Forradalmi világnézetforradalmas líra | TARTALOM | Isten-versek |
Révai József elemzéséből tudjuk, hogy Ady forradalmi versei csak az évtized egyik irányzatára: a forradalmi hullám felfelé ívelésére visszhangoztak. Emellett állandóan látnia, tapasztalnia kellett, hogy kora tele van tragikus ellentmondásokkal, buktatókkal, s a forradalom erői készületlenek kihasz-{117.}nálni a sokat igérő történelmi lehetőséget. Ez a nyugtalanító látvány kap hangot Ady magyarság-verseiben. A forradalmi ciklusok darabjaiból az optimizmus, a magyarság-versekből viszont a pesszimizmus árad: "A téli Magyarország" ciklusa folytatja a magyar Ugaron motívumát Az Illés szekerénben, s mindjárt első darabjának Magyar jakobinus dala eredeti címén "Akarunk és merünk?" kérdőjelével s egymást követő kérdéseivel beszél erről a magatartásról. A vers egésze inkább csak sugalmazza a népi összefogást. A kürtösök szavában pedig már 1908-ban előlegezi a hőkölő harcok népe motívumát. Földessy Gyula figyelte meg, hogy Ady verseinek első strófájával, de néha már az első sorával megüti az alaphangot: kimondja a lényeget. Ezt A kürtösök szava is bizonyítja: az egyes strófák tulajdonképpen csak részletezik az első igazát, s még ezeken belül is a kürtösök riasztásának motívuma ismétlődik meg mindegyikben. Kérdőjelei tehát itt is didaktikus célzatúak. A Halál-tó fölött pedig ki is mondja: "Hiába minden, mind lehullunk." Ez a vers több szempontból is tanulságos: áttetsző szimbóluma is tanúsítja, hogy Ady magyarság-versei, csakúgy mint forradalmi versei, leggyakrabban ún. megmagyarázott szimbólumot burkolnak. Adynak szinte egész faunája van a magyar elmaradottság bemutatására: kígyófejű, éhes halak, ludak, gémek ... Egyre több valóság-anyaggal telnek meg e korszakának versei, amelyeket a Szeretném, ha szeretnénekben már három ciklus foglal össze. Közöttük ismert nagy versei találhatók: Magyar fa sorsa, Az én magyarságom, Hajó a ködben, Hajh, őszi magyarság, Négy-öt magyar összehajol, Gőzösről az Alföld, ez utóbbi A téli Magyarország újabb feldolgozása.
A magyar Messiások motívuma mintha már elhalt volna ekkor, továbbélését a saját magáról daloló, tragikus magányát felpanaszoló Én-versekben ismerhetjük fel. Az Illés szekerénben jó példa rá "A muszáj Herkules"-ciklus, önmagában is árulkodó címadó versével, és olyan jellemző darabjával, mint A legjobb ember. A Szeretném, ha szeretnének magyarság-verseinek már első darabja Ady nagy önmitizálásai közé tartozik: fajából kinőtt magyarnak látja magát (Ond vezér unokája). Nemcsak a művész individualizmusa, határt nem ismerő gőgje mondatja Adyval önvallomásait, hanem azok a feloldhatatlan ellentmondások is tükröződnek bennük, amelyeket már nem tudott külön lírai témákra kivetíteni. Így magyarságának a tragikuma: annak a tudata, hogy a vesztébe rohanó uralkodó magyarsággal szemben ő az, aki világosan látja a nemzeti élet igazi tennivalóit. Úgy érezte olykor: a magyar társadalommal nem lehet mit kezdeni, a magyarságot megmentő forradalmat már nem lehet megharcolni. Ez is egyik összetevője magyarság-versei elkomoruló hangjának a magányosnak maradt harcos mind gyakrabban feltűnő attitűdjének. Hasonlóképpen hat rá polgári elkötelezettségű világnézetének mély ellentmondása: két meggyőződésű ember volt Ady, ahogy maga vallotta meg egyik cikke címében is a Nyugatban (1911).
