsgáljuk is, meg kell állapítanunk, hogy mind a század elején író Anonymus,{41} mind a II. András-kori Hun-krónika már a honfoglaláskor Erdélyben szerepelteti a székelyeket s még Kézai szövege alapján is legkésőbb a honfoglalás idejére kell tennünk a megszállást. A XII. században Erdélybe telepített népről semmiféle XIII. századi hagyomány és krónikás nem állíthatta, hogy a honfoglalás korában Erdélyben lakott, aminthogy sem a besenyőkről, sem a kunsági kunokról, sem a szászokról soha ilyesmit nem is állítottak. A XIII. század elejének a székelyek erdélyi őslakosságára vonatkozó meggyőződését ismerve, az erdélyi megtelepülés időpontját ez alapon a legszigorúbb kritikával csupán három nemzedéket számítva a betelepülés emlékének teljes elhomályosodására, ami lehetetlen sem tehetjük későbbre a XII. század elejénél, tehát annál az időpontnál, amikor a Vág-vidéki székelyeket a források legelőször említik.
A magyar honfoglalás után a havasalföldi, moldvai és dél-oroszországi síkságot az Al-Duna és Don közét a besenyők harcias törzsei szállták meg, kiket a XI. század végén kezdenek nyugat és dél felé szorítani hatalmasabb fajrokonaik, a keletről az Al-Duna felé húzódó kunok. A XXII. században jöttek ugyan hazánkba szórványosan bevándorló volgai bolgárok (v.ö. Anonymust Pest bolgár telepeseiről) s talán kazárok és más néptöredékek is, de egész törzsnek vagy népnek beköltözését lehetetlenné tette a Magyarországgal keleti határán közvetlenül szomszédos besenyőknek a Donig terjedő hatalma. Már pedig az erdélyi székelység XII. századi szervezetéből és intézményeiből kétséget kizáróan megállapíthattuk, hogy nagyobb zárt tömegben letelepülő ősfoglaló törzs vagy nép volt. Kelet felől a XXI. században nagyobb zárt tömegben csak besenyők jöhettek Erdélybe. Ámde forrásaink a székelyeket éppen a besenyőktől (1116, 1146),{42} az erdélyi Székelyföldet a besenyők és oláhok határszéli erdejétől (1224),{43} a Székelyföldbe ékelt besenyőtelepeket a székely lakta falvaktól (1365, 1421){44} mindig határozottan és világosan megkülönböztetik. A XIIXIII. századi magyarság más-más népnek tartotta a tőle jól ismert besenyőt és székelyt, amiből nyilván következik, hogy a székelyek nem lehettek besenyők s a XXI. században kelet felől nem költözhettek Erdélybe.
Hasonlóképpen le kell számolnunk azzal a feltevéssel, mintha a székelyek a XI. század folyamán Magyarország területéről Erdélybe telepedett kabarok, eszegel-bolgárok vagy más rokon törzs lettek volna. Erdély földje, mint a gyepűelvén és az ország belsejében minden, a honfoglaláskor nemzetségektől meg nem szállt terület összes forrásaink tanúsága szerint a királyság alapításakor ipso iure királyi birtokká lett s ott többé ősfoglalás jogán senki meg nem szállhatott. A lakatlan területek birokba vétele és megszállása csak királyi adomány és kiváltság alapján történhetett, aminthogy a Szamos völgyén Doboka és Kolozs megyébe már a X. században lehúzódó foglaló nemzetségeket kivéve, az egész erdélyi nemesség az anyaországból jött főurak és a várjobbágyokból megnemesített kisbirtokosok egyaránt , a várnép, a szászok, oláhok és besenyők is mind királyi földön vagy adománybirtokon laktak. A székelyek azonban éppoly ősfoglalók voltak, mint a magyarországi foglaló nemzetségek. Kétségtelen tehát, hogy a királyság megalapításakor már Erdélyben kellett lakniuk.
