A szülőhely körül | TARTALOM | Szürrealista kísérletek |
Hazulról Petőfi szeretetét vitte magával, a zsarnokság gyűlöletét; fiatalos elszántságot s "plátóian" tiszta álmokat a világ megváltoztatásáról, a szükséges forradalomról. Irodalmi múlt nem állt mögötte, de tizenkilenc éves ifjú létére megjárta a forradalmat és tapasztalatokat szerzett a mozgalmi munkában is. 1919-ben Kun Béla fölhívására, amely mintha egyenesen neki is szólt volna, fegyvert ragadott és Szolnoknál csatlakozott a csepeli vasasezred katonáihoz; a Tisza-hidat védte a betörő intervenciósokkal szemben. A diktatúra bukása után kommunista diáktársaival illegális szervezetben dolgozott; a csoport tagjait letartóztatták, emiatt kellett külföldre menekülnie.
Ausztrián, Németországon és Luxemburgon át érkezett Párizsba. A munkásmozgalom szabad és nevelő szervezeteiben továbbfolytatta a munkát, amit otthon kezdett el. A C. G. T. U. magyar nyelvű Szakmaközi Bizottságának propagandistájaként kulturális feladatokat kapott a Hunok Párizsban című regénye ennek a munkának őrizte meg szép jeleneteit.
Forradalomért, új világért lelkesülő fiatalok magától értetődően találták meg igazolásukat a tízes években s még a húszas évek elején is az avantgarde irodalom lázadó-romboló törekvéseiben. Az avantgarde minden irányzata a teljes leszámolás igényével jelentkezett: megtagadták a polgári irodalmat és értékrendet, amely a világháborús pusztításhoz vezető polgári társadalom terméke volt új művészetet és embereszményt hirdettek. A munkásmozgalom forradalmi hullámán fölemelkedő avantgarde is merőben újszerű művészet megteremtéséért küzdött. Új irodalmat akart, mint ahogyan hite szerint a jövendő forradalom is egyetlen mindent elsöprő rohammal dönti majd romba a régi világot és helyén tüstént megteremti az újat. A forradalom és az új embereszmény eme hitét a diktatúra bukása után is megőrizte az avantgard egyik ága főképp az aktivista expresszionista csoport, amely Barta Sándor és Komját Aladár nevével jelezhető. Az új forradalmi irodalomnak így Kassáknak Illyés már otthon ismerője és híve volt, költői pályája is innen indult el. Az aktivizmus mindazt érzékeltethette, ami a fiatal emigránsban forrt: a forradalom elkerülhetetlenségét és győzelmét, e küzdelem harcosának tántoríthatatlan akaratát és hitét, törvényt ismerő biztonságát. A bécsi Ék és Ma című folyóiratokban megjelent aktivista szabadversei forradalmi tudatosságot sugallnak, amit külön is hangsúlyoz a vers értelem szerinti széttördelésével; a szabadon áradó, fölajzott mondatok, sorok közé ékelt felkiáltásként ható, lényeget tartalmazó tömörítésekkel. A költő törvényeket ismer, fő hivatása azok hirdetése: ezt kívánja a társadalmi elkötelezettség. Lenin halálára költeményt ír, az idézetet onnan vettük.
Első versei arról vallanak, hogy a jövendő proletárforradalom harcosának, az új társadalom "előhírnökének" tudja magát. A fölkészülés e küzdelemre szigorú etikát követelt: "éber őrállónak" nevezte magát, a világ törvényeinek ismerete tiszta lázadásra rendeli, készül az "elszámolások idejére", melyet az elkeseredés és bosszú fog majd elhozni. Az aktivista-expresszionizmus is tükrözte a szétdúlt világ képét, a kaotikussá vált formátlan létet; Illyés ez időben Komját Aladárhoz, Barta Sándorhoz hasonlóan törvényt kimondó költészetet igyekezett megvalósítani, amely a forradalmi cselekvés és új erkölcs nevében szól, a világ zűrzavarában az eligazodás és a rend útjait jelöli. Töretlenül és tisztán él benne a forradalom emléke; erről vall a new-yorki Új Előrében megjelent Értünk elhulló proletár halottak című verse:
Ősz volt már akkor, |
vagy csak szíveinkből hullatta levelét a megpörkölt remény |
mikor elveszett ütközetek után |
ő meghalt. |
Csöppenként hulltak szájából a napok, |
pirosan amiket élhetett volna még, |
És milliárdok micsoda folyama tört meg benne! |
Ismerted őt te is, bár arcát elkeverte |
akkor már hajnalok ködje, a füst, a zaj, a nyomor. |
Szigorú logika szerint építi verseit mint idézett korai remekét is s a líraiság, a személyes érzelmeket megmozgató terület is a tudatosságot, tervszerűséget nyomatékosítja. A fiatal Illyés szívesen folyamodik a tanítás és magyarázás eljárásaihoz. Azért költő, hogy ismereteinek a fölhevítő stílus, szerkezet révén nagyobb súlyt adjon. A költői szó hitelesebb, hiszen nemcsak ismeretet közöl, de a világhoz tartozás tudatát az egyéniség teljes igénybevételével szólaltatja meg.
A szülőhely körül | TARTALOM | Szürrealista kísérletek |