Barátaimmal végighallgattuk egy
néhány esztendővel ezelőtti rádióműsorom felvételét. Még most is tetszett. A rádiózással való viszonyom
nem új keletű, de régebben nem lehetett rendszeresnek nevezni. Torontóban
majd egy évig volt hetente fél órám a CHIN adónál, ahol főként zenéről és irodalomról
beszélgettem azokkal a hírességekkel, akik meglátogatták műsoromat. S bár a mikrofon vendég-oldalán
gyakran megfordultam, egyre inkább kedvet éreztem, hogy hosszabb távon tegyem
próbára műsorvezetői képességeimet. Alapvetően jó beszéd- és kommunikáció-készséggel
rendelkezem, s a számtalan rádióműsor, amelyben a megelőző tíz évben vendégként
részt vettem, sok lenyűgöző rádiós személyiség műhelytitkába engedett
betekintést. Magyarországi koncertjeim impresszáriója
1989-90-ben Osváth Zoltán, a Magyar Rádió zenei szerkesztője volt. Heti rendszerességgel
megfordultam hát a Pagodában, a Rádió nagymúltú társalgójában, sokakat megismertem,
és azt gondolom, minthogy elérhető voltam és népszerű, talán kényelmi okok
is vezették a szerkesztőket és riportereket, hogy gyakran hívjanak meg műsoraikba. 1990. december huszonharmadikán
táviratot kaptam, melyben szűkszavúan annyit kért a névtelen feladó, hogy
huszonnyolcadikán délután négy órakor jelenjek meg a Pagodában. Már csak kíváncsiságból
is elmentem. Antal Imre várt reám, aki hasonló szövegű sürgönyt kapott. A zenei főosztály szerkesztőinek
vicces ötlete volt: összezártak minket egy stúdióba, hogy kettesben vezessük
végig az előre felvett, hat órás, maratoni szilveszteri műsort. Beültünk
a mikrofonok mögé. Imre végtelenül kedves és roppant ideges volt. Pici, aranykeretes
szemüvegét izgatottan fogdosta, legalább tíz viccet elsütött még az üvegfal
másik oldalán álló szerkesztőknek és hangmérnököknek, saját nevét vagy hatszor
leírta egy előtte fekvő, meglehetősen vázlatos műsorlapra, s időnként segélykérően
rámnézett: szinte alig hittem el, hogy ő lenne az a médiaszemélyiség, akire
néhány másik legendával egyetemben gyakorlatilag a magyar televíziózás épül. Majd egyszerre csönd lett, a
légy pisszenését sem lehetett volna meghallani, s ebbe a csendbe bársonyosan
beleúszott a szignál zenéje, Maurice Chevalier rekedt, keserédes hangja. Kigyulladt
a falon a vörös felirat: A MIKROFON ÉL!, s akkor... s akkor Imre megszólalt
a világ legtermészetesebb hangján: Köszöntöm a kedves hallgatókat
kitűnő barátommal, Varnus Xaverral egyetemben, újév hajnalán, a vidámság,
a móka és a kacagás napján!
S egyszerre eltűnt idegessége,
soha senki nem hallott róla, s azzá lett, aki: a lenyűgöző személyiségű,
káprázatosan szellemes kozmopolitává, akinek műveltsége, roppant tárgyi
tudása csupán hab a tortán.
Ezután közel két esztendő úgy
telt el, hogy szinte egyáltalán nem is tettem be lábamat a Rádióba; aki interjút
akart csinálni, többnyire kismagnóval a vállán eljött hozzám.
1993. márciusában Nyakas Szilárd,
a Bartók Rádió adóigazgatója hagyott üzenetet a rögzítőn. A visszahívásokkal
általában egy-két hetes késésben vagyok, mikor végül sikerült beszélnem véle,
megrovólag így szólt: Jobban örültem volna, ha előbb
hívsz fel. Szeretném, ha műsorokat vezetnél a Bartókon.
Mégis, mikortól gondoltad?
kérdeztem.
Holnap reggel hat órától!
mondta, és letette a telefont.
