A tárcanovella megteremtése | TARTALOM | Népdráma novellában |
Münchenhez fűzött reményei bizonyos szempontból nem váltak be. Nem sikerült nagyobb terveket megvalósítania, anyagi függetlenségre szert tennie. A tervezett berlini és párizsi útról is le kell mondania. Kétéves müncheni tartózkodás után, 1895 tavaszán visszatér Pestre, azzal a már-már cinikus gondolattal, hogy "érdekházasságot köt", s úgy segít nehéz helyzetén. S ekkor hirtelen szerelmes lesz; a lány, akit megszeret, valaha elég jómódú, de már tönkrement pesti polgárcsalád lánya. A hozománya két szoba bútor, elég egy házasság megalapozásához, de az anyagi függetlenséghez semmiképpen sem. Thury hamarosan újraéli szülei egykori életét. Gyors egymásutánban neki is négy gyermeke születik. S ha kívülről fenntartja is a négy szobát lakó, konszolidált polgári család látszatát, ezért a "jómódért" nagyon meg kell dolgoznia, s nagyobb szabású művészi terveit folytonosan félre kell tennie. Saját sorsában apja, az ötgyermekes, nehezen élő katonatiszt tragédiájának megismétlődését látja, aki midőn este hazajött a tábornok tiszteletére rendezett fényes lakomáról, keserűen vallja be feleségének: "Mindig a gyerekeken járt az eszem s alig ment le a torkomon a falat" (Katonák. Szerző a darabjáról, BN 1898. november 19.).
Keserűen éli át a látszat és a valóság kontrasztját, amelyet saját egzisztenciájában tapasztal: kívülről polgári jólét, függetlenség, a valóságban el nem hárítható gondok, kényszerűségek, elnyomottság. Ugyanezt a kontrasztot látja és éli át nagyobb dimenziókban is, a közéletben. Kint, Münchenben, honvággyal s németellenes honfibúval telten, még olykor hitelt ad a millenniumra készülő ország látszatcsillogásának. De az illúzió csak addig tart, amíg odakinn van. Midőn hazatér, a sokat szenvedett ember s az Európát járt polgár éleslátásával tekint a látszatok mögé. Pontosan tudja, mi történik a bérházakban, a gyárkapuk mögött, a bányatelepeken, az aratósztrájkokon, figyelemmel kíséri a Bánffy-rezsim atrocitásait.
A Pesti Naplónál kapott állást, de hamarosan ő is azok közé a radikálisabb gondolkodású publicisták közé lép, akik együttesen alapítják meg a Budapesti Naplót. S itt mint újságíró is egészen szokatlan, merész hangot üt meg. "A Budapesti Napló első évfolyamaiban új formákat, új téma-bányákat és új hangokat teremtett az egész magyar újságírás számára" írja róla Kabos Ede. "Minden kis társadalmi cikke egy-egy kis bunkó volt, mellyel az üldözötteket védte, vagy egy-egy mankó, melyre az élet ártatlan sebesültjei támaszkodhattak " (Thury Zoltán, BN 1906." augusztus 28.). Thury, bár jól ismeri mind az anarchistákat, mind a szocialistákat, vehemens közéleti megnyilvánulásai során minduntalan elhatárolja magát tőlük. Nem gúnyosan ugyan, mint kora átlag-liberálisai, ő nagyon-nagyon komolyan veszi az anarchizmusban rejlő egyéni, s a szocializmust mozgató tömegindulatokat. Mégsem azt akarja, amit ők, vagyis a társadalmi rend felforgatását, hanem a polgári renden belül szeretne kicsikarni radikális politikai és szociális {809.} reformokat. Egyike ő kora magányos, elszigetelten küzdő, de a jövőt előkészítő polgári radikálisainak. Nincs mögötte párt, politikai mozgalom sem, egyedüli szellemi és erkölcsi támaszai azok a külföldi nagy humanista társadalom-reformátorok, akik egész Európa figyelmét felkeltve ostorozzák koruk visszásságait, bírálják a polgári rend gyalázatosságait. Növekvő szimpátiával figyeli Tolsztoj cárizmus elleni harcát (Tolsztoj és Szibéria, 1896). Továbbá büszkén jelenti ki, hogy "azok közé tartozik, akik ezt az elvetemedett gallust Zolát mesterüknek is nevezik (Alázatos kérés, BN 1897. július 23.). A Dreyfus-per idején nyílt levélben köszönti: "Ön végre is hatalmasság lett a mezőn, ahol szép hazugsággal verekedett kemény harcot a csúnya igazság" (Levél Zolához, 1896).
A nagy, társadalmi-politikai szerepet vállaló európai írók példáját követve, válik közéleti íróvá maga is. S ez a szerepvállalás egész további művészi fejlődését jelentősen determinálja.
A tárcanovella megteremtése | TARTALOM | Népdráma novellában |