1997 Délután látogatóba mentem Heinéhez a Montmartre-i
temetőbe, s a költő végakarata szerint én is bedobtam a behajtott
szélű carte de visite-et a sírkövön lévő lyukba. Sokan ismerik
vonzódásomat ehhez a legendás cinikushoz, akihez hasonló személyiség csak egy
akadt az életemben: a retteget színikritikus, Molnár Gál Péter, vagyis a titokzatos
M.G.P. Heine egy időben zenekritikát
írt párisi újságokba, noha a koncertekre nem ment el. Kortársai feljegyezték,
hogy a koncertet követő napon rendre meghívta magához az előző
este szólistáit, és ajánlatot tett nékik, miszerint a hangversenyről két
kritikát is írt: az egyik ingyen van, a másiknak tíz aranyfrank az ára. Nem
kétséges, hogy a művészek melyiket választották. Liszt veje, Bülow azonban
nem volt hajlandó fizetni, mire Heine ezt a mondatot jelentette meg róla szóló
cikkében: Bülow úr olyan, mint egy bonbon, amelyik szarba esett: jó, de
nem kell senkinek. Furcsa, és kortársait mindenben meghökkentő ember
volt. Halálát hírül véve egyik nagy ellenfele így sóhajtott fel: Különös
és kiszámíthatatlan ember. Ezzel vajjon mi volt a célja? Noha Molnár Gál Péter minden
előadást végigül (de másnap bosszút áll), személyisége sokban emlékeztet
Heinére: pajzánul csillogó szemek, bravúros műveltség, gyilkos humor és
hatalmas szakmai tudás. Egy ízben néhány barátommal
egyetemben elvittük Pétert a váci ferenciek templomába, hogy orgonáljak nékik.
Január volt, a templomban úgy mínusz nyolc fok. Bachba belefeledkezve két órán
keresztül játszottam, s mire befejeztem, Péter már vacogott a hidegtől.
A kocsiban visszafelé arról beszélgettünk, hogy a nagy napilapok már jó néhány
esztendővel egy világnagyság halála előtt megírják a nekrológot, és
azt a halál pillanatában csak pontosítani kell. Az igazi profi lapzárta előtt
fél órával hal meg mondta Péter. Zsolt megkérdezte: Ha Xaver ma este váratlanul
meghalna, mivel kezdenéd holnapi nekrológodat a Népszabadságban? Péter rezzenéstelen arccal válaszolt: Számomra Xaver Varnus
művészete a hólyaggyulladásomat jelentette. Néhány perc múlva a régi Rajk
László, most Pannónia utcán hajtottam keresztül. Pannónia László utca dünnyögte
s nagyot szívott pipájába. Szinte minden szava döf, de
legalábbis horzsol, ám olyan aranyos különc (különc?! még a kutyáját is magázza!),
hogy senki nem haragszik meg rá, mert a tüskés külső jóságos embert takar.
Mondják: a hetvenes években nagyobb színésztársaságba volt hivatalos, és annak
rendje-módja szerint már az első negyed órában mindenkit a padlóra küldött
egy-egy kritikus mondatával. Búcsúzkodásnál állítólag így szólt: És akit
ma este nem sikerült megsértenem, kérem, bocsássa meg nékem! Múltkoriban aranyos történetet
mesélt el: a hatvanas években Honthy Hanna telefonált néki egyszer, és hívta,
menjenek el aznap este Kecskemétre, mert szeretne megnézni egy operett-bemutatót.
Hét óra előtt érkeztek a színház elé, s Péter már indult volna az előcsarnokba,
ám Honthy visszahúzta: Várj még egy kicsit! Hét óra öt perckor mikor
már mindenki a helyén ült a nézőtéren Honthy szertartásosan, akár csak
egy fáraó bevonulási menete, elindult a hátsó nézőtéri ajtótól az első
sorban lévő széke felé. Először pisszegni kezdtek, majd egyszerre
felcsattant a taps, mely őrjítő orkánná terebélyesedett: az egész
színház felállva ünnepelte a nemzet nagyasszonyát. Mikor végre elcsendesedtek,
Honthy hanyagul hátrafordult, a közönségre mutatott, és bosszankodó nevetéssel
odaszólt Péternek (úgy, hogy mindenki hallja): Na nézd, ezek a hülyék már
megint összetévesztenek a Honthyval. S ha már operettről esett
szó, hagy emlékezzem meg e műfaj két tüneményéről: Latabár Kálmánról
és Feleki Kamillról. Latabár mulatságosan élte meg
az ötvenes éveket. Akkoriban mint mindenütt délelőtti pártaktívákon
ígértették meg az Operett Színház művészeivel is, hogy aznap este még jobban
fognak játszani. Mikor Latabárra került volna a sor, ő ezt kerek perec
megtagadta. De miért nem tesz ígéretet,
Latabár elvtárs? sopánkodott Gáspár Margit, a talpraesett igazgatónő. Latabár összevonta szemöldökét: Kérem, én tegnap este úgy
játszottam, hogy a közönség betegre röhögte magát. Ha ma este jobban játszanék,
az már tömeggyilkosság lenne. A kommunisták hatalomra jutásakor
az egyik szocreál operettben nagybajuszú műparasztként biciklivel kacsázott
be a színpadra, melynek pirosra volt festve a kormánya. Ahogy rángatódzott,
csetlett-botlott a kezében, egyszerre csak felsóhajtott: Ez a rohadt vörös
kormány! Máskor egy bekeretezett Rákosi
fényképpel jött ki a színpadra, aggodalmasan nézegette a falakat, és motyogva
kérdezte: Hová akasszalak, hová akasszalak? Halála előtt egy hónappal
operáción esett keresztül, és még reménykedett benne, hogy felépülése után elutazhat
Amerikába. Mikor az altatásból felébredt, operátora, Ungár Imre bácsi éppen
az ágya mellett állott. Latabár rögtön rákérdezett: Professzor úr, tehát mehetek
Amerikába? Imre bácsi szórakozottan visszakérdezett: Mivel menne? Repülővel? Latabár szeme huncutul megcsillant: Miért? Úszhatok? Az operett-történetek sorát
Feleki Kamillkával zárom, kinek halálakor így írt Molnár Gál Péter: Meghalt
a legnagyobb magyar színész. Most nincsen legnagyobb magyar színészünk. Egy-két esztendővel a halála
előtt meglátogattam karácsony táján. Pasaréti házikójában a telefon zsinórja
ki volt húzva. Kamillka, azért húzta ki,
hogy ne zavarják az ünnepek alatt? kérdeztem. Nem, csak olyan rossz lenne
tudni, hogy ki nem hívott fel karácsonykor! válaszolta parányi, selyp hangján,
szomorú mosollyal.