Kereskedelem és idegenforgalom | TARTALOM | Külkereskedelem |
FEJEZETEK
A századforduló Magyarország belkereskedelmét a modernizáció állapotában találta. A még alapvetően agrárjellegű országban ekkor már nemcsak megkezdődött, de egyes területeken jócskán előrehaladt az iparosítás. A közlekedés és szállítás modernizálása szintén jelentős eredményeket mutatott fel. A gazdaságban a tőkés fejlődés, a társadalomban a polgárosodás vált meghatározóvá, ezek a tényezők befolyásolták alapvetően a belkereskedelem fejlődését. A kereskedelem biztonságát jogi szabályozás szavatolta. Már kialakultak a jó működést lehetővé tevő intézmények, szervezetek. Az egységes belső piac egyre szélesebben fogta át a gazdaságot és a társadalmat, sokirányú hatása egyre mélyebben érvényesült bennük.
Az iparosodás és az árutermelés térhódítása a mezőgazdaságban fokozatosan visszaszorította a korábban általánosnak mondható önellátást. Ebben az irányban hatott az urbanizálódás, a városi lakosság arányának növekedése is. Ezek voltak a kereskedelem bővülésének alapvető fontosságú tényezői.
A kereskedelem fejlődését legátfogóbban érzékeltető adatokat a népszámlálások foglalkozási statisztikái szolgáltatják. A kereskedelmi forgalom összefoglaló adatai ekkor még nem ismertek, ám a főbb körvonalak és tendenciák a foglalkozási adatokból is kitűnnek. Az áruforgalom növekedésével párhuzamosan általában nőtt a kereskedelmi foglalkozású személyek száma is, s ebből következtethetünk a kereskedelem arányaira, szerkezetére, területi megoszlására. A népesség számának növekedése, valamint {II-624.} területi, települések szerinti megoszlása természetszerűleg befolyásolja a kereskedelemmel foglalkozók számának alakulását. A kereskedelem fejlődését vizsgálva mindkét tényezőt figyelembe kell venni.
Az ezer lakosra jutó kereskedelmi foglalkozásúak számának növekedése a leggyorsabbak közé tartozott (évi 2,26%) a magyarországi modernizációs folyamatban. A településtípusok szerinti megoszlásból kitűnik, hogy a kereskedelmi tevékenység elsősorban a városokban volt jelentős, főként a fővárosban és a nagyobb városokban (1910-ben a törvényhatósági jogú városok száma 25, míg az általában kisebb, rendezett tanácsú városoké 112 volt). A városok közül is kiemelkedett Budapest (ahol 1910-ben az ország lakosságának 4,8%-a élt) különösen magas és folyamatosan növekvő koncentrációja. A kisebb népességű községekre (1910-ben a számuk 12 403 volt) viszont a kereskedelmi fejlettség alacsony szintje volt jellemző. Ennek következménye, hogy míg az ország népességének négyötöde lakott községekben, a kereskedelmi foglalkozásúaknak alig több mint kétötöde tevékenykedett bennük.
A kereskedelem formái, szerkezete a tőkés gazdaság kialakulása és fejlődése során a gazdaság és társadalom igényeinek hatására fokozatosan változtak. A régi kereskedelmi formák némelyike összeszűkült, míg az újaké kiszélesedett. A kereskedelem ágazati megoszlása egyre tagoltabbá vált. A kereskedelem belső alapokra épülő modernizálódásához fokozatosan külső tényezők is hozzájárultak.
A kereskedelem modernizációjának megindulása nem járt együtt a prekapitalista kereskedelmi formák általános, automatikus hanyatlásával, eltűnésével. A piaci kereskedelem a kapitalista gazdaság kialakulása után, az iparosodás és az urbanizáció előrehaladásával eleinte növekvő, majd hosszabb ideig még igen fontos szerepet játszott a lakosság mindennapi, vagy legalábbis gyakoribb szükségleteinek kielégítésében. A piaci árusok döntő többsége (7080%) élelmiszer-árusítással foglalkozott. 1910-ben az önálló piaci árusok aránya az összes kereskedelemmel foglalkozóknak országosan 16%-a, Budapesten 23,3%-a volt. A piaci árusok összessége az összes kereskedelemmel foglalkozóknak csak jóval kisebb hányadát (országosan 8,5, a fővárosban 8,7%-át) tette ki. Ennek oka, hogy az alkalmazottak száma ebben a foglalkozási ágban nagyon alacsony volt. A forgalom növekedésével a piaci, valamint az ebbe a kategóriába besorolt utcai árusok tevékenysége egyre fontosabb önálló kereskedelmi foglalkozásként különült el, miközben a piacokon a kistermelők is árusították termékeiket (utóbbiakat a fenti adatok nem tartalmazzák). A 19. század folyamán Európa-szerte kezdtek az élelmiszer-árusítás célját szolgáló vásárcsarnokokat emelni a nagyobb ipari városokban. Budapest hat vásárcsarnokát 1895 és 1897 között építették fel és nyitották meg (ezekhez járult még az 1930-as évek elején épített Nagyvásártelep).
Településtípus | Kereskedelmi foglalkozású személyek | |||
---|---|---|---|---|
ezer lakosra jut | megoszlása százalékban | |||
1900 | 1910 | 1900 | 1910 | |
Magyarország | 12 | 15 | 100,0 | 100,0 |
Budapest | 64 | 74 | 22,5 | 23,6 |
Thj. városok | 32 | 37 | 15,9 | 16,8 |
Rendezett tanácsú városok | 25 | 30 | 16,0 | 16,7 |
Városok összesen | 37 | 43 | 54,4 | 57,1 |
Községek összesen | 7 | 8 | 45,6 | 42,9 |
A prekapitalista kereskedelem másik, korábban igen elterjedt formája a házaló kereskedelem volt, amelynek jelentősége már az I. világháború előtt is erősen csökkent. Arányszámai 1910-ben már jóval elmaradtak a piaci kereskedelemé mögött (az önállóknak országos átlagban 10,4%-át, a fővárosban 7,4%-át tették ki). Különösen Budapesten szorult vissza ez a kereskedelmi forma, amely egyre kevésbé felelt meg a modern nagyvárosi viszonyoknak.
Egyre nyilvánvalóbb lett a bolti kereskedelem fejlődése, míg a többi forma csak ennek kiegészítőjeként maradt fenn, egyre csökkenő hatókörrel. Kivételt képeznek az ügynökök, akiket különálló kereskedelmi formát alkotó csoport tagjaiként {II-625.} tartottak nyilván, s akiknek száma egyre gyarapodott. Az ő tevékenységük számára egyre szélesebb tér nyílt.
A bolti kereskedelemmel foglalkozók aránya 1910-ben az összes kereskedelemmel foglalkozóknak négyötödét tette ki. Ennél alacsonyabb volt az önállók aránya ebben a csoportban, hiszen az alkalmazottak száma itt magasabb volt, mint a többi formánál. A bolti kereskedelem aránya országos átlagban, illetve a kevésbé fejlett területeken magasabb volt, mint a fejlettebbeken, különösen pedig, mint a fővárosban. Míg ugyanis a piaci kereskedelemnek a kistelepüléseken az önellátás kisebb-nagyobb méretű fennmaradása miatt alig volt működési lehetősége, addig a nagyobb városokban éppen ez a forma növekedett talán a legerőteljesebben.
A bolti kereskedelem ágazati szerkezete s ezen belül elsősorban a közvetlenül fogyasztóknak árusító kiskereskedelemé szakjelleg szempontjából két részre bontható: a vegyes profilú boltokra és a szakboltok egyre jobban differenciálódó csoportjára. A bolti kereskedelem térhódítása a vegyeskereskedések, szatócsboltok elterjedésével kezdődött. A főként a városokban egyre általánosabban megjelenő szatócsboltok forgalmának nagyobb részét élelmiszerek és élvezeti cikkek tették ki, mellettük közszükségleti iparcikkeket is árusítottak. A vegyeskereskedések inkább a falvakban és kisebb városokban létesültek, ezért forgalmukban az iparcikkeknek fontosabb volt a szerepe, mint az élelmiszereknek. Sok községben az egyedüli, üzlethelyiségben árusító bolt a vegyeskereskedés volt. E két bolttípus megkülönböztetése sokszor nehéz vagy erőltetett volt, ez indokolja, hogy táblázatunkban az élelmiszer-kereskedelemmel összevontan található.
