Tolnai Gábor | TARTALOM | "Népi" kísérletek |
Az esszéíró nemzedék második hullámának legjellegzetesebb képviselője Sőtér István (1913). 1945-ben így emlékezett Halász Gáborra: "Azokban az években, mikor az Értelem keresésének, Halász Gábor első és egyetlen tanulmánykötetének írásai napvilágot láttak, csalókán ,európainak' és ,humanistának' tetszett felettünk az égbolt: angol és francia művektől voltak visszhangosak napjaink, új regényforma született, kísérlet és játék akkor először nyertek polgárjogot az irodalomban, s amily örömest tévedtünk el Proust tündérkertjében, ugyanolyan nyugalmat és biztonságot nyújtott, hogy ismertük, ami a csillagvirágos bozóton túl feküdt: fasorok, vízimedencék és pázsitok szép rendszerét: a latin műveltséget." A többes elsőszemély jelzi: nemcsak Halász Gábort, Sőtért is jellemzik ezek az emlékező sorok. S a rokonságérzést az idősebb társ is kifejezte: ő vezette be Sőtért az irodalmi világba, mint a "század gyermekét".
Mégis vagy éppen ezért az induló Sőtér először az esszéíró nemzedék nagyjaival szállt vitába. 1939-ben Szerb Antal bírálatával állította szembe a legfiatalabbak önarcképét (A legújabb nemzedék arca). Szerb a "mánia és révület" hiányát vetette szemükre. Sőtér szerint a fiatalság nem kezdhetett forradalmat, mert forradalma valójában konzervativizmus lett volna; a lobogás és a lázadás mégsem hiányzik belőle, csak más formában jelentkezik; míg az idősebbek csodakeresése gyakran divat volt, a legfiatalabbak azért hisznek a csodában, mert megalkuvást nem tűrő szükségük van rá, hiszen a forradalomban, "amit sorozatosan kompromittáltak előttük", már nem hihetnek. Szerb Antal pályaképe jól mutatja, hogy ez a véleménykülönbség a történelmi fáziskülönbségből eredt: az idősebbek szavát az a tapasztalat tette bírálóvá, mely saját fiatalkori eszményeiktől is elfordította őket. Halász Gábor bírálata mindezt kétségtelenné teszi (Az ébredő város. Egy folyóirat margójára, 1943). Nem újrakezdők, hanem folytatók mondja az Ezüstkor íróiról, Sőtér nemzedékéről , visszavágynak a játékosságba, melyet már az idősebbek is levetni szeretnének, prózájuk nem érezteti az "új rettegéseket, a mai {94.} regény valóságát ..., álmodozva hoznák meg a realizmust, langyosan a szenvedélyt, lágy, ködös hangulatokból gyúrnák a csont-, izomembereket ... " Sőtér vitacikke (Válasz egy margójegyzetre, 1943) arra a "függetlenségi" küzdelemre emlékeztet, melyet egy évtizeddel előbb Halász Gábor kezdeményezett Babits ellen: az igazság mindkét esetben annak az oldalán állt, aki már megjárta a maga kora poklait. Vitájukban voltaképpen egy eszmény viszontagságos útját figyelhetjük meg. Halász Gábor a klasszicizmustól indult el, végigélte a modern polgári regény forradalmát s az új realizmushoz érkezett. Sőtér a kiinduló és a végpont egyesítésére törekszik. Szerinte a realizmust nem lehet elkezdeni, legfeljebb eljutni lehet hozzá; tehát az igazi új realizmus csak klasszicizmus lehet klasszicizmus, mely legyűri és megfegyelmezi tulajdon ellentétét: a romantikát és a játékosságot. Ez az érvelés joggal küzd az organikus belső fejlődés lehetőségeiért, dialektikája azonban elvont: csak a lélektani folyamatra figyel; a kísérletezés jogát követeli, s észre sem veszi, hogy kísérletén már túlhaladt a kor. Sőtér István később maga is felismerte ezt: idézett emlékcikkében nemcsak a kegyelet mondatja vele, hogy vitájukban Halász Gáboré volt az utolsó szó. Ezzel nem is kellett oly nagy tévedést vállalnia: ő és nemzedéke valóban csak folytató volt, de annak a küzdelemnek a folytatója, melynek a klasszicizmus eszménye adott irányt és fegyvert a zavaros korban. Jó ideig ez szabja meg tanulmányai és bírálatai logikáját.
