« II. | KEZDŐLAP
1. Az első állami egyenes adó Adalék az európai adótörténethez (1912) |
Jegyzetek » |
A hódolt népek türelmi illetékéből alakult első állami egyenes adó, az idegen eredetű alsóbb társadalmi osztályok hadmentességi adója általános s a fejlődés legkezdetlegesebb fokán minden nép adótörténetében ismétlődő világtörténeti jelenség.
Fizetése kezdetben az államalkotás idején uralkodó terménygazdaságnak megfelelően természetben történt. Az adózók a gazdasági termények és nevelt állatok bizonyos hányadát voltak kötelesek beszolgáltatni.
Ilyen hányadadó alakjában jelentkezik a frank birodalomban agrarium és pascuarium, továbbá stuopha, medem s az alemannoknál fiscus néven ismert adó,{40} a lengyel stroza{41} s a frank, magyar és lengyel földön egyaránt szokásban volt állattized (decima porcorum, boves, vaccae).{42} Ez utóbbiaknak tartós fennmaradása azt bizonyítja, hogy a pásztorosztály legtovább marad meg pénz híján a terménygazdaság nívóján. Hasonló természetű a magyar forrásokban csöbör néven (chibrio, acones) ismert szolgáltatás, mely a gabona- és bortermelés után fizetett hányad volt.{43} Terményben fizették eleinte a cseh békeadót (mir) is.{44}
Később néhol már kezdetben a primitív adórendszerek perszonális jellegének megfelelően fejadó (vagy az ezzel azonos jellegű füst-, vagyis családadó) alakjában tűnik fel. A legtöbb forrásban ilyen formában szerepel.
A szláv népeknél találkozunk terményben (nyestbőrben) fizetett fejadóval, mely a nyestbőr állandó (pénz) értéket képviselvén már átmenetet jelent a pénzgazdaságra. Dél-Oroszországban a meghódított szláv törzsek tűzhelyenként egy nyestbőr fizetésére köteleztettek{45} s hasonló formában adóztak Szlavónia lakosai a magyar királynak. A marturina (nyestadó) a füstpénznek Szlavóniában dívó formája volt.{46}
A mongolok (tatárok), mikor a XIII. század elején Georgiát [Grúzia], Aghwankot [a Kaszpi-tengertől nyugatra, Dagesztán-Azerbajdzsán területén] és Örményországot meghódították a tartományt állandó hódításnak tekintvén , a lakosokra gazdasági terményekből álló fejadót (thagar) vetettek ki.{47}
A pénzgazdaságra való lassú áttéréssel bekövetkezett a terményadók pénzbeli tartozássá alakulása. A források túlnyomó része pénzben fizetett fejadókat említ. A lengyel stroza vagy podworowe, a cseh mir, a magyar csöbör, a szlavón marturina s a tatár thagar igen korán átalakultak pénzben kivetett adóvá.{48} A frank census, a forrásokban csak említett, de kétségkívül hasonló természetű angolszász fumage és a magyar füstpénz (liberi denarii) pedig mindig pénzszolgáltatás alakjában szerepelnek.{49}
Azonos természetű szolgáltatások a keleti népeknél, különösen a mohamedán államok mindegyikében az idegeneket, nem muzulmánokat, a katonai szolgálatra alkalmatlan keresztényeket, zsidókat és pogányokat terhelő fejadók.{50} Törökországban a legújabb időkig fennmaradt az idegeneket terhelő dschisie [dzsizje] és charadsch [haradzs] néven ismert fejadó.{51}
A középkori államháztartások kezdetleges állami egyenes adójával eredetére és jellegére nézve egyaránt teljesen azonos jelenség az ókori államok idegen eredetű, hódított népektől származó és teljes polgárjoggal nem bíró lakosságát terhelő védelmi díj, amilyen az athéni metoikok fejadója és a római királyság korában a plebset (aerarii) terhelő aes pro capite, tributum in capita.{52}
A kezdetleges államháztartások bevételei közt első helyen állnak ugyan a domaniális jövedelmek, de az állami lét és gazdasági fejlődés legkezdetlegesebb fokán keletkezett adók jelentőségét bizonyítja, hogy a legfejlettebb államgazdaságok jövedelmei közt azokéhoz hasonló eredetű és jellegű szolgáltatásokat találunk. A gazdasági és kulturális fejlődés legmagasabb fokára emelkedett államok szükségleteit, ha kellő hatalommal rendelkeznek, ismét elsősorban idegen, hódolt népek szolgáltatásai fedezik. A gyarmatpolitika államgazdasági célja, hogy az állampolgárokat túlságosan megterhelő szükségletek egy részét és fedezését idegen, az állam kötelékébe szorosan nem tartozó népelemekre hárítsa.
Az óperzsa birodalom tartományaira kivetett adó lényegében azonos a frankoknál és másutt is a leigázott törzsekre egy összegben kivetett tributummal.{53} A római tartományok capitalis censusa, a Német-Kelet-Afrika néger törzseire 1898-ban kivetett ház- és sátoradó, valamint az oroszok szibériai fejadói hódolt, idegen eredetű népelemek türelmi díjából alakulván a tárgyalásunk körébe vont kezdetleges adókkal azonos jelenségek.{54} Habár az adóztató hatalom ez esetekben a gazdasági fejlődésnek sokkal magasabb fokán áll, semhogy az általa szedett államháztartási bevételek a kezdetleges államok jövedelmeivel együtt volnának tárgyalhatók, mégis figyelembe veendő, hogy ez esetben különösen közvetlenül a hódítás után ugyanazon primitív rendszer alapján adóztatja új alattvalóit, mint a kezdetleges államok. Ez mindenesetre indokolttá teszi az összehasonlítást annál is inkább, mert a tartományok hódolt népessége rendszerint nem áll nagyobb kulturális magaslaton az állami fejlődés legprimitívebb fokán élő népeknél.
A középkori államok első egyenes adóját a középkori intézmények közös sorsa érte utol magánjogi szolgáltatássá alakult. Immunitások mértéktelen osztogatása s a közjövedelmek elajándékozása következtében hovatovább az összes magánbirtokokon a földesúr szedette a fejadót saját hasznára. Az állami egyenes adó földesúri adóvá változott.{55} Helyét az állami jövedelmek közt más kezdetben csak rendkívüli alkalommal kivetett, utóbb rendes egyenes adóvá alakult földadók, mint az angol danegeld, hydage, a német Bede, a francia adiutoria, exactio, a cseh pomoc és a magyar collecta fogadták el. Eredetükben mindezek hadiadó alakjában fellépő illetékek és kifejlésükben az első állami egyenes adó helyét töltötték be.
« II. | KEZDŐLAP
1. Az első állami egyenes adó Adalék az európai adótörténethez (1912) |
Jegyzetek » |