VERSEK

 Vészi Endre felolvassa verseit

 Megzenésített versek


- Verskötetek listája:
          Időrendben,

          ABC sorrendben
- Verskötetek tartalomjegyzéke
- Összes (kötetben megjelent) vers listája
- Versek, amelyek kötetben nem jelentek meg
- Versek a fiókból 1953-57.
- Margit versek
- Lefordított versek

 

A honlapon teljes terjedelemben megtalálható:
A magyar költészet kincsestára 70.kötet
(Vészi Endre válogatott versei)

- Arckép ezer tükörben. Utószó 1964

Nagy László rajza
Élet és Irodalom 1974

VERSKÖTETEK Időrendben

Kötet címe Kiadó Év Megjegyzés
Végy oltalmadba Szathmáryné Bánó Vilma 1935  
Ünneprontó Vajda János Társaság 1936 Illusztráció: Bálint Endre
A fekete rév Vajda János Társaság 1944 Illusztráció: Bálint Endre
Boldog grafikon Révai 1949 Válogatás
A vashuta emberei
(Lásd:Tűz a Bükkben)
Szépirodalmi 1952  
Tűz a Bükkben
(Lásd: A vashuta emberei)
Táncsics 1952  
Csillagtérkép Szépirodalmi 1956 Válogatás
Fohász szigorúságért Szépirodalmi 1961 Illusztráció: Szántó Piroska
Arckép ezer tükörben Magvető 1964 Válogatás
A varázsló kalapjában Magvető 1967 Illusztráció: Murányi István
Visszapillantás a jelenbe Magvető 1969  
Jövő teleim emléke Magvető 1972 Illusztráció: Bálint Endre
A teljesség igézetében Magvető 1975 Válogatás
Titokzatos párhuzamok Magvető 1977  
Farsangi király Magvető 1979  
Értünk is fussatok paripák Magvető 1981  
Folytatólagos vallomás
Versek szülőföldemről
Békéscsabai Nyomda 1981 Válogatás
Hattyú az udvar fölött Magvető 1983 Életmű Válogatás
Hány perc a nyár Magvető 1986  
Az ittmaradó város Magvető 1989  
A magyar költészet kincsestára
70. kötet Vészi Endre válogatott versei
Unikornis Kiadó 1998 Illusztrálta: Kocsis József

VERSKÖTETEK ABC sorrendben

Kötet címe Kiadó Év Megjegyzés
A fekete rév Vajda János Társaság 1944 Illusztráció: Bálint Endre
A magyar költészet kincsestára
70. kötet Vészi Endre válogatott versei
Unikornis Kiadó 1998 Illusztrálta: Kocsis József
A teljesség igézetében Magvető 1975 Válogatás
A varázsló kalapjában Magvető 1967 Illusztráció: Murányi István
A vashuta emberei
 (Lásd:Tűz a Bükkben)
Szépirodalmi 1952  
Arckép ezer tükörben Magvető 1964 Válogatás
Az ittmaradó város Magvető 1989  
Boldog grafikon Révai 1949 Válogatás
Csillagtérkép Szépirodalmi 1956 Válogatás
Értünk is fussatok paripák Magvető 1981  
Farsangi király Magvető 1979  
Fohász szigorúságért Szépirodalmi 1961 Illusztráció: Szántó Piroska
Folytatólagos vallomás
Versek szülőföldemről
Békéscsabai Nyomda 1981 Válogatás
Hány perc a nyár Magvető 1986  
Hattyú az udvar fölött Magvető 1983 Életmű Válogatás
Jövő teleim emléke Magvető 1972 Illusztráció: Bálint Endre
Titokzatos párhuzamok Magvető 1977  
Tűz a Bükkben
(Lásd: A vashuta emberei)
Táncsics 1952  
Ünneprontó Vajda János Társaság 1936 Illusztráció: Bálint Endre
Végy oltalmadba Szathmáryné Bánó Vilma 1935  
Visszapillantás a jelenbe Magvető 1969  

