Az Uralkodó Eszmék és a röpiratok | TARTALOM | Eötvös novellái és a Gondolatok |
Eötvös A nővérek című regényében (1857) próbálkozik először a lélektani módszerrel, melynek példáit a nyugati regényekből s bizonyára nagy mértékben Kemény Zsigmond társadalmi témájú regényeiből meríthette. A nővérek nagyrészt ugyanolyan környezetben játszódik, mint A falu jegyzője, s lapjain Eötvösnek bőven nyílnék alkalma a népi élet alakjainak, jeleneteinek gazdag, színes bemutatására. Mégis, a regényben epizódszerűen itt-ott felbukkanó parasztok, urasági cselédek, a molnár és családja, a háromszáz holdas nagygazda stb. valamennyien halványabb körvonalakkal állnak előttünk, mint A falu jegyzője öreg Jánosa, Liptáknéja, Peti cigánya. A grófi házaspárok szerelmi keserűségei, bonyodalmai mögött A nővérekben háttérbe szorul a nép. Pedig Eötvös a regény mondanivalójának súlyát a nép életére kívánta volna helyezni. Valójában csak vérszegény, hiányosán megrajzolt idill keretében sikerült színre léptetnie a népet. Fekete András, az "elveszett" grófkisasszony férje, a derék parasztlegény sémájában marad meg mindvégig, Vikta, a szenvedélyes molnárleány pedig alig lépi túl azt a népszínműi szerepkört, melynek későbbi alakulásához Eötvösnek az ötvenes években született írásai bizonyára hozzájárultak. És amikor az 1831. évi koleralázadás parasztjait {632.} mutatja be, mennyivel halványabb ez a kép, mint a Magyarország 1514-ben forradalmi jelenetei, melyek jellegzetes, realitással megrajzolt jobbágyarcokban még annyira bővelkedtek. A nővéreket megelőző és követő paraszt-novelláiban Eötvös az Auerbach-féle Dorf-geschichten "erkölcsnemesítő" receptjét követi, s ez a szemlélet rányomja bélyegét A nővérek paraszti világára is. A falu jegyzőjét még áthatotta a népi közösség melege, az egymáson segítő elnyomottak összetartásának erkölcsi nagysága. A nővérekben a népi világ idilljének, békés boldogságának színtere: a nagygazda, Fekete uram portája. A falusi szegényeket csak barbár lázadókként láthatjuk a regény első fejezeteiben. Eötvös a regényben éppúgy, mint e korszakbeli novelláiban, a gyarapodó parasztbirtok pártján áll, a szegény leányt felkaroló, feleségül választó gazdag parasztlegény "demokratizmusát" dicsőíti. Így kezd kialakulni a Móricz előtti irodalomra annyira jellemző "paraszt-szemlélet", mely az "egyenlőség" igazi honának képzelte el a falut.
A nővérek valóság-ábrázolását nemhogy A falu jegyzője és a Magyarország 1514-ben, de A karthausi valóság-képével sem állíthatjuk egy szintre. Eötvös nem egy bonyolult lélektani feladatot oldott meg korábbi regényeiben, de A nővérek ezeknél szűkebb, töredékesebb lélektani igényről tanúskodik, holott az író elemzési szándékai következetesebben érvényesülnek benne. Konfliktusait nem érezzük valódiaknak, a szereplők szenvedései oktalanoknak tetszenek, az egyes arcok nem rajzolódnak elénk elegendő élességgel. Eötvös, aki még első regényében is a kort, a történelmi, társadalmi valóságot elevenítette föl, A nővérekben, habár cselekményébe foglalja a koleralázadást és a forradalmat, lényegileg elszigeteli hőseit és problémáikat a harmincas-ötvenes évek Magyarországának leglényegesebb elemeitől. Az Ormosy-család tagjainak élete mintha nem is a magyar vármegyében, nem is a magyar fővárosban játszódnék le. Sajátos, elszürkítő "területenkívüliségben" élnek a regény alakjai. Eötvös, amikor azt mutatja meg, hogy Ormosy Margitot nevelése és környezete fosztja meg a boldogság lehetőségétől: az uralkodó osztályok idealizmusát kívánja bírálni, mely már jókorán, a nevelésben kezd érvényesülni, s vezet az önelemzésben, a túlzott érzékenységben, a tétlen életmód csábításaiban s az érzelmek természetellenes bonyolultságában a boldogság elvesztéséhez. Az arisztokrácia túlfinomodott életének ernyesztő hatását is bírálni kívánja Eötvös, de az a szándéka az elemzés terjengősségében vész el. A hevület, mely A karthausinak lírai erőt tudott adni, A falu jegyzőjének szatírai élességet, a Magyarország 1514-ben lapjait pedig drámai feszültséggel töltötte meg, itt teljességgel hiányzik. A nővérekben nem tud kibontakozni a valóságot megragadó írói szándék: lényegtelen drámák, lényegtelen szenvedések s egymásra halmozódó, lényegtelen részletek fakósága borul a műre.
