BELLA ISTVÁN (1940) | TARTALOM | RAFFAI SAROLTA (1930) |
Kalász László (1933) versei 1953 óta jelentek meg irodalmi folyóiratokban, de első kötete csak 1967-ben látott napvilágot. A Szánj meg, idő természetes hangú énekest mutat, aki környezetének mindennapi dolgai, köznapi eseményei iránt fogékony. Nem ritkán az idill hangnemében szól a tájról, természetről, munkáról, szerelemről, a hűségről, amely őt szűkebb közösségéhez, a faluhoz köti. Természetközelsége különösen szembeötlő; a természeti elemek közül a kő válik számára gazdag jelentést hordozó motívummá: "Kövek, kövek, hű társaim, lám / hozzátok mégis hű maradtam: / kővel játszom. / Bár lennék én is / kő tettekben, szikla szavakban" (Műemlékeimet). Verseit élesen körvonalazott képekből építi meg, hangja mentes a szenvedélyességtől, magatartásában van valami érzelmeket rejtő tartózkodás.
Eleven kapcsolattartása a faluval nemcsak otthonosságot jelent, hanem beavattatást is a valóságos közösségi gondokba. A korábban töretlennek hitt {944.} harmónia megszűnéséről, a költő valóságszemléletét árnyaltabbá tevő fölismerésekről tudósít a Parttól partig (1970) címet viselő kötet. "Fölemelni e tájat" írja a kötet első ciklusa fölé, s ez a megfogalmazás híven fejezi ki magára szabott feladatát is. Közösségének szociális gondjai legbensőbb személyes gondjaivá válnak (Fölemelni e tájat, Zsebmetsző gondok, Belesápadunk), a falu nem csupán megtartó erő, hanem nyomasztó légkör is, olyan élettér, amelyben a művészi felelősségtudathoz szellemi magány társul, s az idillt komorrá teszi a magárahagyottság érzete:
Énhozzám lejönnek |
az őzek |
széles csapáson |
miattam meggyullad a tőzeg |
a lápon |
ha fázom |
a szél |
szájában hord tüzet |
jeges szívemnek |
ledőlök |
akkor a hegyek |
szívem mellé feküsznek |
mellém hullnak |
a csillagok |
éjjel |
ne féljek |
mégis igen magam vagyok |
bármit beszélek. |
(Énhozzám lejönnek) |
Hol vagy, jövendő? (1973) és Ne dűts ki, szél (1975) című köteteiben magányérzete szorongássá fokozódik, korábbi, szelíden panaszos hangja komorabbá, olykor tragikussá válik. Társtalansága, személyes életformájának föl-fölrémlő távlattalansága ha aggasztja is, nem készteti hangos sirámokra. Élethelyzetének megfogalmazásait szemérmes tartózkodással rejti a vers képnyelvébe: "darabként élek ahogy élek / összefogódznom nincs kivel / szerelmem emlékeivel: / félek" (Mint amit). Hűsége a vidéki életformához a tájélmény folytonosságát, folyamatos egységét teremti meg költészetében. Ez a hűség azonban önmagához való hűség is, így válhatik forrásává személyes sorsa fölötti reflexióinak. "Elkallódom magamnak" olvassuk a Hol vagy, jövendő? egyik versében s az itt kimondott alapérzés a Ne dűts ki, szél legtöbb versét átitatja, jelezvén, hogy a személyiség nem tud szabadulni önemésztő kételyeitől. Vívódásait nemegyszer kíméletlen őszinteséggel mondja ki: "Mételyezve féligtudással / s híjával erős akaratnak / se isten se ördög nem voltam / s a kettő sem hát nem is ember // beoltva szenvedéllyel vággyal / s {945.} híjával igaz szerelemnek / se ember se állat nem voltam / s a kettő sem hát mi ugyan?" (Mételyezve). Töprengéseinek megformálásában láthatóan tudatos egyszerűsítésre, már-már szikár tárgyilagosságra törekszik. A tiszta, áttekinthető szerkezetű versformát kedveli; eszköztára nem túlságosan gazdag, de szerénységében is érzékelteti egy írástudói magatartás etikai súlyát.
BELLA ISTVÁN (1940) | TARTALOM | RAFFAI SAROLTA (1930) |