VERSEK, AMELYEK KÖTETBEN NEM JELENTEK MEG

Ablakomon kopogtatnak 1959 dec. 23.  
A fényfüggöny mögött 1975 dec. 20. Film, Színház, Muzsika
A fényhez 1938 júl. 24. Magyar Hírlap
A halhatatlan 1955  
A hegedű 1938 júl. 24. Magyar Hírlap
A holdhoz 1938 aug. 28. Népszava
A homlok mögött 1957 júl. 20.  
Ajándék 1957 dec. 31.  
A költői pálya 1945  
A könyvteremtőnek. A könyvművész ünneplése: Szántó Tibor 70 éves 1987 Budapest Kiadó
A kör 1938 márc. Válasz
A körön túl I. (Részlet) 1973 jan. 5. Népszava 161
A körön túl II. 1942 aug. 2. Népszava
Alduna I. 1956 júl. 21.  
Alduna II. 1956 júl. 21.  
A létra 1937 dec. 25. Népszava
A Madár Könyvből I.    
A Madár Könyvből II. 1958 nov. 9. Népszava
A Madárkönyv-ből III.    
Amennyi a munka 1964 márc. Népszabadság
A mentség 1941 febr. 2. Népszava
A nyár jön el 1937 jún. 20. Népszava
A reggel udvarában 1974 ápr. 21. Magyar Nemzet
A régi mesterek 1939  
A szabadsághoz 1937 ápr. 25. Májusi Emléklap
A tenger ébred 1940  
A túsz 1962 aug. 1. Ország Világ
Augusztus 1935 aug. 18. Népszava
Autóballada 1956 jún. 23. Irodalmi Újság
A váratlanok 1956  
A varázsló halála 1955  
A válasz 1955 dec. 3. Irodalmi Újság
A vers 1958 márc. 9. Népszava
A végső semmiség előtt 1947 Karácsony Kortárs
Az Alföldön   Népszava
Az ember 1941 jún. 22. Népszava
Az évnek hónapjai 1943 Népszava Naptár
Az év utolsó napja 1957 dec. 31.  
Az író-ideál 1945  
Az kéne 1955 jan. 17.  
Az örök elmulasztott    
Az őrtorony 1994 okt. 19. Duna Televízió
Az úton pörög a levél 1942 júl. 16. Népszava
Álom a kis Jolánról 1945 Vels-i tábor
Álom a kis Jolánról 1946 júl. 5. Népszava
Álom a légyről 1938 febr. 5. Népszava
Álom és valóság 1954 aug. 20. Népszava
Árnyas fák alatt 1947 aug. 12.  
Árvízi katonák 1962 Esti Budapest
Borús nyár 1956 jún.  
Búcsú helyett 1939 márc.-ápr. Szép Szó (József Attila)
Cirkusz 1955  
Családi (Otthon) 1952  
Csillagfutár    
Csavargó remény (Tévesen Vészi József nevén) 1937 I. 431-432.o Nyugat
Csavargó remény 1938 máj. 8. Magyar Hírlap
Dal a jövőbe 1940 jan. 6. Népszava
Délszaki pillanat 1962 aug. 1. Ország világ
Egész emberként 1955  
Egyetlen út 1955 júl. 13. Béke és szabadság
Egy fotográfus emlékkönyvébe 1959 jan. Népszava
Egy furakülönös múzeumban    
Egy karikatúrakiállítás emlékkönyvébe 1953  
Egy kerékpáros kisfiú   Élet és Irodalom
Egy láda fenekén 1943 jún. 6. Népszava
Egymás után    
Egy pamlag emlékirataiból 1946 Délibáb
Egyre 1980 dec. Kortárs
Egy találkozás után 1955  
Egy távoli üdülőhöz a vérzivatarból R.M. 1957  
Egy vitához szólva 1948  
Ellenballada a magányról 1978 ápr. 3. Magyar Nemzet
