Élete | TARTALOM | Felfogása a népiességről s Arany művészetéről |
Amikor a fiatal Greguss 184546-ban a hallei egyetemen Eduard Erdmannak tanítványa lett, a hegeliánus Erdmann már javában azon fáradozott, hogy a természettudomány újabb eredményeit a vallás tételeivel egy újabb, magasabb harmóniába olvassza össze. Szellemi poggyászában Halléből Greguss ezt az igényt is magával hozta. Ilyen indítás alapján többek közt ennek tulajdoníthatjuk, hogy a Világos utáni ideál-reál ellentét egyik jelentősebb egyeztetője lett irodalmunkban (Alvás és álom, 1855; Az emlékezetről, 1856; {234.} A materializmus hatásairól, 1859; Baco védelme Liebig ellen, 1863 stb.), vagyis többé-kevésbé szellemi, lelki rokona Erdélyinek, Keménynek, Csengerynek, Aranynak és Madáchnak. Éspedig, különös tekintettel az ideál-reál ellentétre, három vonatkozásban. Először az általános esztétikai terén, kivált a szép fogalmával kapcsolatban; másodszor az irodalmi eszményítésről vallott apologetikus nézeteiben; harmadszor irodalomszemléletében, főként népiesség-koncepciójában.
Greguss a szép fogalmához induktív-analitikus módon, vagyis tapasztalati úton, de moralista pozícióból közeledik. Arra a kérdésre, mi a szép, azt feleli: a jó, az igaz. Definitíve: "Igaz, mi értelmünket, jó, mi lelkiismeretünket, szép, mi ízlésünket kielégíti." Hangoztatja tehát a szépnek és a jónak bizonyos fokú azonosságát, de ezt nem veszi olybá, hogy a szép maga a jó. Meggyőződése, hogy a szép fogalmához csakis az erkölcsi jó segítségével juthatunk el, Péterfy Jenő ezért jegyezhette meg joggal: Gregussnak "csak az igazság, ami egyszersmind ízléses igazság; és valóban ízléses csak az, mi ... finomult ösztöneinek, személyes logikai hajlamainak s erkölcsi föltételeinek megfelel".
A moralizmusnak eszményítés-koncepciójában is elhatároló szerepe van. Felfogása, egyben igénye a mechanikus determinizmus, a fatalizmus kérdéskomplexusában gyökeredzik. A szabad akarat kérdése, jeles kortársaihoz hasonlóan, szemében is erkölcsi probléma; innen van, hogy antimaterializmusa elsősorban az utilitarizmus, az amoralitás ellen irányul. Kapcsolatban az "ízléses-igazság"-elmélettel, ama elgondolás szerint, hogy "az anyagelvi felfogás az igaznak, a szépnek, a jónak, e három főeszmének birodalmát egyaránt elpusztítván, lehetetlenné teszi a tudományt, megsemmisíti a művészetet, szétbontja az erkölcsi rendet" (A materializmus hatásairól, 1859). Felfogását persze, mint Salamonét és másokét, nemcsak a morális genezisű antimaterializmus tölti meg tartalommal, hanem beleágyazottan az idegenkedés, a tartózkodás is a szociális problémáktól. Az eszményítő esztétikának, az apologetikus irodalomszemléletnek ilyen összefüggésekben és körülmények közt válik hitvallójává, népszerűsítőjévé.
Akadémiai székfoglalójában mondja: ahol a műnek "tüzetesen az ember", "az emberi lélekrajz a tárgya", tudniillik a regényben és a drámában, ott az anyagelvű író "hajlamát a nyereség s aljasság, az anyagi ínség s bővelkedő fényűzés rajzolásaira kielégítheti, a munkáját mindjárt irányművé is kerekítheti", hiszen "az irányművek divata ... szorosabb kapcsolatban van az anyagelvi felfogással, mint az ember első pillanatra hinné". Pedig, fűzi hozzá, "az ember jellemzése ... a regény és színmű főkelléke, anyagelvi felfogással teljes lehetetlenné válik". Hogy miért, arra válasszal irodalomszemlélete szolgál.
A legjobb példát Általános észrevételek legújabb szépirodalmunk körül című, 1856-i tanulmánya kínálja. Vizsgálódási módszere és iránya ebben is Erdélyiével rokon: a Világos utáni éveket "a gyűjtés", "a terjeszkedés", "a tájékozás" időszakának veszi. Ez különben megszokott, természetes állapot, fejtegeti; a fejlődés lehetséges típusai közül mindig ez kerül előtérbe a "kemény ráz-kódásokra következő szünetelési, pihenési, előkészületi korszakokban". Ilyen időkben "a teremtő lélek ... ritka", már csak azért is, mert ennek bőviben a szellemi élet olykor megállapodott viszonyok közt sincs.
