Miként
a feminizmus vagy a pszichoanalízis, a vallás is olyan fogalom számomra, amivel
nem igazán tudok mit kezdeni, hiszen sokkal inkább folyamatnak érzem az idők
áradatában, semmint valamiféle biztos szigetnek, amelyen megvetheti a lábát
az élet hajótöröttje. Nem kaptam vallásos nevelést, de ennek ellenére,
amit a Szentírásról tudni illik, mind feltárta előttem anyám, amely az akkori
idők korszellemének megfelelően, és főleg az ő pozíciójában korántsem volt veszélytelen
vállalkozás. Nagyanyám egyik unokafivére katolikus főpap
volt: roppant kövér, pisaszagú és állandóan hazudozó bácsika, aki elmaradhatatlan
vendége lett házunknak vasárnaponként és a főbb ünnepeken. Tudtuk róla, amit
nem is szégyellt elmondani, hogy a kényelmes lustálkodás és a feudális hatalmaskodás
híve, akinek az evilági uralkodás lényegesen fontosabb, mint bármiféle jólcsengő
ígéret a másvilágról, s e könyv Heinétől származó címe kedvelt mondásai közé
tartozott. Amikor elérkezettnek látta az időt vallásos felvilágosításomhoz,
ebéd után lehuppant kedvenc foteljébe, felfegyverkezve magát egy olyan méretű
habos tortaszelettel, amellyel a harmadik világ éhezőit meg lehetett volna további
tíz évre menteni, s össze-vissza maszatolt szájával belekezdett egy zavaros
történetbe, röpködő angyalkákról, patás ördögökről, sündisznóövvel önmagukat
sanyargató szentekről, és általában véve mindenféléről, amelyeknek már csak
a fele is elég lett volna ahhoz, hogy minden józan gondolkodású gyerek kedvét
egy életre elvegye az egyháztól. Mondandója káprázatosan hosszúra sikerült,
s mikor befejezte, szájába gyömöszölte az utolsó, habba fullasztott tortaszeletet.
Ekkorra időzítettem gonosz, de logikus kérdésemet: Tehát Isten megígérte, hogyha hajlandóak vagyunk
megölni a fiát, akkor cserébe nékünk adja az örök életet? Bácsikám, aki éppen egy kandírozott őszibarackdarabról
szürcsölte le a krémet keskeny, ám hüllőszerűen hosszú nyelvével, alig rámfigyelve,
gépiesen hadarta: Igen, igen. Megadtam néki a kegyelemdöfést: Tehát akkor Isten egy szadista gyermekgyilkos! Bácsikám szájába beledermedt a tészta és a gyümölcsök
Németországból hozatott műfogsorával felismerhetetlenségig összedarált masszája.
Homlokán az erek kidagadtak, apró vakondszemei hisztérikusan rángatódzni kezdtek
az acélkeretes szemüveg akváriumszerű üvege mögött, s minden egyes asztmatikus
szusszantásával kifröcskölt félig nyitott száján egy kis tejszínhabot. Hogy... hogy mondhatsz ilyet, te pimasz kölyök?!
zihálta elfúló hangon.
Tizennégy évesen végigolvastam a Bibliát, és
gondosan kijegyzeteltem magamnak az evangéliumokban található roppant logikátlanságokat.
Válasz gyanánt semmitmondó feleleteket kaptam katolikus papoktól, olyan méltatlankodó
arckifejezéssel kísérve, mintha legalábbis azt kérdeztem volna, hogy nyög-e
a pápa, hogyha kakál. Hamar rá kellett jönnöm, hogy a katolikus papság jelentős
része nem ismeri igazán behatóan a Bibliát, mert a szemináriumokban eltöltött
évek sokkal inkább a dogmák fejbesulykolásával telnek el, semmint beható szentírás-magyarázattal.
Pedig mennyi szubjektív kérdés halmozódott fel bennem! Többek között az: miért
gondoljuk, és főleg milyen jogon várjuk el, hogy Isten életünknek minden apróbb-cseprőbb
dolgába beleszóljon, s miként feltételezzük róla a tévedhetetlenséget avagy
a mindenhatóságot, ha küldötteinek folytonos csodatevésével kénytelen teremtéseinek
látszólagos tökéletlenségeit kijavítgatni? Választ sok estben protestáns prédikátoroktól
kaptam: lehetetlen volt kibújni Cseri Kálmán, Papp Vilmos, avagy később az emigrációban
Turchányi Sándor beszédeinek lehengerlő bűvköréből. Tizenhat éves korom körül végigolvastam Teilhard
de Chardin három könyvét, s döbbenten vettem észre, hogy az ő remek, természettudományos
látókörével szemben a hivatalos egyház álláspontja változatlanul nagybácsikám
szintjén rekedt meg. Persze akadtak ragyogó kivételek: vasárnaponként az Angolkisasszonyoknál
egy rebellis, vén és nagyon bölcs pap misézett: Nádas Zoltán. Reggelenként csapról
eresztett hideg vízben fürdött kis rózsadombi házában, melyet szüleitől örökölt.