A bolti kereskedelem ágazati megoszlását tekintve az élelmiszer-kereskedelem volt a legelterjedtebb. A szatócsboltokat a korabeli statisztika eredetileg is ebbe a csoportba sorolta, s ha a vegyeskereskedéseket is ideszámítjuk, az önálló boltosoknak 1910-ben országosan 60%-a, Budapesten 32,5%-a tartozott ide. A vegyeskereskedések aránya a kisebb településeken volt csak jelentősebb, országosan az összes boltosnak közel egyhatoda tartozott ebbe a csoportba. Amíg arányuk Budapesten az egy százalékot sem érte el. Az élelmiszer-kereskedelem egészét számba véve, az ezzel foglalkozó összes személy (s minden bizonnyal az összes forgalom) arányszámai az önálló boltosokénál, azaz a boltokénál alacsonyabbak voltak, az ilyen boltok alacsony alkalmazotti létszáma (s a forgalmazott cikkek alacsonyabb ára) miatt.
Kereskedelmi ág | Kereskedelmi foglalkozásúak 1910-ben (%) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Magyarország | Budapest | ||||
önálló | összes | önálló | összes | ||
Élelmiszer | 60,1 | 48,0 | 32,5 | 22,7 | |
Ruházat, textília | 10,9 | 17,0 | 18,6 | 23,9 | |
Vegyes iparcikk | 8,0 | 13,4 | 18,8 | 26,7 | |
Fűtő- és építőanyag | 5,2 | 6,4 | 9,3 | 7,0 | |
Egyéb | 1,8 | 15,2 | 20,8 | 19,7 | |
Ebből: | mezőgazd. termék | 9,5 | 7,5 | 5,7 | 5,9 |
dohányáru | 1,5 | 1,0 | 5,5 | 1,8 |
A kereskedelemben az egyre jobban differenciálódó iparcikk-szakkereskedelem {II-626.} kibontakozása volt jellemző. Eleinte több boltos foglalkozott ruházati cikkek és textília eladásával, mint a többi iparcikkével együttvéve. 1910-ben erre vallanak az országos adatok (10,9%, illetve 8%). Ez a tendencia már 1910-ben is érvényesült Budapesten. A vegyes iparcikkek csoportjába tartozó áruk, mint például a gépek, szerszámok, villamossági cikkek, optikai cikkek, könyvek, papíráruk forgalmazásával a fővárosban már ekkor többen foglalkoztak, mint a textíliáéval és a ruházati cikkekével. Az iparcikk-kereskedelem esetében különösen hangsúlyosnak mutatkozik Budapest kiemelkedő kereskedelmi jelentősége. Ez nem kizárólag a nagyváros fejlettebb gazdasági, társadalmi életének következménye, hanem annak is, hogy a főváros az ország kereskedelmi központja volt, amelynek hatóköre sok vonatkozásban távoli vidékekre is kiterjedt. Az iparcikk-kereskedelemmel foglalkozók összesített létszámadatai a boltokénál, illetve a boltosokénál magasabb arányszámokat mutatnak. Ez az ilyen boltok alkalmazottainak magasabb számával magyarázható (ami mögött bizonyosan magasabb forgalmi értékek húzódtak meg).
A többi kereskedelmi foglalkozás közül figyelemre méltó a mezőgazdasági termékekkel folytatott kereskedelem, amely a jelentős agrárkörzetek kereskedelmi központjaiban volt nagyobb súlyú; továbbá a modernizáció előrehaladásával a tőkés gazdaság igényei által serkentett szakmák, mint a fűtő- és építőanyag-kereskedelem, a szállítmányozó és a bizományos üzletág, valamint több, kisebb létszámú csoport, mint a hirdetésvállalkozók, a kiviteli és behozatali vállalatok, az áruforgalmi vállalatok, melyekre az erős nagyvárosba, elsősorban a fővárosba koncentrálódás volt jellemző. Némiképp hasonló volt e vonatkozásban a dohányárukkal folytatott kereskedelem, amely a boltok méretét tekintve a legkisebbek közé tartozott. Az egyéb kereskedelmi csoportban természetesen több kisebb szakma, valamint a jelentős számú, közelebbről meg nem határozott kereskedelmi foglalkozásúak adata is összevontan szerepel.
A kereskedelem nagyvárosba koncentrálódását, s a koncentráció kereskedelmi formák és ágazatok szerinti különbségeit jól mutatja a főváros részaránya az országos összesből.
Budapest lakossága 1910-ben az ország népességének 4,8%-ára rúgott. Ennél az aránynál minden kereskedelmi szakma, csoport nagyobb mértékben volt képviselve a fővárosban (a korábban említett vegyeskereskedések kivételével). Az összes kereskedelemmel foglalkozóknak az önálló kereskedőkénél magasabb arányszámai a nagyobb méretű boltok erőteljesebb nagyvárosi koncentrációját jelzik. Az összes kereskedelmi alkalmazott 28%-a Budapesten dolgozott 1910-ben, ami szintén azt mutatja, hogy a nagyobb arányokban folytatott kereskedelem a fővárosban összpontosult.
Kereskedelmi ág, forma | Önálló | Összes | |
---|---|---|---|
Élelmiszer | 6,3 | 10,3 | |
Ruházat, textília | 20,1 | 30,4 | |
Vegyes iparcikk | 27,5 | 43,1 | |
Fűtő- és építőanyag | 21,1 | 23,7 | |
Egyéb | 15,3 | 28,1 | |
Ebből: | mezőgazd. termék | 7,0 | 17,0 |
dohányáru | 42,9 | 38,7 | |
Bolti kereskedelem | 11,7 | 21,7 | |
Piaci árus | 22,5 | 22,5 | |
Házaló | 10,9 | 9,5 | |
Ügynök | 35,4 | 41,2 | |
Kereskedelem összesen | 15,4 | 22,0 |
A bolti kereskedelemhez sorolt szakmák körében a nagyvárosi koncentráció az iparcikk-kereskedelemben mutatkozott {II-627.} a legerőteljesebbnek, ezt követte a fűtő- és építőanyag-kereskedelem, valamint az egyéb kereskedelmi foglalkozások csoportja, amit főként az újabb szakmák (például a szállítmányozás) erőteljes fővárosba összpontosulása idézett elő. Ehhez kapcsolódik az ügynökök szintén kiugróan magas fővárosi jelenléte. Az élelmiszer-kereskedelem és a mezőgazdasági terményekkel folytatott kereskedelem viszonylag kisebb mértékben összpontosult a fővárosba. Az élelmiszer-kereskedelem esetében nemcsak annak helyi, mindennapi ellátó funkciója játszott szerepet (itt nem érvényesült a fővárosi kereskedelmi központ vonzó hatása), hanem a piaci kereskedelem igen magas budapesti részaránya is.
A kereskedelem belső arányai megközelítően jelzik a bolthálózat szerkezetét, valamint a forgalom áruösszetételét. A lakosság ellátottságát az egyes kereskedelmi formák, illetve a bolti kereskedelem egyes ágai szerint a kereskedések és a bennük dolgozók lakosságszámhoz viszonyított adatai érzékeltetik.
A kereskedelem lakosságszámhoz viszonyított adatait több időpontban összehasonlítva érzékelhetővé válik az ellátottság javulása és a forgalom növekedése. Az 1910. évi helyzetet a két évtizeddel korábbival összehasonlítva erőteljes, bár nem egyenletes növekedés tapasztalható. Egyértelmű csökkenést csak a házaló kereskedelem mutat. Az önálló boltosok lakossághoz viszonyított száma 1890 óta 11%-kal, a bolti kereskedelemmel foglalkozók összességének száma 26%-kal növekedett. A piaci árusok esetében a növekedés több mint kétszeres volt, s az ügynököknél sem volt sokkal kevesebb. Ennek tudható be, hogy a kereskedelemmel foglalkozók összességének lakossághoz viszonyított adatai a két évtized alatt 30%-kal, az önállóké ugyanakkor 21%-kal nőttek meg. Ez arra vall, hogy a gazdasági fejlődés velejárója, illetve része volt a kiterjedtebb, intenzívebb kereskedelmi tevékenység, a sűrűbb bolthálózat, a több önálló kereskedő és kereskedelmi alkalmazott. Különösen dinamikus volt az iparcikk-, a fűtő- és építőanyag-, valamint a piaci kereskedelem rendkívül erőteljes bővülése. Budapest lakosságszámához viszonyított kereskedelmi adataira nagyjából az országos átlag tendenciái jellemzőek.
