Elszakadás az avantgardizmustól | TARTALOM | Nehéz földön |
Verseit hazatérése után egy ideig még a Nyugattal szembenálló fiatal nemzedék folyóiratai közölték, első kötetét azonban (Nehéz föld, 1928), s a következőket is (Sarjúrendek, 1930; Három öreg, 1931; Szálló egek alatt, 1935), már a Nyugat adta ki. Az avantgardizmus elvont világérzékeléséből, erkölcsi színezetű világforradalmiságából a Nehéz föld alig őrzött meg valamit is efféle verseit nem is gyűjtötte kötetbe. Visszatérve Párizsból, az izmusok költészetének a hazai valósággal, itthoni viszonyokkal szembesülve kellett volna érvényességét igazolnia. Az újra megismert szülőföld, itthoni élet azonban a mindig is társadalmi és forradalmi rendeltetésű alkotásért küzdő költőben új célt és élménykört alakított ki. Irodalmi kísérletezés és a "néma táj" valósága {468.} került ellentétbe: "A nyomor efajta mélységeit írja mintha gyermekkoromban sem láttam volna. Olyasmit éreztem, mintha távollétem alatt Magyarország elmozdult, visszatolódott volna néhány délkörrel a barbárság irányába." Másutt még nyomatékosabban szólt a fordulatot hozó élményről: "a látvány kiáltó volt, hazugság lett volna minden szavam, ha nem arról beszélek, ami előttem van. Így fedeztem fel szülőföldemet, a Dunántúlt, a magyarság dermesztő helyzetét". A stílusváltás életfordulatban, új élményekben gyökerezett: együttesen nyilatkozott meg benne a korabeli társadalmi valóság lázadást kiváltó hatása és a költői szemlélet hosszabb ideje érlelődő belső újjáalakulása.
Háború és elbukott forradalom után a húszas években induló nemzedék átformálta a magyar líra képét. Új költői magatartás honosodott meg, módosult a világ lírai szemlélete és új irányba fejlődött a stílus. A szembefordulást a Nyugat impresszionista jellegű lírájával már az előző évtized aktivizmusa indította el 1919 után már az átváltás és szakadás jelei csaknem minden színrelépő költőnél föllelhetők. Az új költői nemzedék egységbe hangoló közös élményét a háború és forradalom évei alakították ki. De rokonította őket a származás is: külvárosból, cselédházból, kispolgári otthonokból érkeztek az irodalomba. A társadalmi elégedetlenség közös, visszatérő szólama az évtized versesköteteinek: az akkor induló költők kisemmizettnek, kijátszottnak tudják magukat, az elégedetlenség különböző árnyalatait fejezik ki, az új tisztító forradalom várását, szembeszegülést a társadalommal, romantikus lázadást vagy anarchista menekülést és átkozódást. Az elindító élmény és a formálódó új magatartás a költészet szemléleti-stiláris rétegeiben is megnyilvánult. A líra elfordult a pompázó szépségkultusztól, az esztétizmustól és az izmusok elvont-kísérleti világa után a valóság újszerű birtokbavételének igénye vezette. A költői magatartás elvesztette stilizált és ünnepélyes emelkedettségét, természetessé és közvetlenné vált. A költő megszólalását valóságtisztelet kezdi jellemezni: a látható, érzékelhető világ elemeihez ragaszkodik, a versek azt az illúziót ébresztik, hogy a költő a mindennapok embere. A vers nem szakad el a valószerűség szintjétől, színtere a mindennapi élet, a lírai világkép innen fejlik ki, ide ereszti gyökereit. Közvetlenül látható, mindenkihez szóló tárgyi és természeti elemek is versbe jutnak, és ezek az elemek valószerűségük és igaziságuk folytán a közvetlen átélést teszik lehetővé. Mindezzel együtt új igazságokat akarnak kimondani az új költők: a társadalmat és a világot mozgató törvények megfogalmazóinak tudják magukat innen ered magatartásuk biztonsága és póztalan pátosza.
Elszakadás az avantgardizmustól | TARTALOM | Nehéz földön |