« URÁL-VIDÉKI MAGYAROK | KEZDŐLAP | SZAVIROK » |
A jürk népet régebben is megkísérelték már a magyar ős-néppel azonosítani. E népnévnek egy későbbi írónál felbukkant romlott alakjából arra következtettek, mintha a jürk név a magyarok Kr. u. 700 után feltűnő türk nevével volna azonos. Ez az íráshibán alapuló feltevés azonban elfogadhatatlan: török és mongol népeknek Hérodotosz tanúsága szerint az Urál-vidéki jürkök szomszédságában ebben a korai időkben még a nyomukat sem találjuk. Legnyugatibb ágazataik a mongol fajta argimpaiok és a kínai források szerint töröknek látszó ting-ling (szin-li), ho-kut népei még messze keleten, a nagy hegyeken túl laktak, s csak a Kr. e. 2. században jutottak el a Balkas-tó és a Felső-Irtisz környékére. Az a feltevés tehát, mintha az ananyinói kultúra népe török vagy törökökkel kevert magyar lett volna, mindenképpen elesik. Másképp állunk a jürk-jugr-ugr-ugor-ogur névegyeztetéssel. A nyelvtudósok ugyan hangtani okokból ezt az egyeztetést is elvetik, de az ogur név eredetibb, urg alakját meg sem kísérelték összehasonlítani. Márpedig a jürk-jürg-ürg-urg-urog egyeztetésnek semmi komoly akadálya sincs. A név magyarázatát keresve tehát az urg vagy urg-ur (urg-ember) népeket kell szemügyre vennünk.
A Kr. e. első századokban a pontusi-kaszpi alán népek szomszédságában több urg néppel találkozunk. Az 1. század elején Sztrabón szerint az egész eurázsiai síkságot ellepő népek közül az egykori, királyi szkítákkal azonosnak látszó jazigok vagy királyi szarmaták a DnyeszterDnyeper közén, a roxolánok a Dnyeper-Don közi sztyeppén, az aorsok vagy alánok még a Volgán túl laktak, de a közülük kivált nomád aorsokat és szirákokat a későbbi kaukázusi alánok őseit már a Kaszpi-tenger és a Pontus közén találjuk. A jazigok és roxolánok között, a Dnyeper alsó folyása mellett az urg nép lakott, s itt, a Dnyeper-Don közén tűntek fel a 6. században a kuturgurok és altiogurok. Egy másik urgur népcsoport az 5. század derekán jött az Alsó-Volga és Kaszpi-tenger vidékéről a Pontus keleti partjára: az urog, unurgur vagy onogur, sarargur vagy saragur népek követei 463-ban jelentek meg a bizánci udvarban, hogy az őket hazájukból elűző szavirokkal szemben a császár szövetségét megszerezzék. A 6. század közepén ezeknek az onoguroknak Donon túli hazájában az uturgur név bukkant fel, hogy néhány évtized múltán a kuturgur névvel együtt végleg eltűnjön.
Az urg név ezek szerint egy népcsoportnak a neve volt, mely az egykorú népmozgalomból Sztrabón korai adatából és a népek elhelyezkedéséből következtetve valamikor a Kr. e. 21. század folyamán az ekkor nyugatra tört szarmata-alán népek nyomására és társaságában jött észak felől a káspi-pontusi tájra; egyik ágazata a Dnyeper-Don közére, a másik a Kaszpi-tenger és Alsó-Volga partvidékére, ahonnan később az avar támadás elől menekülő szavirok nyomták a Pontus vidékére.
Későbbi hazájukat az alán áradat útjába eső Ura-Szamara-Volga-Oka menti ligetes sztyeppen, az egykori abasevói kultúra, s a későbbi khvalinszki és ananyinói műveltségek területén kell keresnünk. E vidékre mutatnak egyes helynevek, és az urgur népnevek is. Az uráli magyar őshazától délre, a tisszagéták egykori hazájának a területéről három kisebb folyó ömlik a Volgába, melyek mindegyike az ürg népnévvel valamiképpen összefüggő (Ürg-isz, Irg-isz, talán ürg-viz) nevet viseli, s ez a neve a Magudsar-hegységből a Csalkar-tóba ömlő folyónak, s a mellette épült városnak is. E folyók egyike, a mai Nagy-Irgisz Hérodotosz Hyrgisze a khvalinszki kultúra földjével átellenben ömlik a Volgába.