Kereskedelmi ág, forma | Önálló | Összes | |
---|---|---|---|
Élelmiszer | 265 | 532 | |
Ruházat, textília | 48 | 189 | |
Vegyes iparcikk | 36 | 149 | |
Fűtő- és építőanyag | 23 | 71 | |
Egyéb | 70 | 168 | |
Ebből: | mezőgazd. termék | 42 | 83 |
dohányáru | 7 | 11 | |
Bolti kereskedelem | 442 | 1109 | |
Piaci árus | 108 | 117 | |
Házaló | 70 | 83 | |
Ügynök | 58 | 70 | |
Kereskedelem összesen | 678 | 1379 |
A fejlettebb országokban a 19. század közepétől megindult a kereskedelemben a változott viszonyokhoz alkalmazkodó új vállalatformák kialakulása, terjedése. A századforduló idején már Magyarországon is működtek ezek első képviselői. Az egyik ilyen új kereskedelmi vállalatforma a fogyasztási szövetkezet volt. Egyes európai országokban a munkásság és mellette részben az ugyancsak szélesedő tisztviselőréteg fogyasztását szolgálta. Másutt viszont a szövetkezetek nagyobbrészt a falusi körzetek paraszti bázisán fejlődtek. Magyarországon is megjelentek már az első szövetkezetek, a legjelentősebb ezek közül az 1898-ban létrehozott Hangya Szövetkezet volt. 1904-ben megalakult Budapesten az Általános Fogyasztási {II-628.} Szövetkezet. A nagyvárosi tömegfogyasztásban rejlő üzleti lehetőségek teremtettek meg egy másik új kereskedelmi formát, az áruházat. A 19. század második felében már több európai nagyvárosban működtek áruházak. Külső megjelenésükben nagy eltérést mutattak a hagyományos boltokkal szemben. Budapesten 1911-ben nyitotta meg kapuit az első valódi áruház, Párisi Nagy Áruház néven (az áruház elnevezést korábban is használták nagyobb bazárok), amely már nevével is jelezte a nyugati minta alapul vételét.
Magyarország kereskedelmi fejlődésének regionális sajátosságaira az országrészek, illetve a vármegyék adatai segítenek fényt deríteni. A legszembeszökőbb fejlemény e téren az I. világháború előtt az Alföld kereskedelmi fejlettségének élre törése volt. Ez a tendencia akkor is egyértelműen kivehető, ha az alföldi adatokat a kiugróan magas fővárosiak nélkül vesszük figyelembe. A 19. század közepéhez képest ugyanakkor jelentősnek mondható a Dunántúl, ennél enyhébbnek a Felvidék kereskedelmének térvesztése. Az országrészek közül a legalacsonyabb Erdély kereskedelmi fejlettsége volt.
Az alföldi kereskedelmi fejlődés legfontosabb tényezője a mezőgazdasági árutermelés volt. Ezt az is jól mutatja, ha a városok mellett a községek kereskedelemmel való ellátottságát is figyelembe vesszük. 1910-ben a községek negyedében egyetlen kereskedő sem működött, az Alföldön az ilyen falvak aránya az egytizedet sem érte el (a Dunántúlon ez az arány közel egynegyed, Erdélyben egynegyed és egyharmad közötti, míg a Felvidéken közel egyharmad volt). Ha azokat a községeket is figyelembe vesszük, amelyekben csak egy kereskedő működött, akkor ezek aránya országosan az összesnek egyhetedére rúgott, míg az alföldiek aránya ebben a csoportban kilenc százalék körüli volt. Ezek a jelentős regionális eltérések részben a községek méretével is összefüggtek. A Dunántúlon és a Felvidéken ugyanis több megyében jelentős volt az aprófalvas települések száma, míg az Alföldön ezek aránya jóval kisebb volt (főként a peremvidéken helyezkedtek el). Több központi megyére a kisszámú óriásfalvak voltak jellemzőek. Az Alföld élretörésében szerepet játszott az alföldi városok jelentős ipari fejlődése is, valamint az a fontos körülmény, hogy itt található a legnépesebb városok többsége.
Az I. világháború éveiben, a hadigazdaság körülményei között a kereskedelem tevékenységi köre jelentősen összeszűkült. A hadviselő országokban általában jelentkező korlátozások, az élelmiszerek és más fogyasztási cikkek hatóságilag szabályozott adagolása, a közszükségleti cikkek növekvő hiánya, a nyersanyagok és tüzelőanyagok állami hivatalok általi elosztása vált jellemzővé Magyarországon is.
A háború végére a gazdasági kimerültség következményei a kereskedelmet is súlyosan érintették. Ezeknél az átmeneti jellegű hatásoknál azonban a tartós változások következményei sokkal súlyosabbak voltak. Az ország területének jelentős csökkenése sokrétűen érintette a gazdaság egészét, s ezen belül sok vonatkozásban új működési feltételek közé helyezte a kereskedelmet is. AusztriaMagyarország ötvenmilliós piacának vámközössége felbomlott, az új országhatár korábban egységes gazdasági régiókat szelt ketté, ezekben városok és körzetük ettől kezdve más-más országhoz tartoztak. Ily módon a rég kialakult gazdasági kapcsolatok megszakadtak.
A területi változások következtében az ország gazdasági jellege, fejlettsége egy csapásra megváltozott. Egyrészt a nyersanyagforrások nagyobb része a szomszédos országokhoz került, ami a {II-629.} gazdaság működésének körülményeit alapvetően megváltoztatta. Másrészt viszont az ország iparosodottabbá vált, s egyben kereskedelmi fejlettségi szintje is megemelkedett. Ez utóbbi változások okai közül az egyik legjelentősebb az volt, hogy az ipar és kereskedelem Budapestre koncentrálódása már a háború előtt hatalmas méreteket öltött.
A kereskedelemmel foglalkozó személyek számának és arányának településtípusok szerinti megoszlása több vonatkozásban eltért az I. világháború előtti állapotoktól.
Településtípus | Kereskedelmi foglalkozású személyek | |||
---|---|---|---|---|
ezer lakosra jut | megoszlása százalékban | |||
1920 | 1930 | 1920 | 1930 | |
Magyarország | 23 | 26 | 100,0 | 100,0 |
Budapest | 89 | 90 | 45,1 | 40,2 |
Thj. városok | 36 | 40 | 11,9 | 11,9 |
Megyei városok | 29 | 36 | 15,0 | 18,8 |
Városok összesen | 53 | 56 | 72,0 | 70,9 |
Községek összesen | 9 | 11 | 28,0 | 29,1 |
A kereskedelmi fejlettség egyik jellemző adata az ezer lakosra jutó kereskedelmi foglalkozásúak száma, amely az I. világháború után jóval nagyobb volt az új országterületen, mint a háború előtt. Az 1920-ban mutatkozó ugrásszerű növekedést a továbbiakban jóval mérsékeltebb követte (1941-ben az országos adat 28 volt). Az 1910 és 1920 közötti rendkívüli növekedés talán legfontosabb oka a háborút követő válságos gazdasági helyzet volt, amelynek hatására a megélhetést másutt nem találók nagy tömegének beáramlása duzzasztotta fel átmenetileg a kereskedelem létszámát.
A nagyarányú változás másik fontos oka az volt, hogy Budapest súlya jelentősen megnőtt a megkisebbedett országban. A főváros lakossága az ország népességének 11,6%-át tette ki 1920-ban és 1930-ban (ami 1910-hez képest két és félszeres részesedésnövekedést jelent). Nem meglepő tehát, hogy a fővárosi kereskedelem részaránya is közel kétszerese lett a háború előttinek.
A törvényhatósági jogú városok (1930-ban a számuk 11 volt) és a megyei városok (1930-ban így nevezték a korábbi rendezett tanácsú városokat, a számuk ekkor 45 volt) részesedése az ország kereskedelméből, illetve kereskedelmi foglalkozásokból csökkent a háború előttihez képest, s csak a kisebb, a megyei városok részaránya haladta meg ezt a szintet 1930-ban, majd tovább növekedett (19,1%-ra) 1941-ben. Az ezer lakosra jutó kereskedők száma mindkét várostípusban valamelyest visszaesett 1920-ban a háború előtti szinthez képest, amelyet csak ezt követően haladt meg. Figyelemre méltó változás következett be a községek (1930-ban a számuk 3361 volt) kereskedelmében. Részarányuk az országos összesből a területváltozás következtében jelentősen csökkent, viszont az ezer lakosra jutó kereskedők száma ettől kezdve egyenletesen nőni kezdett. Másrészt viszont a falvak kereskedelemmel való ellátottsága folyamatosan fejlődött.
