Üszögös Szent Péter | TARTALOM | ütőgardon |
a mozgás, a zene és a vers → ritmusának legkisebb, elemi része, amely a többivel nagyjából egyenlő időtartamú; rendszerint egy erősebb, hangsúlyosabb nyomatékból (másként lüktető, göröglatin szóval arsis, ill. ictus) és egy gyöngébb ízből (thesis) áll, ez utóbbit szünet is pótolhatja. Az ütem főként a 17. sz. óta jelent metrikus egységet, korábban olyan időbeli alapérték volt, melyet a vezénylő kiütött; innen ered a taktus elnevezés. Időközben a vers-ütem függetlenné vált a zeneitől, nem feltétlenül kell tehát szigorú zenei ritmust keresnünk, s eltéréseik is jelentősek (így a versben ritka az ún. ütemelőző, idegen terminussal anakruszisz vagy Auftakt, tehát mikor az ütem előtt egy nyomatéktalan, kis időtartamú, gyönge íz foglal helyet; a versbeli ütemen belül 14, ritkábban 5 szótag helyezkedik el; a zene nincs kötve szótagszámokhoz, épp ezért ritmikája is változatosabb stb.). A magyarban az ütemek a beszéd szólamaiból alakulhattak ki, a szabályozódás hosszas fejlődés eredménye. Az egyenlő ütem és az ismétlődő ritmusképlet nem kizárólagos feltétele egy népköltészeti alkotásnak, így pl. hiányzik a régies, beszédszerű → siratóénekből is. A finnugor verselés a beszédritmusra, a hangsúlyra épült; e korai időszakban nem is annyira ütemekről, mint inkább tagokról beszélhetünk: nagyjából egyforma hosszúságú, de nem egyenlő szótagszámú szólamokról. (Maradványa a magyar → regösének: Porka havak | esedeznek, | de hó reme, | róma...) A szabályozott verselésben is egy-egy szólam tölt ki egy vagy két (ritkábban több) ütemet (szólam ütem-határon belül: Jó bort iszom, | diófával | tüzelek; két ütemben: Pesten csinál- | tattam házat...). Más-más szólamba tartozó szavak egy ütemen belüli találkozását erőltetettnek, hibásnak érezzük ( Engedve Gör- | gey gaz pa- | rancsának...). A szó helyzete viszont nincs így megkötve: kedveljük az egy szó egy ütem elvét ( Pajtásom, | pajtásom, | kenyeres | pajtásom...), ezt azonban viszonylag ritkábban lehet megvalósítani. Az esetek többségében egy ütemet több szó tölt ki ( Nem törik el, vas a gőzös kereke...); szükség esetén egy szó több ütemre is terjedhet ( Verje meg az Isten | állhatatlan | -ságát!...); de ez utóbbi eset is ritka. A magyar verselésben egyébként nemcsak a sormetszet, hanem az ütemhatár is átvághatja a szavakat ( Ballagok én | Szöged város- | sa felé...). A magyar verselés is hangsúlyos, ereszkedő jellegű, tehát az ütem általában nyomatékkal kezdődik; ha azonban az értelmi és a verstani (ritmikai) hangsúly nem esik egybe, a verssor és az ütem hangsúlya is eltolódik ( Aki tudja, mért nem mondja, ill. Aki tudja, | mért nem mondja?...). A hosszú és a rövid szótagoknak is van ritmusképző szerepük, hozzájárulnak az ütem-típusok kialakításához, de a kérdést még nem vizsgálták közelebbről. A szabályozott sorok kialakításában először az ütemeknek, utóbb a → szótagoknak volt szerepük, vagyis a sorok ütemszáma előbb vált egyenlővé, mint a szótagszámuk, épp ezért is mindenféle vizsgálódásnál mindkettőt figyelembe kell vennünk. A különböző szótagszámú ütemek egymásutánját a sorfajták szabályozzák; többségük főként az újabb korban a nagyobb szótagszámról a kisebb felé haladó sorrendben követi egymást ( Két fa közül | kisütött a | holdvilág...). A nagyobb szótagszámú, tehát hosszabb ütemet általában gyorsabban, míg a rövidet lassabban ejtjük, sőt az egyszótagos után nagyobb szünetet is tartunk ( Ég a gyertya, | ég...), vagyis érvényesül az ún. ütemegyenlőség törvénye. Az egyenlőségre való törekvés az ütemen belülre is behatolhat, így ütemfeleződésről beszélünk az esetben, ha az erős és gyenge rész egymással egyenlő időértékű ( Nyolc kis | ökröt...). Az időbeli arányosság további példái az időviszonyok szempontjából vett páros ütemek: a magyarban gyakori a 2/4 vagy a 4/4-ev ütem, az ún. 3/4-es ütemet teljesen idegennek érezzük. Az ütem sok egyéb kérdése (teljes és csonka, aprózott és aprózás nélküli ütem, a hosszúrövid magánhangzók szerepe, a rím és az ütem kapcsolata stb.) még kevéssé tisztázott. (→ még: ősi nyolcas) Irod. Arany János: A magyar nemzeti versidomról (Pest, 1854); Gábor Ignác: A magyar ősi ritmus (Bp., 1908); Dincsér Oszkár: Adatok a középázsiai dallamtípus elterjedéséhez (Ethn., 1941); Horváth János: Rendszeres magyar verstan (Bp., 1951); Vargyas Lajos: A magyar vers ritmusa (Bp., 1952); Gáldi László: Ismerjük meg a versformákat (Bp., 1961).