A székelyek erdélyi településének terminus post quem-jét tehát a X. század végében kell megállapítanunk. Mivel azonban keletről mint láttuk a X. század folyamán nem jöhettek, Magyarország területén való megszállásuk legkésőbbi időpontját a magyar honfoglalás idejére kell tennünk.
* * *
A három főkérdés tisztázása után már csak két eshetőséggel kell számolnunk. A székelység vagy a honfoglaló magyarokkal bejött, vagy már korábban itt lakott rokon, de a tulajdonképpeni magyartól mégis különböző, minden valószínűség szerint törökfajú nép (vagy törzs) volt. Mindkét esetben feltehető a honfoglaláskori, illetőleg honfoglalás előtti erdélyi megszállás és a X. század folyamán Magyarország területéről Erdélybe való átköltözés.
A honfoglalók közül a szorosan vett magyar törzsek nem jöhetnek számba, mivel láttuk, hogy a székelyek a magyartól különböző nép vagy törzs volt. Ha tehát honfoglaláskori betelepülésre gondolunk, a székelyek őseit a magyarokhoz csatlakozó népelemek közt kell keresnünk. Elsősorban természetesen a történetileg ismert kabarokra fordul figyelmünk, annál is inkább, mert a székelyeknek a XIII. századi Hun-krónikában leírt állítólagos ruthéniai csatlakozása a kabarok etelközi csatlakozására emlékeztet.{45} Nem szabad azonban figyelmen kívül hagynunk, hogy a dunántúli Hun-krónikással szemben a tiszántúli dolgokról jobban értesült Anonymus a Tisza-vidékre teszi a székely csatlakozás helyét s hogy mindkettőnél fennmaradt a kabarok csatlakozásának a székelytől teljesen független emléke. Anonymus szerint Ruthéniában csatlakoztak a magyarokhoz az Aba nem ősei Ed és Edumén [Edömén v. Edömér] és öt vezértársuk vezetése alatt a kunok, kik később a Mátra-alján és a Felső-Tisza-vidéken telepedtek le. A Hun-krónikás szerint Attila fia, Csaba, a hun birodalom bomlása után, mikor a székelyek a Csiglamezőre menekültek, hunjaival Scythiába vándorolt s az ő idegen nőtől származó fiaik, Ed és Edumén, az Aba nem ősei, egész rokonságukkal a magyarokkal együtt tértek vissza Magyarországba. Felemlítendő még, hogy az Anonymus kun vezérei közt szereplő Bors nemzetségében (Miskolc nem) a korai századokban hagyományosnak látszik a Csaba személynév. A XI. századi Őskrónika bár nem a hét vezér közt szintén felemlíti a honfoglaló nemzetségek közt az Abákat. A különböző vidéki hagyományon alapuló elbeszélések alapján megállapíthatjuk, hogy a történetünkben már a XI. században szerepet játszó, sőt hazánkban királyt adó Aba nemzetség (Sámuel király, Péter comes) nem volt szorosan véve magyar, hanem a honfoglaló magyarokkal együtt bejött s a Mátra-alján és Felső-Tisza-vidéken zárt tömegben letelepült idegen eredetű törzs legelőkelőbb nemzetsége. A XXII. században betelepedett besenyőket vagy kunokat nem kereshetünk a mátraalji palócokban, ismerve az Őskrónikát és az Aba nem XIXII. századi szereplését és birtokviszonyait.{46} Nem lehet kétségünk afelől, hogy a kunok, illetőleg Csaba népének csatlakozásában a kabar csatlakozás emléke maradt fenn és hogy a kabarok ivadékai a XI. század óta folytonosan a Mátra-alján és a Felső-Tisza vidékén laktak s onnét Erdélybe tömegesen sohasem vándoroltak át.
Fennmaradt az a lehetőség, hogy a székely nép egy, a honfoglaló magyarok költözése következtében régi hazájából kihúzódó, vagy pedig Etelközben a magyarokhoz csatlakozott idegen eszegel-bolgár (?) vagy más néptöredék, törzs volt. Ezt a feltevést azonban semmiféle forrásadat, sőt legtávolabbi célzás sem támogatja.