Előhang 1954 jan. 1. Népszava
Előjelek tánca 1957  
Eltűnt siratása 1938 júl. 24. Magyar Hírlap
Emberség űrhajósa 1955  
Emlék 1938 nov. 19. Délibáb
Emlékezés egy májusi délelőttre 1940 Népszava
Ennyi volt Naplójegyzet 1956 júl. 21.  
Esti füttyszó 1939 júl. 30. Népszava
Eszembe jutnak 1941 Népszava Naptár
1983. december vége 1984 ápr. Kortárs
Ezüst 1961 ápr. 4. Magyar Nemzet
Ezzel érvelj!    
Éjfél előtt 1952  
Ének múltidőben 1968 márc. 17. Népszabadság
Épül a ház 1943. júl. 14. Szép Szó
Értelem 1938 Népszava Naptár
Értünk és magamért 1957  
És furcsa, hogy most egyedül    
Évad után (Színházi jegyzet) 1961 jún. 18. Film, Színház, Muzsika
Február    
Februári keserves 1981 jan. Új Írás
Gyűlölet és szerelem    
Halálig 1955  
Hazafelé 1953  
Három évtized után    
"... Hiába sütsz Nap! 1936 okt. Gondolat
Huszonegy év 1937 nov. 7. Népszava
Huszonnégyéves így lettem 1942 márc. Hét hang
Idő 1937 máj. Válasz
Időtlen asszonyok 1937 máj. 28. Népszava
Így múlik el az ifjúság 1942 júl. 23.  
Impresszionista elmélkedés    
Inaskorról 1936 Népszava
Írásjelek nélkül 1952  
Ítélet 1955 aug. 13. Irodalmi Újság
Jelmondat egy vendégnek 1957  
Jónás az Ilkovicsban 1958 (Vers verseny a rádióban Filippinyi)
Jövendő versek elé 1957 február első vasárnapján  
Juliusi csalogató 1939 júl. 22. Népszava
Kerti üveggömbök (Zúzmara)    
  Előd s utód    
  Egy ingadozó két sora    
  Hálátlan szerep    
  Instrukció kis hibával    
  Középszer tonnára mérve    
  Szilárd jellem    
  Vita egy klikk tagjaival    
Kerülő úton vallomás 1946 jan. 13.  
Kérdés a karanténból 1945 júl. 10. Vels-i tábor
Késik a találkozás 1942 Új írók, új írások
Két december (József Attila) 1962 dec. 1. Élet és Irodalom
Két mondat között (Idegen pályaudvaron) 1966 jan. Élet és Irodalom
Két október 1. Hatodika után 2. Óvatos prófécia 1947 okt. 12.  
Kikötő 1938 Májusi Emléklap
Köd, füst, sár   Élet és Irodalom
Kőistenek guggolnak rajta 1944 jan. 30. Népszava
Köszöntő a dolgozó népnek 1947 jan. 1. Népszava
Követelem a kisfiút 1954 okt.  
Közös a szégyen. Azoknak, akik kívül maradtak 1957  
Kulcskeresőknek 1958 márc. 9. Népszava
Kutyabarátság I. 1957  
Kutyabarátság II. 1957  
Külváros    
Lágy a remény 1938 nov. 1.  
Legyecske 1938 II. 281. o.  
Legyecske 1941 december Költészet
Legyecske 1943 Népszava
Lepkefogó 1939 Munkáskultúra
Leszakadt házban. Az ötvenedik 1966  
levél helyett Pécsi Sándornak 1949  
Magunk világa 1957 november  
Majd tél lesz 1934 V. évf. Válasz 162
Májusi párbeszéd 1954 máj. 1. Népszava
Másodlagos 1981 júl. ÉS
Mások helyett 1956 szept. 15. Irodalmi Újság