A piaci kereskedelem részesedése a fővárosi kereskedelemből lényegében nem változott (1930-ban az önállók 23,2%-a, az összes kereskedelemmel foglalkozók 7,6%-a tartozott ebbe a csoportba). Az országos adatok némi {II-630.} aránynövekedést mutatnak (19,5%, illetve 8,5%), ami azonban elsősorban a budapesti kereskedelem megnövekedett súlyának tudható be. A házaló kereskedelem térvesztése tovább folytatódott (az önállóknak országosan 4,2%-át, a fővárosban 3,6%-át tették ki 1930-ban). Ha nem is ilyen nagymértékben, de csökkent az ügynökök részaránya is a kereskedelemből, ami bizonyosan a gazdaság összeszűkült kereteivel függött össze.
1930-ban a kereskedelemmel foglalkozóknak országosan 86%-a, Budapesten 86,3%-a tevékenykedett a bolti kereskedelemben. Az önállók aránya ekkor is alacsonyabb volt ebben a csoportban az átlagosan magasabb alkalmazotti létszám miatt (a kereskedelem összes önállóinak országosan 68%-a, Budapesten 57,6%-a tartozott a bolti kereskedelemhez 1930-ban).
Az I. világháború előtti állapotokkal összevetve néhány kereskedelmi ág részaránya jelentős változásra vet fényt. A legnagyobb az eltérés az élelmiszer-kereskedelemnél. Aránya országosan nagymértékű, de a fővárosban is határozott csökkenést mutat. Ugyanakkor az iparcikk-kereskedelem aránynövekedése tovább folytatódott. Hasonlóképpen folytatódott az a tendencia is, amely a fővárosban az iparcikk-kereskedelem arányának az országos átlagot jóval meghaladó mértékében nyilvánult meg.
A kereskedelmi formák és ágazatok nagyvárosba koncentrálódását a két világháború között mutatja a főváros részaránya az országos összesből az 50. táblázatban. Az I. világháborút követő nagyméretű területi változások következtében Budapest súlya az országos összesben jelentősen megnövekedett (lakossága az ország népességének 11,6%-át tette ki). Az I. világháború előtti helyzethez hasonlóan a két világháború közötti időszakban is jóformán minden kereskedelmi szakma, csoport a népességi részesedésnél magasabb arányban volt jelen a fővárosban. Továbbra is nagyobb volt az összes kereskedelemmel foglalkozók fővárosi aránya az önállókénál, a több alkalmazottat foglalkoztató nagyobb kereskedések erőteljes nagyvárosi koncentrációja miatt.
Kereskedelmi ág | Kereskedelmi foglalkozásúak 1930-ban (%) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Magyarország | Budapest | ||||
önálló | összes | önálló | összes | ||
Élelmiszer | 48,2 | 36,3 | 27,9 | 19,3 | |
Ruházat, textília | 12,3 | 16,6 | 19,4 | 20,7 | |
Vegyes iparcikk | 12,0 | 17,5 | 23,1 | 25,0 | |
Fűtő- és építőanyag | 6,0 | 6,3 | 8,4 | 5,9 | |
Egyéb | 21,5 | 23,3 | 21,2 | 29,1 | |
Ebből: | mezőgazd. termék | 9,0 | 6,2 | 4,6 | 4,0 |
dohányáru | 5,3 | 2,4 | 5,7 | 1,8 |
Hasonlóképpen ekkor is az iparcikk-, valamint a fűtő- és építőanyag-kereskedelem fővárosba koncentrálódása volt a legerőteljesebb. A kereskedelem már korábban is nagyarányú fővárosba koncentrálódásának megugrását nagyobbrészt az ország területének csökkenése idézte elő.
Kereskedelmi ág, forma | Önálló | Összes | |
---|---|---|---|
Élelmiszer | 14,1 | 20,5 | |
Ruházat, textília | 38,7 | 48,5 | |
Vegyes iparcikk | 47,1 | 55,3 | |
Fűtő- és építőanyag | 33,8 | 36,1 | |
Egyéb | 24,1 | 48,4 | |
Ebből: | mezőgazd. termék | 12,4 | 25,3 |
dohányáru | 26,4 | 29,7 | |
Bolti kereskedelem | 24,4 | 38,7 | |
Piaci árus | 34,3 | 34,3 | |
Házaló | 25,4 | 24,7 | |
Ügynök | 53,0 | 53,1 | |
Kereskedelem összesen | 28,8 | 38,6 |
A lakosság kereskedelemmel való ellátottsága az I. világháború után tovább javult. A kereskedések és a bennük dolgozók lakosságszámhoz viszonyított adatai 1910 és 1930 között a megelőző időszaknál is jobban nőttek. A két évtizeddel {II-631.} előbbi állapothoz képest jóformán minden csoportban határozott, egyesekben kiugró növekedés következett be. Különösen a bolti, s ezen belül az iparcikk-kereskedelem terén volt rendkívüli az előrelépés (ezekben a szakmákban, valamint a bolti kereskedelem egészében az önállók és alkalmazottak együttes száma a lakossághoz viszonyítva két évtized alatt a kétszeresére nőtt). Egyedül a házaló kereskedelem mutatott eltérő tendenciát, a már korábban megindult visszaesés ebben a szakmában még erőteljesebbé vált.
Kereskedelmi ág, forma | Önálló | Összes | |
---|---|---|---|
Élelmiszer | 316 | 737 | |
Ruházat, textília | 80 | 336 | |
Vegyes iparcikk | 78 | 355 | |
Fűtő- és építőanyag | 40 | 128 | |
Egyéb | 141 | 473 | |
Ebből: | mezőgazd. termék | 59 | 125 |
dohányáru | 35 | 48 | |
Bolti kereskedelem | 655 | 2029 | |
Piaci árus | 188 | 200 | |
Házaló | 39 | 42 | |
Ügynök | 81 | 86 | |
Kereskedelem összesen | 963 | 2357 |
Előrehaladt az új kereskedelmi vállalatformák térnyerése is. Az áruházak száma nőni kezdett. Megjelentek és terjeszkedni kezdtek a fiókhálózatos vállalatok. Sikeres hazai és külföldi kereskedőcégek egyre több fiókot működtettek és a már korábban alapított szövetkezeteknek is mind több fiókja működött városokban és községekben (a falvakban a Hangya Szövetkezeti boltok száma szaporodott a legerőteljesebben).
A külföldi tapasztalatok átvétele nagyban hozzájárult az új formák és módszerek viszonylag gyors elterjedéséhez. Ezt közvetlenül is elősegítette a külföldi tőke megjelenése. Az új kereskedelmi formákhoz tartozó nagyvállalatok legjelentősebb képviselőinek egyike volt a Corvin Áruház, amelyet egy hamburgi áruházvállalat 1922-ben részvénytársaságként alapított, s 1926-ban nyílt meg (hosszú ideig ez volt az ország legnagyobb áruháza). Hasonlóképpen jelentős volt a bécsi Julius Meinl cég magyarországi vállalata, amelynek az 1930-as években 55 fiókja működött az országban (közülük 33 a fővárosban). Számos további külföldi cég létesített önálló kereskedelmi vállalatot vagy lerakatot, melyek a hagyományos fogyasztási cikkektől (cipő, piperecikkek, lakástextil stb.) a legfejlettebb technikát megtestesítő termékekig (varrógép, írógép, irodagép, gépkocsi, fényképészeti cikkek, játékfilmek stb.) sokféle árut forgalmaztak Magyarországon. A külföldi tőke részvétele a magyar kereskedelemben, az ebben a gazdasági ágban működő tőke egészéhez képest, nem volt számottevő, jelentősége mégis nagy volt.
