Tudományos munkássága | TARTALOM | A konzervatív irodalompolitikus |
Verseinek első gyűjteményét 1870-ben jelenteti meg (Gyulai Pál költeményei, 336 lap). E könyvecske, ifjúkori zsengéit mellőzve, összes verseinek csak felét teszi ugyan, de költői oeuvre-jének egészére jellemző. Költészete, pályaútjához hasonlón, három szakaszra tagolható. Az első ifjúságáé, 1849, Világosig. A második szakasz az önkényuralom s a kiegyezés időkörét öleli fel. A harmadik 1870-től, Költeményeinek megjelenésétől haláláig ível.
Korai költészete a reminiszcenciák jegyében fogan: kiváltképp Vörösmartyt és Petőfit visszhangozza. Attól a hazafias, ódai árnyalású hangvételt igyekszik eltanulni (Szózat, 1846), ettől a dalformák egyszerűségét, a rímek és ütemezés szokásosnál szabadabb értelmezését lesi el (Virágnak mondanálak, 1846; Amott egy agg cserfa zöldül, 1847 stb.). Petőfi hatása mutatkozik abban is, hogy "ad notam" verselve, népdalok műköltői átképzésével foglalkozik (Csillagos ég, 1846). A drámai szűkszavúságában immár klasszikussá nőtt Hadnagy uramja (1849) ugyane periódus terméke.
Jobb versei, egy-kettő kivételével, költői fejlődésének második szakaszában keletkeznek; ez általános irányának is hű tükörképe. Az önkényuralom első éveiben a nemzet mélabújának és tehetetlensége gyötrelmeinek hűséges tolmácsa. Érzelmeit tompító elem még nem korlátozza. Pál gazdája (1850) pl. zokog, de nem fiát és testvérét siratja, csupán azt, hogy a honvédő harcban hiába haltak hősi halált. Ahogyan elmondja ezt, abban nincs semmi szenvtelenség, csak általános-emberi, őszinte fájdalom, elégiai méltósággal, balladai nyelven elbeszélve. Az országos gyász, a levegőtlen közélet hol nyomott, hol meg sejtelmes bánatának ugyanő ad hangot:
Az unalom egymáshoz űz, |
Leülünk, hol lobog a tűz, |
És beszélünk a múltakról, |
A szó gyakran megreked ... |
Lelkünk hosszan el-elgondol |
És felszítjuk a tüzet. |
Köd a völgyben, éj a bércen, |
Már a tűz is alvófélben. |
Halvány hold és sötét árnyak |
A felhők közt oda fenn ... |
A halottak fel-feljárnak, |
Sok a sír a völgyeken. |
(Szüreten, 1850) |
{217.} Aztán érzelmeit a csendes merengésbe (Megnyugvás, 1852), a rezignációba (Honfibú. 1854) s végül a sorsvállaló, dacos lemondásba menekíti:
Szenvedve, küzdve és lemondva élni... |
Nem legnagyobb rossz börtön és halál, |
Az igazságban ne szűnjünk remélni; |
Egy-egy nagy eszme még útat talál. |
A költészet, bár törve égi szárnya, |
Még fönnen száll, meg folyvást tenni hív; |
Ha ijeszt is a kétség rémes árnya, |
Szenvedj, remélj, higgy, lelkesülj te szív! |
(Horatius olvasásakor, 1859) |
Maradandó értékű hazafias témájú (vagy érzelmektől árnyalt) verseinek utolsó fellobbanása ez: 1870-ig ívelő lassú magába-zárulásának, konzervativizmusának nyitánya. Visszanézőben a túlélt érzelmek záróköve is: vallomás, az elkötelező múlt s a reményekkel cseppet sem kecsegtető, sietősen közeledő jövő ütközőpontjában.
Egész munkásságára is jellemző "eszélyesség"-igénye ettől fogva uralkodik el költészetén, mintegy bénítva azt, noha korábban még versre is ösztönözte (Oh, ha ki tudnám fejezni, 1853). Gazdagnak soha nem mondható kifejezéstechnikája és formakincse is a hatvanas években népköltési érdeklődése időszakában kap némi folklorisztikus ízt; bizonnyal székely hatásra, Kriza és a Vadrózsák útján (Az Igazság és a Hamisság, 1861; A gonosz mostoha, 1862). E hatás későbbi tevékenységében is megfigyelhető (Szilágyi és Hajmási, 1881).