Mások helyett és magamért. Mikor az ártatlanul elitéltek kiszabadultak 1955  
Meghalt 1944-ben    
Meglátni még... 1945 júl. 16. Vels-i tábor
Megtalált szó (A XX. Kongresszusra) 1956 jún. Magyar Nemzet
Még visszanézek 1979 dec. 31. Magyar Nemzet
Mérték (Komlós Aladár) 1979 dec. 31. Magyar Nemzet
Mi csak maradunk 1957  
Minden fülel 1956  
Mindenütt mennyre lelsz 1938 márc.  
Mint a növények 1948  
Mint az erek 1945 júl. 10. Vels-i tábor
Nagy tüzednél 1946 okt. Népszava Naptár
Napló 1943 márc. 14. Népszava
Napló dátum nélkül: Emberi gond, Szökevény, Bőség 1955 aug. 13. Élet és Irodalom
Nem téged, valakit    
Nem vagy magad 1959 máj. 10. Magyar Nemzet
Négy kérdés az éjszaka kellős közepéből 1954  
Névjegy falevélen 1956  
Nyári koszorú. Ott fenn 1958 júl. 21.  
Nyugodt vagyok 1947  
Nyugtalan éjjel 1937. II. 188. o.  
Ólom-öntő 1957 Szilveszter  
Ó májusunk! Szerkesztette Vészi Endre 1946 Májusi Emléklap
Ó, te város 1956 nov. 4 Népakarat
Öntőkanálból 1979 aug. 25. Élet és Irodalom
Párbeszéd 1957 dec.  
Pécsi Sándor emlékkönyvébe 1961 jún. 18. Film, Színház, Muzsika
Példa 1955 aug. 13. Irodalmi Újság
Pillanat 1958 aug. 11. Hétfői Hírek
Prológus a tél elé 1939 dec. 17. Népszava
Rapszódia egy esteli büfében 1946 ápr. 14. Népszava
Rév-határ (Köd-habokban)    
Sasok (Egy ausztriai nyilas táborban szerzett ihlet alapján) 1945 júl. 16. Dornach tábor Linz mellet
Sasok 1946 júl.  
Sose többé félig 1947  
Strófák Lilliputból    
Szabadnap   Népszabadság
Százszor is szent 1947 Irodalmi Újság
Szellemidézés 1945 okt. 13. Új Írás
Színek robbanása   Népszabadság
Szorult torokkal, zúgó aggyal 1955  
Születésem hava 1960 okt. Népszava
Tavasz 1937 Pünkösd Új Idők
Táncosok 1942 febr. 25. Népszava
Tegnapi barátaim 1954 szept.  
Temető 1942 nov. 29. Népszava
Temetőfuvar 1943 A munkás könyve
Te mondod meg 1949 Népszava
Tél 1937 i. Nyugat 432. o.
Tétlen kezem 1977 szept. Élet és Irodalom
Típus 1955 aug. 13. Irodalmi Újság
Tiszta számvetés 1946 Haladás
Törékeny magány 1957  
Trombózis 1957  
Újév 1959 jan. Népszava
Újév elé 1961 jan. 1. Magyar Nemzet
Újpest, Csepel mind ránktekint! 1945 okt. 14. Népszava
Vadon 1957 júl. 20.  
Vad sorok 1943 márc. 7. Népszava
Valaki kézenfog... 1939 febr. 2. Népszava
Változások 1955 aug. 13. Irodalmi Újság
Vers a középszerről    
Végig a Váci úton 1968  
Ezen a szép hídon át    
Heves forró édenedben    
Vérpad 1942 Mérleg
Vidám dal    
Virágénekek    
Voltak-e, mondd..   1953
Waldapfel József Madách-előadásához (bökvers)    
Luan Rajezezi: Mióta eltávoztál. Fordítás 1965 Albán költők antológiája
... (versek) 1935 Munka. Kassák Lajos

