19581968 | TARTALOM | 19781988 |
Az 1968-ban bevezetett új gazdasági mechanizmus egyedülálló tudományos lehetőséget teremtett a hazai közgazdászok számára. Közvetlenül, tapasztalati alapon tanulmányozhatták az államszocialista gazdaság eltérő modelljeit. Nyilvánvalóan ez is hozzájárult egyebek mellett a magyar közgazdászok relatíve jó nemzetközi hírnevéhez. Az egész időszak elméletileg vélhetően legfontosabb munkája Kornai János: Anti-equilibrium (1971) c. könyve, amely utat tört egy átfogó nem-egyensúlyi gazdasági rendszerelmélet felé.
A reform bevezetését követően nagyon hamar felmerült néhány megoldatlan probléma, például a forintkonvertibilitás, a belső árarányok, a világpiaci árak átvezetésének kérdése, a tőkeallokáció megoldatlansága, a jövedelmi arányok stb. Néhány fontosabb dolgozat ebből az időszakból: Csikós-Nagy Béla: Gazdasági mechanizmusunk fejlesztésének főbb kérdései (Közgazdasági Szemle, 1970. 4.), Vincze Imre: Ár- és adórendszerünk továbbfejlesztésének néhány kérdése (Közgazdasági Szemle, 1970. 6.), Nagy Tamás: Az eszközök átcsoportosításának célszerű formáiról népgazdaságunkban (Közgazdasági Szemle, 1970. 6.), Kopátsy Sándor: A vállalati tevékenység komplex és többéves értékelésének problémája (Pénzügyi Szemle, 1969. 11.), Jánossy Ferenc: Gazdaságunk mai ellentmondásainak eredete és felszámolásuk útja (Közgazdasági Szemle, 1969. 78.). Jánossy dolgozatának az a jelentősége, hogy nem csak a mechanizmust vizsgálja, hanem a gazdaságpolitikai irányvonal egészét, amit addig nem nagyon kérdőjeleztek meg. Továbblépésre azonban egyelőre nem nyílt mód sem a gazdaságpolitikában, sem a mechanizmusban. Az 1968-as Csehszlovákia elleni intervenció, majd az 1971-ben elfogadott KGST Komplex Program más irányba terelte a folyamatokat. Szovjet nyomásra átmenetileg szorosabb, egyneműbb KGST-integráció felé fordult Magyarország. Ennek a fordulatnak az 1970-es évek első felében áldozatául esett a gazdaságpolitikai vezetés néhány kulcsfigurája is, ami rányomta bélyegét a legális publikációk tematikájára, irányultságára.
A reformlehetőségek átmeneti lezárulása felerősített néhány olyan kutatási irányt, amelyekre korábban kevesebb figyelmet fordítottak. Az 1970-es években igen jelentős gazdaságszociológiai és -szociográfiai irodalom született, lényegében kibontakozott a társadalmi-gazdasági érdektagoltság és magatartások empirikus kutatása, illetve néhány elméleti általánosítási kísérlet is történt. Hegedűs András: Gazdasági reformok és a szocialista társadalmakban kialakult gazdálkodási rendszer alaptípusai (Közgazdasági Szemle, 1970. 5.) c. írásában már felvetette a tervezési bürokrácia és a pénzügyi bürokrácia különböző modellekben megnyilvánuló érdekküzdelmét, illetve ezeknek intézményesültségi módját. Hegedűs három alaptípust feltételezett, és azt állította, hogy nincs homogén rendszer a valóságos államszocialista gazdaságokban, hanem mindegyik ország minden időszakban a három alaptípus keverékét valósítja meg, legfeljebb valamelyik típus átmeneti túlsúlya mellett. Mivel a három alaptípus eltérő hatalmi-intézményi hierarchiát feltételez, ezért az érdekküzdelem mindig máshogy intézményesül. Hegedűs néhány állítását az 19701980-as évek kutatásai bontották ki és dokumentálták empirikus anyagon. Különösen érdekes az a hipotézise, amit az inhomogenitás kapcsán így fogalmaz meg: „Ebből a közgazdasági gondolkodásra az következik, hogy mindhárom előzőekben jelzett szemléletmód (értsd: alaptípus) szükségszerűen fennmarad, illetve újratermelődik, de egyik sem válhat egyértelműen domináns jellegűvé. A fejlődés a jövőben feltehetően nem abban mutatkozik majd meg, hogy az egyik irányzat felváltja a másikat, hanem hogy egymással konfrontációban, {V-98.} monopolhelyzetek kialakulásának lehetősége nélkül fejlődnek s minden egymással szembeni éles, sokszor súlyos konfliktusokhoz vezető ellentétük ellenére végső soron szocialista értékek realizálását és racionális nézőpont erősödését szolgálják.” És valóban, amikor az egyik irányzat teljes győzelmet aratott az 1980-as évek végén, az már a szocialista rendszerből és gondolatkörből való kilépést is jelentette.
