Előző: Zsilipelés

Katamarán készítése két kenuból

Mint már említettem, a két kenut mereven kell egymás mellé rögzíteni. Láttam olyan próbálkozást, hogy a két csónak között rugalmas volt a kapcsolat, de nem tűnt túl sikeresnek. Nyilván megoldható lenne ez is, csak sokkal bonyolultabb technológiával.

Más általános érvényű szabályt nem nagyon tudok mondani, inkább elmesélem, mi hogyan csináltunk katamaránt *Apu*-val.

A gond ott kezdődött, hogy a két négyszemélyes túrakenu különböző volt. Az egyik az enyém (jobb oldalon), a másikat a MALÉV SC Természetjáró Szakosztálya volt szíves rendelkezésemre bocsátani (bal oldalon).

A keresztmetszeti rajzokból is látható, hogy az én kenum pereme befelé hajlik, a másiké kifelé. Az én kenum első és hátsó ülése rögzített, a két középső felfexik az oldalfalban levő lapocskákon, ezek egy mozdulattal kivehetők. A másik kenu ülései hozzá vannak csavarozva a alábbi ábrán látható merevítőkhöz. (A betűk jelentését l. később.)

_              _      _               _
|MM/ \M|
\ /
\______________/

A merevítők pontosan ott vannak, ahol az ülések, azaz kb. 20 cm hosszúak (az ábra síkjára merőleges irányban). A két középső ülést kicsavaroztuk, és a helyükre egy-egy azonos méretű deszkát szereltünk. A deszkákat egy-egy (összesen négy) L alakú alumínium idom közbeiktatásával rögzítettük a merevítőhöz (összesen 16 db 6mm*60mm-es csavarral), azaz a deszka, a két végén egy-egy L idommal, csereszabatos lett az eredeti üléssel. A különbség, hogy ez a deszka berögzítve pontosan a perem felső szélének magasságáig ér, továbbá fából van, és nem műanyagból.

_               _
|G|DDDDDDDDDDDDD|G|
|SS SS|
| |
\ /
\_____________/

Az én kenumban egy kicsit bonyolultabb volt a dolog, mert ide eredetileg semmilyen fogódzó nem volt beépítve a deszkáknak. Ezért a befelé hajló perem alá beragasztottunk 4 helyre faidomokat. (Úgy értük el, hogy a faidom pontosan beleilleszkedjék a mélyedésbe, hogy bedörzsöltük a perem alját indigóval, és belenyomtuk a durván megfaragott - nagyjából félhenger alakú - fadarabot, majd ahol elkékült, ott lereszeltünk belőle.) Mielőtt beragasztottuk volna, fúrtunk a fába 3 lyukat, és beleragasztottunk 3 db (azaz összesen 12 db) 6mm*40mm csavart úgy, hogy a faidom sík lapján lógjanak ki. Ezután e lefelé kiálló csavarokkal hozzárögzítettük a peremhez egy alumínium lapot, amelyhez hozzá lehetett csavarozni a deszkát. Némi bűvészkedéssel (alátétekkel, illetve az itt síknak titulált alumínium lap "lépcsősítésével") elértük, hogy az én kenumban is úgy rögzüljenek a deszkák, hogy a tetejük pont egy magasságban legyen a csónak peremével.

A 2*2 darab középső ülőhely kiszedése miatt a katamarán tehát csak 4 személyes, de ennyien is tele tudják rakni cuccokkal a járgányt.

Szerencsére a két kenu ugyanolyan magas, de az esetleges eltérés csak az összeszerelésnél okozott volna gondot, ami alátámasztással kiküszöbölhető lett volna. (A vízen nem számít.)

F       F              F       F
__|RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR|__
_|DDDDDDDDDDDD|_ |G|DDDDDDDDDDDDD|G|
/ MLC CLM \ |SS C C SS|
| M M | | |
|MM/ \M| | |
\ / \ /
\______________/ \_____________/

Fotó Ezután rátettük a két-két deszkára a két fa keresztrudat, majd némi méricskélés után kifúrtuk és összecsavaroztuk őket, összesen 8 db 8mm*100mm-es csavarral. (A keresztrudakba nagyobb lyukat fúrtunk, és rézcsöveket tettünk beléjük.)

A két keresztrúd elég közel van egymáshoz, ezért a kenuk elejét és végét erősen megfeszített kötéllel (gurtnival) kötöttük össze, hogy a rudakra ne hasson akkora elfordító erő. (Az én kenum elején/végén lyuk van, a másikon pedig egy-egy beragasztott kötélhurok.)

Ígérem, hogy előbb-utóbb szebb ábrával és méretek pontos feltüntetésével egészítem ki a leírást, de az arányok így is látszanak. Addig érjétek be ezzel a fotóval.

A

V
az én kenum vége
U
a másik kenu ülése (kivehető)
H
a másik kenu ülésének deréxögben lehajló (függőleges) része, itt rögzül csavarral M-hez
M
a másik kenu merevítője az ülésnél
E
F
a 8mm*100mm-es csavar feje
S
sík alumínium idom az én kenumban, D-t G-hez fogja (egy 80mm*150mm*3mm-es téglalapból áll)
L
L alakú alumínium idom a másik kenuban, D-t M-hez fogja (két 40mm*150mm*3mm-es téglalapból áll)
D
deszka (50cm*15cm*2cm)
R
keresztrúd (2m*8cm*5cm)
G
az én kenum hajlatába illeszkedő, gyantával beragasztott 15 cm hosszú fadarab, amiből lefelé 3 db 6mm*40mm-es csavar lóg ki
z
lyuk a zászlórúdnak (árbocnak) az én kenum deszkáján (a 2 z között van 1 db lyuk)
K
merevítőkötél

Az én kenum hátsó deszkájának bal szélén (azaz a katamarán közepéhez közel) fúrtunk egy lyukat az árbocnak. Először úgy képzeltük, hogy az árboc le fog érni a csónak aljáig, és ott egy odaragasztott fához rögzítjük. Ez azonban nem vált be, mivel az árboc 2 méteres, az alul kilógó rész pedig 30 centis, azaz a felső végére ható erő itt hatszorosan jelent meg. Ehelyett az árboc tetejét sátormadzagokkal a keresztrudak végeihez (pontosabban a deszkák csavarjaihoz) rögzítettük.

A két kenu közötti távolság kb. 10 cm. A jármű így is stabil, és minél közelebb vannak a csónaktestek, annál kevésbé kínlódik az összeköttetés. (Láttam egy olyan katamaránt, ahol a kenuk távolabb voltak egymástól, és rá volt fektetve egy nagy deszkalap, amire egy 3 személyes sátrat vertek. Így nem kellett táborhelyet keresgélni. De azért a mi csotrogányunk masszívabb.) A szűk résben azonban a hullámok sokkal inkább becsapnak, mint a külső oldalon (főleg elöl), ezért ide hullámfogónak egy ócska gumimatracot ragasztottunk leukoplaszttal, azaz lefedtük a rést. Következő: Szívünknek kedves útitársak