Véget ért hát a Pride Day, a világ homoszexuálisainak,
leszbikusainak, biszexuálisainak és általában véve is szexuálisan másként érzőinek
évenkénti, hatalmas ünnepe. Torontóban már egy hete készültek rá, szinte egymás
tyúkszemére tapostak az előrendezvények, a Gay Village-ben, a Yonge, Gerrard,
Bloor és Sherbourne utcák által határolt, közel öt négyzetkilométeres meleg-negyedben
lépni alig lehetett, míg végül a mai reggel lezárták az autóforgalmat, s elkezdődött
a karnevál. Az összes újság, rádió- és tévéállomás ott volt, ez utóbbiak helyszíni
közvetítést sugároztak nyolc teljes órahosszat, mint egykoron a Magyar Televízió
a megboldogult május elsejéken. Több, mint félmillióan vonultak
fel, a menet élén Barbara Hall-lal, Torontó polgármester-asszonyával, aki megnyitóbeszédében
boldognak mondta magát, hogy annak a városnak első embere lehet, amely Észak-Amerika
legnagyobb homoszexuális közösségének ad otthont. Minden náció, minden korosztály
képviselte magát: volt, akit csak tolldísz fedett, volt, akit az sem. (Egy ötletes
és szép testű néger fiú például bekente magát mézzel és kókuszreszelékben
meghemperedett. Hogy mindezt kik nyalták le róla, már nem sikerült meglátnunk.) Én, aki legendásan borzongok
mindenfajta tömegmegmozdulástól, s éppen ezért még a saját koncertjeimet is
nehezen viselem el, különösen jól éreztem magam. Ennek a hatalmas tömegnek hihetetlen
vonzerőt adott, hogy nem politikai kényszerből, vagy a megszokás hatalmából
trappolt ide, táncolt a házak tetején önfeledten, evett-ivott jóízűen,
hanem afeletti örömét fejezte ki, hogy Kanadából, ebből az emberöltővel ezelőtt
még rideg, puritán, a boltok kirakatait vasárnaponként lefüggönyöző és a kocsmákat
bezáró utóviktoriánus országból mára a világ legkellemesebb és legtoleránsabb
országainak egyike lett, ahol az emberek nem azért dobják a kukákba a legkisebb
szemetet is, mert nem akarnak véteni a törvény ellen, hanem azért, mert szeretik
és féltik hazájukat, amelyet nem politikai szólamok és hatalmat bitorló apró
érdekközösségek tartanak egybe, hanem az, hogy jó itt élni, jobb, mint bárhol
másutt a világon, s minden egyes cigarettacsikk eldobásával ezt a jólétet fenyegetné
veszély.
A kanadai törvényhozás és a
bíróságok napról napra bontják le a diszkrimináció vasfüggönyének utolsó darabjait:
a szexuális aktusok korhatára mindenfajta nem (vagy egyneműség) esetén
tizennégy év lett, azonos nemű párok törvényes kapcsolatot köthetnek, gyermekeket
adoptálhatnak, s furcsa módon még nem nyílt meg az ég, tűzzel-kénnel nem
pusztult el e nép, sőt, a látszat szerint vidámabban tekint a jövőbe, mint a
dühödten erkölcsös európai demokráciák.
Néhány héttel ezelőtt Kanada
összes nyilvános terén, villamosán, metrójában, autóbuszán kifüggesztették az
új törvény szövegét: Aki tanúja vagy szenvedő alanya minden olyan szóbani,
írásbeli vagy tettleges megnyilatkozásnak, amely a bőrszín, az állampolgárság,
az etnikai hovatartozás vagy a szexuális beállítottság ellen irányul, haladéktalanul
jelentkezzen a legközelebbi rendőrnél. Szóval egy ilyen ország után jobb
lenne, ha Kelet-Európa műkedvelő demokratái nem tartanának nékem több mesedélutánt
az emberi szabadságról.
A magyar társadalom sznobságával,
prűdségével és mérhetetlen konzervativizmusával a melegeket a társadalom
kirekesztettjeivé teszi. Nyilvánosan nemigen lehet tudni befutott orvosról,
ügyvédről, netán politikusról, hogy homoszexuális: erről kizárólag a nyelvek
beszélnek mindenki reszketve fél, hogy elveszíti egzisztenciáját, ha kiderül
róla szexuális hovatartozósága, így nemi és érzelmi életük lefüggönyzött hálószobákra,
állandósult hazudozásra és örökös rettegésre van ítélve. Ami ezen felül marad,
az nagyon siralmas. Teljes nyíltsággal úgy tűnik csak az a réteg vállalja
szexuális különbözőségét, amelynek más vesztenivalója már nemigen van. Ezek
délig alszanak, délután barátjuktól barátjukig ténferegnek, hazarohannak anyjukhoz
kérni egy ezrest az aznapi cigarettára, gőzfürdőre, és este nyolc körül kezdenek
kivirulni. Elmennek a meleg szórakozóhelyekre, ami önmagában nem lenne baj,
hiszen Elton John avagy Ferencsik János is járnak-jártak ilyesfélékbe, de ők
csak oda járnak ez az életük alapvető közege. Ameddig fiatalok és kívánatosak,
mindég akad valaki, aki elviszi őket vacsorázni vagy szeretkezni, de ahogy múlnak
az évek, egyre többször egyedül baktatnak haza a sötét utcákon.
Vagy három éve egyszer lementem
egy neves, magyar színésszel az egyik budapesti meleg-bárba. Ahogy álltunk ott
a sarokban, egyszerre csak megszólalt: Akiket itt látok, szinte mindegyik
önmagán viseli a fenevad bélyegének a jegyét! Először nem értettem, hogy
mire céloz, de lassan rájöttem az igazára. Én még egyetlen magyar heteroszexuális
emberrel nem találkoztam, akinek az lenne a főfoglalkozása, hogy heteroszexuális,
s ezt megteheti, hiszen szexuális beállítottsága okán teljes értékű és
szavazatú tagja a magyar társadalomnak. A magukat nyíltan melegnek vallókat
azonban nemcsak megbélyegzi és kiközösíti, de a lejtőn le is taszítja e társadalom.
Pedig dehogyis akarják ők az
erkölcsi anarchiát, dehogyis érzik jól magukat ebben az életformában. Csak kapkodnak,
mint fuldokló a levegőért, hogy szeressék és megbecsüljék őket. S amint az előbbi
fölött végül összecsapnak a hullámok, úgy merülnek alá ezek az ezerszer megkínzott,
védtelen teremtések is e titkos gettó hullámaiban, pedig csak a szerelmet és
a hűséget várták volna el; a figyelmet, a kedvességet, aminek hiányában
mindegyikünkből szörnyeteg válhat. És azt is tudom, hogy a legtöbben őszintén
viszonoznák is az elvárt odaadást.
Ám, amint ennyi elegendő
volt egy jó kapcsolathoz a tizenkilencedik században, úgy kevésnek tűnik
már a huszadikban. Mert ha nagyritkán sikerül is valakinek megtalálni az igazi
szerelmet, ez nem jelentheti saját egzisztenciája feladását. Életünket, e
törékeny és fenyegetett épületet önmagunknak kell hordoznunk, megváltásunk titka
saját lelkünkben van, és önmegvalósításunkkal nem várhatunk holnapig, mert már
a tegnapi nap is késő volt.