Ezzel szemben nyomós érvek szólnak amellett, hogy a székelyek már a magyarok bejövetele előtt Magyarországban, mégpedig későbbi lakóhelyükön, Erdélyben laktak.
A XIII. század első felében írásba foglalt Hun-krónika szerint a székelyek a hun birodalom bomlása után Erdélybe menekültek s ott a Csiglamezőn laktak a magyarok bejöveteléig. Kézai szerint a Csiglamezőn laktak, melyről nem mondja, hogy Erdélyben lett volna s kiemeli, hogy a honfoglaláskor Erdélyben vették ki részüket. Nemcsak Kézai, hanem a bővebb szövegezésű krónikák (Budai, Bécsi Képes Kr. stb.) kissé homályos szövege is amennyiben az Erdélybe költözésről szóló mondatot (Et cum timerent ad Erdeel intraverunt) a hagyományhoz viszonyítva, későbbi betoldásnak tekintjük megenged oly értelmezést, mintha a székelyek csak a honfoglaláskor költöztek volna Erdélybe a bizonytalan fekvésű magyarországi Csiglamezőről. Viszont a XIII. század elején író Anonymus elbeszéléséből az tűnik ki, hogy e korban a Felső-Tisza-vidéken erdélyi őslakóknak tartották a székelyeket. Anonymus Erdélyből csupán a Szamos völgyét ismeri Kolozsvár vidékéig s ennek meghódítását írja le. A Székelyföldről s általában Erdélyről éppen úgy nem szól, mint a déli és délnyugati Dunántúlról. E két vidéket sem ő, sem forrásai nem ismerték. A székelyek csatlakozásáról írt néhány sorból azonban kétségtelenül kiderül, hogy a székelyeket erdélyi őslakóknak tartotta. Szerinte Árpád vitézeinek a Tiszán Szentes vidékén átkelt és északkeleti irányban a bihari vár felé tartó serege a Kórógyér mellett (Szentes és Szarvas közt) találkozott az elébe jövő s Árpádnak hódoló székelyekkel. Ez elbeszélés megítélésénél döntő tényező Anonymusnak a kútfőkritikusoktól mindig kiemelt kitűnő földrajzi és stratégiai tudása. Kétségtelen, hogy a Tiszántúlt nagyszerűen ismerő s a stratégiai helyzetet mindig alaposan átgondoló Anonymus itt csupán a Maros-völgyön át nyugati, majd a Szárazér és Maros-közti mocsarak mentén északnyugati irányba haladó erdélyi székelyekre gondolhatott. A tudósainktól önkényesen É[szak-] K[elet]-Bihar és Szabolcs vidékén feltételezett székelyeket semmiesetre sem vezette volna ő, a nagy geográfus és stratéga, az ellenséges kazár területen és a Sárrét kiterjedt, járhatatlan ingoványain vagy a bihari őserdőkön keresztül a magyarok elé. Egyébként korábban a Szatmártól és Szabolcstól Békésig terjedő terület meghódításáról szólva sem mulasztotta volna el a székelyeket megemlíteni, ha azokat nem erdélyi, hanem szabolcs-bihari őslakóknak tartotta volna.