A kereskedelmi tevékenység kereskedések mérete szerinti változásait kereskedelmi formák és ágazatok szerint az önálló kereskedők és a kereskedelemmel {II-632.} foglalkozók összességének adatai érzékeltetik némiképp. Ezekből az adatokból kiderül, hogy a kereskedelmet űző önállók átlagosan hány alkalmazottat foglalkoztattak. Ezt a 100 önállóra jutó alkalmazottak száma mutatja meg kereskedelmi formák és a bolti kereskedelem ágazatai szerint, országos átlagban és külön a fővárosban. Az alkalmazotti átlagszámok mutatják, hogy a bolti kereskedelem lényegében különbözik a többi kereskedelmi formától. A piaci és a házaló-kereskedelem, valamint az ügynöki tevékenység többnyire alkalmazott nélkül bonyolódott le, míg a bolti kereskedelemben ritkaságszámba ment az olyan ág, amelyben az önállók számát nem haladta volna meg az alkalmazottaké. Különösen az iparcikk-, a fűtő- és építőanyag-kereskedelemben, valamint az egyéb kereskedelem csoportjába sorolt szállítmányozó vállalatok esetében mutatnak az alkalmazotti számok a közepes és nagyméretű boltok nagyobb arányú jelenlétére. Az iparcikk-kereskedelembe sorolt szakmák közül kiemelkedett magas alkalmazotti létszámával és erős növekedésével a könyv- és műkereskedés csoportja, ami jelentős mértékben az idesorolt könyv- és lapkiadók és -terjesztők sajátos üzletágának volt a következménye.
Az alkalmazotti átlagszámokból leszűrhető további fontos tanulság a nagyvárosi kereskedelemnek az átlagot jóval meghaladó méreteire vet fényt. Ez alól alig akadt kivétel. A bolti kereskedelemben a fővárosi alkalmazotti létszámok rendre magasabbak voltak az országos átlagnál, de létszámnövekedés 1910 és 1930 között csak országosan következett be minden ágazatban, míg a budapesti iparcikk- és kisebb mértékben a fűtő- és építőanyag-kereskedelemben létszámcsökkenés mutatkozott. Ez arra vall, hogy a konjunkturális viszonyok sok vonatkozásban kedvezőtlenül alakultak.
Kereskedelmi ág, forma | 100 önállóra jutó alkalmazott | ||||
---|---|---|---|---|---|
Magyarország | Budapest | ||||
1910 | 1930 | 1910 | 1930 | ||
Élelmiszer | 101 | 134 | 224 | 239 | |
Ruházat, textília | 293 | 319 | 497 | 425 | |
Vegyes iparcikk | 320 | 353 | 557 | 431 | |
Fűtő- és építőanyag | 211 | 223 | 249 | 246 | |
Egyéb | 140 | 236 | 339 | 574 | |
Ebből: | mezőgazd. termék | 97 | 112 | 382 | 333 |
dohányáru | 66 | 39 | 50 | 56 | |
Bolti kereskedelem | 151 | 210 | 364 | 391 | |
Piaci árus | 8 | 7 | 8 | 7 | |
Házaló | 18 | 7 | 2 | 4 | |
Ügynök | 20 | 6 | 40 | 6 | |
Kereskedelem összesen | 103 | 145 | 191 | 228 |
A bolti kereskedelemről első ízben az I. világháború után készült vállalatstatisztikai összeírás Magyarországon. Ebből megállapítható a kereskedelmi vállalatok méret szerinti megoszlása a bolti kereskedelemben és ágazataiban.
A nagyság szerinti megoszlásból látható a kereskedelemnek az a sajátossága, hogy a legnagyobb hányadát a kisméretű {II-633.} kereskedelem teszi ki, s ezen belül igen tekintélyes a legkisebb, az egyfős boltok aránya. A kisméretű kereskedelem magas arányszámai általában az élelmiszer-kereskedelemre, az egyéb kereskedelmi ágak csoportjára, s ezen belül különösen a mezőgazdasági termék-, még inkább a dohányáru-kereskedelemre, valamint a fűtő- és építőanyag-kereskedelemre voltak jellemzőek. A közepes és nagyméretű vállalatok aránya főként az iparcikk-kereskedelemben volt jelentős, emellett még az élelmiszer-, a mezőgazdasági termék-, valamint a fűtő- és építőanyag-kereskedelemben tűnik még számottevőnek. Az előbbi két csoporttal kapcsolatban azonban figyelembe kell venni a magyar vállalatstatisztikai gyakorlatot, amely a több fiókkal rendelkező vállalatokat (szövetkezeteket) egy egységként vette számba a vállalat székhelyén. Ennek a következménye, hogy például az élelmiszer-kereskedelemben a nagyvállalati csoportban feltüntetett személyeknek mintegy háromnegyede a fogyasztási szövetkezetek alkalmazottja volt és kisméretű szövetkezeti boltokban árusított.
A közepes és nagyméretű kereskedelem vizsgálata megerősíti, hogy az iparosodással és az urbanizációval párhuzamosan nagymértékben koncentrálódott az iparcikk-, valamint a fűtő- és építőanyag-kereskedelem. Ebben több tényező is szerepet játszott. A termelés bővülése a nyersanyagok, félkész termékek, gépek, szerszámok, energiahordozók növekvő felhasználásával járt együtt. A városi és általában a nem önellátó népesség sokrétű és fokozódó fogyasztása az élelmiszerek mellett egyre több iparcikkre terjedt ki, s nőtt a tüzelőfelhasználás is.
A kiskereskedelem és a nagykereskedelem elkülönítve nem szerepel az országos vállalatstatisztikában. A fővárosi statisztikai hivatal 1928-ban a budapesti kereskedőkről felvételt készített, amely kis- és nagykereskedelem szerinti megoszlásukra is kiterjedt. A bolti kereskedelemben a kiskereskedők aránya 86% volt, de az ágazati megoszlás jelentős eltéréseket mutatott: az arány az élelmiszer-kereskedelemben 95%, a fűtő- és építőanyag-kereskedelemben, valamint az egyéb kereskedelem csoportjában 8789%, míg az iparcikk-kereskedelemben 77% volt. A nagykereskedők aránya (a kis- és nagykereskedelmet egyaránt folytatókat figyelmen kívül hagyva) az iparcikk-kereskedelemben volt a legnagyobb (a textileseknél 20%, a vegyes iparcikk csoportban 19%), emellett jelentős volt még a mezőgazdasági termék-kereskedelemben (15%) és a fűtő- és építőanyag-kereskedelemben (11%).
A kereskedelmi vállalatok méret szerinti megoszlásának településtípusok szerinti fővonásai a kereskedelem sajátosságaira újabb megközelítésben világítanak rá.
Az egyes méretcsoportok településtípusonkénti megoszlása még élesebben kidomborítja Budapest hatalmas kereskedelmi túlsúlyát. A közepes méretű vállalatok és a bennük foglalkoztatott személyek több mint a fele a fővárosban volt, a nagyoknak több mint négyötöde. A közel kilenctizedes nagyvállalati személyi arány a budapesti székhelyű szövetkezeteknek az ország számos helységében tevékenykedő alkalmazottait is tartalmazza ugyan, de ezek figyelmen kívül hagyásával a fővárosi arány még mindig közelíti a kétharmadot. Jóval kisebb, de azért figyelemre méltó a főváros részesedése a kisboltokból, ami a lakosság kereskedelemmel való jó ellátottságát mutatja.
Az ország kereskedelmi fejlődésének regionális sajátosságai a területváltozások következtében módosultak ugyan, de a megmaradt területeken többségében a háború előtti tendenciák folytatódtak. A két világháború között változatlanul az Alföld kereskedelme maradt az élen, a {II-634.} növekedés dinamizmusa azonban megszűnt. A Dunántúl és az északi országrész kereskedelmi fejlettsége lényegében azonos szintűnek mondható. A regionális sajátosságok a városok mellett a községek kereskedelemmel való ellátottságában is megjelentek. Az I. világháború előtti helyzethez képest határozott javulás mutatkozott. Azoknak a községeknek az aránya, amelyekben nem volt egyetlen kereskedő sem 8%-ra csökkent, míg azoké, amelyekben csak egy kereskedő működött, 10,6% volt országosan. Az Alföldön a kereskedő nélküli községek aránya nem érte el az 1%-ot, s további 1,6%-ban egy kereskedő volt. A Dunántúlon még mindig a községek több mint egytizedében nem volt kereskedő, az északi országrészben az ilyen községek aránya 4% fölött volt. Azoknak a községeknek az aránya, melyekben egy kereskedő volt, e két országrészben meghaladta a 14, illetve a 9%-ot. Ezekben a változásokban szerepet játszott az országban maradt aprófalvas települések számának csökkenése.