A "játékos" irodalom híve, természetes tehát, hogy felfedezi Giraudoux-t, de azt is megsejteti, hogy az összhang szépségét csodálja benne (Harc az angyallal, 1935). S hogy e "játékos" szellemben klasszikus erényt keres, Ligne-tanulmányában kétségtelenné teszi: Larbaud és Giraudoux ősét látja e 18. századi francia főúrban, a kertek és levelek művészében, s azt olvassa ki boldog életéből, hogy "a klasszicizmus nem a hidegség művészete, hanem a nyugalomé, a szépségé, a gyönyöré és a bőségé" (A legboldogabb ember. 1943). Klasszicizmus-felfogásának megfelelően a barokkot közelebb érzi eszményéhez, mint az antik formák és hagyományok kultuszát (Klasszicizmus és barokk, 1936). Gyergyai szemléletének egyensúlyát azzal a klasszicizmussal magyarázza, melyhez "csak a modernség teljes átélése juttathat" (A mai francia regény, 1937). Eszményének leghatásosabb igazolóját Gide-ben találja meg, kinek fejlődését a tékozló fiú parabolája szimbolizálja, mely nem csupán a lázadás, hanem a megtérés értelmét is felfedi. Útja írja "az irodalomban: a klasszicizmusé, az életben pedig valamivel később: az emberi közösség, a közösségi lelkiismeret és felelősségérzet vállalásáé" (Betegség és klasszicizmus, 1944). Ez a gondolatmenet tehát alig érintkezik a kor társadalmi problémáival, mégse független tőlük: nosztalgia árad belőle, a teljesség és a tökéletesség vágya. S a nosztalgiát olykor a tiltakozás váltja fel. Mint Eckhardt Sándor könyvének méltatásában: "Nem akarjuk védeni a francia hibákat, de van olyan ,rend', mellyel szemben irigykedve áhítjuk fegyelmezett, éber ,rendetlenségüket', van olyan ,alaposság', mely mellett ,felületességük' mélyebbnek, emberibbnek tűnik fel" (A francia szellem, 1938). A háborús évek elején a korral való szembefordulás igénye nyilatkozik meg a révület-kultuszban is, bár ez az igény inkább csak hátatfordításként valósulhatott meg: Emily Brontë remekművét úgy olvassa Sőtér a felszabadulás előtt, mint a visszataszító világgal dacoló, látnoki költészet igazoló iratát (Egy "eszményi" regény, 19411946).
{95.} Ezekben az években a magyar irodalomról ritkábban szól, de ha szól, fenti gondolatmenetét folytatja. Azt a Babitsot idézi, aki forradalmivá tette a "megtartó és őrködő" konzervativizmust, akinek legfőbb erénye a fegyelem, a lélek ébersége, s aki el tudott vetni magától minden cifrázatot (1941). És Krúdyt, a révület és a zenei mágia magyar írómesterét, aki "nem akart változtatni a világon", s talán csak "Rezeda Kázmérral akart bosszút állni pénzéhes, anyagias korán", s akinek "műve így lesz mégis tiltakozó és ébresztő, megkésett romantikájában így készít elő valamiféle megújhodást" (1941).
Esztétikai vitáiban a történelem döntött: a második világháború és a felszabadulást követő társadalmi változás minden koncepciót és kísérletet hiteles mérlegre tett. Sőtér tudatosan vállalta ezt a megméretést: első gyűjteményes tanulmánykötete, a Játék és valóság (1946) lelkiismeretvizsgáló múltbanézés és tájékozódás a jövő felé. Bevezető tanulmányában maga mondja ki, hogy "sohasem lehetett időszerűtlenebb és feleslegesebb a 'játék', mint a magyarság legsúlyosabb megpróbáltatásainak előestéjén." De a történelmi tapasztalat és a marxista irodalomszemlélet különösen Lukács György hatása a megtartható értékeket is tisztábban láthatóvá tette számára. A múlt kategórikus elutasítása túlságosan kényelmes és felületes önbírálatot szült volna, Sőtérnek tehát arra is választ kellett keresnie, mi fűzte régi eszményeihez. Az irodalom és a valóság szembesítése tette lehetővé válaszát. Lukács György meghatározásából indul ki: a realizmus a teljes valóság megragadása. De vajon a magyar társadalmi fejlődés módot nyújtott-e a teljes valóság megragadására? Hiszen "a valóság nem mindig és feltétlenül jelenvaló: ami körülöttem történik, ami körülvesz, még ridegségében, kegyetlen tárgyilagosságában sem mindig a ,valóság', hanem