Az empirikus kutatások egyik fontos bázisává az MTA Közgazdaságtudományi Intézete vált, ahová tehetséges fiatal kutatók kerültek, akik egyetemi tanulmányaikat már az 1960-as évek reformeszméi jegyében végezték. Kutatások folytak a vállalati jövedelemszabályozás, a munkaerőmozgás, a technikai innováció, a teljesítményhullámzás, a vállalati külső kapcsolatrendszer stb. kérdésében. Tulajdonképpen az 1968-as mechanizmusreform konkrét hatásait vizsgálták. Figyelemre méltó többek közt az a dolgozat (és háttérmunkálatai), amelyet az intézet KISZ-szervezete jegyzett a Közgazdasági Szemle 1971. 78. számában (A munkaerő vándorlás indítékai és hatásai az új mechanizmusban). Az árnyalt elemzés inkább a pozitív következményeket emeli ki, megvédve a kritikáktól a viszonylag liberalizált munkaerőpiacot a vállalatvezetői kör egy részének és a mögöttük álló politikai erőknek ekkor már szerveződő támadásától. Az elemzésben részt vett többek közt Bauer Tamás, Brüll Mária, Madarász Aladár, Simonovits András, Soós Károly Attila, Tarafás Imre, Tényi György.
A korszak fontos tanulmánya Tardos Márton: A gazdasági verseny problémái hazánkban (Közgazdasági Szemle, 1972. 78.) c. írása. Elkülönült eszköztulajdonosi szervezetet javasol az Országgyűlés alá rendelve, elválasztva a minisztériumoktól. A felvetés rokon az 1969-ben megfogalmazott Kopátsy-féle javaslattal. A vállalati kollektíva jugoszláv vagy más típusú eszköztulajdonlását elveti.
Ugyanebben az időszakban kezdődtek azok az alapos gazdasági intézményrendszer-kutatások, valamint beruházási cikluselemzések, amelyek a következő 1020 évben igen színvonalas és jól dokumentált munkákban öltöttek testet. E kutatási irányról adott viszonylag korai jelzést Soós Károly Attila: A beruházások ingadozásának okai a magyar gazdaságban (Közgazdasági Szemle, 1975. 1.) c. dolgozata, valamint Bauer Tamás: A vállalatok ellentmondásos helyzete a magyar gazdasági mechanizmusban (Közgazdasági Szemle, 1975. 6.) c. tanulmánya. Cikluskutatások ekkor már a többi kelet-európai országban is folytak, de a mélyebb összefüggések feltárása még váratott magára. Soós kimutatta a reform előtti és reform utáni gazdaság egyaránt ciklikus jellegét, és felhívta a figyelmet arra, hogy a két modellben a ciklust más-más összefüggések generálják. A megreformált magyar gazdaságban a beruházási döntések zöme vegyes jellegű, vagyis központi és vállalati törekvések összefonódása jellemzi. A ciklust tehát a vállalatvezetői kör is gerjeszti, mert nem érvényesül vele szemben a hatékony eszközallokáció követelménye. Ez pedig az intézményrendszeri változatlanságra vezethető vissza. Így fogalmaz: „a leírt jelenségek a beruházási döntések túlnyomórészt vegyes jellege, a jövedelmezőségi kényszer gyengesége és a vállalatok nagy beruházási étvágya kölcsönösen összefüggenek egymással. Közös alapjuk pedig a gazdaság intézményrendszerének lényegében változatlan fennmaradása a régi mechanizmus időszakából. Nagyrészt fennmaradt a szervezeti és függelmi hierarchia, a vállalatok alárendeltsége az ágazati minisztériumoknak és a gazdálkodó egységek, de kiváltképp a nemzeti jövedelem túlnyomó részét előállító nagyvállalatok megőrizték a termelési-forgalmi folyamatban kijelölt helyüket …, fennmaradt az ágazatok, vállalatok nyomása a központi (funkcionális) szervekre beruházások (állami beruházások, beruházási támogatások és hitelek) elnyeréséért”. Az itt felvetett problémakörnek a továbbiakban igen nagy irodalma alakult ki. Bauer Tamás előbb jelzett írása is ebbe a vonulatba illeszkedik; kimutatja, {V-99.} hogy milyen ellentmondás feszül a nyereségérdekeltségi rendszer és a gazdasági intézményrendszer közt. A reform utáni támogatási-eltérítési rendszer eszközeit egyébként jól foglalja össze Vincze Imre még 1971-ben megjelent munkája: Árak, adók, támogatások a gazdaságirányítás új rendszerében.
19581968 | TARTALOM | 19781988 |