A harmadik periódusban mondandóin mindinkább a merengés, a múltba néző időnkívüliség lesz úrrá, néhol igen egyszerű, de elmélyült líraisággal, (A budai rózsahegyen, 1867), még politikai verseiben is (Oh nemzetem, 1872; Politikai xéniák IV, 1892; Szilveszter éjtszakáján, 1875; Báró Kemény Zsigmond sírjánál, 1889; Válság, 1906 stb.). Ekkori versei többnyire társtalanságát panaszolják a dualizmus romlásnak induló társadalmában: elveihez és önmagához hű, tiszteletet parancsoló erkölcsi tartását példázzák:
S ti elhunyt barátim, hazám büszkeségi, |
Ti még éltek nekem, folyvást éltek bennem: |
Eszményem, küzdelmem még mindig a régi, |
Példátok mutatja, most is mit kell tennem. |
Bár csekély erőm volt, de oda áldozám ... |
Hadd küzdjek síromig, éretted, oh hazám! |
(Enyhület, 1891) |
Érzelmeit többnyire tárgyiasan dalolja ki; leggyakoribb hangneme: a reflexióé, az elmélkedésé. S ez nemcsak közéleti, hanem szerelmi lírájában is így van. Miután a férfikor szenvedélyes szerelemérzését megízleli, midőn vágyakozása egy szeretett nő után már egész valóját betölti, így dalol:
Naiv költő, őszinte lélek, gyermekversei ezért maradandó szépségű remekművek. Képzeletét az élet nagy kérdései: a lét és a halál, az örökkévalóság vagy örök-nemlét ugyanazért kerülték el. Mert bár néha voltak efféle problémái, a legjózanabb nyugalommal gondolt rájuk:
Hatvan évnél többet éltem, |
Sok betölt, mit nem reméltem, |
Kevés abból, mire vágytam, |
Most fekszem halálos ágyban. |
Még egy nap, talán utolsó, |
Aztán elfed a koporsó, |
Aztán hamar elfelednek, |
Én is mindent hadd feledjek! |
(Lethe partján, 1892) |
Pedig nem anyagelvű, csak természetes életszemléletű ember, ki még istenét is oly közvetlen modorban verseli meg, hogy van rajta mit csodálni: "Megfogták a bokrok alján, | Szegény Krisztus arca halvány, | El is vitték kínhalálra, Megfeszítni keresztfára" (Krisztus és a madarak, nyomt. 1864).
Jobb versei általában egy-egy érzelem-típus vagy reflexió dalszerű kiaknázására épülnek (Marihoz, 1858; Ez a kislány, 1858; Kis bokrétám, 1858; Szegény vagyok, 1858 stb.). A nagyobb verskompozíciókhoz érzéke nincs. Hosszabb szerkezetű versei rendszerint nem jók; kivétel a Pókainé (1851), ennek hosszúságát balladai menete könnyíti. Verses regénye, a Romhányi (18681872) is kompozíciós megfontolásokból maradt töredék, noha költészete koronájának szánta.
A Romhányi alapeszméje és expozíciója szerint valóban nagyméretű, torzónak is jelentős kezdemény. Már választott, speciálisan magyar formájában is, mintegy költői erőfeszítését előlegezi. Romhányijában mintha nem is lenne formaszegény költő, versszerkezeti újító. A jambikus lejtésű ún. "nagy"-strófák nyolcas családját választja, egy eladdig ismeretlen változat-lehetőség szerint. Maga alkotta strófaszerkezete éppúgy tizenkétsoros, mint a Himfy-strófa, de annak magyaros nyolcasait jambikus kilencesekkel, magyaros heteseit pedig jambikus nyolcasokkal cseréli fel, a Himfy-strófát jellemző rímelosztásban. Leleményes versformáját a kellő hangvétel érdekében találja ki. Romhányija ugyanis, bár témafelfogásában az Anyeginnel rokon jegyeket mutat, valójában a byroni szatíra hangját üti meg: közel jár a Don Juan könnyed, pajkosan szökellő modorához. Mondanivalóját gördülékenyen, a közvetlen személyesség hangján adja elő: mély ellentéteket kíván áthidalni az "igazságosság" a nemzeti egységpolitika jegyében.
{219.} Verses regény-töredékének két hőse van: a radikális pártállású, léha erkölcsű, nagyhangú gróf Romhányi, és az ókonzervatív meggyőződésű, jellemes, erős tartású gróf Telegdy; a mesebonyolítás kettejük szimbolikus ellentétét kívánná valamiféle harmóniába olvasztani Világos után. Az elkészült részletekben gr. Romhányi, osztrák üldözői elől sebesülten menekülve, Telegdy parkjában esik ájultan össze. Magához térve a kastély betegszobájában, ámulva tapasztalja, hogy Telegdyné, hűtlenül elhagyott jegyese ápolja önfeláldozón. Romhányi ekkor döbben rá, hogy Ilonkáját szerelmében megalázva tulajdonképpen ő kergette Telegdy karjai közé. Régi szerelme megtisztultan éled újjá: a történet itt szakad meg.
A kompozíció sejteti, hogy Ilonkában (Telegdynében) is feltámad csalódásban megkopott, de ki nem húnyt szerelme. Ez lenne a konfliktus magva, melynek lepergetésére és feloldására Gyulai már nem tudott vállalkozni. Hogy miért, csak találgatni lehet. Tán az bántotta, hogy Ilonka és Romhányi találkozását lélektanilag nem készítette elő kellőképp; vagy az szegte kedvét, hogy a 75-i fúzió a Deák Ferenc-i liberalizmus utolsó lehetőségeit is eltemette, s így alapeszméje alól kihúzta a talajt; vagy pedig a hosszúra nyúló epikus részek lírai átfűtését nem bírta erővel.
Tudományos munkássága | TARTALOM | A konzervatív irodalompolitikus |