Bármint vélekedjünk is krónikáink forrásértékéről, annyi kétségtelenül megállapítható belőlük, hogy a székelyeket a XIII. század elején Magyarországnak a magyar honfoglalást megelőző időbeli, ősi lakóinak és legkésőbb a honfoglaláskor Erdélyben megszállt népnek hitték és tudták. Hogy ez a székelyek hun származásával és a Csaba-mondával is egybefolyó hagyomány eredeti hazai néphagyomány, arról kétségünk alig lehet. A krónikáinkat legtúlzottabb kritikával mérő mondaelemző és hagyományromboló tudósok sem merték soha e hagyomány hazai eredetét kétségbe vonni s a germán hunmondából vagy máshonnét való kölcsönzését vitatni. Legfeljebb a XIII. századi krónikások meséjének, tudatos ferdítésének igyekeztek feltüntetni. Ez a feltevés azonban sajnálatos történeti tájékozatlanságra, középkori krónikánk viszonyának, keletkezésük körülményeinek és a krónikások gondolatvilágának teljes félreismerésére vall. A Felső-Tiszai hagyományok alapján dolgozó Anonymus és a dunántúli Hun-krónikás egyaránt ismerte a honfoglalástól a XI. század közepéig terjedő XI. századi dunántúli Őskrónikát, melyben azonban a székelyekről nincs szó, de nem ismerték és nem használták forrásul egymás művét. Közel egy időben, egymástól függetlenül, más országrészek hagyományaiból merítve mindketten Attila hunjainak ivadékait, Magyarország őslakóit s Erdélynek honfoglalás előtti vagy legkésőbben honfoglaláskori foglalóit látják a székelyekben, kikről mindketten csak mellékesen, odavetőleg emlékeznek meg.{47} Hihető-e a véletlennek ez a megdöbbentő találkozása? Mindketten arra a gondolatra jutottak volna, hogy az általuk leírt eseményekkel és személyekkel helyrajzilag, származásilag és okozatilag semminő kapcsolatba sem hozható s tárgyuktól és maguktól a krónikásoktól is egészen távolálló székelyeknek s különösen a XXII. században kitelepített székely elnevezésű határőröknek a honfoglalás előtt itt élő, hun ősöket szerezzenek? Nem is szólva arról, hogy e feltevéssel XIII. századi krónikásainknak az ő szellemüktől és felfogásuktól teljesen idegen, humanista gondolatvilágot tulajdonítanánk, be kell látnunk, hogy a székelyek hun származásának és erdélyi őslakosságának tudatát egy időben, de egymástól távoli vidéken élő krónikásaink csupán a magyar nép hagyományából vehették s tudósainknak ezzel ellentétes állítása a kritikátlan hiperkritika egyik legszomorúbb tévedése.
Ez a XIII. század elején országszerte ismert hagyomány, mint történeti forrás, semmiesetre sem kicsinylendő. Egybevetve a többi történeti forrásokból nyert s azt támogató eredményekkel, fontos bizonyítéka a székelyek honfoglalás előtti erdélyi megtelepülésének s a hun néppel való kapcsolatuknak.
A székelyek erdélyi őslakosságát különösképpen támogatja az a körülmény, hogy szemben a síkföldön és dombos vidéken, réteken és erdőkben lakó, de a magas hegyvidéket gondosan elkerülő honfoglaló magyarsággal a székelység, mely erdei nép létére is megmaradt harcos, lovas népnek, a sovány, hideg, magas hegyvidékre húzódva élte erdei pásztoréletét és megszállatlanul hagyta a Maros és Küküllők tágas völgyét, később jövő magyaroknak, szászoknak és oláhoknak engedve át a Mezőség, a Királyföld és Barcaság termékenyebb, állattenyésztésre és földmívelésre egyaránt alkalmasabb vidékét. A magyarok honfoglaláskori településének képét és XXII. századi kitelepüléseinek irányát ismerve,{48} megállapíthatjuk, hogy a honfoglaláskor vagy a X. században a Maros és Szamos völgyén át Erdélybe települő, vagy Etelközről a havasokon át húzódó magyar vagy rokon törzs semmiesetre sem választotta volna szálláshelyül Székelyföldet. Ottani megtelepülésük okát oly kényszerítő körülményekben kell felismernünk, melyek őket a termékenyebb síkvidék és tágas folyóvölgyek elhagyására késztethették. Számos történeti példa bizonyítja, hogy rideg, sivár hegyvidékek (Balkán, Kaukázus, Pireneusok stb.) a szomszédos népek nyomása elől menekülő néptöredékek, pusztuló vagy szétvert népek maradványainak menedéket nyújtó új hazájává lettek, hol régi életmódjukból kivetkőzve, hegyi lakókká, erdei pásztorokká alakultak át. Minden amellett szól, hogy a települési hely megválasztásának helyes magyarázatát a Hun-krónika adja meg: a székelyek, mivel féltek, hogy a nyugati nemzetek hirtelen megtámadják őket, Erdélybe költöztek (Budai Krón).
