Színek és évek | TARTALOM | Állomások |
Az öregedő Pórtelky Magda gyakran emlegeti lányait: a délutáni kávé, kis kertje virágai és a csendes alkonyi enyheség mellett tulajdonképpen csak az nyújt neki örömet, ha rájuk gondol. De a róluk festett kép nagyon távoli és elvont: az író nem is dolgozza ki, csupán felvázolja mint a láttatott világ puszta vonalakba vesző távlatát. Talán tudta, hogy ez új feladat, de {229.} bizonyos, hogy már készült az új tablóra. 1912-ben közzétette a Mária éveit a Nyugatban.
Az új hősnő, Laszlovszky Mária, a "jövő" lányai közül való. Felsőbb nőiskolában tanul, diplomát szerez, tanári állást kap, maga keresi a kenyerét, nem függ senkitől, a maga ura. Élete mégis holtvágányra fut, ahol a veszteglés várja, vagy a semmibe lódító halálos ütközés. Ő az utóbbit választja: önmaga vet véget kínlódásainak. Ha tehát Pórtelky Magda lányainak biztató sorsa a fejlődés logikáját sejtette, akkor Mária történetének tanúsága szerint ez a logika valahol megtört. Hol, miért? A regényből kétféle válasz olvasható ki.
Mária és társnői a "Valéria" intézetben az érzelmek és irodalmi élmények álomvilágában éltek. Kaffka diákéletük utolsó napját mutatja be regénye elején, amikor még egyszer, utoljára megrendezik a "szó fekete miséjét". Utána azonnal a köznapi élet kellős közepébe dobja hősnőjét. Az internátusi jelenet úgy illeszkedik a vidéki város életét felidéző fejezetekhez, mint Pórtelky Magda báli emléke a házasélet kiábrándító képéhez: mindkettőt a kontraszt ereje kapcsolja össze, amit szembeötlővé fokoz az átmenet nélküli összeillesztés. Az álomvilág után a vidéki város áporodott levegője, kicsinyes élete fogadja Máriát.
Hová menekülhetne? Mindenki a családra gondolna először. De őt itt tulajdonképpen ugyanazok a gondok veszik körül, mint a város nagyobb közösségében: a szűkös élet gúzsbakötő kényelmetlenségei. Hiába készült tehát szívvel-lélekkel az új életre, ő sem találta meg az elveszett harmóniát. Élete éppúgy kettétört, mint Pórtelky Magdáé, mert ő ugyan már tudatosan választotta az önálló nő útját, de a társadalom még készületlen volt az új emberfajta befogadására.
Ez a válasz azonban önmagában elégtelen: nem magyarázza a tragédiát. A vázolt társadalmi okok után patetikusnak tetszik a hősnő tragikus lépése. Kaffka nem is elégszik meg ezzel a válasszal. A regény első harmadában főképpen a készületlen kort idézi, de minél makacsabbul kutatja a teljes igazságot, annál mélyebbre merül hőse lelki életébe.
Egy helyen Mária így jellemzi önmagát: "semmit sem hasonlítok ... a csupa jellem, következetesség és lelki egészségasszonyokhoz ez erősvonalú és világos lényekhez, akik igazi zátonyok közt eveznek igazi bajokkal verekedve kudarcuk csak az élet természetes erőelosztódása, sorsuk kérlelhetetlen, de világos és önmagában lel megbékülést, mert csupa törvényszerűség. Az ő számukra a házasság csakugyan sok mindent megold vagy kibékít legalább; problémájuk az ,új asszony' elhelyezetlensége és ütközései a mai életben ... De hát nem gondolhat egészen másfajta, bensőbb ellentétekre? Azt hiszem, nekem nem volna jobb dolgom elkészültebb korban sem; nekem önmagammal van legtöbb bajom; én magamnak fájok ... Talán a természet sem olyan általános van benne néhol hiba, eltérés vagy fölösleg; halálraszületettség, mely zavart okoz. Tán egy messze jövőbeli törvény felüti a fejét száz meg száz évvel előbb." Mi ez a bensőbb ellentét, halálraszülöttség, jövőbeli törvény korai jelentkezése?