talán annak valami csökevény, lappangó, halódó vagy átmeneti állapota ... Vannak a valóságnak nagy sugárzó periódusai ... s vannak korszakai az álomnak, a talányos félhomálynak." Tehát a Halász Gáborral folytatott vita fő tételei kaptak itt új értelmet: Sőtért éppen a társadalmi igényű irodalomszemlélet segítette annak felismeréséhez, hogy a magyar szürrealista kísérletek éppúgy az összekuszálódott magyar társadalom termékei, mint az uralkodó magyar regényfajta, melyet a novellisztikus széttöredezettség jellemez. S ez a felismerés a kísérletezés védelméhez is új érvet szolgáltatott. Mert ha a "játékos" irodalom a valóság kifejezésének ugyan kényszerű, de lehetséges eszköze, akkor hívei kísérleteit nemcsak az organikus belső fejlődés joga igazolja, hanem a kor is. Sőtér szerint ezért vezethet át az Ezüstkor íróinak az útja az új Magyarországba. Érthető tehát, hogy 1945 és 1949 közötti vitacikkeinek fő célja a szürrealizmus és a realizmus szintetizálásának elméleti igazolása. "A harmadik nemzedék kétségbeesett harca írja a Testvértelen nemzedékben (1947) a realitás és az irrealitás, a játék és a valóság, a kötetlenség és a törvény, a magány és a közösség lehetőségeivel: csak másodsorban formai vagy esztétikai jelenség lényege szerint e viaskodás egy kibontakozó erkölcsi igényről tanúskodik, s igazi sugallója éppen a forradalmi őszinteség." A Prófétikus esztétikában (1949) pedig e küzdelem mechanikus lezárásának veszélyeire hívja fel a figyelmet. Szerinte a fejlődés során az izolált Én ismét Emberré, azaz kapcsolattá válik, de a régi világ elutasítása nem érvényesülhet gépiesen: végig kell járni az utat a döntésig, mert csak így alakulhat ki a valóban új irodalom, mely nem tétel-, hanem probléma-irodalom. Ezek a gondolatok már túlmutatnak az Ezüstkor vitáján: a felsza-{96.}badulás utáni évek friss, termékeny töprengéseit idézik, melyek folytatása annyira hiányzott a következő évek irodalmi életéből.
Sőtér nemcsak elméletileg küzdött a szerves fejlődés jogáért. Önvizsgáló és jövőt kutató cikkeinek gondolatmenetét kritikai "gyakorlata" is követi. Nem tagadja meg a játék és révület íróit, de figyelmét már főképpen a szolgálat hívei kötik le: a modern angolokról és amerikaiakról ír, a francia elkötelezett irodalom alkotásait elemzi, majd sorra veszi a realizmus klasszikus örökhagyóit, a humanizmus megújhodásának lehetőségeit vizsgálja s kitekint a szovjet irodalomra is. (Világirodalmi tanulmányainak gyűjteménye: Világtájak, 1957.) Magyar tárgyú írásai még meggyőzőbbek. Először rokon szellemű kortársainak állít emléket: Halász Gábornak (1945), Hevesi Andrásnak (1945), Gellérinek (1946) és Radnótinak (1947). A továbblépés igényét ezek a portrék is kifejezik, de természetesen töredékesebben, mint az elvi cikkek. A Négy nemzedék című költői antológia (1948) viszont azoknál is teljesebb és kidolgozottabb képet ad. E gyűjtemény előszavában és portréiban voltaképpen a modern magyar költészet vázlatos monográfiája rejlik, s ennek vezérgondolatát ugyanaz a szintetizáló szellem szabja meg, mely önvizsgáló töprengéseit áthatotta.
Útját ezután nem annyira a kísérlet és a vita, hanem a kiküzdött elvek alkalmazása jelzi. Az Eötvös-monográfia (1953) a marxista irodalomszemlélet igazságának egyik legmeggyőzőbb dokumentuma. De míg itt csupán a háttérben munkál a keresés időszakának tapasztalata, addig a következő nagy művében ismét láthatóvá válik fejlődése folytonossága. A Nemzet és haladás (1963) korszakmonográfia. Írója nagy és változatos területet tekint át: a történelem, az eszmetörténet, az egyéni életművek s a műfajtörténet vizsgálatából meríti érveit. A műelemzést, az irodalomelméleti kérdések taglalását és az összehasonlítást egyaránt igénybe veszi. Műve valóban szintézis. Ugyanaz a tájékozódó szenvedély és nagyvonalú anyagkezelés nyilatkozik meg benne, mint esszéiben.
Tolnai Gábor | TARTALOM | "Népi" kísérletek |