Balázs Sándor (18831982) | TARTALOM | Révay József (18811970) |
Beczássy Judit fiatal tanítónő Székelyudvarhelyen, amikor férjhez megy Balázs Sándor íróhoz. Budapestre költözésük után férje biztatására írja meg első regényét (Mari néni, 1920), amelyet dicsérettel jutalmaznak az Athenaeum regénypályázatán. A következő évi pályázatra benyújtott mű (Tóth Eszter élete és halála, 1921) már a díjat és többek között Kosztolányi Dezső elismerését is meghozza számára. A regény "vándorló tükör, az élet képét mutatja" fogalmazza meg egy helyütt az írónő, s ehhez az ideáljához nemcsak elméletben, de {298.} a gyakorlatban is hű tud maradni. A Nyugatban megjelent meleg hangú üdvözlő kritikájában így jellemzi Kosztolányi Beczássy Judit alkotói módszerét: "Tudja, mikor kell átsiklani fontos események felett, s mikor kell részletezni valamit, ami talán jelentéktelennek rémlik. Szóval úgy munkál, mint az élet, s minden mondata egy eleven test természetes lélegzetvételéül hat."
A felszabadulás előtt összesen tizenegy regénye jelenik meg (elsősorban "fiatal leányok számára" írt könyvek); A bestia címűt folytatásokban közli az Új Idők (1925), valamint bemutatják Goncsarov Oblomovjából készült színpadi átdolgozását (Vígszínház, 1940. január 27.).
1945 után majdnem másfél évtizedes szünetet követően jelentkezik Rózsadomb című elbeszélésgyűjteményével (1954). A kötet novelláiban a felszabadulás utáni néhány esztendőt kísérhetjük nyomon egy olyan mikrovilág a Rózsadomb életének változásain keresztül, amely mintegy jelképezi egy túlérett társadalmi osztály életformáját. E történetekben éppen azokat az összeütközéseket látjuk, amelyek e csillogó, de immár tartalmatlanná vált keretek között fuldokló egykori nagypolgárság tagjai és az egészségesebb, tisztább világ hírnökeiként megjelenő dolgos, új lakók között robbannak ki. A harc kimenetele felől semmi kétségünk nem lehet. A realizmus iránti elkötelezettség szerencsétlenül ötvöződik itt az új irodalompolitikai elvárásoknak megfelelni akarással az elbeszélésekben elszaporodnak az egysíkú karakterek, a valószerűtlen emberi kapcsolatok, a brosúraízű párbeszédek. A szólamos novellák közül föltétlenül kiemelkedik a Panoptikum című elbeszélés, amelyben egy estély szereplőiként vonulnak fel előttünk egy önmagát túlélt társadalmi rend jellegzetes típusai; már-már groteszkbe forduló haláltáncukban céltalan életformájuk teljes csődje lepleződik le.
Sikert arat korábbi kedvelt műfajához, a leányregényhez való visszatérése 1955-ben (Marika). Könyvének kis hősnője, Marosi Marika édesanyjával együtt annak a birtokosnak a házába és szolgálatába kerül, aki felelős édesapja tragikus haláláért. Marika ambíciói nem állnak meg a cselédeskedésnél: tanulni és tanítani szeretne. Céljait kezdetben úrnője és más "méltóságok" kegyeinek keresésével igyekszik elérni: a felszabadulás után kell rájönnie, hogy álmai megvalósításának léteznek becsületesebb, tisztességesebb útjai is. Az ábrázolásban a kislány magatartásának, gondolkodásának megváltozása teljesen konfliktusmentesen tükröződik; Marika jellemét kizárólag rokonszenves vonásokból mintázza meg az írónő.
1958-ban egy népmesékhez hasonlatos kis történeteket összegyűjtő füzetet (A szőke meg a barna királyfi) és egy újabb leányregényt (Egyszer vagyok fiatal) ad közre. Regényében ismét egy környezetéből kitörni, kiemelkedni vágyó fiatal lányhőssel találkozunk, akit a végső züllés széléről egy derék fiatalember szerelme ment meg. A helyenként főleg az ifjúsági mozgalom ábrázolásában sematizmusba csúszó regény eseményei inkább az írónő akarata szerint fordulnak, mintsem valami belső logikát követve.
Tizennégy éves távlat ad hitelt történelmünk egyik leggyászosabb esztendejének, az 1944-es év megelevenítésének Pincelakók című regényében (1958). A távlat {299.} megóvja a történelmi hűséget meghamisító szempontok érvényesítésétől, de bármely olcsó eszköz fölhasználásától is. A korabeli kritika mint irodalmunkban az ostrom első igazán őszinte, reális ábrázolását üdvözli Beczássy könyvét. "Sokan járták körül tapogatózva ezt a témát, de mélyébe még nem hatolt senki" írja például Fábián Katalin.
A cím nem véletlenül rímel Nagy Lajos Pincenaplójára e regény is az óvóhely kényszerű összezártságába zsúfolódó kisemberek reakcióit vizsgálja a rendkívüli élethelyzet próbatételei közepette. A budai bérház pincéjében rettegve várakozó lakók magatartása gyakran szélsőséges érzelmek fölsistergése közben végső soron azonos: semmiféle szolidaritásra, hősi megnyilvánulásra nem képesek; csakis saját érdekeiket, pillanatnyi biztonságukat féltik. Beczássy Judit olyan társadalmi rétegből a kispolgárságból választja regénye főszereplőit, amely nem alakítja a történelmet, pusztán elszenvedője, elviselője az eseményeknek. (Ez indokolhatja azt az írói alapállást is, amely bíráló szándék nélkül azonosul ezekkel a figurákkal.)
Ha más műveiben talán sokszor kicsinyesnek, fölöslegesnek látszik a mindennapi élet olyan egyszerű, megszokott tevékenységeinek aprólékos leírása, mint a főzés vagy a mosás, itt, ebben a regényben mindenképpen megtalálja helyét ez a "nőies", részletező megelevenítőképesség. Hiszen ezekben a válságos időkben valóban különös súlyt (vagy éppen súlytalanságot) kaphattak az ilyen normális körülmények között bizonyára jelentéktelen mozzanatok.
Utolsó regényében, amelyet kevéssel halála előtt fejezett be, saját ifjúkora emlékeihez fordul vissza (Piri, 1961). A címszereplő Bodrog Piroska nyíltszívű, jó szándékú, bár kissé elkényeztetett leánykából válik érett nővé, aki a boldog szerelemben és a mások iránti felelősséggel áthatott munkában találja meg élete értelmét. A könyv végén tanítónői hivatásáról beszél, s ez a vallomás Beczássy Judit írói alapállásáról is árulkodik, aki sosem lett hűtlen eredeti foglalkozásához, a pedagógiához: "Az orvos vagy tudós mestersége nagyszerű, de az iskolában egészen más csoda van. Az elhanyagolt, az agyonkényeztetett, az irigy, a hízelkedő, a lusta, a félénk, az erőszakos, ahány gyerek, annyiféle jó és annyiféle rossz tulajdonság. Egyiket leszoktatni valamiről, a másikat rákapatni valamire, formálni a nyersanyagot, ez az érdekes, és erről hiszem, hogy érdemes vesződség."
Balázs Sándor (18831982) | TARTALOM | Révay József (18811970) |