Lefordított versek

Nyelv

Fordító

Megjelent

Megjegyzés

francia Csonka rekviem. Kassák   Arion 6. Corvina 1973  
francia Idegen város   Arion 6. Corvina 1973  
francia N'aie pas peur Pierre Lartigue . Arion 9. Corvina 1976.  
francia Du souvenir Pierre Lartigue . Arion 9. Corvina 1976  
francia De l'innocence Pierre Lartigue . Arion 9. Corvina 1976  
francia Le sacrifice de l'été AndréDoms

Anikó Fázsy

Arion 15. Corvina 1985  
angol Dreaming of the Castle Jasche Kessler& Mária Körösy Arion 15. Corvina 1985  
német A nagyon lassú este Franyó Zoltán   gépelés
román Téli zene Constantin Olarin   gépelés
román Repülőtér ködben Constantin Olarin   gépelés
svéd? Mantalsskriven I Budapest Géza Thinsz Sydsvenki Dagbladet, 1968. 6. 23.  
francia Menekülő kert Fázsy Anikó Le Journal des Poetes Brüsszel 1982  
francia Eltűnt a nyárban Fázsy Anikó Le Journal des Poetes Brüsszel 1982  
francia Cián J. Rousselot   kötetben

Arckép ezer tükörben. Utószó (Magvető Könyvkiadó, 1964).