Másnap hajnalban már öt órakor
ott ültem a stúdióban, s különös, hogy amíg életemben ezerötszáz hangversenyt
végigjátszottam a lámpaláz szikrája nélkül, ez alkalommal mérhető lázam volt
az idegességtől. Tudtam, hogy gyors az agyam, jó a beszédstílusom, és általában
véve az életben is jól improvizálok, mégis nyomasztott a már megszokott, előre
felvett adásoktól elütő élőadás-hangulat. Közben megérkezett a beosztott bemondónő,
Pármay Éva. Kedvesen bíztatott, ettől még idegesebb lettem. Lefutott a Rákóczi-induló
tekercse, majd megszólalt a Muzsikáló reggel szignálja. A szerkesztő,
Osváth Zoli az üvegfal túlsó oldaláról huncutul rámmosolygott, s felém bökött
a mutatóujjával. Benyomtam a mikrofon gombját, s minden erőm elhagyott:
Köszöntöm a hallgatókat! A
Magyar Rádió újmisését, Varnus Xavert hallják. A híreket Pármay Éva olvassa
fel.
Éva néhány pillanattal azelőtt
kapta meg a híreket az ügyeletes hírszerkesztőtől, nem volt ideje átnézni őket.
Nyugodt hangon megszólalt:
Ma hajnalban hosszas betegség
után elhunyt Y ország államfője.
Letette az első lapot, s belekezdett
a második hírbe:
Az elmúlt éjjel felgyulladt
a Z.-i állami gazdaság telepén harminc tonna csirkeganéj.
A hír második részét, miszerint
a tűzoltók hősiesen eloltották a tüzet, már nem tudta felolvasni, mert
a mindkettőnkből feltörő röhögés miatt ki kellett kapcsolni a mikrofonokat.
Idegességem egy pillanat alatt semmivé foszlott. A hírek után átvettem a szót:
Kedves Hallgatóink! Bizony,
mai hírszerkesztőnk a sorrend összeállításában nem volt a helyzet magaslatán.
Dehát ennél komikusabb dolgok is megtörténtek már a Magyar Rádió történetében.
Polgár Tibor, a Karády-slágerek szerzője, a Rádió egykori zenei vezetője mesélte
nékem, hogy a harmincas években egy alkalommal a bemondónak ezt kellett volna
beolvasnia egy kövér színésznőről: X. kisasszony e héten kétszer lép
fel. Hogy ő tévesztette el a szöveget, vagy a gépírókisasszony írta-e félre
nem tudni. Mindenesetre a végzetes mondat így hangzott el: X. kisasszony,
e tehén kétszer lép fel.
A következő zenemű alatt
megcsörrent a telefon adóigazgatóm, Nyakas Szilárd hangját hallottam:
Gratulálok, öregem! Megmentetted
a pillanatot, ezt vártam tőled!
Rengeteg lehetőséget, és gyakorlatilag
szabad kezet biztosítottak számomra. Élveztem az önállóságot, és azt a jóindulatú
segítőkészséget, amit a felszínen folyó politikai csatározásoktól függetlenül
szinte mindenkitől megkaptam a technikai munkatársak közül. A remete lemezei
című műsoromba meghívhattam azokat a hírességeket, akiket orgonistaként
már módomban volt megismerni. Ott volt Faludy Gyurka bácsi, s elmesélte, hogy
élete első zongoraóráján miként keféltette meg magát a kétszáz kilós zongoratanárnő.
Fodor Gáborral úttörődalokat énekeltettem, s őszintén mondhatom, hogy Torgyán
doktorral való beszélgetésem életem egyik legnagyobb élménye volt, annak ellenére,
hogy nem mindenben osztozom politikai nézeteivel. Vitray Tamással cserenyaraltatást
csináltunk: mikor meghívott egyik TV műsorába, kihasználtam az alkalmat,
s gyorsan visszahívtam őt saját műsoromba.
A telefonokból és levelekből
ítélve a hallgatók szerették, amit csinálok, noha minden egyes pillanattal a
rádiózás írott és íratlan törvényeit szegtem meg. Néha hadartam, néha brummogtam,
néha ö-ö-ö-ztem, néha mindhármat egyszerre csináltam, de ezt millió történettel
és rögtönzéssel próbáltam ellensúlyozni. Kezdetben sok hallgató betelefonált.