Minden, minden ideálunk |
Másutt megúnt ócskaság már, |
Harcba szállunk |
S már tudjuk, hogy kár a harcért. |
{118.} jajongta el A fajok cirkuszában. "Követeljük a legteljesebb demokráciát, ordítjuk az általános, titkos és egyenlő választójog elvét becsületesen, mártírosan, holott századokkal nálunk előbb járó kultúrtársadalmak eredményei már elvették titokban minden gusztusunkat" gyónta meg cikkében "a két meggyőződésű ember". Magányának egyik forrása volt ez a tudatos felismerése, hogy nem tudott feltétlen optimizmussal nézni a polgárság győzelme utáni jövőbe. Ady ennek ellenére akarta a forradalmi megújulást. Őrlődéséről olyan versei vallanak, mint A Nincsen himnusza, a Kocsiút az éjszakában vagy egyik legmélyebb verse, A civódó magyar. Harcai során fáradtabb pillanataiban fel-felködlött előtte a líra nagy nyugati megújítóinak a pályája, akik nem lépték át a művészet bűvös körét, s korukat, társadalmukat csak áttételesen fejezték ki, például Verlaine és mások. "Hadd ne bánjam már, mit csinál a magyar,| Legyek két ország: Élet és Halál fia... Nézzek immár nagyobbakra is." Ezek a sorok visszhangozzák ezt a művészi igényt. "Halj meg már bennem, te civódó magyar" a vers kezdő sorát viszont ugyanaz az Ady írta le, aki A Minden-titkok verseinek ugyancsak "A magyarság titkai" ciklusába iktatta be Pimasz, szép arccal című versét, benne ezzel a mélyről feltörő vallomással: "Ennyi emberséges bánatot| Nem adott volna más fajta nekem." 191213 táján már ilyen ciklust s kötetcímet találunk Adynál: "Szomorú ódák valakihez". És A magunk szerelme, az Én, szegény magam már valósággal szerelmes versek önmagához. Mindkét vers szenvedélyes önszerelmét, a befelé forduló vallomást ez a tragikus izoláltság magyarázza. "Az egész világ helyett imádlak, | Te hű, te jó, te boldogtalan, | Te szép, kit a buták meg nem láttak: | Te: Én, szegény magam."
Magányosságát Lukács György következetesen korából magyarázta. A lírai Én felnagyítása, megnövekedése nem egyedül Ady sajátja. A polgári korszak művészének Baudelaire-től az Ady-kortárs Rilkéig általános vonása ez. Ady lírai Én-je azonban még legjelentősebb kortársainak hasonló hangokat megütő lírai alkotásától is különbözött. Benne kristályosodott ki tudatosan minden, ami a magyar múltban igazi érték, valódi haladó hagyomány volt, s mindez a forradalmi megújulás igénylésében. Aforizmatikusan, de Adyra teljesen találóan mondja Lukács György: "Minél nagyobb valamely író, annál kevésbé 'privátak' az élményei és az alkotásai." Majd így folytatja: "... a modern kapitalista társadalom szükségképpen hozza magával, hogy a közvetlen egyéni lét mindinkább magára utaltan, magára hagyatva válik a lírikus élmények tárgyává, hogy az én önmagát, mint magányosat, magára hagyatottat, egyedülállót éli át és fejezi ki a lírában. (Az igazán nagy líra persze ennek ellenére az új költészet paradox vetületében egyén és társadalom valóságos összefüggéseit is ábrázolja.)" Lukács írásának nézőpontja Ady magányosságának igazi okát, az Én-versek igazi hátterét tudta feltárni. Adynak sem nagy nyugati elődei és kortársai, sem legtehetségesebb magyar pályatársai között nem akadt senki, aki ennyire az igazi társadalmi összefüggéseket összegezte volna, s kiváltképpen alig akadt olyan, aki tudatosan látta volna magányosság-érzésének valódi forrását, s ennyire szenvedett volna tőle.
191314 körüli magyarság-versei beszélnek még inkább elmélyült szomorúságáról: Kín és dac címmel hódol Eötvös József emléke előtt, a sokat ígérően szép, forradalmi reményeket siratva: "Kín van már csak itt s egy-két {119.} ember távol | Kitekint daccal s új dacot kovácsol, | Hogy hátha mégis csoda esik vélünk": íme néhány jellemző sora a világháborút megelőző magyarság-verseinek. Elveszett hit: elveszitlek, mondta Ady verse címében is, de a vers egészében arról vallott, micsoda fájdalom bevallania, hogy a múlt századi nagy liberális nemzedék hite nem ad többé erőt neki. Az ő örököseiket látta Ady a jelenben, a magyar progresszió harcosaiban, a radikálisokban, s mindenekelőtt vezérükben, Jászi Oszkárban. Ekkor, 1912-ben ír könyvéről (A nemzeti államok kialakulása s a nemzetiségi kérdés) a Nyugatban vezető helyen; "... a legnemesebb harcosok közül való", ezekkel a szavakkal emelte a megillető piedesztálra. "Magyar jakobinus" volt Jászi is Adyval együtt. Később, a háború éveiben azonban a Naumann-féle Mitteleuropa-elképzelés kérdésében szembekerülnek egymással; Ady Jászinál tisztábban látta a német szövetség kérdését. Adynak nagy szüksége volt hitet erősítő társakra: a forradalmas remények a távolba tűntek és a pesszimizmus uralkodott el líráján. Ezért keresi polgári radikális barátai társaságát: 1914-es pártalapítási szándékuknál ott van az ő biztató szava is (Várnak a táborozók). A szétszóródás előtt című versében szinte összegeződik mindaz, ami Adyt ekkor kínozta: biblikus hangja a prédikátor költőket idézi. A teljes pesszimizmus, a magyar tragédia végletes átélése árad belőle. Másik reprezentatív, nagy verse a világháború kitörése előtt az Elhanyagolt, véres szívünk; Ady kétségbeesett magyar s harcra buzdító forradalmár Én-jének ez a vers együttes nagy megszólaltatása.