Mikor belezuttyant a hideg vízbe, házvezetőnőjének állítása szerint mindég vidáman
felrikoltott: Tíz fok ide, tíz fok oda, Alleluja!
Hebrencs volt, mindenhonnan elkésett, szórakozottságában
egy ízben ötven literes, rózsaszínű tundrabugyiját a nadrágjára vette fel. Beszédtechnikáról
még életében nem hallott, s a prédikáció közben gyakorta átcsapott angolba,
franciába, latinba és ógörögbe, attól függően, hogy kit idézett utoljára: ameddig
nem figyelmeztették az első sorban ülők, észre sem vette, hogy más nyelven beszél.
Ugyanakkor beszédei alatt tömve volt a templom
fiatalokkal, akik minthogy a padokban már nem volt hely a földre ültek,
meg az oltárok lépcsőire. Mert azokat a kérdéseket tűzte zászlajára, amelyek
égetően megválaszolatlanok voltak a fiatalok számára, s nem olyan demagóg módon
közelített hozzájuk, amellyel a magyar katolikus papság idősebb generációjának
egy része amúgy teljes ártatlansággal, hiszen ezt a szemforgatóan álkegyeskedő
egyházi zsargont nevelték beléjük a szemináriumokban elüldözi a fiatalokat
a templomból.
Mert ha most, a XXI. század küszöbén egy végzős,
katolikus orvostanhallgatónak azt hirdetik az egyház veretes tekintélyével megpecsételve,
hogy Szűz Mária igenis szűz maradt Jézus megszülése után is, akkor a fiatalember
nyilvánvalóan mosolyra fakad. Ha esetleg mellette ül jogi egyetemista barátja,
az pedig felteszi majd a kissé udvariatlan, de azért meglehetősen jogszerű kérdést:
az ezt sziklaszilárdan kijelentő pápák mégis honnan tudják? Talán maguk is próbálkoztak
már a Szent Szűzzel? S ha Mária nem maradt volna szűz, ez vajjon mit csorbított
volna személyén, miután mégiscsak e világra szülte a Megváltót?
De hol talál választ magának a magyar katolikus
egyházban az előbb említett fiatalember, ha történetesen a mellette ülő fiú
egyben a kedvese is, akivel boldogan szeretné leélni az életét, miután hosszú
próbálkozások után rájött: egyáltalán nem vonzódik a lányokhoz.
Csak azért éljen szerelem után vágyakozva és
beteljesületlenül, mert néhány évszázada pár reszketeg, vén, fatökű szent kiebrudalta
a gyakorló homoszexuálisokat az egyházból, mert vénségükben összetévesztették
magukat az Istennel, és állandóan ítélkeztek? S miként vállalja a magyar egyház
a felelősséget azokért, akiket a hit nevében eltilt a hosszú távú, monogám homoszexuális
kapcsolattól, de kegyesen feloldozza az illetőt, ha az testi vágyain nem tudván
uralkodni néha elcsábul egy-egy futó kalandra valamelyik sikátorszerű vidéki
vasútállomás WC-jébe? Avagy a magyar katolikus püspökök ne hallottak volna még
az AIDS-ről, hogy csak a legsúlyosabbat említsem korunk rémei közül, a mostanában
feltűnt húsevő vírusokról nem is beszélve?
S általában véve is: milyen jogon tehénkedik
be az magyar egyházvezetés hitvesek és szeretők közé afféle hívatlan döntőbíróként
az ágyba? Nem lenne már okosabb a püspök urak részéről, ha kihúznák a fejüket
a homokból, és észrevennék, hogy egy megváltozott korban, megváltozott problémák
között sem az Isten, sem a hívek érdekeit nem szolgálják, ha hagyják, hogy a
honi katolicizmus rozzant szekere ennyire lemaradjon a nyugati, ezen belül is
elsősorban az amerikai és holland katolikus főpapok korszerűbb gondolkodásmódja
mögött, akiknek túlnyomó része már rég megmosolyogja a Vatikán aggastyánjainak
szenilitásba fulladt, s Jézus szavaival nemigen alátámasztható kakaskodását?
S ráadásul hány és hány másként gondolkodót kényszerítenek rá tekintélyelvvel
e szekérre! Ha csak azoknak a magyar katolikus papoknak a névsorát tenném itt
közzé, akikről én személyesen tudnám bizonyítani mert hát azért nem vagyok
rosszképű gyerek , hogy melegek, püspökeink legtöbbje felvágná az ereit! S akkor még nem beszéltünk a XX. század nagyvárosaiban
egyre inkább elidegenedő fiatalok millióiról, a nyugat-európai civilizációk
teljes csődjéről a boszniai vérengzésekkel kapcsolatban, a rádióból ugató, kalmár
Egyesült Államok kényelmes kapzsiságáról, amely mindezt oly sokáig mint 56-ban
is karbatett kezekkel nézte; a dolgozó nők tarthatatlan helyzetéről, és arról
az újfajta felelősségérzésről, amit akkor kezdünk vagy legalábbis kellene
kezdenünk érezni, amikor látjuk a harmadik világ nagyfejű, szomorúszemű, valószerűtlenül
sovány, legyekkel belepett gyermekeit a televízióban! S eközben a magyar egyházi
vezetés azon elméskedik, hogy vajjon Bulányi György páter és karizmatikus közösségei
egyáltalán katolikusok-e, mert tudnak és mernek közvetlenül a Jóistenhez imádkozni
a püspökök fontoskodása nélkül is!