Amit én itt leírok, az nem vallomás a fogalom felfűtött értelmében. Elsősorban a vers a vallomás; olyan érzékelő, s egyben rendteremtő műszer, amely tőlünk független, mert akaratunk ellenére is működik. Ezzel azt is mondom, hogy a vers abban a pillanatban megszűnik saját maga lenni, amikor különböző okok gátolják e kényszer szabad feltörését.
Jó lesz az elvi magaslatról leszállni saját életemhez.
Abbó1 a nemzedékből származom, amely költői példaképei egy részét élő személyében is ismerhette. Egyszer azt írtam, ez generációs érdem, de ahogy gondolkodom rajta, látom, nem pusztán az. Hogy ki milyen példaképet követ, kihez szegődik akár mellékbolygóként, az személyes ügy, s ebben a társadalomról és a művészetről alkotott nézetek irányítják, mondhatnám így is: az egyéniség, a jellem. Megismertem József Attilát, akiről tudván-tudtam, hogy követni akarom. A sorsom választotta őt példaképül, az együttérzésem, az izgatottságom. Számomra benne valósult meg a modern differenciáltság, ő volt az, aki átlépve a proletkult falanszter-kulisszáit, két kezében hozta a Csokonain, népköltészeten, Adyn, sőt Kosztolányin nevelt s megújított magyar költői nyelvet, és egyben a modern nagyvárosi proletariátus látomásait. Új perspektívát teremtett mindazoknak, akik szocialista költőnek készülődtek. A költészet új szintézisét teremtette meg. A komplikáltsága izgatott, amely egyértelműség is a szó erkölcsi, lélektani értelmében, az osztályöntudat tudományos szintjén, de sosem egyszerűsítő, csökkentő, gondolatszegényítö. A sematizmus esztendeiben gyakran idézték meg az ilyenfajta gondolatiság és erkölcsi eszmélkedés ellen. Gondolom, ha napjainkban is élne, sok gondot okozott volna kényelmes megidézőinek.
Ha mai verseimet nézem, nem vagyok nyugtalan. Hadd szögezzem le mindjárt, nem művészi elégedettségről beszélek - ezt kifejezni nem is az én dolgom -, de arról, hogy új verseim sok mindenben rokonok ifjúságom költészetével, már ami érzéseim, örömeim és bánataim természetes vérkeringését illeti. Visszataláltam ahhoz a fiatalemberhez, aki költői lehetőségei és reményei birtokában készülődött a jövőre. Ez azt jelenti-e, hogy olyan verseket akarok írni, mint húsz-huszonöt esztendős koromban? Hogy nem venném figyelembe az alapos társadalmi változást? Hogy megelégszem a "tudatos jövőbe" készülődő ifjú ember politikai és költői mértékeivel? Erről szó sincs. Minden nap és minden órában nemcsak javítani, de változtatni is akarok munkám módszerein, s a türelmetlen lelkiismeret sokkal több bennem, mint a pihentető jóérzés. Ez a kötet, amelyet harminc év anyagából állítottam össze, ítélet és önbírálat, a szigor jegyében született, s úgy érzem, életem igaz története. Költői és erkölcsi világom szintézise. Visszatekintés a kezdetre és pillantás előre.
Milyen is volt a kezdet, az én világom a harmincas évek közepe táján? Az utcán találkozhattam József Attilával, elmehettem a lakására, s szerkesztői felszólítására verseket adhattam át neki az akkor szerveződő Szép Szónak. Fölkaptattam Babitshoz, az Attila utcába, s láttam, amint a hall ajtajának katedrál-üvegén átrajzolódik törékeny alakja, lenyomja a kilincset, az ajtórésben megjelenik megkínzott arca, s kéri a következőt. Akár egy orvosi rendelésen. Illyést egy telefonbeszélgetés után - azzal, hogy szürke ruhájáról ismerhetem fel - a Gellért-kávéházban kerestem meg. A szigorú és puritán Kassákra - Lesznai Anna küldött el hozzá - tanítványai körében találtam a Lido félhomályos hátsó zugában. És Lesznai Anna, ez a sugárzó, hatalmas asszony, baracküde arcával, a háttérben a műteremlakás könyvespolcaival, képeivel és kánaáni terített asztalával! Móricz Zsigmondot úgy ismertem meg, bár soha nem beszéltem vele, hogy a Gizella telepi OTI szanatóriumból Pestre igyekezve, az autóbuszon néztem őt, igézve és boldogan, Leányfalutól a Margithídig egy verskötetre hajolt, a Nagyon fáj-t olvasta, föl sem emelve arcát a könyvből. Már kora ifjúságomtól azokhoz vonzódtam, akiknek emberi magatartását és művészetét követendőnek hittem. A maga erejéből tápászkodó fiatalember ösztönös vonzódása ez a tisztasághoz és a tudáshoz? Az is, de nemcsak az. Egy elemnyi humánum fizikai kényszere közeledni az egészhez. Ezek az én ifjúságom emblémái.
