Kísérlet az avantgarde hagyomány feltámasztására | TARTALOM | A rend és harmónia lírája |
Kassák 1945 utáni lírája eleinte csak szűkebb körökben hatott, s nem keltette fel a versolvasó közönség általánosabb érdeklődését. Míg a prózaíró Kassák, abban a meggyőződésben, hogy az avantgarde újításai a prózában kevesebb eredménnyel jártak, megmaradt a realista kifejezésmód útján, mint költő párhuzamosan fejlődött a nemzetközi avantgarde-dal, sőt a mozgalomban kezdeményező szerepet töltött be. Költészetének versalakítási módszere élesen megkülönbözteti a magyar líra minden korábbi törekvésétől, munkásságát leginkább a német expresszionizmus és a francia szürrealizmus és dadaizmus törekvéseihez teszi hasonlóvá. Az Apollinaire, Cendrars verseiben látható mondatszerkezetek: a "pszeudoszintakszis", vagyis szürreális és expresszionista metaforáknak egy abszurd, agrammati-{485.}kus rétegben való egybefűzése jellemezte költészetének legelső, még a forradalmak idején felívelő korszakát is. Ezidőtt festői törekvéseivel, képarchitektúráival is új utat nyitott. Michel Seuphor, a modern festészet jeles szakértője a festő Kassákot Mondrian, Moholy Nagy és Vasarely művészetével együtt a konstruktivista irányzat középpontjában látja. Minthogy a forradalmak bukásával Kassák költészete légüres térbe hullt, s mint festőt sem foglalkoztathatják gyakorlati perspektívák (nem áll mögötte olyan mozgalom, mint a Bauhaus), nagy reményekkel induló művészete végül is mint Bori ImreKörner Éva könyvében olvassuk "megmaradt az ideák síkján". Megtermékenyítette az egész két világháború közti magyar költészetet, de az igazi szintézishez nem juthatott el. A maga teremtette hagyományból mindinkább csak a szabadvers-formát, a whitmani hagyomány stilizált-klasszicizált változatát őrizte tovább. Egykor forradalmian induló költészetének legnagyobb eredménye, kezdeményezésének legtávolabb mutató iránya a világ lényegét törvényszerűségeit kutató eltökéltségben rejlett. A későbbi "letisztult, biblikus-bukolikus tónusú férfi hangjának" kialakulása (Rónay György) az előzménye a háború alatt és közvetlenül a felszabadulás után megszólaló lírájának.
E néhány év költészetét, jóllehet a szűkebb írói körök véleményét kifejező gyér kritikai visszhang például Vidor Miklós írása mint lírája csúcspontját méltatta, társadalmi hatásában nem lehetett egybevetni sem Kassák korábbi fellépéseivel, sem pedig a keletkező új költészet visszhangjával. Ha e jelenség magyarázatát keressük, csakis a kassáki hangnem szokatlanságában leljük az indoklást. Míg korábban költészetére jellemző volt, hogy alig írt határozott, tematikusan körvonalazható verset, a negyvenes években még ez a közérthetőséget akadályozó korlát is ledőlt. A kor politikai eseményei Kassákot is néhány emelkedett, a fasizmus által megbántott emberiesség panaszdalát kifejező elégia költésére indítja. A Halott katonák, a Zsidók tragédiája, a Lefordított fáklyával, a Fiatal özvegyek és Az élet zeng tovább a korszak antifasiszta költészetének értékes emlékei. Ugyancsak a kor életérzését bensőségesen hangoztató versek a felszabadulás után írt Invokáció, Messziről küldött zene, Óda 1948, Szóljunk a békéről. Az újjáépítés és a béke gondolatvilágával teli művek ezek, amelyekben a költő a teremtő aktivitás énekeseként szólal meg. Egyformán emlékeztet első, forradalmi korszakának messianisztikus emelkedettségére s a későbbi esztendők meghiggadó, meditációt és szemlélődést egybeforrasztó magatartására. Tónusa ódai és elégikus, a hajdani vezéri szerep újjáéledésének és a megtett út veszélyes buktatóira való emlékezésnek visszhangjaként. A költemények ünnepélyessége a szerencsés, jó megérkezés miatti belső elégedettséget szólaltatja meg. A költő, aki prózájában oly tárgyilagos számvetést tudott adni az utat tévesztésről, lírájában mintegy a morális feloldás szólamát zendíti meg:
Ebben a szólamban valóban távoli, elmosódó emléknek tűnik minden szenvedés, groteszk tragédia, a múlt feloldódik az eltávolító, megbékítő dallamban, amely jó néhány versét is monotonizálja. S talán épp ez a hangvétel az, ami miatt ez a korához tárgyában oly szorosan kötött líra időtlennek tűnik, s nemigen lehetett összhangban a lírai konkrétságot hangban is, a költői formában is megszokott közönség ízlésével.
