Irodalom | TARTALOM | KÁLNOKY LÁSZLÓ (19121985) |
A harmadik nemzedékhez tartozó költők első kötetei a harmincas évek elején jelentek meg, s legtöbben az évtized közepétől lettek a Nyugatnak többé-kevésbé rendszeres munkatársai. Néhány évvel később jelentkeztek velük egykorú pályatársaik mint Csorba Győző vagy Kálnoky László , akik általában vidéki környezetből kerültek az irodalomba, s meg kellett küzdeniök e tény nehézségeivel: a könyvek megjelentetése bonyolultabb volt, s nem voltak körülöttük ösztönző költőtársak sem, inkább olvasmányaikból merítették első mintáikat. A fővárostól távol eső környezetben a Nyugat nem ösztönző minta volt, hanem izgalmas olvasmány, egy folyóirat a többi közül. Hogy Kálnoky Lászlót vagy Csorba Győzőt mégis a Nyugat harmadik nemzedékének tagjai között tartjuk számon, annak az életkor azonos volta mellett az az oka, hogy pályakezdésük témavilága néhány rokon vonást mutat e nemzedékével. Másrészt például éppen Kálnoky első kötetét mely jóformán teljesen visszhangtalan volt megjelenése idején a Nyugatban fedezte fel Weöres Sándor, s az akkor még ismeretlen költőt közös levelezőlapon bátorították Radnóti Miklós, Takáts Gyula, Vas István és Weöres Sándor, akinek kritikája egyben Kálnoky László integrálását is jelentette a harmadik nemzedék sorába. Paradox módon Csorba Győző pályakezdésénél is az akkor Pécsett bölcsészkedő Weöres Sándor bábáskodott: később az ő ajánlására nevezték ki városi könyvtárosnak. Első kötetéből, a Mozdulatlanságból pár száz példányt nyomtak csupán, 1938-ban, mint ahogy Kálnoky László nyitó kötete, Az árnyak kertje, 1939-ben, ugyancsak "rangrejtve" készült.
Hogy a harmadik nemzedék legtöbb tagjával egykorú költőket, Csorba Győzőt, Kálnoky Lászlót, Károlyi Amyt végül mégis külön és mint jellegzetesen egyéni vonásokat mutató költőcsoportot elemezzük, annak részben az a magyarázata, hogy a felszabadulás utáni irodalomtörténetírásban többször is felvetődött az a kérdés, vajon e lírikusok hová is csoportosíthatók. Akadtak, akik az Újhold körébe utalták őket, a "negyedik nemzedék" soraiba, mások viszont az ezt megelőző csoportosulásban jelölték ki helyüket. E vonatkozásban alighanem Garai Gábornak van igaza, aki Kálnoky Lászlóról szólva, de az itt tárgyalandó költőkre általában is érvényesnek mondta ki, hogy "irodalomtörténeti helye ha ezt élő költőnek egyáltalán kijelölni lehet valahol a kettő között van".
Az a tény is erősíteni látszik e közbülső helyzetet, hogy Csorba Győző, Kálnoky László és a többiek első köteteikben nem azt a hangot ütötték meg, amit a "harmadik nemzedék" legtöbb lírikusa: náluk az élettől való elidegenedés, a reménytelenség érzése vált az uralkodó szólammá, s ennek objektiválásával a negyedik nemzedék közvetlen előkészítőivé váltak. Hiányzik belőlük az expresszivitás, józan önszemlélettel, a világ tényeinek minél pontosabb leírásával igyekeztek egyéni hangjukra találni. Ahogy Kálnoky László fogalmazta meg Elégiájában: "... a szeretetben mindig valami lelki vérszegénység gátolt meg, hogy egész szívemet adjam s ha más akart szeretni, gyáva voltam ahhoz, hogy az egészet elfogadjam."
{422.} E néhány költő életérzésének legfontosabb motívuma a kérlelhetetlen és illúziók nélküli önismeretre való törekvés, s ennek érdekében szakítani próbáltak minden feleslegesnek érzett lírai sztereotípiával, a szerepverssel, a stilizálással, mely a harmadik nemzedék pályakezdésének fontos jellemzője volt. Elidegenedtek a világtól, s ha nem is olyan egyértelműen, nem is olyan tétova döbbenettel, mint a következők, ők is azt az érzést fogalmazták meg verseikben, mely a magányos, a világba kitaszított ember lelki drámáját pontosítja s hitelesíti a megfogalmazás egyértelmű nyíltságával és póztalan egyszerűségével.
Irodalom | TARTALOM | KÁLNOKY LÁSZLÓ (19121985) |