Évek óta figyelem egyes államoknak azt a szemérmetlen
pénzszerzési akcióját, amely a biztonságosabb közlekedésről halandzsázva egyre
inkább kontrolálni kívánja vezetési szokásainkat, tudván, hogy azok jórészét
ésszerűtlenségük miatt sokan nem tartják majd be, így a bevétel garantált.
Kanada amelynek kormányai ez idáig józan önmérsékletet tanúsítottak e kérdésben,
és kevésbé voltak pénzéhesek, mint a Franciaországhoz hasonló félrendőr államok
, sajnos megtette első lépését a közlekedési diktatúra felé. 1994. augusztusában a provinciális
újdemokrata kormány számtalan, mikrobuszra szerelt radart állított a főutak
mellé, búsás évi bevételt, egymilliárd dollárt remélve az akció sikerétől, mindezt
persze a biztonságosabb közlekedés cégére alatt. Kanadát általában a hosszú tanulmányozás
és a jól átgondoltság jellemzi minden döntésében, s ez esetben a lóláb kilógását
semmi sem bizonyítja ékesebben, minthogy az Ontario Safety Annual Report
hivatalos statisztikája szerint az összeütközéses balesetek legfőbb oka, közel
46 százaléka az, hogy az emberek egyszerűen nem tudnak rendesen vezetni.
Második helyen, 10 százalékkal a szabálytalan előzések állnak, 7 százalékot
tesz ki az időjárás- és útviszonyoknak nem megfelelő sebesség, és csupán 1 százaléka
van a kifejezett gyorshajtásnak a kelleténél lassabban vezetés szintén 1 százaléka
mellett. Váratlan módon a balesetek legnagyobb
része 70 kilométeres sebesség alatt következik be, halálos balesetek pedig 40
százalékban származnak ittasságból, 30 százalékuk pedig fáradtságból. Jelen
pillanatban Kanada rendelkezik a világ legmodernebb gépkocsiállományával, útjai
kiválóak, út- és előrejelző táblái szintúgy. Logikusabbnak az tűnne, ha
a technika és a biztonságtechnika fejlődése felgyorsítaná a közlekedést, és
törvényerőre emelné a belső sávok sebességkorlátainak eltörlését, hiszen nemcsak
hogy idegtépő, hanem kifejezetten életveszélyes, amikor egynémely ténsasszony
öreg csotrogányával letelepszik a belső sávokba, valóban veszélyes manőverekre
kényszerítve a jogaikban megsértett száguldani vágyókat. Kohn bácsi a maga szatócsboltjával
is üzletember volt, Rockefeller a maga néhány milliárdjával szintúgy, mégsem
egy asztalnál vacsoráztak.
Növeli a dolog pikantériáját,
hogy a rendőrség első felmérései alapján a radarrendszer semmilyen kimutatható
formában nem csökkentette eddig a balesetek számát. Személy szerint azt csodálom,
hogy nem növelte, hiszen kevesebb balesetveszélyesebb dolgot tudok elképzelni,
minthogy az ember állandóan az útszéli radart vagy a kilométerórát fürkéssze. Magyarországon a helyzet technikailag
persze sokkal tragikusabb, útviszonyaink katasztrofálisak, és általában véve
közlekedési etikánk is messze alatta van a nyugati országokénak. Felpöffedt
újgazdagjaink, akik néhány esztendeje még Trabanton röfögtek rollerozáshoz sem
elegendő agykapacitással, most BMW-jükben és Mercedes-ükben úgy viselkednek,
mintha az aszfalt az ő tulajdonuk lenne, és jogot formálnak hozzá, hogy adott
esetben meg is büntessék vezetés közben azt, aki elképzelésüket keresztezi.
Az illetékesek ide-oda kapkodása tragikomikus: módosítják a közlekedési szabályokat,
azután nyilvánvaló baklövésük láttán visszamódosítják, frusztrációjukat pedig
állandó fenyegetőzéssel és büntetéssel próbálják levezetni. A módszer és az
eredmény egyaránt kétségbeejtő. S bár a büntetésnél az elbírálás legalábbis
papírforma szerint egyenlő, mégis csak igazzá válik a mondás: fejétől büdösödik
a hal, de mégis a farkánál kezdik el tisztogatni. Az életveszélyes újgazdagok
nevetve kifizetik a bírságot, amelyek miatt csak a kevésbé tehetősek kényszerülnek
előbb-utóbb kocsijuktól megválni. Pontosan azok, akik bár húsz kilométerrel
gyorsabban mentek, mégis biztonságosabban vezetnek jól megszokott, öreg kocsijukban,
mint ezek a közúti kannibálok. A közlekedési balesetekre kiróható börtönbüntetések
pedig azt mutatják, milyen rettentően messze van még jogrendünk a demokráciától,
hiszen a véletlenségből vagy ügyetlenségből elkövetett hibát épeszű állam
nem büntetné másként, mint jogosítvány-bevonással, alkalmassági vizsgálattal,
és esetlegesen újbóli vizsgázással. Kevés ferdébb dolgot tudok elképzelni, minthogy
tisztességes és békében élő embereket börtönbe dugjanak egy olyan országban,
ahol a börtönviszonyok köztudottan alatta vannak a múlt századi angliainak,
ahol a börtön nyíltan bevallott célja nem az átnevelés, hanem a büntetés, és
amelytől a legrútabb zsarolós játék: a fizetsz, vagy lecsuklak" árán lehet
csak megmenekülni.
Kanadára visszatérve: demokratikus
országokban a diktatúra legenyhébb keserűpiruláját sem lehet lenyeletni
a polgárokkal, azt hazudván, hogy a cukormáz orvosságot rejt. Pillanatok alatt
mozgalom alakult (a demokrácia játékszabályai szerint természetesen állami dotációval),
amelynek célja, hogy a kanadai legfelsőbb bíróság az emberi alapjogokra hivatkozva
semmisítse meg az állam ilyenfajta beavatkozási kísérletét a polgárok szabadságába
és pénztárcájába. Addig is azt javasolják, hogy a büntetettek ne fizessék ki
simán a bírságot, hanem kérjenek bírósági tárgyalást. Ez természetszerűleg
oda vezet majd, hogy a bíróságokon reménytelenül felhalmozódnak ezek az ügyek,
mert hát azért gyorshajtó mindég több van, mint bíró, és a kormány maga lesz
kénytelen leállítani idétlen akcióját a bíróságok üzemképességének érdekében.
Magyarországon természetesen
csak jellegzetesen magyar módszerekkel lehet előrejutni: a bolhapiacon már lehet
olyan átlátszó, rendszámtáblavédő borítót kapni, amelyek a radar számára értelmezhetetlenné
teszik a tábla feliratát.
Hogy ez ma már büntethető-e:
nem tudom. De ha azzá teszik is, igaz marad a régi mondás: a diktatúrák legnagyobb
rákfenéje a trehányság. Hiszen azért minden rendszámtábla mellé nem állíthatnak
egy rendőrt!