Mária szerelmi történetéből olvashatjuk ki a választ. Ez a történet végletesen romantikus: hőse egy híres író, akivel Mária egyetlen kísérlettől eltekintve csak levél útján érintkezik. S érzelmeit nem a körülmények {230.} teszik éterivé: passzivitása belülről fakad. A szavak és az álmok világában valóságosabb életet él, mint tetteiben és nappalaiban. Irtózik a tettől s a valóságot idegennek, szegényesnek érzi. A valóságiszony vezeti gondolatait újra és újra a Valéria-intézetbe: a hajdani nagy álmodozások színhelyét még akkor is menedékként idézi fel, amikor már a halál felé tántorog. Lelke örökké ellentélek között tétovázik. Tudja, hogy ízetlen bujósdi az, amit az élettel játszik: "Vágyom a szenvedélyre és reszketve rejtőzöm előle." Szenved amiatt, hogy mindenáron szerelmi életén fordul a sorsa, de bevallja, hogy nem elég független, nem elég erős, élete súlypontját képtelen önmagába helyezni.
Mária azért maradt felnőttként is álomvilágban, azért riad vissza örökké a cselekedettől és a valóságtól, mert a teljes élet kijózaníthatatlan bűvöltje. Hányszor jut el töprengéseiben ugyanarra a pontra: "Egységet, egységet az életbe, valami teljeset és egészen kitöltőt." Eszménye megvalósításának legnagyobb gátját a szerelmi élet és a házasság megoldhatatlanságában látja. Mert nemcsak a kicsinyes férjvadászat taszítja, s nem csupán az okoz neki gondot, hogy a cselekvő életben csak mint nő jöhet számba. Az ember és a nő egységét keresi: "az ember kérdez és keres menekvést bennem az asszony zűrzavarai, félbemaradottsága, alaktalan nosztalgiái elől." Dilemmájából Kaffka szerint a kor két kiutat mutat: a kispolgárasszony megalkuvását és a szabadszerelmet. Mária egyik úton sem hajlandó elindulni. Nem tud megalkudni, de nem vállalja a korlátlan szabadságot sem. Tartózkodása nem elvszerű: az idegei tiltakoznak a megalkuvás és csonkító szabadság ellen. Házasságeszménye kérlelhetetlen. Dacolni akar a változó idővel is, s önmaga zárja ki magát a lehetséges megnyugvás öröméből, melyet az emberi élet szükségszerű ellentmondásainak felismerése táplál. Kérlelhetetlen eszménye egyetlen életszférát enged neki: az álmodozást. De álmai egy megalkuvó és romboló szabadságvággyal telített világ falait feszegetik, s ha végcéljuk elérhetetlen is, talán egy tisztultabb kor felé mutatnak. Ezért helytálló az idézett önjellemzés utolsó célzása is: lehetséges, hogy Máriában egy messze jövőbeli törvény ütötte fel a fejét. Tragédiája innen ered: "nem siklik el könnyedén a komor kérdések, végső és tragikus életfokok előtt. Hanem vállalja a legszigorúbb konzekvenciákat és ráadja az életét váltságul egy tévedt kockavetésre."
Az író itt a kérdések kaleidoszkópjának forgását követve olyan látószög elé került, ahonnan az emberi élet hosszmetszete után a keresztmetszete is feltűnt. Ez a Mária éveiben a pszichológiai vizsgálódás vonzerejének megnövekedésével jár együtt.
Az irodalomban a modern lélektan hatása részben a témavilág kiszélesedésében mutatkozott meg. De ez a hatás már egy másikat is magában foglal. Abban a szférában ugyanis, ahová az új lélektan vezette el a kort, más nézőszögben áll az ember, mint amelyből az előző évszázad szemlélte. A felvilágosodás utáni korok az ember időbeni fejlődését vizsgálták főképp: a társadalomban és a természetben elfoglalt helyét, az itt lezajlott változások rá gyakorolt hatását és az ő küzdelmét körülményei megjavítására. A modern polgári regény, mely főképp a lélektani kutatások hatására született, már elsősorban nem az időbeli változást tükrözi, hanem az attól többé-kevésbé független erők egymásnak feszülését, az öt érzékszervünkkel fel {231.} nem fogható, de hatásukat mindig éreztető, misztikusnak és kozmikusnak tetsző törvényszerűségeket.
