Drága Dinum, hogy meg tudod
ríkatni Te az embert! Keserédes napom
volt ma: könyvtáros barátnőm, Donna, odaadta a gyűjtemény egyik legértékesebb
és talán legbecsesebb lemezét: Dinu Lipatti, a legendás román zongoraművész
utolsó hangversenyének felvételét. Constantin Lipatti (merthogy Dinu csak a
beceneve volt), a század legköltőibb lelkű művésze 1917-ben született
Bukarestben, s szenvedésekkel teli és rövid élete kísértetiesen idézi a száz
esztendővel korábban meghalt másik zongora-poéta, Chopin sorsát. Jómódú
családba született: keresztapja a híres hegedűs, Enescu volt, s anyja,
ki maga is remekül zongorázott, úgy emlékezett vissza fia gyermekkorára, hogy
zongorázni előbb kezdett, mint mosolyogni. Papírformák szerint soha és
sehol nem tanult zenélni. Tizenhét évesen, 1934-ben, mikor csupán a második
helyezést érte el a bécsi nemzetközi zongoraversenyen (Bécs, habár számtalan
remek muzsikussal ajándékozta meg a világot, közönségét és zenészeinek nagy
részét tekintve a Föld egyik legkonzervatívabb kékharisnya városa), Alfred Cortot
tiltakozása jeléül kivonult a zsűriből, s meghívta a fiatalembert
Párisba. Cortot mellett Nadia Boulanger-nál és Paul Dukasnál tanult, aki ezt
mondta Cortot-nak: Semmit sem tudunk már tanítani néki, hiszen nagyobb művész,
mint mi együtt valahányan. Az egyetlen dolog, amit tehetünk, hogy óvjuk és bátorítjuk
őt. Pályatársait elsősorban
elképesztő színgazdagsága fogta meg: minden egyes ujja szinte önálló életet
élt (kisujja mindkét kezén olyan hosszúra nőtt, mint gyűrűsujja),
s képes volt bonyolult Bach fúgák minden szólamát más hangszínnel játszani.
(Amikor e tekintetben nem volt éppen önmagával elégedett, mosolyogva azt mondogatta:
Makaróni ujjú vagyok!) Csodálatos indulását a háború
megakasztotta, s visszatért Romániába, ahonnan 1944-ben vándorolt ki zongoraművész
menyasszonyával, Madelaine-nel Skandinávián keresztül Svájcba: saját bevallásuk
szerint öt frankkal érkeztek meg. Hamarosan a genfi Zeneakadémia professzora
lesz, s ugyanabban az évben közli véle orvosa, hogy leukémiás. Születésétől
fogva törékeny egészsége napról napra gyengül, ám ő mégis tanít és koncertezik
rendületlenül. 1950-re állapota aggasztóvá válik, s ekkor megpróbálkoznak az
Amerikában éppen kifejlesztett csodagyógyszerrel, a cortisonnal, amelynek
napi adagja 50 dollárba került: a költségeket Yehudi Menuhin, Charles Münch
és genfi rajongói adják össze. A gyógyszer látszólag csodát tesz, s egy rövid
nyárra megint egészségesnek érzi magát: ekkor veszi lemezre Bach B-dúr partitáját
és Chopin keringőit. Szeptember elején azonban szervezete végleg összeomlik,
ám orvosa ennek ellenére sem tudja lebeszélni arról, hogy hangversenyt adjon
egy svájci zenei fesztiválon. Délután érkeznek meg a városba, s már a szállodai
szobában állandó légszomj-rohamai vannak. Hűséges orvosa tizenegy injekciót
fecskendez bele, s amikor kicsit jobban lesz, elkezd öltözködni, majd elindul
a szálloda előtt várakozó kocsihoz. A hangversenyterem bejáratánál az emberek
könnyes szemmel és tapsviharral fogadják: mindenki tudja, hogy ez az utolsó
hangversenye. A húsz lépcsőfokot fél óra alatt tudja csak megtenni. Koncertjén ugyanazokat a műveket
játsza, amelyeket a nyáron már lemezre vett: a Bachon és a Chopin-eken kívül
két Schubert Impromptut és Mozart a-moll szonátáját. Az utolsó Chopin-keringő
közben azonban elhagyja maradék ereje is: néhány ütem után abbahagyja, hosszú
percekig csukott szemmel ül a zongora előtt, majd egyszerre belekezd Bach
egyik koráljába. E korállal búcsúzott el közönségétől,
hivatásától s az életétől, bár még hátra van két, kínkeserves hónap. December
2-án végighallgatja ágyából Beethoven egyik zongoraötösének felvételét, majd
így szól feleségéhez: Nem elég nagy zeneszerzőnek lenni! Kiválasztott
hangszernek kell lenni Isten kezében. Fél órával később halott. Harminchárom
esztendőt töltött a Földön. Barátai szerint végtelenül kedves,
jómodorú és mindenkin segíteni akaró úriember volt, lényegéből fakadó finomsággal
és eleganciával: ezeket a tulajdonságokat valóban birtokolta, nem csak eljátszotta,
mint sokan. Személyiségéből hiányzott az arroganciának, a vadságnak és
a vulgaritásnak legkisebb szikrája is: még arra is képtelen volt, hogy növendékeinek
pedagógiai célból megmutassa, hogyan lehet egy művet rosszul eljátszani.
Ha néha barátai kedvéért dzsesszt rögtönzött, még a legtriviálisabb dallamot
is el tudta varázsolni lenyűgöző billentésével. Muzsikája olyan, mint
a tavaszi, üde reggel (s a napfény, amelyet úgy szeretett): nála nem lehet érésről
beszélni hogyan is lehetne: ezek a Mozartok, Mendelssohnok, Lipattik teljes
vértezetben születnek , legfeljebb arról, hogy néha számunkra, emberek számára
is lefordítják anyanyelvüket, az istenek beszédét. Harmincegy éves vagyok: tízszer
annyi hanglemezem van, mint amennyit ő készített, s tízszer, ha nem százszor
ismertebb vagyok, mint ő lehetett egész életében. Tudom, hogy jól orgonálok,
s hogy ügyes virtuóz vagyok. De vajjon egész idáigi munkásságomban lehet-e találni
annyi művészi alázatot, mint amennyi Lipatti egyetlen akkordjában benne
volt? S jobb, ha kollégáim nagy részéről
nem is beszélünk.