Volt, aki azt kérte, beszéljek lassabban; volt, aki azt, hogy beszéljek gyorsabban;
volt, aki azt kérte, hogy többet; volt, aki azt, hogy kevesebbet. Amikor már
nagyon feszélyezett a sok kérés, az egyik műsor végén azt mondtam:
Kosztolányi egy ízben megkérdezte
a New York kávéház főpincérét: milyenek a vendégek? A főpincér így válaszolt:
Az egyik vendég sok cukorral,
a másik kevéssel kéri a kávéját. A harmadik langyosan, a negyedik melegen. Az
ötödik sok tejjel, a hatodik kevéssel. Mindegyiktől udvariasan felveszem a rendelést,
majd bekiáltok a konyhába: Kérek hat kávét!
Minthogy orgonista lévén az
emberek inkább a nevemet, mint az arcomat ismerik, a második héten bemutatkozó-trükköt
vetettem be. Egy héten keresztül minden nap felhívtam a délidőben mindég zsúfolt
Pagodát, és azt mondtam:
Lenne olyan kedves körbekiáltani,
hogy Varnus Xaver nincs-e ott?
Az illető ilyenkor hangosan
elkiáltotta a nevemet, és mindenki ösztönösen körbenézett: ki tápászkodik fel
e név hallatán az ott lévő százötven ember közül. Minthogy egy héten keresztül
senki nem jelentkezett, sikerült felcsiklandozni a rádiós közvélemény kíváncsiságát.
A következő hétfőn beültem a Pagodába, és a megbeszélés szerint Kondás Feri
hangmérnök barátom néhány pillanattal később engem kért telefonhoz:
Varnus Xaver itt van? Varnus
Xavert keresik! Kivártam a hatásszünetet a
dramaturgia érzéke kétségtelenül a véremben van , s amikor már-már kiült a
csalódottság az arcokra, kényelmesen visszaüvöltöttem:
Igen, itt vagyok. Köszönöm! Soha többet nem kellett bemutatkoznom
senkinek.
Egy napon Seres Tamás, a kedves,
mindég rohanó, jókedvű műsorvezető srác hívott fel a Danubius-ból: Öreg, gyere már be holnap
a stúdióba, majd összehozunk valami jófajta kis bulit! Másnap bementem éppen húsvét
hétfő volt , s Tamás így kezdte mondókáját: Kedves hallgatóim, itt ül
mellettem Varnus Xaver, az orgonaművész, tehát gyorsan döntsék el, kikapcsolják-e
a rádiót! Minden esetre egy új sorozatot indítunk el, amelynek az lesz a címe:
Doktor Varnus válaszol. Ma azoknak a hölgyeknek a telefonját várjuk,
akiket nem locsoltak meg a férfiak. Már csöngött is a telefon: egy
asszony Szolnokról arról panaszkodott, hogy bár sok férfibarátja van, egy sem
jött ma el hozzá, pedig reggel nyolc óra óta felöltözve, terített asztal mellett
várja őket. Ilyen hülyeségre értelmes választ adni nem lehet tudtam, hogy
ilyenkor csak az improvizáció segít. Megkérdeztem a telefonálót: Ne haragudjon asszonyom, de
az ön férfibarátai nem házasok véletlenül? De, többnyire azok válaszolta. Nos, amióta az a bizonyos
eset megtörtént húsvét hétfőjén a közismert színházkritikussal, ne csodálkozzon
kérem, hogy a házasok nem szívesen hagyják magukra egymást! Miért, mi történt? kérdezte
a nő. Nos, az említett kritikus
húsvét hétfőjén elment locsolkodni, s a feleségét aki szintén locsolókat várt
otthon hagyta. De mivel nem volt benne biztos, hogy az asszonykát csak parfőmmel
fogják-e megöntözni, berakott a feleségének az ágya alá egy pohár tejszínt,
s az ágy alsó deszkájához egy kanalat erősített. Ha a feleség egymaga feküdt
be az ágyba, a kanál nem érte el a tejszín szintjét. Ha ketten feküdtek rá,
a kanál belelógott. Este hazament, s a pohárban és a kanálon tejszín helyett
vajat talált.