A pontusi urgur később törökös nevükön ogur népek nevét eddig rendszerint a nyugati vagy bolgár-török nyelvből magyaráztuk. Ez értelmezés szerint az ogor vagy gur név a köztörök oguz vagy guz népnévnek a változata, az onogur, kuturgur, uturgur nevek értelme pedig az on-oguz, toluz-oguz, otuz-oguz nevekéhez hasonlóan tiz-ogur, kilenc-ogur és harminc-ogur volna. Ugyanebbe a csoportba tartoznak még a kuturgurokkal azonosnak látszó altiagir (hat-ogur) és a magyarokra alkalmazott bittogur vagy bes-gur (öt-ogur) nevek is. E magyarázatnak látni fogjuk a későbbi időre vonatkoztatva van alapja, de semmiképpen sem fejti meg azt a problémát, miképpen viselhették a bolgár-török neveket a bolgárok megjelenése előtt, már 463-ban az ily néven szereplő népek. Más magyarázatot kell tehát keresnünk, s ez nem is nehéz, ha figyelembe vesszük, hogy a finn-magyar népek szomszédságából délre költözött népekről van szó. Az urgur népek eredeti fajtajellegét, nyelvét és későbbi elbolgárosodásuk alább ismertetett folyamatát ismerve nem zárkózhatunk el azon feltevés elől, hogy a törzsek számát kifejező számnevekkel képzett urgur népneveknek első tagja a talán kaukázusi-jáfetita eredetű finn-magyar ut (magyar öt, finn viit-e), kut (magyar hat, finn kut-e), un (magyar ven öt-ven, vogul mén-tíz) számnevekkel azonos besgur, altiogur, onogur pedig az uturgur, kuturgur, unurgur nevek bolgár-török fordításai.
Mindezt egybevetve megállapíthatjuk, hogy a pontusi urgur népek a tisszagéta népcsoportba tartozó kimméri-géta népek voltak, s közülük a Dnyeper-Don közi kuturgurok talán Hérodotosz fekete subás népének, a sarurgurok és unurgurok a tisszagéták népes nemzetének, az urogok pedig s mint látni fogjuk a 6. századi uturgurok is a jürköknek az ivadékai.
A magyar elődök az elő-ázsiai fajta urg népek élettársaként jutottak a jürk-urg-urog elnevezéshez.
Szükségképpen merül fel itt a kérdés, hogy Hérodotosz miért csak a magyarokat említette ezen a néven? Tudjuk azonban, hogy a görögök általában nemigen ismerték a pusztai lovas nomádok egyéni népnevét, s ha egyikét-másikét meg is említik, rendszerint valamennyiüket a nagyobb népcsoportok vagy szövetségek gyűjtőnevén nevezik. Ilyen gyűjtőnevek a szkíta, szarmata, alán, hun, bolgár, türk; Hérodotosznál a nomád szkíta, trák és géta; s ilyenek a nagyobb géta és kisebb géta jelentésű masszagéta és tisszagéta nevek is. Ez utóbbi népcsoport nyugati urgur ágazatához tartozó népeket ezen az összefoglaló néven nevezi, s csak az egyik szokatlan viseletű népet különbözteti meg fekete subás-nak nevezve, míg az urg népek közt, s tán egyikük uralma alatt élő más nyelvű magyarokat jürk vagyis urg néven említi. Ez a névátruházás éppen nem szokatlan a lovas nomádok történetében, s pontosan a magyarok későbbi életében találunk reá igen jellemző példákat. A türk birodalomból kivált, s a káspi-pontusi tájon hatalmas nomád birodalmat alapító kazárokat a görög írók a 78. században türk néven ismerték, s így nevezték a kazár kötelékben élő magyarokat is. A 9. században azután, mikor ez a kötelék meglazult, a kazárokat a maguk egyéni, chazar nevén nevezik, s már csak a tőlük levált magyarokra alkalmazzák a türk elnevezést. Hasonló névátvitellel alkalmazták a magyarokra korábban a szavir, majd az onogur nevet is.
« URÁL-VIDÉKI MAGYAROK | KEZDŐLAP | SZAVIROK » |