áttelepítés | TARTALOM | áttört bútor |
történelmi személy († 453), a → hunmagyar mondakör központi alakja. Középkori történetírásunk tőle származtatja Árpád-házi királyainkat, népével, a hunokkal azonosítja népünket. Különösen eleven a székelyek Attila-hagyománya, jelentőségében nem kisebb, mint fiáé, Csabáé (→ Csaba-monda). Személyéhez az Alföldön és a Dunántúlon is helyi mondák sora kapcsolódik. Fővárosát egyaránt a maga területére képzeli Szeged, Hódmezővásárhely, Arad, Szentes, Gyula, Jászberény, Debrecen, Balmazújváros népe. Sírját mint Ausztria, Svájc, Franciao., Felső-Olaszo. vagy Lengyelo. hazánk is a maga földjén keresi: így a Dunántúlon a Baracska melletti Szentivánpusztán, a somogyi Attala faluban, Százhalombattán (amelynek határában egy domb Attila vára nevet visel), de főként a hun emlékeknek vélt római épületmaradványokban gazdag Keveháza vidékén (Tordason tartották torát, Gyúró községben gyúrták a torra a tésztát stb.), a Tiszántúlon pedig Dombegyháza vidékén, ahol e hagyomány különösen eleven. Attiláról szóló régi mondáink közül egyrészt a világbirodalmat megalapozó és jelképező fegyver, az Isten kardja, másrészt az Attila temetéséhez fűződő rítusszövevény figyelemre méltó. Attila 5. sz.-i kortársa, Priszkosz Rhétor szerint Isten kardját egy pásztor vitte ajándékul Attilának, miután a földben rejlő kard nyájának egyik üszőjét megsebezte; s Attila úgy vélte, e kard által maga Mars, a hadisten rendelte őt az egész világ urának. Középkori krónikáink ezt nem említik; a 11. sz.-i frank szerzetes, Lambert krónikája azonban az 1071. év eseményeit ismertetve előadja, mint került Salamon királyunk anyjának ajándékaként Ottó bajor herceghez az a kard, amellyel egykor Attila ádáz csatákat vívott a keresztények ellen, s amely végül IV. Henrik császár meghitt tanácsosának vesztét okozta. Humanista történetíróink, Callimachus és Bonfini ilyen előzmények után fűzik az Isten kardja mondáját műveikbe. Hasonló isteni eredetű, világhódító csatákra képesítő kardokról Kelet és Nyugat mondái egyaránt párhuzamokkal szolgálnak; a földből heggyel kiálló kardok kultusza a szkítáknál az i. e. 5. sz. óta ismert, ilyenek a múlt század erdélyi régészeti leletei között is felbukkannak. Azt, hogy a földből kinövés, növény módra szakasztott kardok birtokosai emberfölötti hatalmakat is le tudnak győzni, egyes népmeséink is emlegetik. Ez a hagyomány tehát az Isten kardja monda ősi eredetét látszik bizonyítani. Attila sírjáról népünk úgy véli, hármas (arany, ezüst, vas) koporsóban temették el; temetőhelyéül folyó medrét választották, amelynek vizét ideiglenesen elvezették; s hogy a vele eltemetett kincsekről senki se tudhasson, a temetést végző rabszolgákat agyonnyilazták. Ez a hagyomány számos elemében irodalmi eredetű, egyes részletei Jókai Mór és Gárdonyi Géza műveiből terjedtek el népünk körében. Kézai (14. fej.) ugyan pontosan meghatározza Attila temetési helyét a hunok közös temetőjében Százhalomnál, a Duna mellett, a temetésre nézve azonban csak annyit jegyez fel, hogy az „szkíta szokás szerint”, azaz nagy titokban történt. A szkíta előkelőségek temetkezésének titkosságát már Hérodotosz is említi (i. e. 4. sz.), a középkor egyes keleti utazói s utóbb Marco Polo a mongol-tatárok titkos temetéséről is hírt adnak. Az Attila-hagyomány tehát ilyen vonatkozásban hitelesnek látszik. Az a szokás, hogy az uralkodóval rabszolgáit is eltemetik, ugyancsak keleti rítusra utal, ennek háttere azonban nem a temetés titkosságának biztosítása, hanem a Lehel-mondában (→ Lehel kürtje) is megfogalmazott elv, amelyet a Képes Krónika így rögzít: „a szkíták hite, hogy akit az életben megölnek, a másvilágon neki szolgálni tartoznak” (33. fej.). Marco Polo az Altaj-hegység vidékéről ugyanezen indokolással jegyezte fel a szokást. Az Attila személyéhez kapcsolt további mondákból, amelyeket középkori történetírásunk említ, a néphagyományba is számos motívum átkerült, jóllehet ezek részben egykori gesztaíróink okoskodásának, részben a magyar királyokról szóló mondák Attilához való átkapcsolásának, olykor pedig a germán hősmondából való kölcsönzéseknek eredményei. Ilyenek, hogy Attila megölte testvérét, Budát, mivel az Pannonia fővárosát a maga nevéről nevezte el, holott Attila a saját nevét (németül Ecilburg) szánta a helynek; hogy a városa számára kegyelmet kérő Leó pápa kérésének Attila azért engedett, mert a pápa feje fölött karddal fenyegetőző alakot látott lebegni; hogy a német Detre ármánykodása Attila fiai közt szörnyű testvérharchoz vezet, amelyet a nép Krimhild csatája néven emleget stb. Irod. Heller Bernát: Isten kardja (Ethn., 1912); Hóman Bálint: A magyar-hun-hagyomány és hun-monda (Bp., 1925); Solymossy Sándor: Monda (A magyarság néprajza, II., Bp., 194143); Györffy György: Krónikák és a magyar őstörténet (Bp., 1948).