A II. világháború az elsőnél is nagyobb mértékben korlátozta a kereskedelmi tevékenységet. A nyersanyagok, energiahordozók, félkész termékek forgalmának állami szabályozása a hadigazdaság kibontakozásának természetes velejárója volt. Ugyanez vonatkozik az élelmiszerek és a fogyasztási iparcikkek növekvő körére is. A háború utolsó szakaszában az ország hadszíntérré vált, ami a kereskedelem teljes bénulását, átmeneti szünetelését eredményezte.
Amikor a háború véget ért, az ország gazdasági teljesítőképessége a korábbinak töredéke volt csupán. A termelő- és szállítókapacitás jelentős részének pusztulása miatt rendkívüli gazdasági nehézségek közepette indult meg a termelés és a kereskedelmi forgalom. A kereskedelem helyzete már ekkor is, ezután pedig még inkább jelentős mértékben eltért a két világháború közötti időszakra jellemző állapottól.
A kereskedelemmel foglalkozó személyek számának és arányának településtípusok szerinti megoszlása a kereskedelem fejlettségét a korábbiakkal azonos módon mutatja be.
A II. világháború utáni első népszámlálás országos eredménye az ezer lakosra jutó kereskedelmi foglalkozásúak számának nagymértékű csökkenését mutatja. A háború okozta gazdasági nehézségek fokozatos leküzdése lehetővé tette a kereskedelem aktivizálódását, de ennek hatása több okból nem jelentkezett az 1949. évi adatokban. Bár a boltok és a bennük dolgozó személyek száma növekedni kezdett, de ez jelentős mértékben pótlásnak tekinthető csupán, mivel a korábban kereskedelemmel foglalkozók tekintélyes része a háború áldozatává vált. Magyarországon ugyanis a kereskedelmi foglalkozásúaknak nagy hányada a zsidó lakosság köréből került ki (az 1930. évi népszámlálás szerint az arányuk a kereskedelemmel és hitelügyekkel foglalkozók körében 40% volt), többségüket 1944-ben deportálták.
Településtípus | Kereskedelmi foglalkozású személyek | |||
---|---|---|---|---|
ezer lakosra jut | megoszlása százalékban | |||
1949 | 1970 | 1949 | 1970 | |
Magyarország | 21 | 30 | 100,0 | 100,0 |
Budapest | 58 | 49 | 47,6 | 31,2 |
Megyei városok | 30 | 35 | 11,4 | 8,0 |
Városok | 26 | 31 | 14,0 | 20,8 |
Városok összesen | 42 | 39 | 73,0 | 60,0 |
Községek összesen | 9 | 22 | 27,0 | 40,0 |
Az 1949. évi, szokatlan méretű visszaesés okai között olyan tényező is éreztette már a hatását, ami a következő években még nagyobb arányban teljesedett ki. Az 1940-es évek végétől ugyanis Magyarországon éppúgy, mint a többi, a Szovjetunióban megvalósított gazdasági-társadalmi berendezkedést átvevő országban, új tendenciák bontakoztak ki, amelyek számos vonatkozásban, így a kereskedelem területén is a korábbiakkal szöges ellentétben álltak. Az új tendenciák kibontakoztatásában az a gazdaság- és társadalompolitikai elképzelés játszott meghatározó szerepet, amely a magántulajdon és mindenfajta magántevékenység visszaszorítását és főként állami, kisebb részben szövetkezeti tevékenységgel való felváltását célozta.
{II-635.} A magánvállalkozás megszüntetésének társadalompolitikai célkitűzése mellett az a felfogás is éreztette a hatását, amely a minél nagyobb gazdasági egységeket tekintette fejlettebbnek. Ehhez járult a központosított gazdaságirányítás és -ellenőrzés igénye, amely praktikus okokból a vállalatok minél kisebb számát tartotta kívánatosnak. Összhangban volt ezekkel a nézetekkel a szolgáltatások fontosságának fel nem ismerése, s ennek folytán a kiskereskedelem szerepének lebecsülése. Mindez azt eredményezte, hogy a magánkereskedelem jóformán máról holnapra történt felszámolását követően nem váltotta azt fel az állami és szövetkezeti kereskedelem. A kereskedelmi hálózat összeszűkült, a kereskedelemmel foglalkozók száma csökkent. Az 1949 utáni évek nagyarányú kereskedelmi visszaesését követően az 1960-as években mutatkozott olyan mértékű emelkedés, amelynek nyomán sikerült a II. világháború előtti kereskedelmi növekedés szintjét elérni.
Az ezer lakosra jutó kereskedelmi foglalkozásúak számából az egyes településtípusok kereskedelmi fejlettségére következtetve megállapítható, hogy a II. világháború után a korábban rendkívül nagyarányú különbségek jelentősen csökkenni kezdtek. A fővárosban ez a mutató a századforduló előtti szintre esett vissza 1949-ben, a csökkenés tovább folytatódott. Az önkormányzati önállósággal rendelkező városok (a korábbi törvényhatósági jogú városok, amelyeket 1949-ben kiemelt város néven tartottak nyilván, a számuk ekkor 10 volt, majd a közigazgatási átalakítás után e kategóriát a megyei városok alkották, számuk 1970-ben 5 volt) visszaesése 1949-ben az 1890-es szintig ért, s az ezt követő enyhe növekedés csupán az 1900 és 1910 közötti színvonalat érte el. A többi város (a két világháború közötti megyei városok, a számuk 1949-ben 43, 1970-ben 70 volt) kereskedelmi fejlettségi mutatója alig haladta meg 1949-ben az 1900-as, majd némi emelkedés után 1970-ben az 1910-es színvonalat. A városok kereskedelemmel való ellátottsága összességében visszaesett az I. világháború előtti szintre.
A községek kereskedelemmel való ellátottsága ezzel szemben jelentősen javult. A századfordulótól folyamatosan növekvő községi arányszám 1949-ben ugyan az 1920-as szintre esett vissza (amiben a vidéki zsidó kereskedők nagy részének pusztulása bizonyosan jelentős szerepet játszott), ezután viszont erőteljes növekedés tapasztalható, ami a falusi kereskedelem fejlődését jelzi. A különbségek csökkenését mutatja, hogy míg a kereskedelmi foglalkozásúak lakossághoz viszonyított száma a városokban korábban ötször-hatszor haladta meg a községekét, addig ez az arány 1970-re már a kétszeresét sem érte el. Ez {II-636.} a fejlődési tendencia mutatkozik a településtípusok közötti megoszlásban is. A II. világháború után az összes kereskedelmi népességből, átmeneti emelkedés után egyre csökkenő rész működött a városokban. Ebben meghatározó szerepe volt a fővárosi egyébként továbbra is igen magas részarány csökkenésének. Figyelemre méltó sajátossága a változásoknak, hogy miközben a községek népessége 1949 és 1970 között 63%-ról 55%-ra csökkent, a kereskedők országos létszámából való részesedésük 27%-ról 40%-ra emelkedett.
A bolti kereskedelem ágazati szerkezete a II. világháború után fő vonásaiban nagyjából követte az előző időszak arányait. Az eltérések a hasonló korábbi táblázatoktól részben annak tudhatók be, hogy azok alapjául a foglalkozási statisztika, míg a 55. táblázathoz a vállalatstatisztika adatai szolgálnak.
Kereskedelmi ág | Kereskedelmi vállalatok | Kereskedelmi vállalatokban dolgozó személyek |
||
---|---|---|---|---|
megoszlása százalékban | ||||
1948 | 1970 | 1948 | 1970 | |
Élelmiszer | 60,3 | 62,0 | 57,4 | 54,9 |
Ruházat, textília | 12,4 | 7,3 | 13,9 | 10,3 |
Vegyes iparcikk | 11,3 | 10,2 | 13,6 | 14,5 |
Áruház | 0,04 | 0,3 | 1,1 | 7,0 |
Fűtő- és építőanyag | 4,1 | 4,4 | 4,9 | 6,0 |
Egyéb | 11,9 | 15,8 | 9,1 | 7,3 |
A korábbiaktól való legnagyobb eltérést a bolti élelmiszer-kereskedelem arányának jelentős növekedése mutatja. Ennek oka elsősorban az volt, hogy a korábban kiterjedt piaci kereskedelem a II. világháború után erősen összeszűkült, és az ily módon keletkezett űrt legalábbis részben a bolti élelmiszer-kereskedelem töltötte ki. Fontos újításként jelentek meg a foglalkozási és a vállalatstatisztikában az 1941 óta önálló csoportként elkülönített áruházak adatai. Az iparcikk-kereskedelemben a boltok csökkenő arányát a vállalatok méretének növekedése is okozta, a személyek aránya részben emiatt, továbbá az iparcikkeknek a kereskedelmi forgalomban fokozódó jelentősége miatt nőtt. Az áruházak forgalmának nagy részét szintén iparcikkek tették ki. Az egyéb kereskedelem aránynövekedése a boltok esetében a megmaradt kisméretű magánkereskedelem apró egységeinek a következménye volt 1970-ben.