Mindez több, mint egyszerűen az ifjúság. Az egész munka, a magatartás alapja, amihez éppen akkor lehetett visszatérni, amikor legjobban szorított a válság, a kétségbeesés, amikor sokmindent el kellett vetni, biológiailag kirekeszteni a szervezetből. Kíméletesen mondom: a sematizmus éveiről van szó. Ma már könnyű kilépni belőle, mint a félelmetes krétakörből. Rossz versek, rossz írások - az emberek elfelejtik. Nem társult hozzájuk bűn. De az értelem mégiscsak megkérdezi: hol voltak a tapasztalataid? Hol voltak az emberi és költői eszményeid? Csak a konok hit? Nem, nem ilyen egyszerű, egyikben sem ismerek magamra.
Át kellett lábolni ezeken a mélységeken, vissza: kellett térni a kezdethez, de egész tudatom, tapasztalati és erkölcsi világom terheitől gyötörve és ugyanakkor gazdagítva. Hozzá kellett látni a türelmes, fárasztó és dísztelen munkához. Ehhez az ember egész sejtkészletének kell kicserélődnie. Úgy érzem, ez a mi nemzedékünknek, s elsősorban a munkásmozgalomban fogant s a szocializmust mint jelent és jövőt átélő íróknak még ma is olyan kérdése, amit a teljes és őszinte ars poetica megfogalmazása közben nem lehet megkerülni.
Ebből talán az is következnék, hogy irigylem a fiatal költőket, akik "megúszták"?, akiket anyakönyvi csillagzatuk megóvott a buktatóktól? Nem! ezért semmiképpen sem irigylem őket, mert ha ma már nem is törvényszerű, hogy a dudás pokolra menjen, de a magam dudájából csakis ezek a keserves tanulságok hívhatják elő a maximális humánum szólamait.
Néhány éve egy lektor azzal adta vissza verskötet-kéziratomat "kiegészítésre", hogy nincsenek benne közéleti versek. Megkíséreltem bizonyítani, hogy ezek a versek az én értelmezésem szerint, közéletiek. "Másmilyen közéleti verseket írtál te azelőtt" - mondta jószándékúan, ám én mégis arra gondoltam: nemcsak hogy nem adja ki verseimet, de még rám is pirít.
Nem véletlen, hogy az ötvenes évek úgynevezett közéleti verseiből alig maradt fenn valami, egyszerűen használhatatlanok. Ha leszámítjuk is a személyekhez fűződőket, akkor is elenyésző, ami megmarad. Ezeket a verseket nem távolították el adminisztratív úton, egyszerűen elenyésztek. Nem hiszem, hogy akadna az országban valaki is (beleértve a legdogmatikusabb agyvelőt), aki nosztalgiával gondolna vissza rájuk, vagy éppen titokban szavalgatná egyikét-másikát. A magyarázat - azt hiszem - abban rejlik, hogy bár természetes halállal múltak ki, de adminisztratív úton jöttek világra. Legtöbbjükből nemcsak a költői azonosulás hiányzott, de az az alapvető humánum is, ami nélkül közéleti vagy individuális líra életképtelen. A nagyszerű magyar hagyományokon csiszolt költészeti kultúra kézműves ügyességgé silányult, noha az ujjak hegyében még ott bizsergett az igazi.
Ma már nyugodtan beszélhetünk erről. A gyanakvás és belemagyarázás esztétikája mint felhőmaradvány még itt-ott árnyékot vet a kritikai közéletre, de a morál már nem "moralizálás" többé, s az örömök és szorongások komplex lelkiállapotának kifejezésére már nem ragasztható a "halálhangulat" sokszorosított címkéje.
Mindig izgatott, sőt, versre izgatott, ami közéleti: az ember helye a társadalomban és a világban. De egyre kevésbé szeretem már az egyszerűsítő fejezetcímeket, a végtelen számsor mechanikus felparcellázását. Petőfi költészetét felosztották ugyan iskolás és nem iskolás parcellákra, de verseiben, egy-egy tematikai csúcs mellett és ellenére, egyszerre jelen van a költő egész személyisége, a patrióta, a nemzetközi forradalmár és a szerelmes férfi.
A közéleti költészet alapja a közösséggel való teljes azonosulás és ugyanakkor egy igazságos közélet lehetősége. Oxigénje pedig az őszintén megnyilatkozó közvélemény,