Mielőtt a lírikus megújulásáról s ezzel együtt az egész kassáki életmű betetőződésének kérdéseiről szólnánk, ki kell térnünk a munkásságát 1949-től 1956-ig félbeszakító csaknem hét esztendős cezúrára: elhallgatásának éveire és az elhallgatás okaira. Folyóiratai 1948-ban megszűntek, s éveken keresztül még nevét sem találjuk leírva az irodalmi bibliográfiákban. Békásmegyerre vonult vissza, magányában csak a festészetnek élve. Ez időben nem folytatta a képarchitektúrák húszas években kialakított stílusát, nagyméretű táj-tusrajzokban és csendéletekben fejezte ki magányosságát és benső fájdalmát. Mi lehetett e ma már egyre nehezebben érthető elhallgatás oka? Elsősorban a közvetlen politikai indítékokban kereshetjük a magyarázatot. Jóllehet Kassák írótársait arra serkentette, hogy ne politizáljanak, maga mégsem tudta elkerülni a politikai szerepvállalást. Mint közvetlen munkatársaitól tudjuk például Justus Pál visszaemlékezéséből (Kassák a munkásmozgalomban) az 1947-es választások idején szociáldemokrata képviselőjelöltséget vállalt. Lapjait az SZDP finanszírozta, ez is, meg a közvetlen politikai szerepvállalás is magyarázta, hogy a két munkáspárt között kiéleződő viszony következményei őt is érintették. Nyers adminisztratív rendszabályok szorították ki az irodalmi és a művészi élet fórumairól. Politikai hangsúlyt kapott továbbá, hogy az általa hangoztatott szerkesztői eszmény szüntelen összeütközésben állt a monopolizáló törekvésekkel. Végül az újabb elszigetelődés okát keresnünk kell közvetlenül irodalomtörténeti és esztétikai területen is, az avantgarde mozgalmak háború utáni általános hazai és nemzetközi háttérbe szorulásában.
Kassák hallgatása 1956-ig tartott, ekkor a politikai viszonyok változásával párhuzamosan újból lehetőség nyílt, hogy színre lépjen. Válogatott verseivel jelentkezett, a kötethez költészetének régi értője és tisztelője, Gyergyai Albert írt alapos, a kassáki életmű és a magyar irodalmi fejlődés egymáshoz való viszonyát elvi szinten felvető bevezetőt. Ez az elemzés a pillanatnyi helyzetre úgy mutatott rá, mint a Kassák fellépése óta tartó, s mindvégig megoldatlanul maradt kérdésre. "Kassák ki ne látná mindjárt? írja Gyergyai a magukkal és környezetükkel küzdők, a félig vagy nehezen, de sose teljesen érvényesülők, a mellőzöttek, a félreértettek táborába tartozik ma is [...], akiről a közvélemény utólag kegyeske{487.} dik csak észrevenni, hogy akárhány dédelgetettjénél különb hely vár rájuk: a legelső [...]. Míg mások maguktól nőttek bele népük és koruk költészetébe, neki mindent darabonként, keserves fáradsággal kellett kivívnia [...]. Önnön fejlődése és a költészet érdekében olykor, ha csak futólag is, pártjától és osztályától is el kellett távolodnia [...]. Hogy lehetne kérdi végül beiktatni a maga kellő helyére, mind a magyar költészet, mind a világköltészet keretébe?"
Midőn Kassák 1956-ban versválogatásával újból színre léphetett, ez elsősorban jóvátételnek számított, a megtett út összegzésének. A kötet verseiben még nem tükröződhetett az az átalakulás, amely az elkövetkező évtized költői megújulásához, s a pályának egy emelkedő szakasszal való lezárulásához fog vezetni. A megújulás feltételei Kassák épen maradt alkotóenergiájában keresendők, de nem hagyhatók figyelmen kívül a kedvezőre változó külső körülmények, amelyek különösen 1957-től kezdve egy megfontoltabb irodalompolitikai és tudományos tájékozódás eredményeképpen is szükségszerűen helyezték előtérbe a magyar avantgarde vezető egyéniségét. Szerencsésnek mondható, hogy az avantgarde hagyományok újjáértékelésének munkájában maga Kassák is részt vehetett, fontos tárgyi és szubjektív adalékokkal járulhatott hozzá a mozgalom s benne a maga szerepének árnyaltabb megismertetéséhez.
Kísérlet az avantgarde hagyomány feltámasztására | TARTALOM | A rend és harmónia lírája |