A költői mozgalmak hiánya
Az 1968 utáni időszak líratermésének áttekintését ugyanis nem a feltűnt csaknem háromszáz költőaspiráns közötti válogatás teszi egyedülállóan nehézzé és nem is a kiemelkedő teljesítmények hiánya. Ez az áttekintés kritikailag bizonyára elvégezhető, noha irodalomtörténelmileg alig megoldható: éspedig az irodalmi önértékelés, a nagyobb kulturális tendenciák szabályozó, belső folyamatainak rendkívül hiányos érvényesülése miatt. Fellobbanó "nemzedéki viták", művek, nyilatkozatok minduntalan visszatérő, sztereotip fordulatai tanúsítják Kiss Benedek vallomását idézzük: "Nemzedékem alapélménye a magába fúló, reménytelen meditáció" , hogy még az elsőrendű tehetségek sem tudtak igazán saját művészi alkatuk törvényei szerint fejlődni, s ha mégis: megmaradtak az egyéni teljesítmény szintjén. Nem hoztak létre eszmei-szellemi, művészi műhelyeket, s különösen nem olyan művészi arcvonalat, mozgalmat, amely fórumot teremt, {989.} önigazolásra törekszik, elhatárolja önmagát a korábbi, avagy más kortárs irányzatoktól, egyszóval elvégzi az általánosabb szellemi mozgások létrejöttéhez múlhatatlanul szükséges "eszme"-cserét és értékszembesítést. Nem a kezdeményezések szűkös vagy sekélyes volta okozta, mondtuk, e generáció is megszólaltatta a magyar líra jellegzetes hangjait. De a különböző magatartásminták, valódi vagy lehetséges költőcsoportok öntisztulási folyamata nem zajlott kielégítően, a korszak új lírikusai szervező, kultúraalakító feladataikat csak alig (s többnyire áttételesen) gyakorolhatták, ezért lírai termésük vagy termelésük nem polarizálódott eléggé. A korszak leírásakor tehát irodalmi áramlatokról csak fölöttébb általánosan beszélhetünk, helyettük célszerűbb bizonyos lírai-alkotómódbeli nosztalgiák és az átlagtermésből kiemelkedő jelentős egyéni kezdeményezések szemügyre vétele. Az összképen belüli tájékozódáshoz kínálkozó támpontok: részint a magyar költői hagyományhoz való viszony már említett történeti kategóriája, részint a lírai személyiség problematikájában kifejezésre jutó költői világkép, még pontosabban: a művekben megnyilvánuló személyiségtípusok különbségei. A társadalmi és egyéni élmények szintjén persze a költők is jobbára ugyanazokat az általános ösztönzéseket kapták, mint az azonos évjáratú prózaírók. Míg azonban az újabb magyar prózában éppen a meghatározó élmények felől tettenérhető egy közös formatermelési kísérlet, s így ha mégoly általánosan is megragadható az a bizonyos nemzedéki jelleg, a költői jelentkezések között nincs hasonló belső kohézió. Nyilván a magyar lírai kultúra rendkívül árnyalt és sokféle szereplehetőségei, magatartásmintái okán, melyek eleve magukhoz hasonították az indulásokat: nemcsak a szerep oltalmát, de a folytatás ígéretét is sugallva nekik. A kevésbé tehetségesek meg is maradnak aztán a szerepek kismester-lehetőségeiben, nyelvi közhelyekben. Mint általában: a periódus átlagtermése most is ezt a szintet variálja, nagyobb hatású 20. századi mesterek József Attila, Illyés Gyula, Juhász Ferenc, Nagy László, Szabó Lőrinc, Pilinszky János, Weöres Sándor és mások ismerős témáihoz kapcsolódva, megoldásaikat továbbszőve kapunk egyedinek és időszerűnek érzett mai élettartalmakat. Többnyire érzelmes hangulatközlést, vallomásos közérzetlírát, retorikus vagy naturalista stilizációval "költőivé" megemelt szöveget. E gyakorlat problematikussága nem is az epigon formákban rejlik elsősorban, inkább a magyar lírai karakter félreértésén alapuló rossz beidegzettségben, amely az irodalom fő feladatát általában is a direkt tartalmi közlésben látja. Amikoris a költő nem annyira valaminek a kifejezésére törekszik, hanem a valóság minősítésére, hangulatjelzéseivel mintegy közvetítő szerepet is vállalva az eszmények és a mindenkori gyakorlat között.