sárközi bútor | TARTALOM | sárközi halottas párna |
a legváltozatosabb és legnagyobb számú emlékanyag a → sárközi hímzések valamennyi csoportja között. A mintaváltozatok sokfélesége mellett az öltéstechnika rendkívüli gazdagsága szinte minden magyar hímzés fölé emeli. Feltételezhető, hogy fekete alapú, fehér pamuttal kitöltött recefőkötők (→ rece) voltak az elődei. Ezek mellett legkorábbi példányai fekete muszlinon vagy lágy, köpperkötésű selyemszöveten készültek, vastagabb vagy vékonyabb fehér fonallal hímezve. A korai darabokat tégla alakúra szabott és hajtogatással formált anyagra dolgozták (ezek a szabott főkötők); a 19. sz. végi és 20. sz. eleji sárközi főkötőket parittya alakúra varrták (ezek a parittya főkötők), rendszerint fekete klottból. Valamennyi hímzőrámán készült. Noha a sárközi főkötők hímzés szabadrajzú, nem rajzolták elő, hanem varráskor a főminták kontúrjait elnagyoltan körülfércelték. A kisebb térkitöltő elemeket fejből varrta, improvizálta a hímzőasszony. A sárközi főkötőkön megtalálni a Mo.-on fellelhető szinte minden öltésformát és ezek változatos kombinációit. Közülük nem egyet csak itt varrtak. Igen jellemző a láncöltés, akár összefüggő sorokban, akár szakadozva, egyes láncszemenként. Kombinálják → laposöltéssel, ahol a láncsor a kontúrt alkotja. A jelentősebb öltések közül a → huroköltések, a laposöltések és a → keresztöltések igen sok változatát is alkalmazzák. A változatos öltéstechnikával igen változatos mintakincset állítottak elő: az egy láncszemből formált „ó”-któl kezdve a liliomos, tulipános, gránátalmás, rozettás virágtövekig. Gyakoriak a magánosan elhelyezett vagy indázó szárú növényi elemek, a spirálok, a farkasfogsorok, a sajátosan hegyesre formált csillagok, köztük a → kiskutyának nevezett madáralak. A sárközi főkötők a homlok fölött a fejelőt fedik, a hímzés rajtuk ennek megfelelően egy erőteljesebb peremcsíkban kezdődik, ezen ül a három virágtő vagy keskenyebb-szélesebb rozettasor, a gránátalmák, cikk-cakk vonalsorok. A közepet madár, csillag vagy egyes kisvirág jelzi. Az érsekcsanádi és szeremlei főkötőkön a minta aprólékos és az egész felület egyenletes betöltésére törekszik, a sárközi községekén szélesebb vagy keskenyebb, ritkásabb vagy sűrűbb a minta aszerint, hogy milyen alkalmat, rangot-módot akartak vele jelölni. E század elején a sárközi főkötők egyes példányain a hímzés színes, ezzel párhuzamosan azonban mintakincse elszegényedett és megmerevedett. A korai sárközi főkötőkhöz hasonlókat a Gömör megyei Balog községből és az erdélyi Torockóból ismerünk; közeli rokonaik a drávaszögi főkötők (→ drávaszögi hímzések). Irod. Malonyay Dezső: A magyar nép művészete (IV., Bp., 1912); Ferencz Kornélia és Palotay Gertrúd: Hímzőmesterség (Bp., 1940); Gönyey Sándor: Drávaszögi hímzések (Bp., 1944); Andrásfalvy Bertalan: A Sárköz népművészete (Szekszárd, 1967).