Kaffka nem jutott ilyen messze az új úton. A Mária éveit fejlődésregényként indítja el, s amikor hőse sorsa és jelleme áttöri eredeti koncepcióját, vívódva és bizonytalankodva indul el a lélektani kérdések nyomában. Teljesen az ezekre kapott válaszok se nyugtatják meg, s ezért képtelen vállalni az új szemléletmódot. Kétkedése a regény egész anyagán áttetszik: mindvégig eredeti problémája az új asszonytípus elhelyezetlensége izgatja, pedig a feltárt lelki okok már messzebbre mutatnak; így nem is tudja igazán szimbólummá emelni Mária tragédiáját, következésképpen olykor a lélektani különlegességek közelébe téved; s igaz, hogy végül is kénytelen az időbeni fejlődést mutató szemszögön változtatni, de az új szemléletmód nem hatja át regénye atomjait, nem mutatja be a lélek hullámzását, sajátos időképzetét és határtalanságát.
Az átmenetiség azonban nem minden szempontból válik a regény kárára. Hiszen vegyes anyagával, tétova szemléletmódjával olyan folyamatot tesz közelről láthatóvá, amely az egész regénytörténeti fordulót jellemezte. A Mária éveiben előttünk zajlik le az újszándékú világábrázolás egyébként csak kikövetkeztethető eszmei és esztétikai küzdelme.
Mert bármennyire sürgette is a kor a regény megújulását a század elejétől kezdve, már az indulásnál nyilvánvaló volt, hogy a társadalmat teljesen figyelmen kívül hagyó világábrázolás nem vezethet egészséges eredményre, s a keresztmetszet nem mutathat igaz képet, ha az időbeni változást nem fejezi ki. A lélekábrázolása szorítkozva: ha nem látjuk az emberben a társadalmi lényt, a róla alkotott képünk alig különbözik a pszichológiai tudományos megfigyelés leírásától, vagy rosszabb esetben valamely klinikai eset kórrajzától.
Kaffka ezt a gondolati küzdelmet nem vívta meg tudatosan, de a lényegét bizonyára sejtette. Erre vall a regény néhány elmélkedése. S erre vall, hogy hősében "egy messze jövőbeli törvény" korai jelentkezését is szeretné megmutatni, melynek szolgálatára nemcsak a kor, hanem ő maga is éretlen. Mindez azonban kevés volt ahhoz, hogy harmonikussá tegye a művet.
A Mária évei tehát főképpen mint izgalmas kísérlet fog meg bennünket. A vállalkozás teljes sikerét lehetetlenné tette Kaffka eszmei és esztétikai szándékainak tétovasága. Ebben pedig bizonyára a tízes évek elején kialakult társadalmi helyzet hatása nyilatkozott meg: a "véres csütörtök" utáni világnézeti depresszió s az új Tisza-diktatúra készülődése tükröződött benne.
A magyar lélektani regény történetében azonban így is látható fejlődést jelez. Kaffka nemzedéke előtt a klasszikus realizmus lélekrajza uralkodott a regényben. A regénytörténetek ugyan látni vélnek a századvég irodalmában egy "francia irányt", melyet a "lélektani realizmus" jellemez. Ez az iskola azonban csupán olyan szerepet töltött be a magyar regény történetében, amilyet egyébként példájuk Bourget az újszerű lélekábrázolás terén is az európai irodalomban. Az igazi fordulatot a Nyugat nemzedéke hozta. Különösen a novellisták: Kosztolányi, a két Cholnoky, Csáth Géza és mások. De a tízes években a regény műfajában is megindult a lélektani kísérletezés: Harsányi Kálmán Kristálynézőkje 1914-ben jelent meg, Babits regénye, A gólyakalifa, 1916-ban, Török Gyula Ikrekje 1918-ban. A húszas években{232.} pedig Kosztolányi regényei, Babits könyve, a Timár Virgil fia és Cholnoky László Tamása jelzik a kísérlet sikeres folytatását. Ezek sorát nyitja meg az 1912-ben született Mária évei.
Színek és évek | TARTALOM | Állomások |