A lakosság kereskedelemmel való ellátottsága a II. világháború után az előző időszakhoz képest jelentősen romlott. Az eleinte folyamatos, erőteljes csökkenést csak negyedszázad múltán váltotta fel szerény méretű növekedés (56. táblázat).
Kereskedelmi ág | 100 ezer lakosra jutó | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kereskedelmi vállalatok (boltok) száma | Kereskedelmi foglalkozású személyek | |||||
1930 | 1948 | 1970 | 1930 | 1948 | 1970 | |
Élelmiszer | 353 | 683 | 464 | 746 | 261 | 646 |
Ruházat, textília | 94 | 296 | 96 | 181 | 31 | 122 |
Vegyes iparcikk | 102 | 325 | 87 | 177 | 43 | 170 |
Áruház | | | 0,3 | 14 | 1 | 82 |
Fűtő- és építőanyag | 48 | 120 | 31 | 63 | 18 | 70 |
Egyéb | 182 | 300 | 92 | 119 | 66 | 86 |
Összesen | 779 | 1724 | 770 | 1300 | 420 | 1176 |
A vállalatstatisztika alapján készült bolthálózati adatok a foglalkozási statisztika adataitól némileg eltérnek a vizsgálati szempontok különbözősége miatt, így például az összeírás minden működő boltra kiterjedt, de nem tartalmazta a munkanélkülieket. Emiatt és az összehasonlítás lehetővé tétele kedvéért tartalmazza a táblázat a két világháború közötti adatokat is. A lakossághoz viszonyított fajlagos adatok 1948-ban a boltoknál enyhe, a bennük dolgozó személyeknél elég erőteljes csökkenést mutatnak. Ezt a következő években még nagyobb arányú visszaesés követte, s 1952-ben a 10 000 lakosra jutó boltok száma {II-637.} mindössze 25, a bennük dolgozó személyeké 68,5 volt. Az ezt követő változások eredményeként a fajlagos adatok nőni kezdtek, de 1960-ban még jócskán elmaradtak az 1948-as szinttől (az összes boltok adata 39,9, a személyeké 92,8 volt). 1970-ig részben a gazdasági reformkísérletek hatását is tükrözve a bolthálózatnál további enyhébb, a személyeknél ennél jelentősebb emelkedés következett be.
A bolthálózatot jellemző általános visszaesése alól kivételt csupán az iparcikk-kereskedelmi szakmák képeztek. A boltok adatai 1970-ben továbbra is alacsonyabbak voltak, mint 1948-ban, de a személyek adatai már csekély mértékben meghaladták az akkori szintet. Ezt főként az áruházi kereskedelem növekedése eredményezte.
A kereskedelmi tevékenység Magyarországon mint a többi szocialista országban rendkívül szűk keretek közé szorult. Az európai tőkés országok kereskedelmi hálózata az 1970-es évek elején legalább két-háromszor volt sűrűbb, amit a lakossághoz viszonyított adatok egyértelműen bizonyítanak (a legalacsonyabbak közé tartozó írországi adatok ekkor a boltok esetében kétszer, a bennük dolgozó személyeknél két és félszer voltak magasabbak a hazaiaknál). A következő időszakban az újabb, megerősödő magyarországi gazdasági reformkísérletek eredményeként a javulás a korábbiaknál erőteljesebbé vált.
A kereskedelmi hálózat II. világháborút követő összeszűkülése alapvetően a magánkereskedelem visszaszorításának következménye volt. Erre is rávilágít a bolti kereskedelem tulajdonformák szerinti megoszlása. Az állami kereskedelem az 1952. évi mélyponton minden vonatkozásban a legnagyobb arányú volt, részesedése a bolthálózatból ezt követően folyamatosan csökkent, de megőrizte magas részarányát a forgalomból. Ennek az a magyarázata, hogy az állami kereskedelem forgalmazta kizárólag, vagy legalábbis túlnyomó részt a nagyobb értékű cikkeket (például az iparcikkeket), továbbá, hogy a nagyobb méretű boltok, áruházak legnagyobb hányada állami tulajdonban volt. A szövetkezeti kereskedelem a bolthálózat terén megelőzte, a személyzetnél utolérte az állami kereskedelmet, a forgalomban azonban erősen elmaradt attól.
Év | Vállalatok | Személyek |
---|---|---|
1980 | 419 | 1456 |
1989 | 626 | 1659 |
A magánkereskedelem részesedése a kereskedelemből minden időpontban a legkedvezőtlenebb volt. Különösen hátrányos helyzetét mutatja az, hogy hosszú időn keresztül a forgalomból való részesedése egyenesen elenyészőnek {II-638.} mondható. Ez azt mutatja, hogy a magánkereskedelem számára többségében csak olyan szakmákban nyílt lehetőség, amelyekre a kis méretek és a kis forgalmi érték volt jellemző (jellegzetes példái ennek a dohányárudák). A gazdasági reformfolyamat eredményezett ezen a téren némi pozitív változást, de ez nem volt folyamatos, s a mérete sem volt elégséges. Az 1989. évi adatokból azonban kiolvasható, hogy már megkezdődött a kibontakozás a korábbi torz arányokból.
Év | Állami | Szövetkezeti | Magán | |
---|---|---|---|---|
Boltok | 1952 | 56,8 | 31,7 | 11,5 |
1960 | 36,8 | 36,9 | 26,3 | |
1970 | 34,8 | 43,0 | 22,2 | |
1989 | 27,6 | 28,5 | 43,9 | |
Személyek | 1952 | 72,3 | 23,5 | 4,2 |
1960 | 63,0 | 25,7 | 11,3 | |
1970 | 60,2 | 31,9 | 7,9 | |
1989 | 35,7 | 35,2 | 29,1 | |
Forgalom | 1960 | 69,2 | 29,3 | 1,5 |
1970 | 65,1 | 34,0 | 0,9 | |
1989 | 62,0 | 27,8 | 10,2 |
A kereskedelem szerkezetének sajátosságai az eddigiekben többségében alapvetően a kiskereskedelemre vonatkoznak. A nagykereskedelem szervezetét a II. világháború után gyökeresen megváltoztatták. A tőkés korszakban kialakult nagykereskedelem helyén monopolisztikus, túlcentralizált állami szervezetet hoztak létre, amelyet az idők folyamán többször is átszerveztek. A termelő vállalatok kereskedelmi részlegeit megszüntették, feladatukat az állami nagykereskedelem kapta meg.
A mezőgazdasági termék-kereskedelem helyébe állami begyűjtési szervezet lépett, a kötelező termékbeszolgáltatás keretében. Az 1956 után ezt felváltó felvásárlási szervezet már nagykereskedelmi jellegű volt, de az élelmiszeripar átszervezése során részben beolvadt a termelő szervezetekbe.
A belkereskedelmi vállalatoknak 1960-ban közel 13%-a, 1970-ben közel 18%-a nagykereskedés volt. E vállalatoknak mintegy a fele foglalkozott fogyasztási cikk nagykereskedelemmel, míg a többi ezektől szervezetileg különválasztott, kizárólagos joggal rendelkező termelőeszköz-kereskedelmi és -készletező vállalat, valamint felvásárló és hulladékbegyűjtő vállalat volt. A kereskedelemben foglalkoztatottaknak mintegy egyötöde-egyhatoda dolgozott a nagykereskedelemben. Ez a nagykereskedelem azonban több vonatkozásban különbözött a tőkés piacgazdaság nagykereskedelmétől. A kötött gazdálkodás viszonyaihoz alkalmazkodva ugyanis kereskedés helyett inkább begyűjtést és elosztást végző monopolista szervezetként működött. Az állami nagykereskedelem mellett kialakult, bár jóval szerényebb keretek között a szövetkezeti nagykereskedelem is (például a zöldség-gyümölcs kereskedelem), viszont a magán-nagykereskedelem legális tevékenységére nem volt lehetőség.