Ám ugyanakkor a katolikus főpapság szégyenérzet
nélkül szentel fel püspököt a hadsereg, tehát az ölés és a pusztítás szervezete
számára. Mert minden hadsereg, akár támad, akár véd, az emberi élet kioltásának
szolgálatában áll, tehát lényegileg erkölcstelen és az evangélium szelleme ellen
való, és csak a történelem a megmondhatója, hányszor küldték a hazaszeretet
nevében a halálba az ország fiataljait hataloméhes politikusaink, kik eközben
konferenciákon és tárgyalásokon szenvelegtek és zabáltak! S ha ehhez püspökeink
segédkezet nyújtanak, akkor a civilizált banditizmus kiszolgálóivá és haszonélvezőivé
válnak, s annyira lehet ezután már csak őket Krisztus követőinek nevezni, mint
azokat a személyeket orvosoknak, kik esküjüket megszegve az államnak a kivégzéseknél
segédkeztek megállapítani a halál beálltát.
S hogy nem csusszan ki püspökeink feneke alól
a márkás, sofőrrel vezettetett nyugati autócsoda, amikor látják a városi és
a vidéki szegények rettenetes életét, sokszor saját papjaikét? Amiért még Afrikáig
sem kell elmenni! Ne hallottak volna még Myriel püspökről Hugo könyvében, a
Nyomorultakban? Vagy Léger bíbornokról, aki faképnél hagyta a montreáli
érseki széket, hogy Afrikában segítsen a szegényeken, mert papnak érezte magát,
s nem hivatalnoknak? Vagy Kalkuttai Terézről? Ha máshonnan nem, hát Faludy verséből? Hogy Krisztus szenvedését látja
minden Teréz üzenete egyértelmű: miért foglalkozunk
állandóan régmúlt dolgokkal, régvolt szentek aranyvitrinbe zárt, penészes lábbütykeivel,
s a mennyország pontos feltérképezésével, amíg itt és most annyi a tennivaló?
Mindannyian felelősek vagyunk az emberiségért, és mivel az emberiség mint
olyan ritkán csönget be ételért, ruháért, lakásért, a tanulás lehetőségéért,
ezért mindenkiben, aki segítséget kér tőlünk, fel kell ismerni az emberiség
követét. S az erkölcs nem az ágyban kezdődik és végződik, hanem ott, hogy a
jónevű sebész egy dorozsmai, vályogviskóban élő cigányasszonyt is megoperál-e
olyan lelkiismeretesen és körültekintően, mint egy jól fizető, kövér, pesti
bankigazgatót. S ennek az erkölcsnek a törvényét akkor is meg kell tartanunk,
ha van mennyország, ha nincs, ha folytatódik a földi lét az öröklétben, ha nem.
Sőt, akkor is, ha ugyan van Isten, de mi soha nem támadunk már fel. Én persze reménytelenül romantikus vagyok, és
hiszek benne. S még inkább hiszem, hogy az egyszerű mohamedán öregember, vagy
az eszkimó kisfiú, aki soha nem látott még püspököt, ugyanazt az Istent dicséri
a felkelő nap, vagy a hómezők horizontja feletti kék ég lenyűgöző szépsége láttán,
mint én, amikor ránézek Botticelli Tavaszára, s egyszerre megértem, hogy
ez az Isten a szépség és a jóság istene, s akárhányszor valami szépet alkotunk
és jót teszünk, egy kicsit paradicsommá varázsoljuk magunk körül a Földet, és
akkor pár percre talán nem kell hogy úgy érezzük magunkat e világban, mint dohos
pincelakásban a rosszhiszemű lakó. Pár évszázaddal ezelőtt egy öregember madrigált
írt fiúszeretőjéhez: Szépséged kincsem, célom, szemem
fénye, Az öreget Michelangelónak hívták. Immáron ötszáz
esztendeje freskói alatt választják a római egyház pápáit.
haldoklóban, vagy csak az emberi
lét nyomorát, s a dogmák szövedéke
közt mint teremtett ilyen mennyei
rendet magában, titok; de csak így
tudta Káli kolera-sújtott papját
roskadó, öreg vállára felvenni
a kalkuttai pocsolyából; másként
rég megtört volna India ezernyi
borzalma s kínja közt és máshogyan
nem törölgetné szemsarkát mindenki
e tőle olyan idegen, sovány
albán vénasszony láttán, ki a jóság
szépségét hordja ezüst homlokán
és mégis örök üdvösségre vágyom
de akad-e más lépcső föl az égbe,
mint amit szépnek látunk e világon?