Gyakorta
vetik a művészek szemére, hogy infantilisak, s nem vitás, hogy bizonyos külső
jegyek valóban erre utalnak. Ám nem lehetséges-e, hogy csupán egy-egy gyermekekre
jellemző tulajdonságuk él tovább, legtöbbnyire azok, amelyek a külvilág és
a teljhatalmi rendszerek számára a legidegesítőbbek? Példaként rögtön kettőt
hozok fel: a szüntelen kérdezősködést és az ösztönös szabadságérzést.
Akárcsak a gyermekekben, a nagy
lelkekben a kérdések sohasem nyugszanak le, s válasznak véletlenül sem fogadják
el a csak"-ot, avagy a tekintélyelvet: ez a hatalommal és az egyházakkal való
összeütközésük talán legfőbb oka, hiszen minden a sorból kilógó kérdés
alapjaiban rendítheti meg ez utóbbiak elvi szükségszerűségét. A szabadságérzés látszólag a
gátlástalansággal rokon, ám valójában nagyon is határozott belső világrendből
és erkölcsi öntörvényűségből fakad, amely semmi rosszat nem lát abban,
hogy birtokosa egy nagyvárosi utcasarkon fényes nappal, anyaszült meztelenül
ótörök népdalokat énekeljen, vagy kutyákkal szeretkezzen, ám elveti azt, hogy
a haza nevében, valójában egy kis hatalmi csoport érdekeit szolgálva, embereket
gyilkoljon meg, vagy leölt állatok húsát egye, amit viszont mind a hatalom,
mind az egyházak nagy része természetesnek tart. Régen a művészek éppen
ezért elefántcsonttoronyba kényszerültek, amelyet mára a struccpolitika és a
sündisznóállás váltott fel. Ám nem vitás, hogy ha a világ
még egy esélyt kap, s kilábalhatunk a bajokból, azt csak a költőknek, a
művészeknek, a gyógyszereknek és a szexualitásnak köszönhetjük majd már
csak ezek segíthetnek.