A kereskedelem szervezetét, tevékenységét a szocialistának nevezett gazdaság viszonyai között a fővonásaiban bemutatott korlátozó körülmények határozták meg. A kereskedelem modernizálódása azonban az 1950-es évek első felének visszaesése után tovább folytatódott. Ennek több oka volt, amelyek közül kettő különösen jelentős. Egyrészt az említett korlátok nem voltak merevek, {II-639.} illetve állandóak. A gazdasági reformfolyamat több hullámban (1968-tól, majd az 1980-as években) módosította, tette kedvezőbbé a kereskedelem működési feltételeit. Másrészt az iparosodás és urbanizáció hatására a kereskedelem tevékenységi köre szükségszerűen bővült. Az önellátás visszaszorulása nyomán a kereskedelmi hálózat korábban megindult terjeszkedése a falvakban az 1960-as évektől rendkívül megerősödött.
A kereskedelem modernizálódását az 1960-as évektől több változás is jelezte. Ekkor jelentek meg és terjedtek el az új bolttípusok (szupermarket), kiszolgálási formák (önkiszolgálás), kereskedelmi-technikai berendezések. Módosultak a bolthálózat szakmai-ágazati arányai, követve a lakosság fogyasztásának szerkezeti változásait, az iparcikk-kereskedelem javára (rádió, televízió, háztartási gépek, bútorok, lakberendezési cikkek, gépkocsi stb.).
A magyar gazdasági reformkísérletek a piacgazdaság megteremtését tűzték ki célul. Az 1980-as évek végére felismerték, hogy az államigazgatás alá rendelt tulajdonviszonyok nem teszik lehetővé e cél elérését. Ezért új gazdasági szervezeti formák létrehozását, illetve engedélyezését határozták el. Ennek jegyében született 1988-ban a társasági törvény. Lehetővé tették az állami nagyvállalatok önálló részvénytársaságokká alakulását, valamint korlátolt felelősségű társaságok alakítását. Ennek nyomán 1989-ben a kereskedelemben 923 rt. és 531 kft. működött. Ezzel párhuzamosan megfogalmazódott a privatizáció, azaz az állami tulajdon magánkézbe adásának szükségessége. Világossá vált azonban az is, hogy a monolitikus politikai intézmények keretei gátolják az áttérést a piacgazdaságra.
Az 1990. évi politikai rendszerváltás megteremtette a piacgazdaság megvalósításának feltételeit a gazdaságban, a tulajdonviszonyok terén. Az egyéni vállalkozások száma az 1989. évi 320 ezerről 1993-ra 688 ezerre nőtt. Folyamatosan növekedett a kiskereskedelmi bolthálózat, ezen belül az egyéni vállalkozók üzleteinek a száma.
1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Kiskeresk. vállalatok száma | 75 794 | 110 985 | 128 711 | 147 664 | 161 806 | |
ebből egyéni boltok %-ban | 57,6 | 59,0 | 62,7 | 64,2 | 64,1 | |
100 ezer lakosra jutó kisker. váll. | 731 | 1072 | 1245 | 1432 | 1579 |
A sűrűbbé vált kiskereskedelmi hálózatban nőtt az aktív keresők száma, ami 1993-ban 574,5 ezer fő volt (az összes keresők 14,9%-a). Az egyéni vállalkozások keresőinek aránya a kereskedelemben 37,2% volt, a gazdaság egésze megfelelő arányának (17,3%) több mint a kétszerese. Ez azt mutatja, hogy az egyéni vállalkozók különösen nagy arányban tevékenykedtek a kiskereskedelemben (alkalmazottaikkal együtt az összes egyéniek 32%-át tették ki). Az egyéni vállalkozók üzleteinek mérete jócskán elmaradt a többi kiskereskedelmi vállalatétól, ami az egyéni boltok és a bennük dolgozó személyek arányának nagy különbségéből is kitűnik.
Budapest kereskedelmi koncentrációja továbbra is erőteljes, bár a korábbiakhoz képest némiképp kisebb méretű volt. Az ország összes kiskereskedelmi vállalatának 19,4%-a, az egyéni boltok 16%-a működött a fővárosban. Az eltérő arányok mutatják, hogy a nagyobb méretű boltok nagyobb arányban voltak jelen a budapesti kiskereskedelemben, mint más településeken.
A piacgazdaságra való át-, illetve visszatérés folyamatában már az első években jelentős változások következtek be a kereskedelemben. Ez a bolti kiskereskedelem ágazati szerkezete, tulajdonformák szerinti megoszlása, valamint a lakosság kereskedelemmel való ellátottsága terén egyaránt megmutatkozik.
A kereskedelem ágazati megoszlásában rövid idő alatt nagyarányú változás következett be. Az élelmiszer-kereskedelem részaránya, amely a II. világháború után jelentősen megnőtt, a korábbi szint alá esett vissza. Az iparcikk-kereskedelmi ágazatok aránya viszont minden korábbinál magasabbra nőtt.
Az egyéni vállalkozók üzletei a kiskereskedelmi {II-640.} boltok közel kétharmadát tették ki. E mögött az átlagszám mögött azonban ágazatonként jelentős eltérések húzódnak meg. Egyedül az élelmiszer-kereskedelemben azonos az egyéni üzlettulajdonosok aránya az átlaggal. A ruházati csoportban ez az arány jóval magasabb (háromnegyedét kitevő), míg a többi csoportban jóval alacsonyabb. A változás okai eltérőek lehetnek. Az élelmiszer-kereskedelemben a boltok arányának csökkenését a korábbi szinthez képest részben a nagyobb méretű egységek (szupermarketek), valamint a fiókhálózati boltok szaporodása idézte elő. Az áruházak esetében az alacsony arányt viszont a nagy tőkeigény magyarázza.
A kereskedelemmel való ellátottságot a 10 ezer lakosra jutó boltok számával érzékeltetve megállapítható, hogy e téren rendkívüli növekedés következett be. A bolthálózat sűrűsége nem csupán az előző évtizedekét haladta meg többszörösen, de az 1930. évinek is közel a kétszeresére emelkedett. Az aktív keresők 10 ezer lakosra jutó aránya a kereskedelemben 1993-ban az 1930. évinek több mint háromszorosát tette ki.
Mindebből arra lehet következtetni, hogy a kereskedelmi hálózat sűrűsége terén a lemaradást rövid néhány év alatt sikerült pótolni, és elérni a piacgazdaságok szintjét. Másrészt viszont ez a gyors bővülés az I. világháborút követő évek hasonló jelenségét idézi fel, amikor a válságos gazdasági helyzetben a megélhetést keresők számára úgy tűnt, a kereskedelem kínál viszonylag könnyen elérhető megoldást. Erre utal az üzletnyitások és megszüntetések gyakorisága is.
Ágazat | Ágazati szerkezet %-ban |
Egyéni boltok aránya %-ban |
100 ezer lakosra jutó bolt |
---|---|---|---|
Élelmiszer | 33,9 | 65,5 | 536 |
Ruházat, textília | 18,2 | 68,5 | 288 |
Vegyes iparcikk | 23,0 | 52,2 | 363 |
Áruház | 0,4 | 24,9 | 7 |
Tüzelő- és építőanyag | 4,0 | 44,8 | 62 |
Egyéb | 20,5 | 75,7 | 323 |
Összesen | 100,0 | 64,1 | 1579 |
A számbeli gyarapodással párhuzamosan lezajlott a kereskedelem privatizációja (így például 1994-re befejeződött Budapest kiterjedt élelmiszer-kiskereskedelmének magánkézbe adása). A kereskedelem privatizációjában a magyar vállalkozók mellett részt vett a külföldi tőke is, részben a korábban már meghonosodott cégek (pl. Julius Meinl) visszatérése, nagyobbrészt újak (pl. IKEA) megjelenése révén.
Az új viszonyok között, a közepes és nagyméretű kereskedelmi magánvállalatok, valamint az újonnan induló egyéni kisvállalkozások tömegének megjelenésével felújult, illetve megerősödött a kereskedelmi kamarai tevékenység, bővült az országos kereskedelmi szövetség működési köre, fokozódott az érdekvédelem lehetősége, fontossá vált a kereskedelem szakmai színvonalának emelése.
Kereskedelem és idegenforgalom | TARTALOM | Külkereskedelem |