A sok vidámság és bohóckodás
fölött akkor már igencsak gyülekeztek a viharfelhők. Hónapok óta ádáz küzdelem
folyt barátom, Nyakas Szilárd és a zenei főosztály újonnan kinevezett vezetője
között.
Szilárd nagy tudású, klasszikus
műveltségű és megfontolt vezető volt, szemben az említett osztályvezetővel,
aki az elvtelen karrieristák randábbik fajtájához tartozott. Kezdettől fogva
tudtam, hogy ez a bandita szívből gyűlöl engem, s előbb-utóbb megpróbál
a nyakamra lépni. Tekintve, hogy a műsorokért ő utalta ki a pénzt, módjában
állt bizonyos műsorvezetőket megszüntetni. Csúcs László emlékezetes fekete
hetén engem is elért a kardja: utasította a Muzsikáló reggel vezetőjét,
hogy ne küldjenek nékem felkérést. Azonban vesztére az egyik gépírókisasszony,
akivel ezt megelőzően néhány nappal kemény párnacsatám volt, utolsó adásom előtt
egy nappal felhívott, s megmondta azt, amit csupán utólag akart nékem e sintér
megüzenni: hogy ez volt a búcsúműsorom. Egy éjszaka állt a rendelkezésemre,
hogy felkészüljek a visszavágóra. Hangmérnök barátommal hajnalban beszéltem
telefonon: Az adóstúdióban az utolsó
negyven másodpercben Te vagy a helyzet ura: a mikrofont te kapcsolod, s elnémításod
roppant feltűnő lenne mondta.
A másnapi műsor alatt puskaporos
volt a hangulat. Pókerarccal játszottam a jó fiút, azonban mindenki érezte,
hogy a visszavágó még hátra van. Az utolsó egy percben Csajkovszkij Patetikus
szimfóniája szólt. Bekapcsoltam a mikrofont, s elmondtam azt a monológot, amely
azután kazettamásolatok tucatjain kézről kézre járt hónapokig: Most, e műsor végén végleg
elbúcsúzom Önöktől, a Muzsikáló reggel hallgatóitól, ugyanis a zenei
főosztály vezetője, miután kiirtotta a legtehetségesebb és leghíresebb rádiósokat
Sebestyén Jánost, Meixner Mihályt, Kertész Ivánt és sokakat , immáron hozzám
is elérkezett. Isten tudja miért, kedves költőmnek, Faludy Györgynek négy verssora
akadt tegnap a kezembe, amelyet Csilléry Andrásnak, a hitlerista, náci fogorvosnak
írt a harmincas években. Csilléry, miután maliciózus titkára felolvasta néki
e verset, a szívéhez kapott, és felfordult: Faludy azóta is ezt tartja élete
egyik legkiemelkedőbb irodalmi sikerének. Nos, szív-küldi-szívnek alapon hagy
idézzem a vers négy sorát az én derék osztályvezetőmnek, hátha a régi hatás
most sem marad el: Ha rád pillantok, megborzongok s fázok, / bár jól tudom,
hogy balga, aki fél: / Örökké állnak a magyar akácok, / s téged elvisz, mint
szellentést, a szél. Viszonthallásra! Kikapcsoltam a mikrofont, még
szólt Csajkovszkij, és én kisétáltam a Muzsikáló reggelből, hogy oda
soha többé ne térjek vissza. A technikus szerint a műsor utáni két óra
maga volt az édes pokol: emberek tucatjai gratuláltak telefonon, kifejezésre
juttatván talán azt is, hogy már unják, amikor demokráciáról dalolva állandóan
a fejük felett döntenek. Várakozásommal ellentétben nem
rúgtak ki a Rádióból: talán tudták, amit én is tudtam, hogy túlságosan is sok
befolyásos ember látogatta hangversenyeimet. A Remete lemezeit tovább
csináltam, egészen addig, amíg a kormányváltásnál el nem távolították tisztéből
Nyakas Szilárdot, és ültettek a helyébe egy agresszív és műveletlen mihasznát.