Wéber
Andrisnak ajándékoztam annak a CD-nek utolsó példányát, amely minden bizonnyal
a zenetörténelem leggyorsabban kiadott hanglemezei között fog szerepelni a Rekordok
Könyvében: Gulya Róbertnek, az alig húszesztendős zeneszerzőnek művei vannak
rajta.
Gulya Gyöngyösön született a
hetvenes évek közepén, szülei a zene világától a legmesszebb álló vendéglősök.
A híres gyöngyösi zeneiskola után felvették a konzervatórium zeneszerzés szakára,
s tizenhét esztendősen megírta kantátáját, zongoraversenyét, valamint miséjét,
kórusra, két zongorára, orgonára, ütősökre és fúvósokra. Minden bizonnyal rájött,
hogy a jussát követelő tehetség jogán lehetetlen áttörnie a muzsika birodalmát
Cerberusként őrző zenei aprószentek elutasító gyűrűjén, így egymásba
font karjuk alatt lopakodott be: műveivel a hóna alatt beállított a Népszabadság
szerkesztőségébe, és egymillió forintot kért a bemutatóra és a CD-felvételre.
S itt kezdődött a kilencvenes évek magyar zeneéletének talán legszebb tündérmeséje:
a kiadó rögvest megadta a pénzt, s a próbák elkezdődtek.
Robi a Művész kávéház márványasztalánál
kért meg, vegyek én is részt a produkcióban: nevem kiírása sokat fog segíteni.
Néhány héttel később egy pénteki éjjel vettük fel a műveket a Zeneakadémián.
Én másnap hajnalban koncertezni indultam Németországba, s amikor a szerdai bemutatóra
visszaértem, már kapható volt a lemez. (A művek zajos és megérdemelt sikert
arattak, annak ellenére, hogy én néhány ütem kihagyása miatt öt perccel korábban
fejeztem be az utolsó tételt, mint zenésztársaim.)
A művek feltűnése
kettéosztotta a zenésztársadalmat. Robi gyorsan elnyerte közönsége szívét, s
a magyar zeneszerzők nagy része fújtatott haragjában: Magyarországon nemigen
bocsájtják meg, ha valaki önmagát meg tudja váltani. A leghangosabban azok nyavalyogtak
e bégető csürhéből, akik már működésük kezdetén bevezették zenepótléknak
a lármát, s egész idáigi pályafutásuk során új kifejezések kereséséről papoltak,
noha már régen nem volt mit kifejezniük. Egészen tűrhetetlen muzsikájukra
csak az lehetne a mentség, ha zuhanás közben a zongora billentyűibe kapaszkodnának.
Amúgy nagyon meg vannak elégedve önmagukkal, és a mundér becsülete kedvéért
szapora nyelvcsapásokkal nyaldossák egymás fenekét tanulmányokban, méltatásokban,
előadásokon. A nagyközönség pedig akit kineveztek zeneileg elmaradott káposztafejeknek
előbb csodálkozik, azután unatkozik, s legvégül nem megy el a koncertekre.
A legrémesebb azonban az, hogy ezek a zenei banditák magukkal rántják a rossz
hírbe azokat a zseniket is s itt Hidas Frigyesre, Farkas Ferencre és Kurtág
Györgyre gondolok , akik balszerencséjükre egy időben élnek velük.
Legfőbb vádjuk az volt Robi
ellen mert azért a tehetségét nem merték kétségbe vonni , hogy sok ötletet
ellop a nagy zeneszerzőktől, s halmazati vádként ráakasztották, hogy pimasz.
Ez utóbbival érdemben nem foglalkozom, mert Mozart pimaszságát, hogy szinte
már csecsemőkorában operát írt, nemigen lehet fölülmúlni. Dehát ezek a sarlatánok
milyen jogon várják el egy tizennyolc esztendős szerzőtől, hogy rögvest megtalálja
saját egyéniségét: a fiatal Bach prelúdiumai és fúgái a megtévesztésig hasonlítanak
Buxtehudééra, Mozart első műveit aligha lehet megkülönböztetni Haydnétól,
Karg-Elert pedig élete végéig nem gyógyult ki Regerből, aki bebizonyította,
hogy Bach még Wagner után is képes újat mondani.
Ne törődj a hülyékkel, Robi!
Hidd el, kisujjad körme mocskában is több tehetség van, mint ezekben összesen.
Tudd meg, hogy Antalffy, Bartók, Farkas és Kistétényi Melinda óta kevesen tudtak
olyan varázslatos, impresszionista fény-árnyék hatást létrehozni a harmóniákban,
mint Te. A magukat zenekritikusnak nevező konzervatív vénemberek fincsorkodásán
pedig kacagj: egyetlen szerencséjük, hogy Bartók és Kodály már nem él: vasvillával
kergetnék ki e basáskodó, s nem oly régen még pártintenciók szerint kritizáló
kontárokat a szerkesztőségekből. Győzni fogsz, mert a zene szelleme
Benned él, és soha ne felejtsd el a vén Lipcsei Kántort, akinek olyan sok baja
volt a tehetségtelenekkel és a feletteseivel, s akinek hallatán Debussy így
sóhajtott fel: A zeneszerzőknek, mielőtt munkához ülnek, fohászkodniuk kellene
az öreg Bachhoz, a zene Jóistenéhez, hogy óvja meg őket a középszerűségtől.