A szünetelési, pihenési és előkészületi időn azt érti, hogy irodalmunk nem {235.} régen 1848 előtt "bizonyos tekintetben arisztokratikus, kirekesztő volt, jelenleg pedig demokratikus, befoglaló". Következménye ez annak, hogy korábban "a nemzet maga is inkább el volt rekesztve Európa népeitől", nemhogy irodalma; most viszont az "emberiség-költészet", az "emberiségirodalom" követelménye elé kerültünk, némi "európai szín már mutatkozik [is] irodalmunkban, s ha ez teljesen európaivá lesz ... szilárdítani fogja nemzetiségünket s a nemzet közérzületét". Csakhogy ennek hétpróbás előfeltétele van, úgymint a szoros aprómunka, a "gyűjtögetés", amivel pedig csínján kell bánni, hiszen "a gyűjtés keresést föltételez, a keresés tétovázást". Nem csoda hát, állapítja meg, hogy a Világos utáni fejlődés még rossz képet mutat, hogy szellemi életünk "művészet és szépirodalom tekintetében tétovázó és utánzó [epigon] leend". Itt a nagyobb nyomatékot már a tétovára helyezi, vagyis arra a jelenségre, amit Kemény Zsigmond és Gyulai Pál az "eszmék zűrzavarának" nevez. Ezért ajánlja az íróknak, mondhatni Kemény és Gyulai szellemében, hogy mindenekelőtt jöjjenek tisztába önmagukkal és feladataikkal; "legyen egyrészről öntudatos ízlésük, másrészről öntudatos világnézetük". A fejlődés logikája, a szellemi élet törvényei ezt kívánják, a kívánság elől kitérni pedig bűn, bajokkal, esetleg katasztrófával járó felelőtlenség, ugyanis az "embernek világnézete ... erkölcse is; világnézetünk elméleti alapja erkölcsünknek, és erkölcsünk gyakorlati kifolyása világnézetünknek. Nincs valakinek határozott világnézete? Nem lesz erkölcse sem."
Íme, ilyen összefüggésekben világosul meg végképp, hogy szerinte az emberjellemzés az "anyagelvi" felfogással miért válik "teljes lehetetlenné". A determinista irodalmat ezért nem becsüli szükségképp, alkotóját és elméletszerzőjét meg azért, mert "iránytalan csapongásba és erkölcsi nihilizmusba sülyed, s nem alkot, de bont, nem adhat soha egészet, csak töredéket". S végül, minden ízében visszarettenve a mechanikus materializmus etikai sivárságától, szillogizmusa zártételéül ezért szögezi le: a determinista felfogású emberekre nézve nem léteznek magasabb erkölcsi szempontok, törvények, szemükben "a világrend nem lehet egyéb, mint véletlenségek találkozása öntudatos cél és törvény nélkül. Beszámításról nem lehet szó: mindenki úgy éli világát, amint éppen anyagi szervezetének mivolta parancsolja s a körülmények engedik. Jó és rossz között erkölcsileg semmi különbség ... " Ismerős hang, az ötvenes években gyakori érvelés ez; akár Madáchot hallanók, akár Erdélyi Jánost, Csengery Antalt, esetleg Keményt vagy Eötvöst.
Íróink elé tűzött legnagyobb követelménye logikusan következik mindebből: ízlés, világnézet és erkölcs tekintetében legyenek szilárdak; a jó íróban "élni kell egész nemzetének, csakúgy amint van, erényeivel és gyöngéivel"; a felelősségtudó lélekben "azon érzületnek kell uralkodnia, mely épp ezidétt a nemzetben is uralkodik, mely tehát a nemzetnek sajátlagos korérzülete", mert a vérbeli, igaz művésznek "korát és nemzetét eszményesítve, azaz művészileg kell feltüntetnie". Amikor tehát 1854-ben azt állapítja meg, hogy a balzaci regény helyett a Dickens- és Thackeray-típust kell megbecsülnünk s példának tekintenünk, s midőn azt hangoztatja, hogy Kemény Zsigmond Férj és nőjét a "lelkünket kifosztó", "túlságba fokozott szkepszis" jellemzi: semmi újat nem mond. Elméletét csupán alkalmazza is, az esztétikai apologe-tizmus korai képviselőjének csap fel (l. Irodalmi és színészed állapotaink 1854-ben, Vahot Imre Nagy Képes Naptára, 1855).
Élete | TARTALOM | Felfogása a népiességről s Arany művészetéről |