61. A RÁKÓCZI-SZABADSÁGHARC POLITIKAI KÖLTÉSZETE | TARTALOM | A szegénylegény katona-énekek |
A küzdelem legelején szerzett politikai tendenciájú versekben a népszerű énekformák a nemesi költészettől örökölt nemzeti-politikai mondanivalóval ötvöződnek. A hagyományos műfajok továbbélő képviselői között krónikás ének számol be naiv hangon Rákóczi Ferenc csodálatos megmeneküléséről, némely magyarországi úr sorsáról, a megindult harcok eseményeiről, hogy összefogásra, a németek igájának lerázására serkentsen (Emlékezem szegény Magyarországrul ..., 1703. Szentsei-dk.). Egy másik ének a jeremiádok stílusában könyörög istenhez, hogy szabadítson meg bennünket a kegyetlen ellenségtől, és adjon egyességet az urak között (Magyar nemzetnek az Úristenhez való könyörgése, 1703). Szatmár megvételével kapcsolatban a vitézi költészetnek Balassi Bálintra emlékeztető hangján, tőle vett reminiszcenciákkal dicsérik a fejedelmet és a vezéreket, a "vitéz kapitányokat", "bátor főhadnagyokat", vajdákat és tizedeseket vigyázásukért, a rácokon aratott sikereikért (Rácok veszedelmiről és Szakmár megvételiről, 1704. Újváry Tamás énekfüzete).
Ezek az énekek azonban már nem a nemesi osztály szemléletében gyökereznek; szerzőik mint kívülállók biztatják bennük a nemeseket, hogy álljanak Rákóczi mellé, ne rebelláljanak ellene, hanem vele együtt fogjanak fegyvert. Mintegy a nép érdekében akarják rábeszélni az urakat az egyetértésre, összefogásra, hogy a porciót kivethessék az országból, hogy amit a "bátorszívű két nagy úr" (Rákóczi és Bercsényi) elkezdett, szerencsésen elvégezhessék. Különösen a Cantio de Francisco Rakoczi (Ének Rákóczi Ferencről), 1704. Szentsei-dk.) című ének hangsúlyozza erőteljesen a nemzeti összefogás gondolatát. Nemeshez, paraszthoz egyaránt fordulva fejtegeti: Rákóczi Ferenc azért kötötte fel szablyáját, mert látta a sok siralmat, "az nagy sarcoltató adót", ami miatt "majdan sós kenyeret ti enni nem tudtok",
Az exekúciót már nem tarthatjátok, |
Mert javaitokból immár kifogytatok. |
Mind egész országul nyomorultak vagytok, |
Németnek, papoknak, mert jobbágyi vagytok. |
Az ének a porció kivetésével és behajtásával megbízott megyei nemes, a "porcióvizsgáló megrostálásával" fenyegetődzik, a "hamis arbiterek" ellen emeli fel szavát, s a népet azzal biztatja fegyverfogásra, hogy "Vannak mi mellettünk sok grófi úri rendek, Nemes szabadságon tanult jó vitézek". Az utóbbi ének számos részlete, a magyarság sérelmeinek a bemutatása, Rákóczi kiáltványainak mondanivalójával mutat rokonságot; az ezekből merített érveket formálta az énekszerző a népi felkelők igényeit tolmácsoló ének tartalmává. Még erőteljesebben s egyúttal költőileg jóval sikeresebben szemlélhető ugyanez a folyamat a Ricsány német főgenerális töredelmes gyónása (1704. Újváry Tamás énekfüzete) című versben. A vers szerzője kitűnő leleménnyel, a szomolányi győzelem alkalmával elfogott Ritschan német tábornok gyónásaként adja elő mondanivalóját. E nélkül a fogás nélkül
{489.} szerzeménye gravameneket felsoroló vers lett volna csupán, de minthogy a magyarság sérelmei itt mint a fogoly generális bűnbánó vallomásának elemei kerülnek előszámlálásra, az ének különös atmoszférát teremt, s ezáltal a sérelmek egyszerű megverseléséből költészetté, panaszáradatból a győzelmi hangulat kifejezésévé válik. Még jobban elmélyíti a költemény mondanivalóját, hogy a németek vereségét részben az 1697. évi hegyaljai felkelőkön elkövetett kegyetlenkedések méltó büntetésének vallja a német tábornok.
61. A RÁKÓCZI-SZABADSÁGHARC POLITIKAI KÖLTÉSZETE | TARTALOM | A szegénylegény katona-énekek |