Igazság és Hamisság | TARTALOM | ige |
egyéni élményt vagy más élményét továbbmondó, az → élménytörténetnél szélesebb körben ismert, a valóságtól jobban elszakadt történet. A paraszt közösségekben mindenkor ismeretes volt ugyan, jelentősége azonban az utóbbi évtizedekben a tradicionális népi műveltség elhomályosulásával, a hiedelemvilág eltűntével egyidőben megnövekedett. Napjainkban a munkásszállásokon, szociális otthonokban, katonaságnál, különösen tehát olyan környezetben kedvelt, ahol a tradicionális népköltészetet még ismerő paraszti elemek a városi lakossággal keverednek. Gyakoribb típusok: a) A családban nemzedékről nemzedékre hagyományozó történet. Ez természetesen a család körén kívül is elterjedhet, ha neves személyek köré fonódik. b) Erotikus és obszcén történet. Különösen kaszárnyákban és más férfiszállásokon kedvelt. c) Mulatságos história, amely hagyományőrző közösségben felváltva hangzik el nemzetközileg elterjedt trufákkal és anekdotákkal, és amelyet polgárosultabb környezetben egyre inkább kiszorít a vicc. d) Rémtörténet, amely a népi és félnépi környezetben egyaránt kedvelt. Leggyakoribb témája a rablás, gyilkosság vagy egyéb szerencsétlenség. e) Oktató célzatú, moralizáló „igaz” történet. f) Neves személyhez fűződő elbeszélés. Specialistája rendszerint sokat tapasztalt, hányatott életű, idősebb tehetséges ember, aki olyan környezetből került ki, ahol a mesemondás, az élő szóval való szórakoztatás még megszokott időtöltés. A szegénység soraiba, a városi kultúrából kiszorultak közé tartoznak mind az előadók, mind a hallgatók. Az „igaz” történet a félnépi környezetben sok tekintetben a → mese szerepét tölti be. A történet nagy része vágyálom. Funkciója nem a tények közlése, hanem a szórakoztatás. Az elbeszélésbe gyakran nemzetközi vándormotívum keveredik. A népköltészettel való rokonság megmutatkozik a válogatásban, a mondanivalóban és a formai elemekben is. (→ még: háborús történet, → realisztikus történet) Irod. Dobos Ilona: Az „igaz” történetek műfajának kérdéséről (Ethn., 1964).