Ady magyarság-versei 19081914 között | TARTALOM | Szerelmi lírája |
"Nagy egyéniségek rendszerint megismerik az intellektuális mámor minden fajtáját. A régimódi s a mai szabású elméket azonban gyakran érte tragikus sors. Nem az őrültségre gondolok, hanem például a vallásosságra. Intellektus-válság hányszor sodort kiváló embereket buta bigottságba. Szinte mindennapos tragédia." Anatole France beszédeit ünnepelve írta ezt 1906-ban Ady, s íme 1907 végén mégis egymást követik az Isten-versek. Az Illés szekerén kötetnek "A Sion-hegy alatt" ciklusa már összegezi is ezt az új lírai érzelem-kört. Első darabjában, az Ádám, hol vagy? ciklusnyitó-versben az Istennel találkozó Ady költészetére jellemző összes motívumok együtt vannak.
Ady Istenének vajmi kevés köze van a teológiáéhoz, egy önlelkéből kivetített isten-képzet ez, akire harcaiban van szüksége. Az Ádám, hol vagy? mindjárt ezt a küzdelmében segítő Istent invokálja. Hasonlóképpen felerősödött hangú A kimérák Istenéhez. Ugyanakkor Ady isten-verseiben, isten-fogalmában benne van a század eleji természettudományos tanítás: "Rettenetes, zsarnok lakó: | Lelkünkbe ezredévek hozták" (Az Isten balján).
Isten-versei közül néhány nyíltan beszélő forradalmi vers. Ezekben a vallásos motívumok, bibliai utalások csak lázító jelképek (Az Isten harsonája, Gyűlölet és harc). Ady ótestamentomi dühét saját korának szociális indulata fűtötte. Nem egy verse árulkodik róla, hogy amint azt Révai József fejtette ki isten-verseiben olykor a forradalmi csodavárást személyesíti meg Istenben; máskor éppen ellenkezőleg: "mitologizálva ugyan, de kimondja, hogy Isten az emberben, a társadalomban rejlő embertelenség kivetítődése. Ady Isten-verseiben tehát az isten-fogalom különböző jelentései pörlekednek egymással." Hozzátehetjük ehhez: más a pontos jelentése, szerepe isten-verseinek s más azoknak, amelyeknek középpontjában Jézus áll; emezek {121.} világosabban forradalmi indulatúak. Hatvany Lajos osztotta találóan két korszakra Ady isten-verseit. Az első korszak a költő találkozása Istennel: ez Az Illés szekerén s a Szeretném, ha szeretnének darabjait fogja egybe. Az istennel való tulajdonképpeni viadal kibontakozását A Minden-titkok verseitől számíthatjuk. A menekülő élet isten-versei viszont nagyobbrészt perc szülte bibliai ihletűek. Isten-verseiben összegeződik életszerelme csakúgy, mint a Halál állandó jelenléte gondolkozásában. Hű vallomása A vidám Isten:
Ha így szóltok: éljen az Élet, |
Derít rátok a Halál ura, |
Derít rátok s örül az Isten, |
Ha így szóltok: éljen az Élet. |
Az Isten drága pénze a legpontosabb kifejezése ennek az érzésnek: az Élet Isten drága pénze, amelyet a költő mintegy kölcsönként fog fel. "Csak hogy éljek, csak hogy éljek" ebben a sorban csapódik ki az Élethez ragaszkodás mindent elsöprő indulata. Ady Istennel való találkozásának és bajvívásának reprezentatív verse ez, akárcsak az Örvendezz ifjú ifjúságodban s az Egy kevésnyi jóságért. Van egy-két fáradtabb pillanatában fogamzott isten-verse is: Az Úr érkezése, Álmom: az Isten.
Adynál tehát nincs szó megtérésről, mint Verlaine-nél, aki a Sagesse-szel egyszerre tett le egy kötet Istenhez forduló verset. Nála az isten-és a proletár-versek egy átélésben törtek fel. Ady istenes költészetével is hű kifejezője volt korának, a korabeli magyar, de talán egész európai értelmiség akkori válságának. Istenhez menekülése kétségtelenül dekadens érzelem, de nem kibékíthetetlen forradalmi lírájával. Fáradtság, kétségbeesés kifejezései isten-versei, a harcban való megállásé, az önmaga elengedésé, néha az erőgyűjtésé. Olykor a benne levő jobbratörést, igazi Énjét önti Isten-formába, (Az éjszakai Isten). "Ady istene a forradalomra hiába váró forradalmár kétségbeesett menedéke" mondja Lukács György. Adyban még ez az önmagában dekadens érzelem sem vált egyértelműen dekadens lírai magatartássá, s ennek csak a forradalmi népmozgalmakkal terhes magyar valóság adja meg a magyarázatát. Ady nem tartozik az európai dekadenciának korukat kifejező, de abból kiutat nem kereső művészei sorába. Válság-korszak terméke istenes lírája is, de ez a válság is megújulásért kiáltott. S talán éppen ez ad olyan intellektuális feszültséget Ady isten-verseinek (A Sion-hegy alatt). Az életharcban megfáradt ember menekülése, a megkapaszkodás mozzanata sokszor kifejezésre jut bennük (Imádság háború után, Szeress engem, Istenem). Régi emlékek tolulnak fel néha isten-élményében (Krisztus-kereszt az erdőn). Isten olykor úgy jelenik meg, mint minden jelenség összefoglalója, hideg, kérlelhetetlen irányítója (Isten, a vigasztalan, Rendben van, Úristen); ilyen verseiben a kálvinizmus predesztinációs tanításának hatása is érzik, amely Adynál fáradt pillanataiban szinte már fatalizmussá válik.
Ady istenes lírájának önmagán túlmutató jelentősége is van: ihletének forrásába enged bepillantani. Sok esetben a Biblia, s ebben is az Ószövetség bírta Adyt költői szólásra. Bibliai alakok, történetek át-átszövik líráját. Verscímei alatt ilyen "utasításokat" olvashatunk: "Elolvasandó Máté evangéliuma", vagy ilyen textust: "Jób könyve 41". A szakadatlanul új lírai {122.} ihletet kereső Adynak művészileg is kellett ez az új élmény; a Szelíd, esti imádság formai bravúrját felnőtt s gyermekkori ima "keveredése" csakúgy említhetjük, mint kedvelt virágainak gyakori művészi alkalmazását (Virágfohász virágok urához, Bosszus, halk virágének). Önmagát szimbolizálja virágként, s Istent mint a virágok urát, ellenségei, vetélytársai pedig hol olcsó ciklámenként, hol buta művirágként jelennek meg. Költői fantáziájának egyik legnagyszerűbb megnyilatkozását is éppen isten-verseiben tapasztalhatjuk (A nagy Cethalhoz).
Ady magyarság-versei 19081914 között | TARTALOM | Szerelmi lírája |