Irodalmi harcai, az újságíró | TARTALOM | Az intellektuális novella és a szatíra |
Az újságírás és az irodalmi harcok két évtizede lassan kiformálták Ambrus kritikusi jellemét is, mely a századelőtől kezdve látszólag már nem változott. Az állandósultnak tetsző karaktert tükrözi első, s legjelentősebb tanulmány-és kritika-kötete, a Vezető elmék (1913). Szembetűnő, hogy Ambrus, aki a nyolcvanas években még az irodalmi vezéri szerepre készül, s A {863.} Hétnél is benne él az irodalmi élet eleven vérkeringésében, kötetébe nem vesz fel magyar vonatkozású kritikákat. Elvi értelemben is csak két esszéje (Irodalom és újságírás, Irodalmunk s a külföld) vonatkozik az egykori élő irodalom problémáira. A kötet gerincét azok a nagy tanulmányai, esszéi alkotják, amelyeket a nyolcvanas évektől kezdve részint mint tárcacikkeket, részint mint Klasszikus Regénytár előszókat írt a francia, angol, orosz és német regény és színház tizenkilencedik századi jelentős vagy népszerű képviselőiről.
Ezek a tanulmányok pontosan tükrözik azt, ami Ambrusnak az irodalom és színházi kritikusnak lényege. "Végre egy kötet kritika konstatálja Horváth János , amelynek szerzője okos: pedanteria nélkül, könnyed: felszínesség nélkül, európai: magyar-fitymálás nélkül, konzervatív: korlátoltság nélkül, és modern: hányavetiség nélkül" (Ambrus Zoltán: Vezető elmék, It 1913. 473.).
Ambrus mint tanulmányíró is francia iskolázottságú, a Saint-Beuve, Taine, Renan, Lemaître nevével fémjelezhető, racionalista világossági kompozíciót és stílust megvalósító esszé-iskola tanítványa. Ez a racionalizmus elsősorban a tárgy és a hozzáfűződő mondanivaló megválasztásában, pontos, világos körülhatárolásában nyilatkozik meg, s abban a következetességben, amellyel az alapgondolatot érvényesíti. Sohasem téríti félre céljától érzelmi elragadtatás, lírai hevület. Ez a századfordulón, amikor a lírai, impresszionista-szubjektív kritika virágkorát éli, ritka kivételszámba megy. Nagy tárgyi tudással és esztétikai érzékenységgel is rendelkezik, s ez megóvja attól, hogy az egyetlen alapgondolatot hangsúlyozva valamiféle egyoldalúságba, dogmatizmusba csússzon. Élvezetes stílusban és világos, áttekinthető szerkezetben írt esszéi elsősorban megértésre, műélvezetre vezetnek.
Különösen a klasszikus értékekről adott képei mesteriek. Dickens életszerűségét, Balzac alkotóerejét, Flaubert törekvését a klasszicizált kifejezésre, a Goncourt-testvérek szellemi egységét, Zola elméleti egyoldalúságát és művészetének cselekvő igazságát, az idősebb Dumas mesélő tehetségét s az ifjabb Dumas szentimentalizáló moralitását megragadóan képes jellemezni.
Talán e jelentős kötet egyoldalúsága, amellyel Ambrus kritikusi karakterének esszéizáló, műélvező, interpretáló oldalát hangsúlyozta, segítette megrögződni azt a félig-meddig irodalmi legenda számba menő felfogást, hogy egyéniségétől távol áll minden harcosság, hogy kerüli az élő irodalom problémáiban való állásfoglalást. A tények azonban mást mutatnak. A nyolcvanas években, a vezéri szerepre készülve, egy-egy író melletti kiállása sem ritka. Sőt arra is vállalkozikmint Justh Művészszerelemjének megjelenése alkalmával , hogy mérlegelje egy adott mű kritikai fogadtatásának körülményeit. De később az ilyen jellegű megnyilatkozása mind ritkább, s emiatt Ambrust közönyösnek, fölényesnek, kívülállónak ítélik az élő irodalommal szemben. Ambrust azonban mélyen érdekelték az élő irodalmi élet elvi kérdései, ezekben határozott véleménye volt, s azokat ki is fejtette. Az Irodalom és újságírás (1906) nem elszigetelt harci vállalkozás. Különösen a század első évtizedében, a Nyugatot előkészítő s megalapozó csatározások idején aktív. Lényegi kérdésekben foglal állást: a haladó, új utakat kereső magyar irodalom hazai háttérbe szorítottságának kérdését (Irodalmunk s a külföld, 1907; Az agyonpofozott irodalom, 1908), a giccs, az ízlésrontó és pornográf irodalom terjedésének problémáját (Irodalom és erotika, Színház és erotika, 1911); a kritika helyzetét (Az irodalmi bírálatról, 1906); a színházi kultúra fejlődését érintő kérdése-{864.}ket (A hírlap és a színmű-irodalom, 1906; Reinhardt, 1910; Shakespeare-ciklus, 1911) tárgyal. Sajnos, ezek a nagy, az új magyar irodalom születésének küzdelmében résztvevő, közvetlenül beavatkozó tanulmányok kötetbe gyűjtve sohasem jelentek meg. S talán ezzel is összefügg, hogy a vitatkozó, harcos Ambrus Zoltán alakja feledésbe merült, s átadta helyét a tanáros, hűvös, magyarázó esztétának.
Pedig a kor, amelyben élt, ismerte Ambrusnak ezt a vitatkozó, irányt adni képes karakterét is. Különösen a színházi kultúrában érezte kamatoztathatónak. Miután évtizedekig a drámabíráló bizottság egyik legszigorúbb tagjaként s vitatkozó, ítélni merő színházi kritikusként ismerte meg (színikritikái gyűjteménye: Régi és új színművek, 1915), a közvélemény a színházi élet élére kívánta. Ambrust 1917-ben a Nemzeti Színház igazgatójának nevezik ki, ahol kísérletet is tesz majd kritikai elvei gyakorlati alkalmazására. Színvonalas, irodalmi színházat akar teremteni. S nem egészen rajta múlik, hanem inkább a rendkívül nehéz körülményeken (háború, forradalmak, ellenforradalom), hogy vállalkozása végül is sikertelen marad.
Kritikusi jellemét, éppen úgy mint közéleti tevékenységét s szépen kibontakozott regényíró művészetét, bizonyos ellentmondásosság jellemzi: a harcos irodalmár és a harcoktól elforduló, a műélvezés örömeibe merülő széplélek fonódik össze benne elválaszthatatlanul.
Irodalmi harcai, az újságíró | TARTALOM | Az intellektuális novella és a szatíra |