Pedig legalább Margit alakjával Eötvös megkísérelte, hogy lázadó indulatokat fejezzen ki: az egyéniségnek az osztálykorlátokkal, az uralkodó osztály életformáival való szembeszegülését. "Nem tudom mit vesztene nemzetünk jegyzi meg keserűen ha Pesten, egyes termekben kevesebb ember gyűlne össze, kik egy gőzölgő teakatlan körül németül beszélnek, s a múlt hetek nagy történeteit, a Drégeliek fényes estéjét, a Szigetiek dicső táncvigalmát fenntartják emiékezetökben, vagy a jövőre gondolva, azon törik eszöket, hogy a bőjt estvéi betöltve legyenek." És Margit akkor ábrándul ki férjéből, amikor ez távol tartja magát a magyar forradalomtól, melynek veszélyes hónapjait {633.} külföldön meghúzódva tölti: "A februáriusi forradalom, s még inkább a következmények, melyeket az hazánkban előidézett, erősen hatottak Margit képzeletére, s a szenvedelmes nő, ki e mozgalmakban egy új, nagyszerű időszaknak kezdetét látá, nem foghatta meg férjének részvétlenségét. Nem törődött politikával; nem gondolkozott az egyes kérdésekről, melyeket ő úgy is legfeljebb szívével érthetett volna; nem tudta, nem is sokat kérdé, kinek van igaza; de hogy itt egy pálya nyílik, melyen minden erő, minden valóságos tehetség magát kitűntetheti, arról meg vala győződve; s a gondolat, hogy férje e nagy időszakban tétlenül áll, szívének fájt, mint egy csalódás." Mindez azonban nem vezet odáig, hogy Margit valóban fel is lázadjon. Bensőleg eltávolodik ugyan férjétől, de ez az eltávolodás szinte a véletlen folytán torkollik drámába. Eötvös semmit sem állít élére ebben a regényben: a viszonyokat éppoly kevéssé, mint a problémákat, az érzelmeket éppoly kevéssé, mint magának a regénynek alapgondolatát. Csendes, lanyha mélabúban enyészik szét mind az a drámaiság, aminek lehetőségét némelyik jellem még magában hordozná.
A regény alaphangulatára s az író ábrázolási módszerére leginkább jellemző az a jelenet, mely Margitot és férjét néma boldogtalanságukban, a kandalló mellett ültükben mutatja: "Nem messze a kandallótól ül Margit, kezében hímzés. A kandalló másik oldalán, karszékben a tűz felé fordulva találjuk férjét; mindketten hallgatnak. Csak a kocsik robaja szakítja félbe néha a csendet, mely körülöttük uralkodik. Távolról meghallatszik a zörej, közelgő mennydörgésként fokonkint erősebbé válik, míg az ablakok alatt elrobogva, az üvegtáblákat megrezzenti. A lármára Margit néha felnéz munkájáról, a gróf az ablak felé fordul, de a zörej fokonkint gyengébbé válva, azalatt elhallgat, a szobában megint csak a nagy óra percegése hallik, és Káldory ismét a tűz feletti ábrándjaiba, Margit munkájába merül." Ahogyan szereplőiben, úgy az íróban is bennrekednek színesebb szavai; az árnyalatokra, a folyamatokra, az érzelmek aprólékos változataira gondosan ügyelni kívánó Eötvös vigasztalanul egyhangúvá válik.
Az Uralkodó Eszmék és a röpiratok | TARTALOM | Eötvös novellái és a Gondolatok |