Az erdélyi megszállás korát ezek szerint a magyar honfoglalást megelőző időre kell tennünk, anélkül azonban, hogy a krónikáknak a székely átköltözést Attila halálával és a hun birodalom bomlásával kapcsolatba hozó elbeszélését elfogadnók. A Székelyföld V. század közepe óta folytonos birtoklásának ellentmond nemcsak az egykorú külföldi források hallgatása, hanem a székelységnek a keresztény származású magyar helynevekből következtethető késői végleges megtelepülése is. Tekintettel arra, hogy a magyar krónikás hagyományban a IX. század utolsó negyedéig hazánkban kimutatható avar néptöredékek emléke nem maradt fenn, hogy a IX. századi nyugati népek szemléletében is összeolvadt a hun és a hunnal legalább részben közel rokon, sőt némely elemeiben azonos avar nép fogalma, s hogy a XIII. századi hun krónika egy emberöltőre teszi (Csaba fiai jönnek be a magyarokkal) a hun birodalom és a magyar honfoglalás közt lefolyt időt, a székelyekben egy az avar birodalomhoz tartozó s ennek bomlása után a IX. században Erdélybe húzódó néptöredéket kell látnunk. Mivel a hagyomány határozottan hun ivadékoknak tartotta őket, minden valószínűség szerint a hunnal azonosnak tartott, s a hun hagyományt őrző törökfajú nép: az avar, bolgár vagy az avar uralom idején hazánk területén történetileg kimutatható hun törzsek valamelyikének ivadékai. Amennyiben a nyugati Vág-vidéki, mosoni és más székely telepeket nem Erdélyből kitelepített, hanem az erdélyi székelyekhez hasonlóan a IX. század óta ott lakó néptöredéknek tekintjük, csupán a Fertő-tó vidékén még a IX. század utolsó negyedében is történetileg kimutatható avarokra gondolhatunk. E feltevés valószínűségét bizonyítják a fentebb érintett dunántúli-székely nyelvi és etnográfiai kapcsolatok.{49}
A székely név kétségtelenül a népnek talán éppen az avarnak saját maga használta nemzeti vagy törzs neve volt, melyet az egykorú bizánci és nyugati krónikások éppúgy nem ismertek, mint a magyarok magyar, a kunok kun nevét.
A történettudomány nem igazolja az Attila halála és birodalma bomlása után Erdélybe költöző s ott ötödfélszáz évig, a hun-magyarok bejöveteléig a hegyek közt elvonultan élő székelyekről szóló ősi hagyományt, de megerősíti, történeti ténnyé emeli a székelység hun hagyományát, az egykor Attila birodalmához, majd a hatalmas avar birodalomhoz tartozó valamelyik hun-török törzstől való származását, a magyar honfoglalástól független, annál korábbi idő óta folytonos, ma már tizenegyszázados erdélyi foglaló birtokosságát, a magyar nép hun-török (bolgár) elemeivel közeli etnikai és az egész magyar néppel való kulturális rokonságát s ennek következtében történt gyors és tökéletes megmagyarosodását.
* * *
[1] (Első kiadás: Magyar Nyelv, 1921. évf. és A Szabad Lyceum Kiadványai, 1920/21. 33. sz. Német kiadása: Der Ursprung der Siebenbürger Székler. Ungarische Jahrbücher. II. Berlin, 1922.)
« 2. A magyarok eredete és vándorlásai (1937) | KEZDŐLAP | Jegyzetek » |