A mai Vasárnapi Hírek megjelentette nyílt
levelemet, amelyet Fodor Gábor kultuszminiszternek írtam: Kedves Gábor! Egyszer elmesélted nékem, kamaszkorodban
milyen nagy hatással volt rád a klasszikus zene lenyűgöző birodalma. Bizonyára
emlékszel Kistétényi Melinda forró hangulatú, teltházas Bach-koncertjeire is
a Mátyás-templomban, amikor a párt akkori fura urainak legnagyobb rémületére
a farmernadrágos, hosszú hajú gimnazisták és egyetemisták szinte közelharcot
vívtak minden négyzetcentiméterért, hogy újságpapíron kuporogva hallhassák annak
az elvarázsolt és folytonosan bolondozó csodabogár-hölgynek csudaszép játékát,
akiről azért mégiscsak egy másokat dícsérni nemigen tudó Kodály mondta az ötvenes
években: »A Zeneakadémián csak kettőnek van füle, Kistétényinek és a falaknak.
Bachtól Gershwinig minden a kisujjában van!« Ismét bebizonyosodott, hogy
a komolyzene nem csak a céhbelieké, s hogy a lélek belső rendjében nemcsak Bach
és a Rolling Stones, de ennél sokkalta távolabb eső dolgok is békén megférnek
egymással.
Azóta bizony sok esztendő telt
el, politikai hóbortok változtak, az egész, minket körülvevő világ eresztékeiben
lazult meg, mi több, az egykori, hosszú hajú srácok kopaszodó, potrohos családapákká
lettek, s a farmert is felváltották a gondosan élükre vasalt szövetnadrágok.
De Melinda mit sem változott: közel ötven esztendeje jár tanítani a Zeneakadémiára
abból a nyolcadik kerületi bérkaszárnyából, ahol gyermekkora óta él. Kocsis
Zoltán barátod éppen úgy a növendéke volt, mint Antal Imre, Ránki Dezső, Szenthelyi
Miklós, Schiff András, Földes Imre és mindenki, akinek kötelező érvényűen
keresztül kellett rágnia magát a Melinda-féle szolfézsórák zenés kásahegyén.
Vasárnaponként egykori iskolája mellett, az Angolkisasszonyok barokk templomában
orgonál, rajzolgat, műfordításokat készít, s általában véve is annyi mindennel
foglalkozik, hogy szinte kétséges: hogyan férhetett mindez bele hatvannyolc
esztendejébe.
Hogy most háborgatlak, nem az
ő reputációjának érdekében teszem, hiszen talán Melinda az egyetlen magyar muzsikus,
akinek égbekiáltó zsenialitása előtt mind a szakmabéliek, mind a nagyérdemű
őszinte rajongással hajtanak fejet. A bibi talán csak ott van, hogy államunk
hivatalos elismerése, mint nem olyan régen még Faludy Gyurka bácsinál is, bizony
kissé megkésett: Melinda elhíresedett növendékei ma már Kossuth- és Liszt-díjakkal
korzóznak, ám ő mind ez idáig csupán egy Weiner-díjra találtatott érdemesnek,
amely tehetségével úgy áll arányban, mintha Albert Schweitzert a Székelykeresztúri
Imakönyvsarok-fényezők Jézus Szíve-emlékérmével tüntetnék ki. Hogy mindez kinek
a hibája: ne firtassuk! Melinda talán nem tudta, melyik villamos jár a miniszteri
előszobák felé, s ameddig mások kulturpolitikai babazsúrokra jártak, ő a jövő
Kossuth-díjasainak fülecskéit tágítgatta, hogy ne csak ügyes pianisták, de jó
muzsikusok legyenek.
