A nemzeti-polgárosult irodalom kibontakozásának mérlege | TARTALOM | A romantika irányzata |
FEJEZETEK
Előző fejtegetéseinkben többször említettük, hogy irodalmunk fejlődését az ötvenes években a világosi tragédia vonja árnyékba. A 49-es változásoknak azonban van még egy eddig nem vizsgált következménye is, az tudniillik, hogy a fejlődés 48 előtti legfőbb áramlatai Világos után csak önellentmondások, illetve kölcsönös, egymás közötti kompromisszumok árán biztosíthatják megmaradásukat az irodalmi élet folytonosságát.
A 49 utáni fejlődésre a kényszerűség nyomja rá bélyegét. A szituáció, melybe Világos után irodalmunk kerül pontosan olyan, amilyennek a fiatal Gyulai észleli. "Nagy szerencsétlenség írja 1850-ben , midőn egy nemzet nem önmagából fejlődik, és a sors csapásai vagy önkönnyelműsége megfosztják saját én-jétől", vagyis önkifejlődési, az előző korszaktól örökölt lehetőségeitől. Mi a teendő? az ilyen helyzetekben ez a legfőbb kérdés. Gyulai találó és helyes fejtegetése szerint ahhoz, hogy társadalmi, politikai és kulturális életünk folytonosságát biztosítani tudjuk, "kettőzött erővel kell kifejtenünk a nemzetiség és műveltség tényezőit, s összhangba hozván jelentőségre emelnünk" (Társaséletünk.)
A "művelt nemzetiség" és "nemzeties műveltség" eszméje így, ilyen körülmények közt keletkezik. Felismerése persze nemcsak Gyulai érdeme, ez közös lelemény. Innen van, hogy az irodalmi élet 49 utáni legfőbb irányzatai ahelyett, hogy elszántan, fenntartások nélkül versenyeznének, mint különben ez természetes lenne eleinte a "nemzetiség"-programon belül, annak részeseiként jelentkeznek, egymással tehát többé-kevésbé egységben.
Az ötvenes évek irodalmára éppen ezért az egymást kizáró, erős ellentétek jellemzők. Mondhatni, mindenki érzi: a fejlődés még váratlan meglepetésekkel szolgálhat; az egyes tendenciák képviselői saját helyzetüket sem érzik szilárdnak, nemhogy irányzataikét. A tisztánlátásnál mi sem bizonyul nehezebbnek. Akiben például a politikai "reál"-szemlélet aránylag erős, mint Keményben, Csengeryben, Gyulaiban vagy Aranyban, abban erősödni kezd a romantikaellenesség is: a realizmusnak valami újfajta szükséglete. Csakhogy mit látnak ugyanezek? Mintha eszmélkedésükre az élet cáfolna rá, a romantika továbbél s diadalmasan hódít, mindenekelőtt Jókai művészetében. Méghozzá a "nemzetiség" jegyében, egységpolitikai, egyszersmind hazafiúi {363.} köntösben; hogy tiltakozzanak ellene, azt éppen "reál"-szemléletük, egységpolitika-koncepciójuk tiltja. Vagyis tartózkodásuk a romantikától akarják nem akarják Jókai esetében így torkollik ellentmondásba s fordul ideiglenesen tolerenciába.
A kompromisszumok sorában azonban korántsem ez a legfontosabb. A "nemzetiség"-program, mint valami titokzatos feszítő erő, az irodalmi élet fejlődés-ritmusát lépten-nyomon ütem-disszonanciába kényszeríti: az egyik kényszer-egyezség a másikat szüli, az ellentmondások láncreakcióként terjednek. A realizmus-párti "anti-romantikusok" önmagukkal a tekintetben is ellentétbe kerülnek, hogy realizmus-igényük hovatovább anti-realizmusba nő át: a valóságábrázolás helyett a való élet irodalmi eszményítését tűzik ki célul. Mintegy szoros kapcsolatban az évtized legmélyebb ellentmondásával, a "nemzetiség"-program s a haladás összeegyeztetésével, illetve ennek bölcseleti és esztétikai párhuzamával, az "ideál-reál"-ellentéttel.
Az irodalmi eszményítésnek az "anti-romantikusok" táborában így keletkező problémaköre újabb nehézségeket támaszt, s másféle, további ellentétekkel tart rokonságot. A romantika-ellenesek ugyanis a 48 előtti fejlődés két, egymástól erősen különböző vonulatából verbuválódnak, a hajdani centralisták képviselőit éppúgy megtaláljuk soraikban, mint a népiesség szószólóit. Az előbbiek: Kemény, Eötvös, Csengery, Szalay és mások a 49 utáni irodalmi élet liberális-nemesi vonulatába tartoznak; az utóbbiak: Arany, Erdélyi, Tompa, Lévay, Gyulai, Szász és a többiek pedig a Világost követő népies-nemzeti irányzatot alkotják. Az évtized végén már elvi alapozású akcióegységben látjuk mindannyiukat: spontán, kezdeti realizmus-igényüket ekkorra kölcsönös, egymásnak nyújtott engedményekkel szentesítik. Csakhogy harcolva már korábbi "ellenfeleikkel", a romantikus irányzat képviselőivel: Jókaival, másrészt Vajdával, sőt a szervezkedő fiatalokkal, a leendő ellenzékkel is! Más szóval ez annyit jelent, hogy a liberális-nemesi meg a népies-nemzeti irányzat összeütközése a romantikusokkal a fejlődés ama ellentmondására utal, mely szerint a "romantikusok" az ötvenes években még csak az irodalmi másodvonalat képviselhetik, a hatvanas évektől viszont a továbbfejlődés lehetőségeit, helyességét illetőleg már nagyobb súllyal rendelkeznek, a hetvenes évektől pedig színvonal tekintetében is a hegemónia megszerzésére törekszenek.
Természetesen, a változások egyik szakasza sem mutat föl tiszta képleteket, ám épp ez benne a megnyugtató: a kivételek a törvényt erősítik. Főképp Jókai és Arany esete, amazé az ötvenes, hatvanas években, ezé pedig 1870 után. A hazafias-romantikus Jókai népszerűségével a népies-nemzeti és a liberális-nemesi irányzat képviselői már az ötvenes években sem versenyezhetnek. Arany viszont a fejlődés menetébe, nem sokkal halála előtt, még egyszer beleszól: az Őszikék (1877-1880) Vajda költészete mellett a korszak legnagyobb lírai teljesítménye.
Mindebből logikusan következik, hogy irodalmunk Világos utáni vonulatai a nemzeti-polgárosult irodalom differenciálódásának előzményeit érlelik; hogy a későbbi osztódás jogosultságát és indítékait az ötvenes évek tanúsítják, illetve teremtik meg; hogy a Világos utáni évtized lassan beérő ellentmondásai a maguk pőreségében csak hellyel-közzel s aránylag későn, a hetvenes évektől buknak felszínre (l. a 34. fejezetet).
A nemzeti-polgárosult irodalom kibontakozásának mérlege | TARTALOM | A romantika irányzata |