A "kuruc" versek megsokasodása is ezekben az években, mikor Ady mindig magyar gondjairól beszélt, "a magyar Pokol"-lal vívott kétségbeesett viadaláról tanúskodik. Megszólalásuk alkalmi ihlet következménye volt: Hatvany Lajos vitte neki a hírt 1909-ben, hogy a Kisfaludy Társaság elnöki megnyitójában megtámadták az új irodalmat, s mindenekelőtt őt, Adyt. A harcunkat megkarcoltuk című verse volt a válasz. Itt idézi fel első ízben Tyukodi pajtás alakját, s a népies zengésű költői hang is itt szólalt meg. Ezt követi az Esze Tamás komája s a Bujdosó kuruc rigmusa: "... annak a kuruc kornak lelke volt, olyan lelke, mely a versaillesi udvartól Kiutahiáig lelkeket gyújtott" írta már régebben prózában (BN 1905). Ady a kuruc kornak az igazi lelkét akarta megszólaltatni. Ez az ihlető forrás, ha nem is eruptívan, később is buzog. A Ki látott engem? című kötetben már egész ciklussá "Sípja régi babonának" álltak össze a szegénylegények ürügyén magáról, illetve a magyar progresszióról valló versek. Mert az az Ady, aki debreceni diák korában még Endrődi kuruc dalait olvasta elragadtatással, már régen a szegénylegények igazát értette a kuruc korból. Ady kuruc verseivel élő költői hagyományhoz kapcsolódott: Endrődi Sándor és Thaly Kálmán verseiben szólaltak meg a kuruc kor hősei. Ők azonban a felkelés nemesi vezetőit idézték, s a kiegyezés kori magyarság lelkes függetlenségi 48-as érzelmeit szólaltatták meg, Ady a népi keserűségnek, elégedetlenségnek hangot adó, szegénylegény-énekeket élesztette újra: a kuruc kor szociális indulatait adta vissza. Jól példázza ezt a ciklus-kezdő Két kuruc beszélget (Tyukodi pajtásom ...) A kuruc kor értésére vall, ahogy Rákóczit elválasztja a Károlyi Sándor-féle későbbi árulóktól. Adynak ez a verse egyszerre szólaltatja meg a népi forradalmiságot s az intelmet: a nemzet ügyét nem lehet rábízni az urakra. Népszeretetéből, hazaszeretetéből lehet csak különben is megérteni Ady kuruc verseit. Saját korának {120.} "hőkölő" inséges, beteg, lezüllött, Amerikába vándorló népétől nem várhatott sokat, de a népi indulatban mégis látott forradalmi erőt; a magányos kuruc alakját ezért idézi annyiszor. Így lett Ady szimbolikusan Esze Tamás komája: a történelembe visszavetítve mutatta meg azt az egyik önmagát, aki Bécs és a királyi Magyarország nagyurai közé szorulva elindul a néphez. Az ő magyarsága a függetlenségi és osztályharcokat vívó magyar múltnak saját kora haladó polgári, sőt szocialista gondolatával való egyesítését jelentette.
A világháború előtti Adyra azonban már egyértelműen olyan, kétségbeesést, tépelődést kifejező versek jellemzőek, mint Az Idő rostájában, Ülj törvényt, Werbőczy, Beteg századokért lakolva, a dantei terzinákban vádoló Nagy lopások bűne, Az undor óráiban, Utálatos, szerelmes nációm. Az halottas ünnep című versében az egykori kuruc deák, Mikes, nevében énekelte el a saját fájdalmát; a verset tulajdonképpen a Törökországi levelek záró két darabja inspirálta. Az utolsó strófában a költőről írt Ady, aki fajtája bűneit is kénytelen volt vállalni. A haladás ügye szószólójának egyedül maradását mondta el Mikes alakján keresztül.
Így a kuruc versek összegezik is a korszak "magyar Ugar", "magyar Messiások" és Én-verseit.
Forradalmi világnézetforradalmas líra | TARTALOM | Isten-versek |