Nézd, Gábor, nem akarlak abba
az irányban piszkálgatni, hogy játszd el Mátyást, az Igazságost, hiszen ahhoz,
amit örököltél, már ötven Mátyás is kevés lenne. Tulajdonképpen csak arra akartalak
rávenni, hogy nyisd ki az íróasztalfiókod, hátha az egyik zugában találsz egy
véletlenül ottfelejtett Kossuth-díjat, amit elődeid elfelejtettek a barátaik
között kiosztani. Még azt sem gondolom, hogy nagyon nagy feneket kellene keríteni
a dolognak: nem kellene hozzá díszőrség, kupolacsarnok, nemzeti ünnep és horribilis
villanyszámla, hiszen mióta Melinda átesett tavalyi, súlyos betegségén, úgyis
minden használható ruhája lötyög rajta, s nem lenne mit felvennie. Ha rám hallgatsz,
csak rakd bele egy egyszerű, fehér borítékba, és hazafelé menet add be
néki a Baross utca 28-ba. Főnököd biztosan meg fogja bocsátani néked, hiszen
ő is követett már el hasonló ügyrendi partizánakciót néhány esztendeje, amikor
saját erkölcsi meggyőződése okán kiengedte a keletnémeteket. Ha azonban ragaszkodsz
a külsőségekhez, Melindának most kedden lesz a Bach improvizációs hangversenye
az én kis zalaegerszegi hangversenytermemben; biztos, ami biztos alapon már
szóltam a jegyszedő néniknek, hogyha jönne egy két méter magas, szőke fiú borítékkal
a kezében, engedjék be, mert ő a miniszter. Nem lene rossz színfolt egy improvizációs
koncerten egy miniszteri Kossuth-díj-improvizáció.
Persze, ahogy ezeket a fránya
muzsikusokat ismerem, lehet, hogy az történik majd, mint amikor sokszori sikertelen
meghívás után Arany Jánosnak postán küldték ki a Ferenc József Vaskeresztet,
s a levelesember akkor érkezett meg véle, mikor az agg költőnek éppen székrekedése
volt. Halála után felbontatlanul találták meg íróasztalának fiókjában a borítékot,
amelyre kínjában ezt a kis verset körmölte: Hasfájásban szenvedek, / vaskeresztet
küldenek. / Hogyha egyet szarhatnám, / száz keresztért nem adnám!
Lehet, hogy a Kossuth-díjas
boríték is az asztalfiókban végezné. De azért az utókor vélekedésének szempontjából
nem mellékes, hogy a Te fiókodban avagy az övében találják-e meg.
Szívből köszönt Varnus Xaver Melinda Kaindl családnévvel látta meg e világot
1926-ban, a mára lerombolt Tabán egyik szűk kis utcácskájában. Nevelőapja
Krausz Márton, Marcika volt: a roppant bölcs, autodidakta sváb parasztember,
aki a hindu filozófiától Freudig mindent olvasott és tanulmányozott. Az elképesztő
zenei tehetség anyai ágról származik: az egyszerű és jóságos bécsi nagyanya,
Maria Hicker Brahms és Schubert kánonokat énekelt barátnőivel esténként. Melinda
édesanyja, a legendás sikosfalvi Szikossy Gizella hajlott koráig az ország legismertebb
zeneelmélet-magántanára volt. Gizi néni hallása idősebb korában meglehetősen
szelektívvé vált. Ha a fülébe ordítoztam, nem hallotta meg, ám három szobán
keresztülsikoltott, ha növendéke egy összhangzattanpéldában egyszer is félreütött.
Melinda káprázatos tehetsége
korán megmutatkozott: Polgár Tibor, a Rádió egykori zeneigazgatója mesélte nékem,
hogy az 1930-as években Melinda alig hat évesen Mozart-stílusban improvizált
a Rádió élő adásában. Anyja bölcsen nem a konzervatóriumba, hanem az Angolkisasszonyok
Váci utcai intézetébe iratta be, ahol Melinda először találkozott Mater Szenszinsky
mellett az orgonával.
Nagyon féltem a sok síptól
emlékezett vissza , egészen más volt, mint a zongora: a billentéssel nem
tudtam megváltoztatni a hangját, és csak azt kiabáltam hisztérikusan: Nem akarok
többet orgonához ülni!