A tudomány rakétasebességű fejlődésével egyidejűleg az összetett jelenségek értelmezése is mind bonyolultabb lesz. Nem sötétenlátás, ha úgy érezzük: a technikai fejlődés forgássebessége megelőzi az erkölcsiekét. Mégis, a szocialista humánum s általában az emberies emberek nagy diadala, hogy a háború ellenzői túlnyomó többségben vannak. Persze, ennek okai nem mindenütt egyformák. A szocializmus háborúellenességének legnagyobb ereje abban rejlik, hogy tisztán látja: az atomkorszakban, az adott eszközökkel, az emberi boldogság megvalósítható. Szubjektíven fogalmazok, emberi boldogság, de könnyen lefordítható a társadalomtudomány nyelvére is.
A közéleti vers tehát az egyéni sors sejtjeiből épül, a költő leglényegéből. A politika és a költészet kölcsönhatása itt is nyilvánvaló. A költészet ott lehet társadalmilag eredményes, ahol a társadalmi morál, a humanista közérzés elmélyítésében segít. A munkamegosztás - úgy érzem - olyan természetű, hogy a szocialista politika közvetlenül formálja a közéletet, s közvetve az embert, a költő pedig az arc és lélek érzékeny közelében az emberre hat elsősorban s az emberi fogékonyság összegezésével a közéletre.
Vagy két esztendeje külföldön jártam. A véletlen összetársított egy fiatal költővel. Útitársak voltunk tíz napon át. Útitársak, tehát szemlélő társak, élményeket különféleképpen befogadó vagy elutasító társak, étkezőtársak, sőt hálótársak. Tíz nap alatt, e sűrített együttlétben, amely az önkéntest s a kényszerűt sajátosan vegyíti, sokat beszélgettünk, egyre jobban beletüzesedve, éjszakákba nyúlóan: a külföldre helyeződött magyar mikroglóbuszon két ember tapogatócsápjai elindultak egymás felé. Költőtársam éppen tíz évvel fiatalabb nálam, élete jó részét szigorú paraszti munkában töltötte, de azóta már tanári diplomát szerzett és ma - a kényszerűen halogatott indulás miatt - fiatal költőnek számit. Hozzáteszem - s ez az én véleményem is - nagy ígéretű költőnek. Beszélgetéseink és önviaskodásaink fő tárgya a társadalom és a költészet volt, mit értsünk modern életformán, modern versen, hová vezet az út? S bár tíz évvel idősebb vagyok nála, jólesően rokoninak éreztem izgatottságát, intellektuális viaskodását, ahogy nemcsak esztétikáját, de világképét meghatározni igyekezett. A feltörekvő nemzedék legjobbjaiban ez a jellemző: a szigorú erkölcsi igény, az egészséges realizmus, általában a rendteremtés igénye. Ha valamiben fiatal maradtam, ezekben a törekvésekben velük vagyok rokon.
A differenciált gondolkodást s az oly sok fogalmat raktározó s egyre több ismerettel önként vagy kényszerülten gazdagodó tudatot csak olyan költészet képes áthatni, amely intellektuális és humánus intenzitásával a technika jogos bűvöletéből az emberi érzékenység magasságába tudja emelni. Úgy érzem, hogy korunk verse az intellektuális vers: a gondolkodás élménye mindennél izgalmasabb. S ugyanakkor ez az intellektuális líra nem mond le a látomásos képzeletről, az érzéki színezésről vagy a tájfestésről, és éppen attól modern, hogy egyszerre több dimenzióban is képes kifejezni magát. A költészet nem tudomány, de annál több: az emberiség emlékezőtehetsége és optimizmusa. A kibernetika vagy fizika-filozófia sosem helyettesítheti a költészetet, de jelenlétével és hatásával a költőnek állandóan számolnia kell. Beleírhatja valaki a versébe az atomfizika legújabb fogalmait, attól még tegnapelőtti lehet, ha elmarad e kor értelmet és igazat szomjazó igényessége mögött.
Az ember szüntelenül keresi a maga helyét. És ez a keresés egyben rendteremtés. Azzal, hogy mindezt elmondtam, ha nagyon töredékesen is, de tisztáztam valamit. Barátok gondoskodó figyelme és izgatott bírálata közben mindig érezni kell a nagyobb közösség jelenlétét is. Ez nem frázis, ez a lélegzetvétel törvénye. A valóság ismerete és szüntelen átélése nélkül az ember körül megritkul a levegő. De a valóságban eligazodni, s arról beszámolni csak morális bátorsággal s türelmetlen lelkiismerettel lehet. Ez a műszerérzékenység a reálisan érzékelő és szenvedélyesen kifejező költészet életkérdése.
Arckép ezer tükörben. Utószó. Magvető Könyvkiadó, Budapest, 1964.