Aztán beiratkozott a Zeneakadémiára,
ahol a karvezetés mellé mégiscsak felvette az orgonát. A karmesterséget Ferencsik
Jánostól tanulta, aki meg is jegyezte róla: Végre egy nő, akinek nem úgy
áll a kezében a karmesteri pálca, mint egy főzőkanál!
Melinda szerelmes volt Ferencsikbe,
s szonetteket írt hozzá. Minthogy káprázatos hallása és elképesztő zenei fantáziája
volt, unta magát Forrai Miklós szolfézs óráin, és többet nem ment be. Félévkor
Forrai megbuktatta. Néhány nappal ezután volt az első főiskolai szolfézsverseny,
Kodály elnökletével. Melinda gondolt egyet, és egyik társával benevezett. Amikor
belépett, Forrai arca fehér lett a dühtől, odahajolt Kodályhoz és valamit a
fülébe súgott, mire Kodály azt dünnyögte: Majd meglátjuk!. Az elképesztően
nehéz, dóváltásokkal és fura ritmusokkal megtűzdelt francia szolfeggiókat
Melinda játszi könnyedséggel leénekelte az első díjat Kodály a zeneakadémiai
tanári kinevezéssel együtt adta át.
Melinda koncertkarrierje elsősorban
Bach-játékosként és improvizátorként vette kezdetét. Sorsa szomorú példája a
vasfüggöny miatt Magyarországra bezárt művészeknek: amikor Sztravinszkij
a hatvanas években meghallotta egyik improvizációs felvételét, állítólag így
kiáltott fel: Nagyobb tehetség, mint Bartók és Kodály együttvéve!
Melinda tehát Magyarországon
maradt, hétközben a Zeneakadémián tanított, vidéken koncertezett, s hétvégenként
a jónevű Holiczy Vokál beugró tagjaként Gershwint énekelt a legendás Corvin
Klubban.
Rövidre sikerült házasságából
született Kristóf, akinek talán legnagyobb tragédiája, hogy az operaénekléstől
a nyelvtanulásig mindenhez egyformán zseniális, és ezért nem tud egyetlen pályán
sem elindulni.
Melinda a legmagasabbrendű
és öntörvényű zseni, aki úgy viseli magán a tehetség rubintopánját, mint
az Óz Dorkája: szinte nem is tud róla.
Bár már korábban is ismertem,
nyolc éves voltam, amikor elmentem egy hangversenyére a Ferenciek templomába.
A hangverseny után orgonához ültetett (ha emlékeim nem csapnak be, Bach f-moll
fúgáját játszottam el néki), majd magához ölelt, és így szólt az ott lévő orgonisták
füle hallatára: Mókuska, ilyen tehetség csak egy születik egy évszázadban!
Halálosan boldog voltam, s legszívesebben
elsüllyedtem volna a pironkodástól. Maga mellé vett segédorgonistának az Angolkisasszonyok
csudaszép orgonáján, s noha sok esztendő telt el azóta, és sok ezer kilométer
ékelődött is közénk: örökre rabjává tett zsenialitásával, fantáziájával, kedvességével
és végtelen szeretetével. Csodálatos szellemének követeként
álljon itt az egyik latin himnusz nyomán írt verse, amelyet rá oly jellemzően
egy zöldségesek által használt, barna staniclira jegyzett fel, szemöldökceruzával: Ó, üdvünk napja, Jézusunk, Te
lángolj lelkünk rejtekén!
Az Éj homálya ködbevész, s a Földre tiszta fény derül.
Uram, Te hoztál új Időt. Ó, add, hogy vétkünk szégyenét
lemossa könnyünk tengere: a Szent Mosoly így ránk ragyog...
Hol egykor vétkes tűz rohant, most könnyek árja hömpölyög,
mert bűnbocsánat balzsama a kérges szívet megnyitá!
Csodás e Fény: a Te napod, hol immár minden felragyog!
Majd egykor ott örvendezhetünk, ahol, Urunk, Te vársz miránk.
Ím, térden állva Téged áld a mérhetetlen Szép Világ,
mit szent kegyelmed alkotott daloljunk Égi Dallamot!